Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKułaga, Wojciech
dc.date.accessioned2024-09-03T12:04:24Z
dc.date.available2024-09-03T12:04:24Z
dc.date.issued2024-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53109
dc.description.abstractTikTok, a swiftly expanding social media platform, has emerged as a potent catalyst in transforming the realm of visual communication and digital interaction. This paper explores the evolving landscape of TikTok, focusing on its technological advancements, emerging forms of expression, and distinctive features in reshaping visual communication. It delves into the platform’s unique capabilities for audiovisual messages, highlighting its transformative impact on digital culture. Through its unique blend of short-form videos, innovative build-in editing tools, and algorithmic recommendation system, TikTok has democratized content creation and consumption, enabling users worldwide to engage in creative expression and community-building. The aim of this paper is to qualitatively and exploratively delve into the structures of TikTok messages and the forms of visual communication that appear on it. The author employed deep observation and multimodal analysis for this purpose.en
dc.description.abstractTikTok stał się znaczącym katalizatorem przekształceń w obszarze komunikacji wizualnej oraz interakcji cyfrowej jako dynamicznie rozwijająca się i popularna platforma mediów społecznościowych. Niniejszy artykuł eksploruje ewoluującą architekturę TikToka, skupiając się na jego możliwościach komunikacyjno-technologicznych, nowo powstających formach ekspresji i charakterystycznych cechach, które przekształcają komunikację wizualną online. Celem badania jest szczegółowe przedstawienie unikalnych możliwości tej platformy w kontekście konstrukcji i charakterystyki multimodalnych komunikatów audiowizualnych (tiktoków). Poprzez kondensację treści, innowacyjne narzędzia wbudowane w wewnętrzną strukturę oraz system rekomendacji oparty na algorytmach TikTok stał się wielowymiarową platformą, która umożliwia użytkownikom i użytkowniczkom z całego świata angażowanie się w twórczą ekspresję i budowanie społeczności opartych na zaangażowaniu kreatywnym. Celem niniejszego artykułu jest jakościowe i eksploracyjne zgłębienie struktur komunikatów TikToka oraz zobrazowanie charakterystycznych dla tej platformy form komunikacji wizualnej. Autor zastosował w tym celu głęboką obserwację oraz analizę multimodalną.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectTikToken
dc.subjectmultimodal analysisen
dc.subjectqualitative methodologyen
dc.subjectsocial mediaen
dc.subjectvisual communicationen
dc.subjectTikTokpl
dc.subjectanaliza multimodalnapl
dc.subjectmetodologia jakościowapl
dc.subjectmedia społecznościowepl
dc.subjectkomunikacja wizualnapl
dc.titleRevolutionizing Visual Communication and Digital Creative Engagement: The Game-Changing Impact of TikToken
dc.title.alternativeEra TikToka: rewolucja w cyfrowej komunikacji wizualnej i zaangażowaniu kreatywnympl
dc.typeArticle
dc.page.number212-235
dc.contributor.authorAffiliationDoctoral School in Social Sciences at the Jagiellonian University, Polanden
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBlumer Herbert (1986), Symbolic interactionism: Perspective and method, Berkley–Los Angeles–London: University of California Press.en
dc.referencesBroderick Robert (2019), Forget The Trade War. TikTok Is China’s Most Important Export Right Now, https://www.buzzfeednews.com/article/ryanhatesthis/forget-the-trade-war-tiktok-is-chinas-most-important-export [accessed: 29.02.2024].en
dc.referencesBruns Axel (2019), Are filter bubbles real?, Cambridge: Polity Press.en
dc.referencesCarson Biz (2016), How one small design tweak rocketed this startup to number one in the App Store, https://businessinsider.com.pl/international/how-one-small-design-tweak-rocketed-this-startup-to-number-one-in-the-app-store/lxvyjdl [accessed: 29.02.2024].en
dc.referencesChandrasekaran Ganesh, Nguyen Ngoc Minh Tuan, Hemanth Jude (2021), Multimodal sentimental analysis for social media applications: A comprehensive review, “Wiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery”, vol. 11(5), e1415.en
dc.referencesCharmaz Kathy (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, translated by Barbara Komorowska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesConstantinou Odysseas (2005), Multimodal discourse analysis: Media, modes and technologies, “Journal of Sociolinguistics”, vol. 9(4), pp. 602–618.en
dc.referencesCreswell J. David, Plano Clark Vicki (2011), Designing and conducting mixed methods research, Thousand Oaks: Sage.en
dc.referencesDean Brian (2024), TikTok Statistics You Need to Know, https://backlinko.com/tiktok-users [accessed: 29.02.2024].en
dc.referencesEllis Carolyn, Adams Tony E. (2014), The purposes, practices, and principles of autoethnographic research, [in:] Patricia Leavy (ed.), The Oxford handbook of qualitative research, New York: Oxford University Press, pp. 254–276.en
dc.referencesFaltesek Daniel, Graalum Elizabeth, Breving Bailey, Knudsen Else Lucia, Lucas Jessica, Young Sierra, Varas Zambrano Felix Eduardo (2023), TikTok as Television, “Social Media + Society”, vol. 9(3), https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/20563051231194576 [accessed: 13.06.2024].en
dc.referencesFlick Uwe (2018), Designing qualitative research, Londyn: Sage.en
dc.referencesGold Raymond L. (1958), Roles in Sociological Field Observations, “Social Forces”, vol. 36(3), pp. 217–223.en
dc.referencesHallanan Lauren (2018), Is Douyin the Right Social Video Platform for Luxury Brands?, https://jingdaily.com/posts/douyin-luxury-brands [accessed: 29.02.2024].en
dc.referencesHalliday Michael, Matthiessen Christian (2013), Halliday’s introduction to functional grammar, Londyn: Routledge.en
dc.referencesHerrman John (2019), How TikTok Is Rewriting the World, “The New York Times”, March 10, https://www.nytimes.com/2019/03/10/style/what-is-tik-tok.html [accessed: 13.06.2024].en
dc.referencesIqbal Mansoor (2021), TikTok Revenue and Usage Statistics, “Business of Apps”, https://www.businessofapps.com/data/tik-tok-statistics/ [accessed: 13.06.2024].en
dc.referencesKamińska Magdalena (2011), Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu, Poznań: Galeria Miejska Arsenał.en
dc.referencesKaye D. Bondy Valdovinos, Chen Xu, Zeng Jing (2021), The co-evolution of two Chinese mobile short video apps: Parallel platformization of Douyin and TikTok, “Mobile Media & Communication”, vol. 9(2), pp. 229–253.en
dc.referencesKlug Daniel, Qin Yiluo, Evans Morgan, Kaufman Geoff (2021), Trick and please. A mixed-method study on user assumptions about the TikTok algorithm, Proceedings of the 13th ACM Web Science Conference 2021, University of Southampton, Southampton, pp. 84–92.en
dc.referencesKonecki Krzysztof (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesKozinets Robert V. (2015), Netnography: redefined, London: Sage.en
dc.referencesKułaga Wojciech (2024a), Od demotywatorów do wideo memów na TikToku. Ewolucja memów internetowych, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.en
dc.referencesKułaga Wojciech (2024b), Kampanie lokalne 2.0. Potencjał strategii komunikacyjnych samorządów terytorialnych na TikToku, https://frdl.org.pl/opinie-frdl/kampanie-lokalne-20-potencjal-strategii-komunikacyjnych-samorzadow-terytorialnych-na-tiktoku [accessed: 1.03.2024].en
dc.referencesLe Roux Cheryl S. (2017), Exploring rigour in autoethnographic research, “International Journal of Social Research Methodology”, vol. 20(2), pp. 195–207.en
dc.referencesLisowska-Magdziarz Małgorzata (2018), Badanie wielomodalnych przekazów w mediach masowych: od teorii do schematu analitycznego, [in:] Agnieszka Szymańska, Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Agnieszka Hess (eds.), Metody badań medioznawczych i ich zastosowanie, Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 143–165.en
dc.referencesLiterat Ioana, Kligler-Vilenchik Neta (2023), TikTok as a Key Platform for Youth Political Expression: Reflecting on the Opportunities and Stakes Involved, “Social Media + Society”, vol. 9(1), pp. 1988–2009.en
dc.referencesMartinez Ryan J., Brammer Sydney E., Punyanunt-Carter Narissra M. (2023), ‘I Can Spend Forever on It Without Getting Bored’: Analyzing What College Students Like and Dislike About TikTok. Media Watch, New Delhi: Sage India.en
dc.referencesMontag Christian, Yang Haibo, Elhai Jon D. (2021), On the psychology of TikTok use: A first glimpse from empirical findings, “Frontiers in Public Health”, no. 9, 641673.en
dc.referencesNguyen Thi C. (2020), Echo chambers and epistemic bubbles, “Episteme”, vol. 17(2), pp. 141–161.en
dc.referencesO’Halloran Kay (2011), Multimodal discourse analysis. Companion to Discourse, London–New York: Continuum.en
dc.referencesO’Halloran Kay (2013), Multimodal analysis and digital technology, [in:] Elena Montagna (ed.), Readings in Intersemiosis and Multimedia, Israel: IBIS Editions, pp. 35–53.en
dc.referencesShifman Limor (2014), Memes in digital culture, London: MIT Press.en
dc.referencesTrevino Linda, L engel Robert H., Daft Richard L. (1987), Media symbolism, media richness, and media choice in organizations: A symbolic interactionist perspective, “Communication Research”, vol. 14(5), pp. 553–574.en
dc.referencesVaterlaus J. Mitchell, Winter Madison (2021), TikTok: an exploratory study of young adults’ uses and gratifications, “The Social Science Journal”, pp. 1–20.en
dc.referencesWeimann Gabriel, Masri Natalie (2023), Research note: Spreading hate on TikTok, “Studies in Conflict & Terrorism”, vol. 46(5), pp. 752–765.en
dc.referencesWójcicka Marta (2020), Mem internetowy jako multimodalny gatunek pamięci zbiorowej, Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.en
dc.referencesZeng Jing, Abidin Crystal (2021), ‘#OkBoomer, time to meet the Zoomers’: Studying the memefication of intergenerational politics on TikTok, “Information, Communication & Society”, vol. 24(16), pp. 2459–2481.en
dc.referencesZhao Zhengwei (2021), Analysis on the “Douyin (Tiktok) Mania” phenomenon based on recommendation algorithms, [in:] E3S Web of Conferences, vol. 235, https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/abs/2021/11/e3sconf_netid2021_03029/e3sconf_netid2021_03029.html [accessed: 13.06.2024].en
dc.referencesZulli Diana, Zulli David James (2022), Extending the Internet meme: Conceptualizing technological mimesis and imitation publics on the TikTok platform, “New Media & Society”, vol. 24(8), pp. 1872–1890.en
dc.contributor.authorEmailwojciech.kulaga@doctoral.uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.20.3.10
dc.relation.volume20


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0