Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTarała, Sebastian Tomasz
dc.date.accessioned2025-02-21T12:35:20Z
dc.date.available2025-02-21T12:35:20Z
dc.date.issued2025-02-18
dc.identifier.issn1427-9657
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54715
dc.description.abstractSince the events of July 1997, when the Cambodian People’s Party staged a military coup and defeated the hitherto co-ruling FUNCINPEC party, relations with China have become an essential element for the new regime’s survival. Chinese support allowed the government to protect itself from human rights pressures, corruption and abuse of power, and gave it the political and economic space it needed at the time. Since then, Cambodia’s increasing and multidimensional dependence on the PRC has become apparent, raising questions about the actual nature of the relationship. This article aims to analyse bilateral relations between China and Cambodia through the lens of the theory of the patron–client arrangement in international relations. The author presents the course of cooperation between the two countries so far in the military and political fields by relating it to the theory of clientelism. He also points out the main motives behind the cooperation between the two states, arguing that the ‘security transfer’ characteristic of patron–clientelist relations takes place primarily with regard to the regime security (domestic policy) of the weaker partner rather than the strictly military dimension.en
dc.description.abstractOd wydarzeń z lipca 1997 r., kiedy to Kambodżańska Partia Ludowa dokonała przewrotu wojskowego i pokonała dotychczas współrządzącą z nią partięFUNCINPEC, relacje z Chinami stały się dla nowego reżimu istotnym elementem dla jego przetrwania. Chińskie wsparcie pozwoliło na ochronę rządu przed naciskami w zakresie praw człowieka, korupcji i nadużywania władzy oraz dało potrzebną mu wówczas przestrzeń polityczną i gospodarczą. Od tamtego czasu widoczne jest coraz większe i wielowymiarowe uzależnienie Kambodży od ChRL, które rodzi pytania o faktyczny charakter tej relacji. Niniejszy artykuł ma na celu analizę stosunków bilateralnych pomiędzy Chinami a Kambodżą przez pryzmat teorii układu patron–klient w stosunkach międzynarodowych. Autor przedstawia w nim dotychczasowy przebieg współpracy obu państw na polu militarnym i politycznym, odnosząc ją do teorii klientelizmu. Wskazuje w nim również na główne motywy przyświecające współpracy obu państw, argumentując, że charakterystyczny dla stosunków patronalno-klientelistycznych „transfer bezpieczeństwa” odbywa się przede wszystkim w odniesieniu do bezpieczeństwa reżimu (polityki wewnętrznej) słabszego partnera niż wymiaru stricte militarnego.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesEastern Review;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectChina-Cambodia relationsen
dc.subjectSino–Khmer relationsen
dc.subjectpatron–client relationsen
dc.subjectinternational clientelismen
dc.subjectRelacje Chin i Kambodżypl
dc.subjectrelacje sino-khmerskiepl
dc.subjectrelacje patron-klientpl
dc.subjectklientelizm międzynarodowypl
dc.titleRelacja Chin i Kambodży jako przykład klientelizmu międzynarodowegopl
dc.title.alternativeThe relationship between China and Cambodia as an example of international clientelismen
dc.typeArticle
dc.page.number30-44
dc.identifier.eissn2451-2567
dc.referencesAxe, D. 2021. Yes, China Has More Warships Than The USA. That’s Because Chinese Ships Are Small. Forbes, 11.05., https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2021/11/05/yes-china-has-more-warships-than-the-usa-thats-because-chinese-ships-are-small/?sh=25b2d7a5611d (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesBradford, J.F. 2022. Chinese Military Basing in Cambodia: Why Be So Up in Arms? IDSS Paper 8, 16.02., https://www.rsis.edu.sg/wp-content/uploads/2022/02/IP22008.pdf (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesCadell, C., Nakashima, E. 2022. China secretly building naval facility in Cambodia, Western officials say. The Washington Post, https://www.washingtonpost.com/national-security/2022/06/06/cambodia-china-navy-base-ream/ (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesCampbell, Ch. 2022. A Chinese Naval Base in Cambodia Signals a New Era of Region Competition in the Asia-Pacific. Time, 7.06., https://time.com/6185021/china-cambodia-ream-naval-base/ (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesCandra Wiranta Kusuma, S., Carollina, N. 2019. China-Cambodia Relationships: Phnom Penh as Beijing’s Permanent Client State. Journal of International Relations 3(2), s. 189–203. https://doi.org/10.33021/aegis.v3i2.774pl
dc.referencesCarney, Ch. 1989. International Patron-Client Relationships: A Conceptual Framework, Studies in Comparative International Development 24, s. 42–55. https://doi.org/10.1007/BF02687171pl
dc.referencesChen, S. 2019. The Development of Cambodia–China Relation and Its Transition Under the OBOR Initiative. The Chinese Economy 51(4), s. 370–382. https://doi.org/10.1080/10971475.2018.1457317pl
dc.referencesChina donates 150 new vehicles, office equipment to Cambodia in preparation for upcoming ASEAN meetings. 2022. Xinhua, 9.01., https://english.news.cn/20220901/a75aaae6,b9e44d918e2b192cb2f7ae86/c.html?fbclid=IwAR07hd5k7vLI7oZp7wC1TNxXIByW-0rP020n2YdgK1lExJSYLSAKAcCtkvE (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesChina pledges over $100 million military aid to Cambodia. 2018. Reuters, 19.06., https://www.reuters.com/article/us-cambodia-china-idUSKBN1JF0KQ?fbclid=IwAR3rM5du3o1-a7KBMIRYMLUryFS_1ObuaLbSIHrqFaqUX2nmC5EsyEmg7PE (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesCiorciari, J. 2013. China and Cambodia: Patron and Client? International Policy Center Working Paper 121. https://doi.org/10.2139/ssrn.2280003pl
dc.referencesCiorciari, J. 2014. A Chinese model for patron-client relations? The Sino-Cambodian partnership. International Relations of the Asia-Pacific 15(2), s. 245–278. https://doi.org/10.1093/irap/lcu021pl
dc.referencesEgberink, van der Putten, F. 2011. ASEAN, China’s Rise ad Geopolitical Stability in Asia. Kopenhaga: Clingendael Institute.pl
dc.referencesGentile, Ch. 2023. Chinese Investment in Cambodia: The Dara Sakor Airfield. Tearline.mil. 22.05., https://www.tearline.mil/public_page/cambodia#overview (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesGraham, E. 2016. The Hague Tribunal’s South China Sea Ruling: Empty Provocation or Slow-Burning Influence? Council of Councils, 18.08., https://www.cfr.org/councilofcouncils/global-memos/hague-tribunals-south-china-sea-ruling-empty-provocation-or-slow-burning-influence (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesHicken, A. 2011. Clientelism. The Annual Review of Political Science 14, s. 289–310. https://doi.org/10.1146/annurev.polisci.031908.220508pl
dc.referencesJoint Cambodia-China ‘Golden Dragon’ Military Drills to Proceed, Despite Threat of Coronavirus. 2020. Radio Free Asia, 3.02, https://www.rfa.org/english/news/cambodia/drills-03022020170333.html (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesJoint Communiqué between the Royal Government of the Kingdom of Cambodia and the Government of the People’s Republic of China. 2022. Phnom Penh, 11.11., https://www.mfaic.gov.kh/posts/2022-11-11-Press-Release-Joint-Communiqu%C3%A9-between-the-Royal-Government-of-the-Kingdom-of-Cambodia-and-the-Government-of-the-P-14-01-51 (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesKaufman, R. 1974. Patron-Client Concept and Macro-Politics: Prospects and Problems. Comparative Studies in Society and History 16(3), s. 284–308. https://doi.org/10.1017/S0010417500012457pl
dc.referencesKonstytucja Królestwa Kambodży. 1993. Biblioteka Sejmowa, https://biblioteka.sejm.gov.pl/konstytucje-swiata-kambodza/ (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesKosienkowski, M. 2019. The patron–client relationship between Russia and Transnistria. W: T. Hoch, V. Kopeček (red.). De Facto States in Eurasia, Abingdon: Routledge, s. 183–207. https://doi.org/10.4324/9780429244049-14pl
dc.referencesLeng, T. 2019. Underlying Factors of Cambodia’s Bandwagoning with China’s Belt and Road Initiative. East Asia 36, s. 243–253. https://doi.org/10.1007/s12140-019-09316-8pl
dc.referencesLong, D. 2020. Cambodia, China and the Dara Sakor Problem. The Diplomat, 21.10., https://thediplomat.com/2020/10/cambodia-china-and-the-dara-sakor-problem/ (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesLubold, G., Page, J., Taylor, R. 2019. Deal for Naval Outpost in Cambodia Furthers China’s Quest for Military Network. The Wall Street Journal, 22.07., https://www.wsj.com/articles/secret-deal-for-chinese-naval-outpost-in-cambodia-raises-u-s-fears-of-beijings-ambitions-11563732482 (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesOnishi, T. 2022. ‘Swallowed’ by China: Cambodia’s Ream base expansion raises alarm. Nikkei Asia, 28.08., https://asia.nikkei.com/Spotlight/Belt-and-Road/Swallowed-by-China-Cambodia-s-Ream-base-expansion-raises-alarm (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesParameswaran, P. 2020. What Did the 2020 China-Cambodia Golden Dragon Military Exercise Actually Achieve? The Diplomat, 8.06., https://thediplomat.com/2020/04/what-did-the-2020-china-cambodia-golden-dragon-military-exercise-actually-achieve/ (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesPeou, S. 2019. Cambodia in 2018. Southeast Asian Affairs, s. 105–120. https://doi.org/10.1355/aa19-1hpl
dc.referencesPheakdey, H. 2012. Cambodia–China Relations: A Positive-Sum Game? Journal of Current Southeast Asian Affairs 31(2), s. 57–85. https://doi.org/10.1177/186810341203100203pl
dc.referencesPo, S., Sims, K. 2021. The Myth of Non-interference: Chinese Foreign Policy in Cambodia. Asian Studies Review 46(1), s. 36–54. https://doi.org/10.1080/10357823.2021.1887813pl
dc.referencesRim, S. 2022. Cambodia Has Little to Gain From Hosting a Chinese Military Presence.The Diplomat, 10.06., https://thediplomat.com/2022/06/cambodia-has-little-to-gain-from-hosting-a-chinese-military-presence/?fbclid=IwAR0ZWiOD1IMUEV0wCN-o7FDTLtKse3DaeVuw7HKs8r1vKfoEusvih46UzH8 (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesRising, D., Cheang, S. 2022. China, Cambodia breaking ground on joint port project. The Diplomat, 8.06., https://thediplomat.com/2022/06/china-cambodia-breaking-ground-on-joint-port-project/ (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesShoemaker, Ch., Spanier, J. 1984. Patron-Client State Relationships: Multilateral Crises in the Nuclear Age. New York: Praeger.pl
dc.referencesStrangio, S. 2012. Hun Sen’s Cambodia. London: Yale University Press.pl
dc.referencesStrangio, S. 2022. What the Cambodian Naval Base Brouhaha Overlooks, The Diplomat. 8.06., https://thediplomat.com/2022/06/what-the-cambodian-naval-base-brouhaha-overlooks/ (dostęp 2.04.2024).pl
dc.referencesTarkowski, J. 1984. Patroni i Klienci. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN.pl
dc.referencesZaman, A. 2015. Compliance and Defiance in Patron-Client State Relationships: A Case Study of Pakistan’s Relationship with the United States, 1947–2013, https://openresearch-repository.anu.edu.au/bitstream/1885/101232/1/Zaman%20Thesis%202015.pdf (dostęp 2.04.2024).pl
dc.contributor.authorEmailsebastian.tarala@zoho.eu
dc.identifier.doi10.18778/1427-9657.12.02
dc.relation.volume12


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/