dc.contributor.author | Morawińska, Iwona | |
dc.date.accessioned | 2025-04-23T06:25:28Z | |
dc.date.available | 2025-04-23T06:25:28Z | |
dc.date.issued | 2024-12-30 | |
dc.identifier.issn | 2084-851X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55413 | |
dc.description.abstract | Traditional African fabrics occupy a very important place in the contemporary art of young artists of African origin. They are treated as a symbol of returning to a lost identity. The article aims to introduce the figures of several young artists, thanks to whom we can understand their need to return to their roots and see their attempts to identify with their own culture of African regions. | en |
dc.description.abstract | Tradycyjne tkaniny afrykańskie zajmują bardzo ważne miejsce we współczesnej sztuce młodych artystów pochodzenia afrykańskiego. Traktowane są jako symbol powrotu do utraconej tożsamości. Artykuł ma na celu przybliżenie twórczości kilku młodych artystów, dzięki którym możemy zrozumieć ich potrzebę powrotu do korzeni i zobaczyć próby identyfikowania się z własną kulturą z krajów afrykańskich. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | TECHNE. Seria Nowa;14 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | textile | en |
dc.subject | contemporary art | en |
dc.subject | symbol | en |
dc.subject | African diaspora | en |
dc.subject | ankara | en |
dc.subject | sanyan | en |
dc.subject | tkanina | pl |
dc.subject | sztuka współczesna | pl |
dc.subject | symbol | pl |
dc.subject | diaspora afrykańska | pl |
dc.subject | ankara | pl |
dc.subject | sanyan | pl |
dc.title | Tradycyjna tkanina afrykańska i jej współczesne symboliczne zastosowanie w sztuce | pl |
dc.title.alternative | Traditional African textiles and their contemporary symbolic uses in art | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 83-95 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Muzeum Warszawy | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-149X | |
dc.references | ANKORA 2022 – Mirabel Ankora, Material Culture, African Textiles and National Identity, Guelph 2022. | pl |
dc.references | BINDER 2011 – Lisa Binder, El Anatsui: When I Last Wrote to You about Africa, New York 2011. | pl |
dc.references | HEMMINGS 2007 – Jessica Hemmings, Post-cultural hybrid: Yinka Shonibare, „Surface Design Journal”, Gothenburg 2007. | pl |
dc.references | Ekow Eshun, Zohra Opoku’s Evocative Reflections on Mortality and Resilience, Aperture, 21 września 2023, https://aperture.org/editorial/zohra-opokus-evocative-reflections-on-mortality-and-resilience/ [dostęp: 29.11.2024]. | pl |
dc.references | Julia Grosse, Zohra Opoku: Empowering Children of Color to Love Themselves, Contemporary And, 6 września 2024, https://contemporaryand.com/magazines/zohra-opokuempowering-children-of-color-to-love-themselves/ [dostęp: 28.11.2024]. | pl |
dc.references | Nengi Omuku, Houldsworth, https://www.houldsworth.co.uk/artists/168-nengi-omuku/works/12869-nengi-omuku-repose-2022/ [dostęp: 26.11.2024]. | pl |
dc.references | Nengi Omuku, Kasmin Gallery, https://www.kasmingallery.com/artists/329-nengi-omuku/[dostęp: 25.11.2024]. | pl |
dc.references | Objects, Explore, https://www.explore-vc.org/en/objects/el-anatsui-rising-sea.html [dostęp: 27.11.2024]. | pl |
dc.references | Yinka Shonibare RA (b. 1962), Royal Academy of Arts, https://www.royalacademy.org.uk/art-artists/name/yinka-shonibare-ra [dostęp: 28.11.2024]. | pl |
dc.references | Zohra Opoku, https://www.zohraopoku.com/unraveled-threads [dostęp: 29.11.2024]. | pl |
dc.contributor.authorEmail | morawinska.iwona@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2084-851X.18.07 | |
dc.relation.volume | 2 | |