Interes publiczny i ochrona klienta w przymusowej restrukturyzacji banku
Streszczenie
Książka, zatytułowana Interes publiczny i ochrona klienta w restrukturyzacji banków, stanowi próbę oceny mechanizmu przymusowej restrukturyzacji w Unii Europejskiej z perspektywy jej przyczyn (interes publiczny) oraz potencjalnych konsekwencji dla klientów upadających banków. Przedstawione badania opierają się na przeglądzie przypadków banków uznanych za upadające lub zagrożone upadłością w Unii Europejskiej w latach 2015–2022, po przyjęciu dyrektywy BRR. W szczególności przedstawiono i oceniono działania Bankowego Funduszu Gwarancyjnego oraz innych organów w zakresie przymusowej restrukturyzacji polskich banków. W monografii przedstawiono analizę identyfikacji interesu publicznego jako przesłanki uruchamiającej resolution, a także wpływu mechanizmu resolution na ochronę klientów upadającego banku. Znaczna część badań została przeprowadzona z wykorzystaniem metod ilościowych. Wyniki sugerują, że lokalny charakter banku może być istotnym czynnikiem wpływającym na pozytywną ocenę przesłanki interesu publicznego przez organy krajowe. Ponadto wykazano, że istotnym kryterium wyboru ścieżki resolution było zachowanie jak najwyższej wartości aktywów restrukturyzowanego banku. Opracowany przez autora model teoretyczny z funkcją użyteczności wyliczana w oparciu o ponoszone koszty, dostarcza silnych argumentów za ogólnym charakterem tego wniosku. Cele wskazane w dyrektywie BRRD wydają się być zbieżne z postulatem ochrony klientów banków znajdujących się na skraju upadłości lub zagrożonych upadłością, chociaż postulat ten nie pojawia się bezpośrednio w tekście dyrektywy. Istnieje jednak możliwość, że niejasne przepisy dotyczące oceny przesłanki interesu publicznego mogą skutkować próbami podważenia decyzji organu resolution. The book, entitled Public interest and customer protection in bank resolution, attempts to assess the forced restructuring mechanism in the European Union from the perspective of its causes (public interest) and potential consequences for the customers of failing banks. The research presented is based on a review of banks assessed as failing or likely to fail in the European Union between 2015 and 2022, after the adoption of the BRR Directive. In particular, the decisions activities of the Bank Guarantee Fund concerning the Polish cases of bank resolution are presented and assessed. The book presents an analysis of the identification of the public interest as a premise triggering resolution, as well as the impact of the resolution mechanism on the protection of failing bank’s customers. A substantial part of the research was conducted using quantitative methods. The results suggest that the local character of the bank may be an important factor influencing the positive assessment of the public interest premise by national resolution authorities. Furthermore, it was shown that an important criterion for choosing the resolution path was to preserve the highest possible asset value of the restructured bank. The theoretical model developed by the author with a cost-based utility function provides strong arguments for the universality of this conclusion. The objectives identified in the BRRD seem to coincide with the demand to protect customers of failing or likely to fail banks, although this demand does not appear directly in the text of the directive. However, there is a possibility that unclear provisions on the assessment of the public interest rationale may result in attempts to contest the resolution authority’s decision.
Collections