dc.contributor.author | Lisek-Michalska, Jolanta | |
dc.date.accessioned | 2014-09-25T09:39:39Z | |
dc.date.available | 2014-09-25T09:39:39Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/5451 | |
dc.description.abstract | Od końca XX w. obserwuje się zwiększone zainteresowanie udziałem dzieci w badaniach społecznych. Pomimo wskazówek zawartych w kodeksach badawczych, realizowanie badań społecznych związanych z uczestnictwem dzieci wiąże się z szeregiem złożonych etycznych i prawnych problemów i wyzwań. Angażowanie dzieci do tego typu przedsięwzięć prowadzi do konfliktu pomiędzy dwoma, czasami sprzecznymi celami, mianowicie potrzebą uzyskania coraz bardziej docenianej informacji od tej kategorii uczestników i etycznym nakazem ochrony szeroko rozumianego dobra dziecka, które może zostać w badaniu naruszone. Autorka opisuje genezę i standardy etyczne obowiązujące na świecie w badaniach społecznych z udziałem dzieci i młodzieży. Akcentuje specyfikę zasad etycznych w odniesieniu do dzieci oraz na przykładzie badań fokusowych prezentuje przykłady „dobrych praktyk” realizacji zasad etycznych wobec nieletnich uczestników badań. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica; 42 | |
dc.subject | etyka badań z udziałem dzieci i młodzieży | pl_PL |
dc.subject | badania fokusowe | pl_PL |
dc.subject | międzynarodowe standardy etyczne | pl_PL |
dc.subject | procedura uzyskiwania świadomej zgody | pl_PL |
dc.title | Etyczne aspekty badań fokusowych z udziałem dzieci i młodzieży2 | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 33-61 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Brzezińska A. I., Toeplitz Z. (red.) (2007), Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzieży; Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica” | |
dc.references | Davis J., Hill M., Tisdall K., Prout A. (eds.) (2006), Children, Young People and Social Inclusion: Participation for What?, Bristol: The Policy Press University of Bristol | |
dc.references | Fine G. A., Sandstrom K. L. (1988), Knowing Children: Participant Observation with Minors, Newbury Park, CA: Sage Publications | |
dc.references | Fombad Ch. M. (2005), Protecting childrenʼs rights in social science research in Botswana: some ethical and legal dilemmas, “International Journal of Law, Policy and the Family”, No. 19, s. 102−120 | |
dc.references | Gibson F. (2007), Conducting focus groups with children and young people: strategies for success, “Journal of Research in Nursing”, Vol. 12, No. 5, s. 473−483 | |
dc.references | Greig A., Taylor J., MacKay T. (2007), Doing research with children, London: Il Sage | |
dc.references | Grodin A., Glantz L. H. (1994), Children as Research Subjects: Science, Ethics and Law, New York: Oxford University Press | |
dc.references | Guidelines of Research (1993), London: National Children’s Bureau | |
dc.references | Kennedy C., Kools S., Krueger R. (2001), Methodological considerations in childrenʼs focus groups, San Francisco: University of California, Department of Family Health Care Nursing, “Nursing Research”, May−June, No. 50(3), s. 184−187. | |
dc.references | Kerrane B., Hogg M. K. (2007), Lesser or just different? Capturing childrenʼs voices in consumer research, Lancaster: Lancaster University Management School, The Department of Marketing | |
dc.references | Kondracka M. (2007), Praktyczny aspekt podmiotowego podejścia do dziecka w procesie edukacji przedszkolnej, dostępny na stronie internetowej WWW.publikacje.edu.pl, Publikacja nr 3546 | |
dc.references | Konwencja ONZ o Prawach Dziecka, dostępna na stronie internetowej http://www.unicef.org/magic/resources/CRC_polish_language_version.pdf | |
dc.references | Lansdown G. (1994), Childrenʼs rights, [w:] Mayall B. (ed.), Childrenʼs childhood: Observed and experienced, London: The Falmer Press, s. 33−35 | |
dc.references | Lisek-Michalska J. (2010), Przywództwo w grupach rówieśniczych na podstawie badań fokusowych, ,,Biuletyn Informacyjny. Wiadomości Społeczne”, J. Krzyszkowski (red.), Łódź: PTPS, nr 1, s. 87−101 | |
dc.references | Mayall B. (2008), Conversations with Children: Working with Generational Issues, [w:] Christensen P., James A. (eds), Research with Children. Perspectives and Practies, ed. II, London: Routledge | |
dc.references | Michałowska E., Daniłowicz P., Szymczak M. (2008), Bezpieczeństwo dzieci w szkole i rodzinie w Łodzi, Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe | |
dc.references | Morgan M., Gibbs S., Maxwell K., Britten N. (2002), Hearing childrenʼs voices: methodological issues in conducting focus groups with children aged 7−11 years, “Qualitative Research”, Vol. 2, No. 1, s. 5−20 | |
dc.references | Prout A., James A. (eds) (1997), Constructing and Reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood, London, New York: Falmer Press | |
dc.references | Research Involving Children, http://ethics.grad.ucl.ac.uk/forms/guidance1.pdf | |
dc.references | Schade J. (2007), Marketing to Kids: The ABC’s of Conducting Research With Children and Teens, http://www.jrsconsulting.net/freearticles_3.html | |
dc.references | Statement of Ethical Practice (2002), British Sociological Association | |
dc.references | Thomas N., O’Kane C. (1998), The ethics of participatory research with children, “Children & Society”, Vol. 12, s. 336–348 | |
dc.references | Waksler F. Ch. (ed.) (1991), Studying the Social Worlds of Children: Sociological Readings, Part II. Children in an Adult World, London: Falmer Press | |
dc.references | Woodhead M., Faulkner D. (2008), Subjects, Objects or Participants? Dilemmas of Psychological Research with Children, [w:] Christensen P., James A. (eds), Research with Children. Perspectives and Practies, ed. II, London: Routledge | |