Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPutkowska-Smoter, Renata
dc.date.accessioned2024-11-19T09:29:58Z
dc.date.available2024-11-19T09:29:58Z
dc.date.issued2024-11-10
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53661
dc.description.abstractSubsequent analyses of participatory budgeting in Poland emphasise the popularity of environmental issues such as greenery, air quality, and sustainable transport, which should also support objectives in urban climate change adaptation (UCCA). An increasing number of adaptation projects within local standards or ‘green’ civic budgets are often listed among the indicators in urban adaptation plans for Polish cities. However, available research studies and urban evaluation reports show that monitoring participatory budgets poses a methodological challenge. Therefore, the aim of the article is twofold. First, it proposes a method of identifying overlaps of urban climate change adaptation objectives with descriptions of projects submitted to local participatory budgets of the Upper Silesian-Zagłębie Metropolis. For this purpose, a dictionary-based text analysis of project descriptions was performed and critically examined. The second aim was to identify trends in urban climate change adaptation objectives. Thus, the quantitative distribution of coded descriptions was evaluated to investigate how subsequent types of participatory budgets (editions, green vs. standard, implemented vs. non-implemented) differed. The results demonstrate that the available database of participatory budget projects is a rich source of information on local preferences towards issues related to UCCA. To strengthen the objectives of urban climate change adaptation, city administrations can consider additional tools, such as UCCA-related tips/inspiration and targeted calls for projects, as well as supplementing participatory budgets with other deliberative methods. However, collecting precise and calculable data on this topic based on participatory budget databases requires both methodological adjustments and careful validation.en
dc.description.abstractDostępne analizy dotyczące mechanizmu budżetu partycypacyjnego w Polsce wskazują na popularność projektów obejmujących kwestie środowiskowe, takie jak zieleń, jakość powietrza i zrównoważony transport, które powinny również wspierać cele miejskiej adaptacji do zmian klimatu (ang. Urban Climate Change Adaptation, UCCA). Ten trend znalazł odzwierciedlenie również w dokumentach miejskich – rosnąca liczba projektów nawiązujących do adaptacji do zmian klimatu w ramach standardowych lub tzw. zielonych budżetów obywatelskich to często pojawiający się wskaźnik wykonalności miejskich planów adaptacji. Nadal jednak, zarówno w badaniach naukowych jak i ewaluacji miejskich dokumentów, monitorowanie budżetów partycypacyjnych w zakresie adaptacji stanowi metodologiczne wyzwanie. Niniejszy artykuł bada możliwości wykorzystania w tym celu ilościowej analizy danych tekstowych. Po pierwsze, proponuje metodę identyfikacji tematyki adaptacji do zmian klimatu z wykorzystaniem kodowania słownikowego na przykładzie bazy budżetów partycypacyjnych w wybranych miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Następnie, bada możliwości identyfikacji trendów w zakresie występowania tych treści w opisach projektów zgłoszonych do budżetów obywatelskich różnego typu (w poszczególnych latach, standardowe vs. zielone budżety obywatelskie, projekty wdrożone vs. niewdrożone). Przeprowadzona analiza wskazuje, że dostępne zestawienia treści projektów budżetów partycypacyjnych są bogatym źródłem informacji na temat lokalnych preferencji w obszarze miejskiej adaptacji do zmian klimatu. Jednak, uzyskanie precyzyjnych i porównywalnych danych wymaga zarówno dostosowań metodologicznych, jak i starannej kontroli wyników. Aby wzmacniać rozpoznawalność celów adaptacji, lokalne władze mogą rozważyć dodatkowe kroki, takie jak udostępnienie wskazówek/inspiracji działań wspierających adaptację i promowanie zgłaszania tego typu projektów w ramach budżetów partycypacyjnych, a także rozwijanie metod deliberatywnych partycypacji społecznej.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;91pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectparticipatory budgetingen
dc.subjecturban climate change adaptationen
dc.subjecttext analysisen
dc.subjectdeliberative methodsen
dc.subjectqualitative data analysisen
dc.subjectbudżet partycypacyjnypl
dc.subjectmiejska adaptacja do zmian klimatupl
dc.subjectanaliza tekstupl
dc.subjectmetody deliberatywnepl
dc.subjectanaliza danych jakościowychpl
dc.titleHow to monitor local objectives for urban climate change adaptation? Insights from quantitative content analysis of selected participatory budgets in the upper Silesian-Zagłębie Metropolisen
dc.title.alternativeJak monitorować lokalne cele adaptacji do zmian klimatu w miastach? Spostrzeżenia z ilościowej analizy treści wybranych budżetów partycypacyjnych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoliipl
dc.typeArticle
dc.page.number25-45
dc.contributor.authorAffiliationWarsaw University of Life Sciences, Faculty of Sociology and Educationen
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBernaciak A., Kopczyński F. (2019), Participatory budgeting – an indicator of social activity of residents and a tool of environmental protection in Poland: spatial diversity in the east/west configuration, “Economics and Environment”, vol. 69, no. 2.en
dc.referencesBińczyk E. (2018), Epoka człowieka: retoryka i marazm antropocenu, Warszawa.en
dc.referencesBryda G. (2014), CAQDAS a Badania jakościowe w Praktyce, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 10. https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.2.02en
dc.referencesCabannes Y. (2021), Contributions of participatory budgeting to climate change adaptation and mitigation: current local practices across the world and lessons from the field, “Environment and Urbanisation”, vol. 33, no. 2. https://doi.org/10.1177/09562478211021710en
dc.referencesCohen T. (2012), Can participatory emissions budgeting help local authorities to tackle climate change?, “Environmental Development”, vol. 2. https://doi.org/10.1016/j.envdev.2012.03.016en
dc.referencesDombrowski Q. (2020), Preparing Non-English Texts for Computational Analysis, “Modern Languages Open”, vol. 1. http://doi.org/10.3828/mlo.v0i0.294en
dc.referencesGeisler C., Swarts J. (2019), Coding Streams of Language: Techniques for the Systematic Coding of Text, Talk, and Other Verbal Data, The WAC Clearinghouse; University Press of Colorado.en
dc.referencesHulme M. (2009), Why we disagree about climate change: understanding controversy, inaction and opportunity, Cambridge, UK.en
dc.referencesJamontt M.J., Kociszewski K., Platje J. (2021), Wrocławski Budżet Obywatelski jako narzędzie do wzmacniania kapitału naturalnego i odporności miasta na zmiany klimatu w latach 2016–2018, “Studia Miejskie”, vol. 37. https://doi.org/10.25167/sm.1523en
dc.referencesKajdanek K. (2015), Budżet obywatelski czy „budżet obywatelski”? Komentarz w sprawie Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, “Problemy Rozwoju Miast”, vol. 2.en
dc.referencesKuckartz U. (2014), Qualitative Text Analysis: A Guide to Methods, Practice & Using Software. Sage.en
dc.referencesKwartler T. (2017), Text Mining in Practice with R, Wiley.en
dc.referencesMacanovic A. (2022), Text mining for social science – The state and the future of computational text analysis in sociology, “Social Science Research”, vol. 108. https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2022.102784en
dc.referencesMartela B. (2024), Ocena zielonych pul w budżetach obywatelskich w perspektywie wyzwań klimatycznych, “Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio K – Politologia”, vol. 2. https://doi.org/10.17951/k.2023.30.2.179-200en
dc.referencesMartela B., Janik L., Mróz K., (2023), Barometr budżetu obywatelskiego. Edycja 2022, Instytut Rozwoju Miast i Regionów.en
dc.referencesMasik G., Gajewski R. (2021), Working towards urban capacity and resilience strategy implementation: Adaptation plans and strategies in Polish cities, “Cities”, vol. 119. https://doi.org/10.1016/j.cities.2021.103381en
dc.referencesMączka K., Jeran A., Matczak P., Milewicz M., Allegretti G. (2021), Models of Participatory Budgeting. Analysis of Participatory Budgeting Procedures in Poland, “Polish Sociological Review”, vol. 4. https://doi.org/10.26412/psr216.03en
dc.referencesMichalska-Żyła A., Brzeziński K. (2018), Budżet partycypacyjny jako mechanizm współrządzenia miastem, “Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio K – Politologia”, vol. 24, no. 2. https://doi.org/10.17951/k.2017.24.2.205en
dc.referencesNelson L.K. (2020), Computational Grounded Theory: A Methodological Framework, “Sociological Methods & Research”, vol. 49, no. 1. https://doi.org/0.1177/0049124117729703en
dc.referencesNorgaard K.M. (2011), Living in denial: climate change, emotions, and everyday life, Cambridge, Mass.en
dc.referencesOECD Network on Fiscal Relations across Levels of Government (2022), Dispelling Myths about Participatory Budgeting across Levels of Government.en
dc.referencesOlejniczak J., Bednarska-Olejniczak D. (2021), Participatory Budgets of Polish Major Cities During Covid-19, “European Research Studies Journal”, vol. XXIV, Special Issue 3. https://doi.org/10.35808/ersj/2553en
dc.referencesPancewicz A., Bednarz D., Drożdż D., Marszoł M., Suchy N. (2023), The Use of Nature-Based Solutions in the Adaptation of Large Polish Cities to Climate Change and Energy Transformation: A Comparative Analysis, “Energies”, vol. 16, no. 13. https://doi.org/10.3390/en16135189en
dc.referencesPopławski M., Gawłowski R. (2023), Participatory Budget as a Method of E-democracy Development or Merely a Voting Tool?, “Przegląd Prawa Konstytucyjnego”, vol. 71, no. 1. https://doi.org/10.15804/ppk.2023.01.20en
dc.referencesPytlik B. (2017), Budżet partycypacyjny w Polsce. Ewolucja i dylematy, “Studia z Polityki Publicznej”, no. 1(13). https://doi.org/10.33119/KSzPP.2017.1.6en
dc.referencesRzeńca A. (2018), Zielone budżety partycypacyjne, [in:] Międzysektorowa współpraca na rzecz zieleni w mieście, Fundacja Sendzimira.en
dc.referencesSinervo L.-M., Bartocci L., Lehtonen P., Ebdon C. (2024), Toward sustainable governance with participatory budgeting, “Journal of Public Budgeting, Accounting & Financial Management”, vol. 36, no. 1. https://doi.org/10.1108/JPBAFM-11-2023-0205en
dc.referencesSodoge J., Kuhlicke C., De Brito M.M. (2023), Automatized spatio-temporal detection of drought impacts from newspaper articles using natural language processing and machine learning, “Weather and Climate Extremes”, vol. 41. https://doi.org/10.1016/j.wace.2023.100574en
dc.referencesSzczepańska A., Zagroba M., Pietrzyk K. (2022), Participatory Budgeting as a Method for Improving Public Spaces in Major Polish Cities, “Social Indicators Research”, vol. 162, no. 1. https://doi.org/10.1007/s11205-021-02831-3en
dc.referencesŚlebocka M., Revitalization microprojects: how the civic budget supports regeneration activities in cities: the Łódź city case study, “Ekonomia i Prawo”, vol. 21, no. 4. https://doi.org/10.12775/EiP.2022.041en
dc.referencesWolszon M., Zając M., Tyrańska-Fobke A. (2023), Inequalities in health – the needs of the residents of Polish cities expressed in Participatory Budget projects, “Journal of Health Inequalities”, vol. 9, no. 2. https://doi.org/10.5114/jhi.2023.131224en
dc.contributor.authorEmailrenata_putkowska-smoter@sggw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.91.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0