Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorReinhard Chlanda, Małgorzata
dc.date.accessioned2025-02-20T12:33:17Z
dc.date.available2025-02-20T12:33:17Z
dc.date.issued2024-12-31
dc.identifier.citationReinhard Chlanda M., „Maria Anto, fenomen w Galerii Cortina” – wyjątkowe odkrycie Dino Buzzatiego w Warszawie, [w:] Ars inspiratio: Studia dedykowane Profesor Eleonorze Jedlińskiej, Pawłowska A., Stefański K., Milerowska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024, s. 367-384, https://doi.org/10.18778/8331-666-6.17pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-666-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54700
dc.description.abstractNajbardziej spektakularny sukces Marii Anto we Włoszech przypadł na lata 70. „Odkrywcą” Anto dla Włoch był Dino Buzzati, który uznał polską artystkę za jedną z najbardziej oryginalnych osobowości w dziedzinie współczesnej sztuki fantastycznej. Jej malarstwem zafascynował się podczas wizyty w Warszawie w 1969 roku. Sławnego pisarza i malarkę łączył niewątpliwie pokrewny typ wyobraźni poetyckiej, klimat obrazowania. Dzięki rekomendacji pisarza, w 1971 roku w renomowanej Galerii Cortina w Mediolanie odbyła się duża indywidualna wystawa prac Anto. Wydarzenie to znalazło spory oddźwięk w środowisku artystyczno-intelektualnym Mediolanu. Obszerny esej w katalogu poświęcił artystce znany krytyk i poeta Roberto Sanesi. Na łamach prasy m.in. „Corriere della Sera” wystawę komentowali: Dino Buzzati, Raffaele Carrieri, Emillio Radius. Krytycy próbowali określić fenomen twórczości Anto, poszukiwali swoistości i odniesień kulturowych jej malarstwa. W ślad za pierwszym mediolańskim sukcesem artystka wystawiała we Włoszech jeszcze kilkakrotnie, w ciągu piętnastu lat do 1996. Pokazywała prace w galeriach Mediolanu, Werony, Triestu, Parmy, Vicenzy i Rzymu.pl_PL
dc.description.abstractMaria Anto’s most spectacular success in Italy came in the 1970s. Anto’s “discoverer” for Italy was Dino Buzzati, who considered the Polish artist one of the most original personalities in the field of contemporary fantasy art. He became fascinated with her paintings during a visit to Warsaw in 1969. The famous writer and painter undoubtedly shared a related type of poetic imagination, an atmosphere of imagery. Thanks to the writer’s recommendation, in 1971, a large individual exhibition of Anto’s works was held at the renowned Galeria Cortina in Milan. This event had a great resonance in the artistic and intellectual community of Milan. The famous critic and poet Roberto Sanesi devoted an extensive essay to the artist in the catalog. In the press, among others: “Corriere della Sera” commented on the exhibition: Dino Buzzati, Raffaele Carrieri, Emillio Radius. Critics tried to define the phenomenon of Anto’s work, looking for the specificity and cultural references of her painting. Following her first success in Milan, the artist exhibited in Italy several more times. Over the course of fifteen years, until 1996, she showed works in galleries in Milan, Verona, Trieste, Parma, Vicenza and Rome.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPawłowska A., Stefański K., Milerowska M. (red.), Ars inspiratio: Studia dedykowane Profesor Eleonorze Jedlińskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2024;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectMaria Antopl_PL
dc.subjectGalleria Cortinapl_PL
dc.subjectMediolanpl_PL
dc.subjectDino Buzzatipl_PL
dc.subjectkontakty artystyczne polsko-włoskie 1971–1996pl_PL
dc.subjectwłoska krytyka artystycznapl_PL
dc.title„Maria Anto, fenomen w Galerii Cortina” – wyjątkowe odkrycie Dino Buzzatiego w Warszawiepl_PL
dc.title.alternative“Maria Anto, a phenomen in the Cortina Gallery” – Dino Buzzati’s unique discovery in Warsawpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number367-384pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationPolski Instytut Studiów nad Sztuką Światapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-667-3
dc.identifier.doi10.18778/8331-666-6.17


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/