dc.contributor.author | Bocheński, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2025-05-05T08:12:54Z | |
dc.date.available | 2025-05-05T08:12:54Z | |
dc.date.issued | 2024-12-30 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55489 | |
dc.description.abstract | The article addresses the question of the significance of the 1927 premiere of Persa Zwierżontkowska at the Municipal Theatre in Łódź for Witkacy’s work, a play whose text has been lost. Based on reviews of the premiere and an interview with the play’s author, we can reconstruct the audience’s reaction to the avant-garde performance. Marginal notes in Pigułka, Witkacy’s long-term critical text, reveal the author’s attitude toward art criticism in Łódź. Reconstructing the reception of Persa allows us to interpret the expressive passage in Insatiability describing a premiere at Kwintofron Wieczorowicz’s theatre as a form of polemic with critics and as a hint regarding the disappearance of the play’s original manuscript. | en |
dc.description.abstract | Artykuł odpowiada na pytanie, jakie znaczenie dla twórczości Witkacego miała premiera Persy Zwierżontkowskiej (1927) w Teatrze Miejskim w Łodzi, dramatu, którego tekst zaginął. Na podstawie recenzji z premiery oraz wywiadu z autorem sztuki możemy odtworzyć reakcję publiczności na wystawienie awangardowego dzieła. Zapiski na marginesie Pigułki, tekstu krytycznego Witkacego pisanego przez dłuższy czas, pokazują stosunek autora do łódzkiej krytyki artystycznej. Rekonstrukcja recepcji Persy pozwala odczytać ekspresyjny fragment Nienasycenia, opisujący premierę w teatrze Kwintofrona Wieczorowicza jako formę polemiki z krytyką oraz wskazówkę na temat zaginięcia oryginału dramatu. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | krytyka teatralna międzywojnia | pl |
dc.subject | Persy Zwierżontkowskaja | pl |
dc.subject | Polemiki Witkacego z krytykami | pl |
dc.subject | teatr w Nienasyceniu | pl |
dc.subject | Interwar Theatre Criticism | en |
dc.subject | Persa Zwierżontkowskaja | en |
dc.subject | Witkacy’s Polemics with Critics | en |
dc.subject | Theatre in Insatiability | en |
dc.title | Łódź w Witkacym | pl |
dc.title.alternative | Łódź in Witkacy | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 103-114 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.identifier.eissn | 2353-1908 | |
dc.references | Degler Janusz., Witkacy w Łodzi, „Kronika miasta Łodzi” 2017, nr 2(78). | pl |
dc.references | Degler Janusz., Witkacy w teatrze międzywojennym, Warszawa 1973. | pl |
dc.references | Gondowicz Jan., „Stargana za trzewia publiczność opadła jak jeden flak.”. Witkacego spektakle potencjalne, [w:] Witkacy: bliski czy daleki?, red. J. Deglera, Słupsk 2013. | pl |
dc.references | Okołowicz Stefan., Przeciw nicości [w:] E. Franczak, S. Okołowicz, Przeciw nicości. Fotografie Stanisława Ignacego Witkiewicza, Kraków 1986. | pl |
dc.references | Romanowski Gustaw, Pod parasolem samorządu, „Kronika miasta Łodzi” 2017, nr 2(78). | pl |
dc.references | Witkiewicz Stanisław Ignacy, Co myśli Witkiewicz (Wywiad „Republiki” z autorem „Persy Zwierżontkowskiej”), [w:] S.I. Witkiewicz, Varia, oprac. J. Degler, Warszawa 2019. | pl |
dc.references | Witkiewicz Stanisław Ignacy, Listy do żony (1923–1927), oprac. J. Degler, Warszawa 2005. | pl |
dc.references | Witkiewicz Stanisław Ignacy, Nienasycenie, oprac. J. Degler i L. Sokół, Warszawa 1992. | pl |
dc.references | Witkiewicz Stanisław Ignacy, Teatr i inne pisma o teatrze, oprac. J. Degler, Warszawa 1995. | pl |
dc.contributor.authorEmail | tomasz07@wp.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1505-9057.69.05 | |
dc.relation.volume | 69 | |