Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBocheński, Tomasz
dc.date.accessioned2025-05-05T08:12:54Z
dc.date.available2025-05-05T08:12:54Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55489
dc.description.abstractThe article addresses the question of the significance of the 1927 premiere of Persa Zwierżontkowska at the Municipal Theatre in Łódź for Witkacy’s work, a play whose text has been lost. Based on reviews of the premiere and an interview with the play’s author, we can reconstruct the audience’s reaction to the avant-garde performance. Marginal notes in Pigułka, Witkacy’s long-term critical text, reveal the author’s attitude toward art criticism in Łódź. Reconstructing the reception of Persa allows us to interpret the expressive passage in Insatiability describing a premiere at Kwintofron Wieczorowicz’s theatre as a form of polemic with critics and as a hint regarding the disappearance of the play’s original manuscript.en
dc.description.abstractArtykuł odpowiada na pytanie, jakie znaczenie dla twórczości Witkacego miała premiera Persy Zwierżontkowskiej (1927) w Teatrze Miejskim w Łodzi, dramatu, którego tekst zaginął. Na podstawie recenzji z premiery oraz wywiadu z autorem sztuki możemy odtworzyć reakcję publiczności na wystawienie awangardowego dzieła. Zapiski na marginesie Pigułki, tekstu krytycznego Witkacego pisanego przez dłuższy czas, pokazują stosunek autora do łódzkiej krytyki artystycznej. Rekonstrukcja recepcji Persy pozwala odczytać ekspresyjny fragment Nienasycenia, opisujący premierę w teatrze Kwintofrona Wieczorowicza jako formę polemiki z krytyką oraz wskazówkę na temat zaginięcia oryginału dramatu.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectkrytyka teatralna międzywojniapl
dc.subjectPersy Zwierżontkowskajapl
dc.subjectPolemiki Witkacego z krytykamipl
dc.subjectteatr w Nienasyceniupl
dc.subjectInterwar Theatre Criticismen
dc.subjectPersa Zwierżontkowskajaen
dc.subjectWitkacy’s Polemics with Criticsen
dc.subjectTheatre in Insatiabilityen
dc.titleŁódź w Witkacympl
dc.title.alternativeŁódź in Witkacyen
dc.typeArticle
dc.page.number103-114
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesDegler Janusz., Witkacy w Łodzi, „Kronika miasta Łodzi” 2017, nr 2(78).pl
dc.referencesDegler Janusz., Witkacy w teatrze międzywojennym, Warszawa 1973.pl
dc.referencesGondowicz Jan., „Stargana za trzewia publiczność opadła jak jeden flak.”. Witkacego spektakle potencjalne, [w:] Witkacy: bliski czy daleki?, red. J. Deglera, Słupsk 2013.pl
dc.referencesOkołowicz Stefan., Przeciw nicości [w:] E. Franczak, S. Okołowicz, Przeciw nicości. Fotografie Stanisława Ignacego Witkiewicza, Kraków 1986.pl
dc.referencesRomanowski Gustaw, Pod parasolem samorządu, „Kronika miasta Łodzi” 2017, nr 2(78).pl
dc.referencesWitkiewicz Stanisław Ignacy, Co myśli Witkiewicz (Wywiad „Republiki” z autorem „Persy Zwierżontkowskiej”), [w:] S.I. Witkiewicz, Varia, oprac. J. Degler, Warszawa 2019.pl
dc.referencesWitkiewicz Stanisław Ignacy, Listy do żony (1923–1927), oprac. J. Degler, Warszawa 2005.pl
dc.referencesWitkiewicz Stanisław Ignacy, Nienasycenie, oprac. J. Degler i L. Sokół, Warszawa 1992.pl
dc.referencesWitkiewicz Stanisław Ignacy, Teatr i inne pisma o teatrze, oprac. J. Degler, Warszawa 1995.pl
dc.contributor.authorEmailtomasz07@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.69.05
dc.relation.volume69


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0