dc.contributor.author | Kaczmarczyk, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2025-04-17T14:04:47Z | |
dc.date.available | 2025-04-17T14:04:47Z | |
dc.date.issued | 2025-04-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55396 | |
dc.description.abstract | The main purpose of this article is an attempt to answer the question whether a prompt can be considered a work of authorship. The starting point for consideration is the analysis of the final non-appealable judgment of the Municipal Court in Prague of 11 October 2023, which is one of the first judgements on the European continent concerning the authorship of artificial intelligence works. The plaintiff sought to establish authorship of an image generated by an artificial intelligence model based on a specific prompt. Particularly important for the considerations is the court’s qualification of the plaintiff’s prompt as an idea. The article discusses the possibility of qualifying a prompt as a work within the meaning of Article 1 (1) of the Polish Act on Copyright and Related Rights. It is significant to note that using the same prompt, may result in different outputs. Discussion on this topic is important for users who create prompts and want to protect their work. | en |
dc.description.abstract | Głównym celem artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, czy prompt może zostać uznany za utwór. Punktem wyjściowym rozważań jest analiza prawomocnego wyroku Sądu Miejskiego w Pradze z 11.10.2023 r., który jest jednym z pierwszych wyroków na kontynencie europejskim dotyczącym autorstwa dzieł sztucznej inteligencji. Powód żądał ustalenia autorstwa obrazu wygenerowanego przez model sztucznej inteligencji w oparciu o konkretny prompt. Szczególnie ważne dla rozważań zawartych w tym artykule będzie zakwalifikowanie przez sąd promptu powoda jako idei. W artykule rozważono możliwość kwalifikacji promptu jako utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W związku z rozważaniami istotne jest, że użycie tego samego promptu, może prowadzić do wygenerowania odmiennych wyników. Dyskusja na ten temat jest ważna ze względu na uprawnienia użytkowników, którzy tworzą prompty oraz chcą objąć ochroną swoją pracę. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Paragraf. Studia z Prawa i Administracji;6 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | prawo autorskie | pl |
dc.subject | sztuczna inteligencja | pl |
dc.subject | utwór | pl |
dc.subject | prompt | pl |
dc.subject | copyright | en |
dc.subject | artificial intelligence | en |
dc.subject | work of authorship | en |
dc.subject | prompt | en |
dc.title | Prawnoautorska kwalifikacja promptu na tle wyroku Sądu Miejskiego w Pradze z dnia 11.10.2023 r. | pl |
dc.title.alternative | Copyrightability of the prompt against the background of the judgment of the Municipal Court in Prague of 11 October 2023 | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 7-16 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie, Wydział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych | pl |
dc.identifier.eissn | 2956-3747 | |
dc.references | Bakalarz T., Twórczość naukowa pracowników, „Przegląd Sądowy” 2010, nr 10, s. 35–47. | pl |
dc.references | Bałos I., Trenowanie wybranych modeli sztucznej inteligencji a uprawnienia twórców, „Studia Prawnicze. Rozprawy i Materiały” 2019, nr 2 (25), s. 15–28. | pl |
dc.references | Bar A., Prawo autorskie w erze sztucznej inteligencji. Uwagi na tle historii „Portretu Edmonda de Belemy”, „Prawo Mediów Elektronicznych” 2022, nr 1, s. 17–25. | pl |
dc.references | Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2017. | pl |
dc.references | Barta J., Markiewicz R., Prawo autorskie i prawa pokrewne, Warszawa 2021. | pl |
dc.references | Dubowska A., Sine hominum? Sztuczna inteligencja a koncepcja autorstwa, „Dyskurs Prawniczy i Administracyjny” 2019, nr 1, s. 45–64. https://doi.org/10.34768/dpia.2019.1.27 | pl |
dc.references | Gienas K., Trenowanie AI a prawo autorskie, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Prawa Własności Intelektualnej” 2024, nr 3, s. 5–55. | pl |
dc.references | Jasińska K., Glosa do wyroku SN z dnia 27 lutego 2009 r., V CSK 337/08, LEX/el. 2009. | pl |
dc.references | Jastrzębski J., Ochrona dzieł sztuki konceptualnej na gruncie prawa autorskiego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Prawa Własności Intelektualnej” 2023, nr 4, s. 17–76. | pl |
dc.references | Juściński P.P., Prawo autorskie w obliczu rozwoju sztucznej inteligencji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Prawa Własności Intelektualnej” 2019, nr 1, s. 5–44. | pl |
dc.references | Kalinowski M., Czy, komu i w jakim zakresie przysługują prawa do wytworów generatywnej sztucznej inteligencji? Analiza prawna z perspektywy warunków użytkowania MidJourney, „Prawo i Więź” 2024, nr 1 (48), s. 259–280. | pl |
dc.references | Kubiak M., Dąbrowa F., Metawersum a prawo autorskie – wybrane zagadnienia prawne, „Prawo Nowych Technologii” 2022, nr 4, s. 22–27. | pl |
dc.references | Kunc-Urbańczyk K., Uczenie maszynowe jako pole eksploatacji utworów, [w:] Prawo sztucznej inteligencji i nowych technologii, red. B. Fischer, A. Pązik, M. Świerczyński, Warszawa 2021, s. 211–240. | pl |
dc.references | Laskowska-Litak E., [w:] Komentarz do ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, [w:] Ustawy autorskie. Komentarze. Tom I, red. R. Markiewicz, LEX/el. 2021, art. 1. | pl |
dc.references | Machała W., Utwór. Przedmiot prawa autorskiego, Warszawa 2012. | pl |
dc.references | Markiewicz R., ChatGPT i prawo autorskie Unii Europejskiej, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Prawa Własności Intelektualnej” 2023, nr 2, s. 142–171. | pl |
dc.references | Matczuk J.K., [w:] Zasada dychotomii w utworach literackich, Legalis/el. 2020. | pl |
dc.references | Mazzi F., Authorship in artificial intelligence-generated works: Exploring originality in text prompt sand artificial intelligence outputs through philosophical foundations of copyright and collage protection, „The Journal of World Intellectual Property” 2024, s. 1–18. https://doi.org/10.1111/jwip.12310 | pl |
dc.references | Niewęgłowski A., [w:] Prawo autorskie. Komentarz, Warszawa 2021, art. 1, s. 37. | pl |
dc.references | Niewęgłowski A., Poźniak-Niedzielska M., Przedmiot prawa autorskiego. Wprowadzenie. Pojęcie utworu, [w:] System Prawa Prywatnego, t. 13, Prawo autorskie, red. J. Barta, Legalis/el. 2017. | pl |
dc.references | Nowak-Gruca A., O problemach prawa autorskiego w kontekście twórczości sztucznej inteligencji, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 2022, nr 2, s. 22–29. https://doi.org/10.33226/0137-5490.2022.2.3 | pl |
dc.references | Popowska A., Prawo do autorstwa wytworów stworzonych przez sztuczną inteligencję, „Przegląd Prawa Handlowego” 2024, nr 1, s. 46–50. | pl |
dc.references | Sarbiński R.M., [w:] Prawo autorskie i prawa pokrewne. Komentarz, red. W. Machała, LEX/el. 2019, art. 1. | pl |
dc.references | Ślęzak P., Kulinaria w polskim prawie własności intelektualnej, Warszawa 2022. | pl |
dc.references | Ślęzak P., Umowy w zakresie współczesnych sztuk wizualnych, Warszawa 2012. | pl |
dc.references | Traple E., Granice eksploracji tekstów i danych na potrzeby maszynowego uczenia się przez systemy sztucznej inteligencji, [w:] Prawo sztucznej inteligencji i nowych technologii, red. B. Fischer, A. Pązik, M. Świerczyński, Warszawa 2021, s. 19–40. | pl |
dc.contributor.authorEmail | agnieszkakaczmarczyk777@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2956-3747.6.01 | |