Show simple item record

dc.contributor.authorBralewski, Sławomir Jacek
dc.date.accessioned2025-01-16T11:36:17Z
dc.date.available2025-01-16T11:36:17Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.issn1644-857X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54238
dc.description.abstractIn their Ecclesiastical Histories, Socrates of Constantinople, Theodoret of Cyrus and Sozomen of Bethelia created a picture of emperor Theodosius II that differed in detail but overall was very positive. The first of them emphasised his meekness, the second one stressed his faith, and the third one focused on his piety. However, each of them had different expectations towards the ruler. They most likely hoped to gain – through their works – his support for themselves and the groups they supported within the Church. It seems to be no coincidence that all three of them focused on the first period of the reign of Theodosius II, as the last decade of his reign was frought with a series of misfortunes that befell the eastern part of the Roman Empire, the inclusion of which would contradict the thesis that the above-mentioned ruler was supported by God for his qualities, thanks to which God was supposed to grant him military victories over both internal and external enemies. However, all three wrote their works in the 440s, when the aforementioned calamities befell the empire. These facts were therefore widely known at that time. Most likely, the historians’ message was addressed to the emperor himself. All three wanted to show that, in their opinion, there had been an unfavorable change in his behavior, the consequence of which was God’s anger and the disasters that befell the state.en
dc.description.abstractSokrates z Konstantynopola, Teodoret z Cyru, Sozomen Bethlei wykreowali w swoich Historiach kościelnych różniący się w szczegółach, ale bardzo pozytywny obraz cesarza Teodozjusza II. Pierwszy z nich kładł nacisk na jego łagodność, drugi na jego wiarę, a trzeci na jego pobożność. Każdemu przyświecały jednak różne oczekiwania związane z władcą. Liczyli najprawdopodobniej na zdobycie za pomocą swych dzieł jego poparcia dla siebie samych i popieranych przez siebie ugrupowań w łonie Kościoła. Jak się wydaje, nieprzypadkowo wszyscy trzej skupili się na pierwszym okresie panowania Teodozjusza II, gdyż ostatnia dekada sprawowania przez niego władzy obfitowała w szereg nieszczęść, jakie spadły na wschodnią część cesarstwa rzymskiego, których uwzględnienie zaprzeczałoby tezie o wspieraniu wspomnianego władcy przez Boga za jego przymioty, dzięki którym Bóg miał zapewniać mu zwycięstwa militarne nad wrogami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Wszyscy trzej pisali jednak swoje dzieła w latach czterdziestych V w., a więc wtedy, kiedy wspomniane nieszczęścia spadały na cesarstwo. Fakty te były więc wówczas powszechnie znane. Najprawdopodobniej zatem przekaz historyków skierowany był do samego cesarza. Wszyscy trzej chcieli pokazać, że w jego postępowaniu, w ich odczuciu, nastąpiła niekorzystna zmiana, której konsekwencją był gniew Boga i klęski, jakie spadły na państwo.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Nauk Historycznych;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectSokrates z Konstantynopolapl
dc.subjectTeodoret z Cyrupl
dc.subjectSozomen z Bethleipl
dc.subjectcesarz Teodozjusz IIpl
dc.subjectSocrates of Constantinopleen
dc.subjectTheodoret of Cyrusen
dc.subjectSozomen of Betheliaen
dc.subjectemperor Theodosius IIen
dc.titleCesarz Teodozjusz II – wzór chrześcijańskiego władcy w ujęciu historiografii kościelnej V wiekupl
dc.title.alternativeEmperor Theodosius II: a Model of a Christian Ruler in the Light of Ecclesiastical Historiography of the 5th Centuryen
dc.typeArticle
dc.page.number9-31
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2450-7660
dc.referencesAristoteles, Rhetorica, ed. W. D. Ross, Oxford 1964.pl
dc.referencesChronicon Paschale, ed. L. Dindorf, vol. I–II, Bonn 1832.pl
dc.referencesIoannis Malalae Chronographia, ed. J. Thurn, Berolini–Novi Eboraci 2000.pl
dc.referencesIoannis Zonarae Epitome historiarum libri XIII–XVIII, ed. T. Büttner-Wobst, Bonnae 1897.pl
dc.referencesJohn of Nikiu, Chronicle: The Chronicle of John, Bishop of Nikiou, ed. R. H. Charles, Oxford 1916.pl
dc.referencesMarcellinus Comes, Chronicon, [in:] Monumenta Germaniae Historica. Auctores Antiquissimi, vol. XI, ed. Th. Mommsen, Berlin 1894, pp. 60–108.pl
dc.referencesPlato, Politeia, ed. B. Jowett, L. Campbell, Oxford 1894.pl
dc.referencesPriskos, Fragmenta, [in:] The Fragmentary Classicising Historians of the Later Roman Empire: Eunapius, Olympiodorus, Priscus and Malchus, ed. R. C. Blockley, Liverpool 1983, pp. 221–377.pl
dc.referencesSocrates, Historia ecclesiastica, ed. G. C. Hansen, Berlin 1995, Die Griechischen Christlichen Schriftsteller. Neue Folge, vol. I.pl
dc.referencesSocrates, The Ecclesiastical History of Socrates, Surnamed Scholasticus, or the Advocate: Comprising a History of the Church in Seven Books, London–New York 1892.pl
dc.referencesSozomenus, Historia ecclesiastica, eds. I. Bidez, G.Ch. Hansen, Berlin 1995, Die Griechischen Christlichen Schriftseller. Neue Folge, vol. IV.pl
dc.referencesSozomenus, The Ecclesiastical History of Sozomen: Comprising a History of the Church from A. D. 324 to A. D. 440, trans. W. Walford, London 1855.pl
dc.referencesTheodoretus Cyrensis, Historia ecclesiastica, ed. P. Canivet, vol. I (S.C. 501), Paris 2001; vol. II (S. C. 530), Paris 2009.pl
dc.referencesTheodoret Kirchengeschichte, eds. L. Parmentier, G. C. Hansen, Berlin 2009.pl
dc.referencesA Greek-English Lexicon, eds. H. G. Liddell, R. Scott, Oxford 1996.pl
dc.referencesA Patristic Greek Lexicon, ed. G. W.H. Lampe, Oxford 1961.pl
dc.referencesBralewski S., Obraz papiestwa w historiografii kościelnej wczesnego Bizancjum, Łódź 2006.pl
dc.referencesBralewski S., Praktykowanie postu w świetle historiografii kościelnej IV–V wieku, “Vox Patrum” 2013, vol. XXXIII, pp. 359–378.pl
dc.referencesBralewski S., Symmachia cesarstwa rzymskiego z Bogiem chrześcijan (IV–VI wiek), vol. I (“Niezwykła przemiana” – narodziny nowej epoki), Łódź 2018.pl
dc.referencesBralewski S., The Catalogue of Virtues in the Ecclesiastical History of Sozomen of Bethelia, “Vox Patrum” 2022, vol. LXXXIV, pp. 31–50. https://doi.org/10.31743/vp.14012pl
dc.referencesBralewski S., Zagłada filozofów helleńskich w Imperium Romanum – obraz mędrców w relacji Sokratesa z Konstantynopola i Hermiasza Sozomena, “Vox Patrum” 2021, vol. LVII, pp. 59–76.pl
dc.referencesBrodka D., Attila und Aetius. Zur Priskos-Tradition bei Prokopios von Kaisareia, [in:] From Antiquity to Modern Times. Classical Poetry and Its Modern Reception. Essays in Honour of S. Stabryła, ed. J. Styka, Kraków 2007, pp. 149–158.pl
dc.referencesCameron A., The Empress and the Poet: Paganism and Politics at the Court of Theodosius II, “Yale Classical Studies” 1982, vol. XXVII, pp. 217–290.pl
dc.referencesChesnut G. F., The Date of Composition of Theodoret’s Church History, “Vigiliae Christianae” 1981, vol. XXXV, pp. 245–252.pl
dc.referencesChesnut G. F., Kairos and Cosmic Sympathy in the Church Historian Socrates Scholasticus, “Church History” 1975, vol. XLIV, pp. 161–166.pl
dc.referencesCroke B., Dating Theodoret’s Church History and Commentary on the Psalms, “Byzantion” 1984, vol. LIV, pp. 59–74.pl
dc.referencesDąbrowski K., Hunowie europejscy, [in:] K. Dąbrowski, T. Nagrodzka-Majchrzyk, E. Tryjarski, Hunowie europejscy, Protobugarzy, Chazarowie, Pieczyngowie, Wrocław 1975, pp. 11–146.pl
dc.referencesDignas B., Winter E., Rome and Persia in Late Antiquity. Neighbors and Rivals, Cambridge 2007.pl
dc.referencesDowney G., Earthquakes at Constantinople and Vicinity, A.D. 342–1454, “Speculum” 1955, vol. XXX, pp. 596–600.pl
dc.referencesFlower R., “The insanity of heretics must be restrained”: Heresiology in the Theodosian Code, [in:] Theodosius II. Rethinking the Roman Empire in Late Antiquity, ed. C. Kelly, Cambridge 2013, pp. 172–194.pl
dc.referencesGardiner L., The Imperial Subject: Theodosius II and Panegyric in Socrates’ Church History, [in:] Theodosius II. Rethinking the Roman Empire in Late Antiquity, ed. C. Kelly, Cambridge 2013, pp. 244–268.pl
dc.referencesGraumann Th., Theodosius II and the Politics of the First Council of Ephesus, [in:] Theodosius II. Rethinking the Roman Empire in Late Antiquity, ed. C. Kelly, Cambridge 2013, pp. 109–129.pl
dc.referencesHeather P., The Huns and the End of the Roman Empire in the Western Europe, “The English Historical Review” 1995, vol. CX, pp. 4–41.pl
dc.referencesHolum K. G., Pulcheria’s Crusade A. D. 421–422 and the Ideology of Imperial Victory, “Greek, Roman and Byzantine Studies” 1977, vol. XVIII, pp. 153–172.pl
dc.referencesHolum K. G., Theodosian Empresses: Women and Imperial Dominion in Late Antiquity, Berkeley–Los Angeles 1982.pl
dc.referencesHunt E. D., Holy Land Pilgrimage in the Later Roman Empire, AD 312–460, Oxford 1982.pl
dc.referencesIlski K., Die weibliche Frömmigkeit am Hofe von Theodosius II, [in:] Geschlechterrollen in der Geschichte aus polnischer und deutscher Sicht, ed. K. H. Schneider, Münster 2004, pp. 77–90.pl
dc.referencesIlski K., Sobory w polityce religijnej Teodozjusza II, Poznań 1992.pl
dc.referencesJaniszewski P., Żywioły w służbie propagandy, czyli po czyjej stronie stoi Bóg. Studium klęsk i rzadkich fenomenów przyrodniczych u historyków Kościoła w IV i V wieku, [in:] Chrześcijaństwo u schyłku starożytności. Studia źródłoznawcze, vol. III, eds. T. Derda, E. Wipszycka, Kraków 2000, pp. 5–191.pl
dc.referencesLegutko R., Sokrates, Poznań 2013.pl
dc.referencesLenski N., Were Valentinian, Valens and Jovian Confessors before Julian the Apostate?, “Zeitschrift für Antikes Christentum” 2002, vol. VI, pp. 253–276.pl
dc.referencesLeppin H., Von Constantin dem Grossen zu Theodosius II. Das christliche Kaisertum bei den Kirchenhistorikern Socrates, Sozomenus und Theodoret, Göttingen 1996.pl
dc.referencesMaenchen-Helfen O., The World of the Huns: Studies in Their History and Culture, Berkeley–Los Angeles–London 1973.pl
dc.referencesMillar F., A Greek Empire. Power and Belief under Theodosius II, Berkeley–Los Angeles–London 2006.pl
dc.referencesNowakowski P., Pogańska teoria kosmicznej więzi (sympatheia), krytycznego momentu (kairos) i losu (Tyche) w chrześcijańskiej Historii kościelnej Sokratesa Scholastyka, “Teka Historyka” 2007, vol. XXXII, pp. 7–29.pl
dc.referencesRoueché Ch., Theodosius II, the Cities, and the Date of the Church History of Sozomen, “Journal of Theological Studies” 1986, vol. XXXVII, no. 1, pp. 130–132.pl
dc.referencesRouche M., Attyla i Hunowie. Ekspansja barbarzyńskich nomadów, trans. J. Jedliński, Warszawa 2011.pl
dc.referencesStachura M., Heretycy, schizmatycy i manichejczycy wobec Cesarstwa Rzymskiego (lata 324–428, wschodnia część Imperium), Kraków 2000.pl
dc.referencesThe Prosopography of the Later Roman Empire, vol. II, ed. J. R. Martindale, Cambridge 1980.pl
dc.referencesThompson E. A., Hunowie, trans. B. Malarecka, Warszawa 2015.pl
dc.referencesTyszkiewicz L. A., Hunowie w Europie. Ich wpływ na Cesarstwo Wschodnie i Zachodnie oraz na ludy barbarzyńskie, Wrocław 2004.pl
dc.referencesUrbainczyk T., Socrates of Constantinople, Historian of Church and State, Michigan 1997.pl
dc.referencesVan Nuffelen P., Gélase de Césarée. Un compilateur du cinquième siècle, “Byzantinische Zeitschrift” 2002, vol. XCV, pp. 621–639.pl
dc.referencesVan Nuffelen P., Un héritage de paix et de piété. Étude sur les histoires ecclésiastiques de Socrate et Sozomène, Leuven 2004.pl
dc.referencesWallraff M., Der Kirchenhistoriker Sokrates. Untersuchungen zu Geschichtsdarstellung, Methode und Person, Göttingen 1997.pl
dc.referencesWallraff M., Socrates Scholasticus on the History of Novatianism, “Studia Patristica” 1997, vol. XXIX, pp. 170–177.pl
dc.referencesWinkelmann F., Die Kirchengeschichtswerke im oströmischen Reich, “Byzantinoslavica” 1977, vol. XXXVII, pp. 1–10, 172–190.pl
dc.contributor.authorEmailslawomir.bralewski@filhist.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1644-857X.23.02.01
dc.relation.volume23


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0