dc.contributor.author | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2025-04-24T10:04:39Z | |
dc.date.available | 2025-04-24T10:04:39Z | |
dc.date.issued | 2025-03-31 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55431 | |
dc.description.abstract | Virtual Reality (VR) reveals remarkable opportunities for exploring and understanding experiences related to disabilities. This technology enables the presentation of disabilities in a way that fosters understanding and builds empathy towards individuals with disabilities. Through virtual scenarios, interactions with characters, and simulated situations, VR aims to be an empathetic tool, generating authentic emotional experiences. Visual, auditory, and sometimes tactile stimuli intensify the empathetic responses of recipients. Through carefully designed experiences, VR allows users to immerse themselves in the lives of people with various types of disabilities.The aim of this article is to analyze the content presented in virtual reality (VR) experiences in the context of depicting disabilities and people with disabilities. While research on VR often highlights its potential as a tool for building empathy, it is equally important to understand how these contents can influence perceptions of disabilities. The article discusses both the positive aspects of VR and the risks associated with reinforcing stereotypes. An analysis conducted on selected VR experiences allows for an assessment of how these technologies contribute to a better understanding of the situations faced by people with disabilities. | en |
dc.description.abstract | Rzeczywistość wirtualna (VR) odsłania niezwykłe możliwości w zakresie badania i zrozumienia doświadczeń związanych z niepełnosprawnościami. Ta technologia umożliwia prezentowanie niepełnosprawności w sposób sprzyjający zrozumieniu i budowaniu empatii wobec osób z niepełnosprawnościami. Poprzez wirtualne scenariusze, interakcje z postaciami i symulowane sytuacje, VR stara się być narzędziem empatycznym, generując autentyczne przeżycia emocjonalne. Bodźce wizualne, dźwiękowe, a czasami także dotykowe intensyfikują reakcje empatyczne odbiorców. Dzięki starannie zaprojektowanym doświadczeniom VR pozwala użytkownikom zanurzyć się w życie osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.Celem niniejszego artykułu jest analiza treści prezentowanych w doświadczeniach wirtualnej rzeczywistości (VR) w kontekście przedstawiania niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnościami. W badaniach nad VR często podkreśla się jej potencjał jako narzędzia do budowania empatii, jednak równie istotne jest zrozumienie, jak treści te mogą wpływać na postrzeganie niepełnosprawności. Artykuł omawia zarówno pozytywne aspekty VR, jak i ryzyka związane z utrwalaniem stereotypów. Analiza przeprowadzona na wybranych przykładach doświadczeń VR pozwala na ocenę, na ile te technologie przyczyniają się do lepszego zrozumienia sytuacji osób z niepełnosprawnościami. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;92 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | wirtualna rzeczywistość | pl |
dc.subject | niepełnosprawność | pl |
dc.subject | empatia | pl |
dc.subject | stereotypy | pl |
dc.subject | reprezentacja społeczna | pl |
dc.subject | virtual reality | en |
dc.subject | disability | en |
dc.subject | empathy | en |
dc.subject | stereotypes | en |
dc.subject | social representation | en |
dc.title | VR jako narzędzie empatii? Prezentacje niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnościami w doświadczeniach wirtualnych | pl |
dc.title.alternative | VR as an empathy tool: presenting disabilities and people with disabilities in virtual experiences | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 133-149 | |
dc.contributor.authorAffiliation | AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Humanistyczny, Katedra Studiów nad Społeczeństwem i Technologią | pl |
dc.identifier.eissn | 2353-4850 | |
dc.references | Abrams K.B., Wilson A., Hernandez T.D., Choate A. (2024), Virtual Reality-based simulated hallucinations to enhance empathy toward individuals with schizophrenia, „The Journal of Nervous and Mental Disease”, t. 212, s. 312–316. | pl |
dc.references | Ahn S.J., Le A.M., Bailenson J. (2013), The effect of embodied experiences on self-other merging, attitude, and helping behaviour, „Media Psychology”, t. 16, s. 7–38. | pl |
dc.references | Barbot B., Kaufman J.C. (2020), What makes immersive virtual reality the ultimate empathy machine? Discerning the underlying mechanisms of change, „Computers in Human Behavior”, t. 111, s. 106431–106440. | pl |
dc.references | Bloom P. (2017), Against Empathy: The Case for Rational Compassion, Random House, New York. | pl |
dc.references | Bujić M., Salminen M., Macey J., Hamari J. (2020), „Empathy machine”: How virtual reality affects human rights attitudes, „Internet Research”, t. 30(5), s. 1407–1425. | pl |
dc.references | Chowdhury T.I., Quarles J. (2022), A wheelchair locomotion interface in a VR disability simulation reduces implicit bias, „IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics”, nr 28, s. 4658–4670. | pl |
dc.references | Chowdhury T.I., Ferdous S.M.S., Quarles J. (2019), VR disability simulation reduces implicit bias towards persons with disabilities, „IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics”, nr 27, s. 3079–3090. | pl |
dc.references | Cummings J.J., Bailenson J.N. (2016), How immersive is enough? A meta-analysis of the effect of immersive technology on user presence, „Media Psychology”, t. 19(2), s. 272–309. | pl |
dc.references | Dvash J., Shamay-Tsoory S. (2014), Theory of mind and empathy as multidimensional constructs: Neurological foundations, „Topics in Language Disorders”, t. 34, s. 282–295. https://doi.org/10.1097/TLD.0000000000000040 | pl |
dc.references | Dyer E., Swartzlander B.J., Gugliucci M.R. (2018), Using virtual reality in medical education to teach empathy, „Journal of the Medical Library Association”, t. 106(4), s. 498–500. | pl |
dc.references | Farmer H., Maister L. (2017), Putting ourselves in another’s skin: Using the plasticity of self-perception to enhance empathy and decrease prejudice, „Social Justice Research”, t. 30, s. 323–354. | pl |
dc.references | Hamilton-Giachritsis C., Banakou D., Garcia Quiroga M., Giachritsis C., Slater M. (2018), Reducing risk and improving maternal perspective-taking and empathy using virtual embodiment, „Scientific Reports”, nr 8, s. 2975. | pl |
dc.references | Herrera F., Bailenson J., Weisz E., Ogle E., Zaki J. (2018), Building long-term empathy: A large-scale comparison of traditional and virtual reality perspective-taking, „PloS One”, nr 13(10), e0204494. | pl |
dc.references | Hirt J., Beer T. (2020), Use and impact of virtual reality simulation in dementia care education: A scoping review, „Nurse Education Today”, nr 84, s. 104207. | pl |
dc.references | Huang Y., Ho K.H.M., Christensen M., Wong D.W.C., Wang S., Su J.J., Cheung D.S.K. (2024), Virtual reality-based simulation intervention for enhancing the empathy of informal caregivers of people with dementia: A mixed-methods systematic review, „International Journal of Mental Health Nursing”, t. 33(2), s. 241–258. | pl |
dc.references | Kalyanaraman S., Penn D.L., Ivory J.D., Judge A.M. (2010), The virtual doppelganger: Effects of a virtual reality simulator on perceptions of schizophrenia, „The Journal of Nervous and Mental Disease”, t. 198, s. 437–443. | pl |
dc.references | Kliteni K., Groten R., Slater M. (2012), The sense of embodiment in virtual reality, „Presence”, t. 21(4), s. 373–387. | pl |
dc.references | Lara F., Rueda J. (2021), Virtual reality not for „being someone” but for „being in someone elseʼs shoes”: Avoiding misconceptions in empathy enhancement, „Frontiers in Psychology”, nr 12, 741516. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.741516 | pl |
dc.references | Loska W. (2020), Maszyna empatyczna – maszyna opresyjna. Krytyczny przegląd doświadczeń VR, „Nowy Napis Co Tydzień”, nr 77. | pl |
dc.references | Martingano A.J., Herrera F., Konrath S. (2021), Virtual reality improves emotional but not cognitive empathy: A meta-analysis, „Technology, Mind, and Behavior”, nr 2(1). https://doi.org/10.1037/tmb0000034 | pl |
dc.references | Milk C. (2015), How virtual reality can create the ultimate empathy machine, TED Talk, https://www.youtube.com/watch?v=iXHil1TPxvA (dostęp: 30.06.2023). | pl |
dc.references | Peña J., Blackburn K. (2013), The priming effects of virtual environments on interpersonal perceptions and behaviors, „Journal of Communication”, t. 63(4), s. 703–720. | pl |
dc.references | Pinto-Coelho L., Laska-Leśniewicz A., Pereira E.T., Sztobryn-Giercuszkiewicz J. (2023), Inclusion and adaptation beyond disability: Using virtual reality to foster empathy, „Medycyna Pracy. Workersʼ Health and Safety”, t. 74(3), s. 171–185. | pl |
dc.references | Ramirez E.J., Elliot M., Milam P. (2021), What itʼs like to be a ____: Why itʼs (often) unethical to use VR as an empathy nudging tool, „Ethics and Information Technology”. https://doi.org/10.1007/s10676-021-09594-y | pl |
dc.references | Sarge M.A., Kim H.S., Velez J.A. (2020), An Auti-Sim intervention: The role of perspective taking in combating public stigma with virtual simulations, „Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking”, t. 23(1), s. 41–51. | pl |
dc.references | Shin D. (2018), Empathy and embodied experience in virtual environment: To what extent can virtual reality stimulate empathy and embodied experience?, „Computers in Human Behavior”, t. 78, s. 64–73. | pl |
dc.references | Shin D., Biocca F. (2018), Exploring immersive experience in journalism, „New Media & Society”, t. 20(8), s. 2800–2823. | pl |
dc.references | Singer T., Klimecki O. (2014) Empathy and compassion, „Current Biology”, nr 24, s. R875–R878. https://doi.org/10.1016/j.cub.2014.06.054 | pl |
dc.references | Slater M., Sanchez-Vives M.V. (2016), Enhancing our lives with immersive virtual reality, „Frontiers in Robotics and AI”, nr 3, s. 74. | pl |
dc.references | Slater P., Hasson F., Gillen P., Gallen A., Parlour R. (2019), Virtual simulation training: Imaged experience of dementia, „International Journal of Older People Nursing”, t. 14(3), e12243. | pl |
dc.references | Tay J.L., Xie H., Sim K. (2023), Effectiveness of Augmented and Virtual Reality-based interventions in improving knowledge, attitudes, empathy and stigma regarding people with mental illnesses – A scoping review, „Journal of Personalized Medicine”, t. 13(1), s. 112. | pl |
dc.references | Topping M., Douglas J.M., Winkler D. (2020), Factors that influence the quality of paid support for adults with acquired neurological disability: Scoping review and thematic synthesis, „Disability and Rehabilitation”, t. 1–19, s. 2482–2499. | pl |
dc.references | Trevena L., Paay J., McDonald R. (2024), VR interventions aimed to induce empathy: A scoping review, „Virtual Reality”, t. 28(2), s. 80. | pl |
dc.references | Ventura S., Badenes-Ribera L., Herrero R., Cebolla A., Galiana L., Baños R. (2020), Virtual reality as a medium to elicit empathy: A meta-analysis, „Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking”, t. 23(10), s. 667–676. | pl |
dc.references | Wijma E.M., Veerbeek M.A., Prins M., Pot A.M., Willemse B.M. (2018), A virtual reality intervention to improve the understanding and empathy for people with dementia in informal caregivers: Results of a pilot study, „Aging and Mental Health”, t. 22(9), s. 1115–1123. | pl |
dc.references | Wilding C., Young K., Cummins C., Bowler C., Dean T., Lakhani A., Blackberry I. (2023), Virtual reality to foster empathy in disability workers: A feasibility study during COVID-19, „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, t. 36(1), s. 132–142. | pl |
dc.references | „A Walk Through Dementia”, https://www.awalkthroughdementia.org/ (dostęp: 15.02.2025). | pl |
dc.references | „Blind”, https://gamefinity.pl/produkt/blind-vr-ps4-1 (dostęp: 15.02.2025). | pl |
dc.references | „Notes on Blindness: Into Darkness, https://www.meta.com/pl-pl/experiences/1946326588770583/ (dostęp: 15.02.2025). | pl |
dc.references | „Synapsis: Mój pierwszy dzień w pracy”, http://archiwum2017.docsag.pl/pl/movies/pierwszy-dzienw-pracy/?dist=warszawa (dostęp: 15.02.2025). | pl |
dc.references | „Wheelchair Simulator VR”, https://store.steampowered.com/app/841120/Wheelchair_Simulator_VR/ (dostęp: 15.02.2025). | pl |
dc.contributor.authorEmail | zuchowska@agh.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-600X.92.08 | |