dc.contributor.author | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.author | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.author | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2025-04-24T10:04:36Z | |
dc.date.available | 2025-04-24T10:04:36Z | |
dc.date.issued | 2025-03-31 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55424 | |
dc.description.abstract | Todayʼs technologies play a key role in changing the paradigm perception of disability and the position of people with disabilities in society. Tools such as artificial intelligence (AI), virtual reality (VR) and open-source technologies are enabling unprecedented accessibility to education, the labour market and social spaces. Universal design is becoming the foundation for creating inclusive environments that respond to diverse user needs.However, failure to integrate accessibility principles into the design process or inappropriate use of technology can lead to marginalisation, exclusion and the perpetuation of negative stereotypes. A key challenge, therefore, is to integrate universal design with modern assistive technologies to support the independence, identity building and social inclusion of people with disabilities.The articles that make up this thematic issue examine innovative technological approaches and solutions that redefine the concept of accessibility. They show how technologies can be a tool for empowerment, highlighting their potential to create a more inclusive world. | en |
dc.description.abstract | Współczesne technologie odgrywają kluczową rolę w zmianie paradygmatu postrzegania niepełnosprawności i pozycji osób z niepełnosprawnościami w społeczeństwie. Narzędzia, takie jak sztuczna inteligencja (AI), rzeczywistość wirtualna (VR) oraz technologie open-source umożliwiają niespotykaną wcześniej dostępność do edukacji, rynku pracy i przestrzeni społecznej. Uniwersalne projektowanie staje się fundamentem tworzenia inkluzyjnych środowisk, które odpowiadają na różnorodne potrzeby użytkowników.Jednak brak uwzględnienia zasad dostępności w procesie projektowania lub niewłaściwe zastosowanie technologii mogą prowadzić do marginalizacji, wykluczenia i utrwalania negatywnych stereotypów. Kluczowym wyzwaniem jest więc integracja uniwersalnego projektowania z nowoczesnymi technologiami wspomagającymi, by wspierać niezależność, budowanie tożsamości oraz integrację społeczną osób z niepełnosprawnościami.W artykułach składających się na ten numer tematyczny analizowane są innowacyjne podejścia i rozwiązania technologiczne, które redefiniują pojęcie dostępności. Pokazano w nich, jak technologie mogą być narzędziem empowermentu, podkreślając ich potencjał w tworzeniu bardziej inkluzyjnego świata. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;92 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | uniwersalne projektowanie | pl |
dc.subject | technologie wspomagające | pl |
dc.subject | dostępność | pl |
dc.subject | projektowanie | pl |
dc.subject | empowerment | pl |
dc.subject | universal design | en |
dc.subject | assistive technologies | en |
dc.subject | accessibility | en |
dc.subject | design | en |
dc.subject | empowerment | en |
dc.title | Ku nowemu paradygmatowi dostępności – znaczenie uniwersalnego projektowania i technologii wspomagających | pl |
dc.title.alternative | Towards a new paradigm of accessibility – the importance of universal design and assistive technologies | en |
dc.type | Other | |
dc.page.number | 5-12 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Niedbalski, Jakub - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Organizacji i Zarządzania | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Żuchowska-Skiba, Dorota - AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Humanistyczny, Katedra Studiów nad Społeczeństwem i Technologią | pl |
dc.identifier.eissn | 2353-4850 | |
dc.references | Agree E. (2014), The potential for technology to enhance independence for those aging with a disability, „Disability and Health Journal”, t. 7, nr 1 Suppl, s. 33–39. https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2013.09.004 | pl |
dc.references | Ariza J.Á., Pearce J.M. (2022), Low-cost assistive technologies for disabled people using open-source hardware and software: A systematic literature review, „IEEE Access”, nr 10, s. 124894–124927. | pl |
dc.references | Busch M., Pongratz K., Dörner O., Sieger I. (2024), Participative co-design for inclusive AI: Challenges and initial steps for the development of inclusive voice user interfaces, [w:] Mensch und Computer 2024-Workshopband, s. 18410–18420. | pl |
dc.references | Całek G., Niedbalski J., Racław M., Żuchowska-Skiba D. (2021), Nowe technologie i niepełnosprawność, [w:] G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska-Skiba (red.), Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 7–16. | pl |
dc.references | Dobransky K., Hargittai E. (2021), The closing skills gap: Revisiting the digital disability divide, [w:] E. Hargittai (red.), Handbook of Digital Inequality, Edward Elgar Publishing, s. 274–282. | pl |
dc.references | Enríquez J.G., Soria Morillo L.M., García-García J.A., Álvarez-García J.A. (2023), Two decades of assistive technologies to empower people with disability: A systematic mapping study, „Disability and Rehabilitation: Assistive Technology”, s. 1–18. https://doi.org/10.1080/17483107.2023.2263504 | pl |
dc.references | Foley A., Ferri B.A. (2012), Technology for people, not disabilities: Ensuring access and inclusion, „Journal of Research in Special Educational Needs”, t. 12(4), s. 192–200. https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2011.01230 | pl |
dc.references | Geman O., Sanei S., Costin H.N. (2015), Challenges and trends in ambient assisted living and intelligent tools for disabled and elderly people, [w:] Proceedings of the 2015 International Workshop on Computational Intelligence for Multimedia Understanding (IWCIM), IEEE, Prague, Czech Republic, s. 1–5. | pl |
dc.references | Gutowska A., Sztobryn-Giercuszkiewicz J. (2021), Diagnoza kształcenia zdalnego wśród studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami w sytuacji pandemii COVID-19 – wybrane zagadnienia raportu z badań, [w:] G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska-Skiba (red.), Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 167–194. | pl |
dc.references | Iliya A., Ononiwu C.G. (2020), Mechanisms for mobile phone use in empowerment, „The Electronic Journal of Information Systems in Developing Countries”, t. 87(2), e12158. | pl |
dc.references | Jeetah R. (2022), Making the case for disability innovation: Opportunity at concrete change for the disabled community, „Open Journal of Social Sciences”, t. 10(2), s. 70–80. https://doi.org/10.4236/jss.2022.102007 | pl |
dc.references | Khetarpal A. (2014), Information and Communication Technology (ICT) and disability, „Review of Market Integration”, t. 6(1), s. 96–113. https://doi.org/10.1177/0974929214560117 | pl |
dc.references | Lancioni G., Belardinelli M.O., Singh N.N., O’Reilly M.F., Sigafoos J., Alberti G. (2019), Recent technology-aided programs to support adaptive responses, functional activities, and leisure and communication in people with significant disabilities, „Frontiers in Neurology”. https://doi.org/10.3389/fneur.2019.00296 | pl |
dc.references | Lancioni G.E., Singh N.N., O’Reilly M.F., Sigafoos J., Alberti G., Fiore A. (2022), People with intellectual and multiple disabilities access leisure, communication, and daily activities via a new technology-aided program, „Frontiers in Psychology”, t. 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.856182 | pl |
dc.references | Lee H., Park Y.R., Kim H., Kang N.Y., Oh G., Jang I., Lee E. (2020), Discrepancies in demand of Internet of Things services among older people and people with disabilities, their caregivers, and health care providers: Face-to-face survey study, „Journal of Medical Internet Research”, t. 22(4):e16614. https://doi.org/10.2196/16614 | pl |
dc.references | Morris M. (2020), AI and accessibility: A discussion of ethical considerations, „Communications of the ACM”, t. 63, nr 6. https://doi.org/10.1145/3356727 | pl |
dc.references | Namoun A., Tufail A., Nawas W., BenRhouma O., Alshanqiti A. (2023), A systematic literature review on service composition for people with disabilities: Taxonomies, solutions, and open research challenges, „Computational Intelligence and Neuroscience”, t. 2023, 5934548. https://doi.org/10.1155/2023/5934548 | pl |
dc.references | Scanlan J. (2022), ICT integration for enhanced productivity in disabled populations, „Accessibility and Technology Progress”, t. 11(1), s. 44–58. | pl |
dc.references | Schreuer N., Weiss P.L.T. (2012), Virtual technologies and empowerment of users of rehabilitation, [w:] A. Krüger, T. Kuflik (red.), Ubiquitous Display Environments. Cognitive Technologies, Springer, Berlin, s. 213–228. https://doi.org/10.1007/978-3-642-27663-7_13 | pl |
dc.references | Shahbudin N.S., Jamil R. (2024), Technology empowerment in disability employment: A bibliometric and systematic review, „Journal of Enabling Technologies”, t. 18(2/3), s. 91–106. https://doi.org/10.1108/JET-01-2024-0009 | pl |
dc.references | Sheldon A. (2003), Changing technology, [w:] J. Swain, S. French, C. Barnes, C. Thomas (red.), Disabling Barriers – Enabling Environments, Sage, s. 155–160. | pl |
dc.references | Smith P., Smith L. (2021), Artificial intelligence and disability: Too much promise, yet too little substance?, „AI and Ethics”, t. 1, nr 1, s. 81–86. | pl |
dc.references | Żuchowska-Skiba D. (2021), Wykluczenie cyfrowe osób z niepełnosprawnościami – perspektywy badawcze, [w:] G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 195–211. | pl |
dc.contributor.authorEmail | Niedbalski, Jakub - jakub.niedbalski@eksoc.uni.lodz.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna - joanna.giercuszkiewicz@eksoc.uni.lodz.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Żuchowska-Skiba, Dorota - zuchowska@agh.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-600X.92.01 | |