Show simple item record

dc.contributor.authorChmielewski, Piotr
dc.date.accessioned2024-09-03T12:04:24Z
dc.date.available2024-09-03T12:04:24Z
dc.date.issued2024-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53108
dc.description.abstractThis article analyzes the community of patrons of the Internet radio station Radio 357, based on 13 in-depth interviews with the station’s listeners and a former station employee. Material from the online forum of the studied community is also analyzed. The text aims to present the members of a radio community who became involved in financing a new Internet radio station through online fundraising. An attempt is made to explain the listeners’ motivations for their unique scale of involvement in this new media initiative. The research questions relate to the characteristics of the Radio 357 audience community and the role that radio plays for them. The foundations built by many years of participation around the former station and the sense of injustice intensified by its symbolic collapse became the driving forces to fight for the continuation of their previously cultivated radio practices and traditions, already incorporated within the new station.en
dc.description.abstractArtykuł przedstawia analizę społeczności patronów internetowej stacji radiowej – Radio 357. Przeprowadzono 13 wywiadów pogłębionych ze słuchaczami stacji oraz jej byłym pracownikiem. Analizie poddano również materiał pochodzący z internetowego forum badanej społeczności. Problematykę tekstu stanowi ukazanie członków radiowej społeczności, którzy zaangażowali się w sfinansowanie nowej, internetowej rozgłośni poprzez zbiórkę środków w internecie. Podjęto próbę wyjaśnienia motywacji słuchaczy do wyjątkowej skali zaangażowania w nową inicjatywę medialną. Pytania badawcze dotyczyły charakterystyki społeczności słuchaczy Radia 357 oraz roli radia w ich życiu. Fundamenty zbudowane przez wieloletnie współuczestnictwo w życiu dawnej stacji, a jednocześnie poczucie krzywdy spotęgowane jej symbolicznym upadkiem stały się siłą napędową do walki o kontynuację dotychczas kultywowanych praktyk i tradycji radiowych – już w ramach nowej rozgłośni.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectvirtual communitiesen
dc.subjectradio audiencesen
dc.subjectinternet radioen
dc.subjectpatronage crowdfundingen
dc.subjectPolish Radioen
dc.subjectspołeczności wirtualnepl
dc.subjectodbiorcy radiapl
dc.subjectradio internetowepl
dc.subjectfinansowanie społecznościowepl
dc.subjectPolskie Radiopl
dc.titleNew Roles, Old Rituals: The Mobilization of the Listener Community Based on the Example of Radio 357en
dc.title.alternativeNowe role, stare rytuały. Mobilizacja społeczności słuchaczy na przykładzie Radia 357pl
dc.typeArticle
dc.page.number190-211
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz Doctoral School of Social Sciences, Polanden
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAitamurto Tanja (2015), The Role of Crowdfunding as a Business Model in New Media Industry-Web of Science Core Collection, [in:] Bertha Chin, Lucy Bennett, Bethan Jones (eds.), Crowdfunding the Future: Media Industries, Ethics and Digital Society, New York: Peter Lange, pp. 189–205, http://www.researchgate.net/publication/290438666_The_Role_of_Crowdfunding_as_a_Business_Model_in_Journalism_A_Five-Layered_Model_for_Value_Creation [accessed: 1.11.2023].en
dc.referencesBarłowski Dezydery, Gil Joanna, Muca Klaudia, Topolski Maciej, Więcek Sylwia (eds.) (2019), W stronę wspólnotowości, Gdańsk: Katedra, Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesBauman Zygmunt (2008), Płynna nowoczesność, translated by Tomasz Kunz, Kraków: Wydawnictwo Literackie.en
dc.referencesBonifacio Ross, Hair Lee, Wohn Donghee Yvette (2021), Beyond fans: The relational labor and communication practices of creators on Patreon, “New Media & Society”, vol. 25(10), https://doi.org/10.1177/14614448211027961en
dc.referencesBrzozowska Blanka, Galuszka Patryk (2021), Crowdfunding and independence in film and music, London–New York: Routledge.en
dc.referencesBujała Anna (2011), Czy wirtualna wspólnota jest wspólnotą?, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, vol. 38, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_461 [accessed: 1.11.2023].en
dc.referencesCastells Manuel (1989), The informational city: information technology, economic restructuring, and the urban-regional process, Oxford–Cambridge: B. Blackwell.en
dc.referencesCastells Manuel (2008a), European cities, the informational society and the global economy, “Tijdschrift voor economische en sociale geografie”, vol. 84(4), pp. 247–257, https://doi.org/10.1111/j.1467-9663.1993.tb01767.xen
dc.referencesCastells Manuel (2008b), Społeczeństwo sieci, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesChwastyk-Kowalczyk Jolanta (2022), Śmierć kultowej Trójki w 2020 roku z perspektywy wiernej słuchaczki, “Rocznik Historii Prasy Polskiej”, vol. 25(1), pp. 57–71, https://doi.org/10.24425/RHPP.2022.140485en
dc.referencesCohen Anthony Paul (1985), The symbolic construction of community, London–New York: Routledge.en
dc.referencesD’Amato Francesco, Cassella Milena (2020), Cultural production and platform mediation: A case in music crowdfunding, “New Media & Society”, vol. 23(9), https://doi.org/10.1177/1461444820932555en
dc.referencesDelanty Gerard (2010), Community, “Key ideas”, London–New York: Routledge.en
dc.referencesDoliwa Urszula (2022), Internet radio and podcasts as alternative to the public service and commercial mainstream media in Poland: the cases of Radio Nowy Świat, Radio 357, and Raport o stanie świata, “El Profesional de la Información”, vol. 31(5), https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.06en
dc.referencesDoliwa Urszula, Szydłowska Magdalena, Szczepańska Paulina, Stachowicz Ada, Kaźmierczak Piotr (2022), Crowdfunding jako metoda finansowania podcastów – analiza motywacji patronów wspierających „Raport o stanie świata”, „Media – Biznes – Kultura”, vol. 12(1), pp. 125–141, https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/7104 [accessed: 1.11.2023].en
dc.referencesEtzioni Amitai (1998), The essential communitarian reader, Lanham: Rowman & Littlefield.en
dc.referencesFernández Sande Manuel, Gallego Pérez Juan Ignacio (2015), Crowdfunding as a Source of Financing for Radio and Audio Content in Spain, „Quaderns Del CAC”, vol. XVIII(41), pp. 43–51.en
dc.referencesFijołek Magda (2020), Nowa „Trójka” idzie na rekord. Radio Strzyczkowskiego i Niedźwieckiego w jeden dzień zebrało ponad 100 tys. zł, https://rozrywka.spidersweb.pl/radio-357-patronite-zbiorka-rns-trojka-strzyczkowski-niedzwiecki [accessed: 1.11.2023].en
dc.referencesFrazer Elizabeth (1999), The Problems of Communitarian Politics: Unity and Conflict, Oxford: Oxford University Press.en
dc.referencesGałuszka Patryk, Chmielewski Piotr (2023), Digital Patronage: Toward a New Model of Building a Radio Station, “International Journal of Communication”, vol. 17, pp. 1861–1879.en
dc.referencesGąbka Adrian (2021), Co się stało z ponad milionem słuchaczy Trójki?, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/trojka-polskie-radio-agnieszka-kaminska-radio-track-kantar-polska-analiza [accessed: 1.11.2023].en
dc.referencesHawley Amos Henry (1950), Human ecology: a theory of community structure, New York: Ronald Press Co.en
dc.referencesHillery Gregory (1955), Definitions of Community: Areas of Agreement, “Rural Sociology”, vol. 20, pp. 111–123.en
dc.referencesHunter Andrea (2016), ‘It’s Like Having a Second Full-Time Job’, “Journalism Practice”, vol. 10(2), pp. 217–232, https://doi.org/10.1080/17512786.2015.1123107en
dc.referencesjk (2023), Radio 357 największym w świecie medialnym projektem finansowanym przez społeczność, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-357-ilu-ma-patronow-najwiekszy-swiatowy-projekt-ile-zarabia [accessed: 1.11.2023].en
dc.referencesKamenka Eugene (ed.) (1982), Community and the Socialist Idea, [in:] Eugene Kamenka (ed.), Community as a Social Ideal. Ideas and ideologies, London: E. Arnold, pp. 1–26.en
dc.referencesKomisja Europejska (2016), Zalecenie Komisji w sprawie praworządności w Polsce: pytania i odpowiedzi, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/MEMO_16_2644 [accessed: 1.11.2023].en
dc.referencesKuyucu Mihalis (2019), The transformation of Traditional TV to YouTube with Social Media and its Reflections in Turkey, “Archives of Business Research”, vol. 7(1), pp. 190–202.en
dc.referencesŁysoń Tomasz (2021), Nowe instytucje medialne na polskim rynku mediów – Radio Nowy Świat, Radio 357, [in:] Krzysztof Marcinkiewicz, Dominika Popielec (eds.), Media, język, społeczeństwo: stan badań i aktualne problemy: praca zbiorowa, Kraków–Wrocław: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego: Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, pp. 47–72.en
dc.referencesMikołajewska Barbara (1999), Zjawisko wspólnoty: wybór tekstów, New Haven: Lintons’ Video Press.en
dc.referencesMiller Daniel, Slater Don (2000), The Internet: An Ethnographic Approach, Oxford: Berg Publishers.en
dc.referencesOrdanini Andrea, Miceli Lucia, Pizzetti Marta, Parasuraman A. (2011), Crowd‐funding: Transforming Customers into Investors through Innovative Service Platforms, “Journal of Service Management”, vol. 22(4), pp. 443–470, https://doi.org/10.1108/09564231111155079en
dc.referencesParsons Talcott (1960), The Principal Structures of Community Structure, New York: Free Press.en
dc.referencesPlanells Antonio José (2017), Video games and the crowdfunding ideology: From the gamer-buyer to the prosumer-investor, “Journal of Consumer Culture”, vol. 17(3), pp. 620–638, https://doi.org/10.1177/1469540515611200en
dc.referencesRadio 357 (2022), Live strategiczny – 21 I 2022 r., https://patronite.pl/post/30361/live-strategiczny-21-i-2022-r [accessed: 1.11.2023].en
dc.referencesRadio 357 (2023a), Wizytówka projektu Radio 357, https://patronite.pl/radio357 [accessed: 1.11.2023].en
dc.referencesRadio 357 (2023b), Wesprzyj Radio 357, https://radio357.pl/lp/wesprzyj-radio-357/ [accessed: 1.11.2023].en
dc.referencesRegner Tobias (2021), Crowdfunding a monthly income: an analysis of the membership platform Patreon, “Journal of Cultural Economics”, vol. 45(1), pp. 133–142, https://doi.org/10.1007/s10824-020-09381-5en
dc.referencesReporters Without Borders RSF (2022), World Press Freedom Index RSF’s, https://rsf.org/en/index?2022 [accessed: 1.11.2023].en
dc.referencesRheingold Howard (2000), The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier, Cambridge: MIT Press.en
dc.referencesScott Suzanne (2015), The moral economy of crowdfunding and the transformative capacity of fan-ancing, “New Media & Society”, vol. 17(2), pp. 167–182, https://doi.org/10.1177/1461444814558908en
dc.referencesSjoberg Gideon (1965), Community, [in:] Julius Gould, William L. Kolb (eds.), Dictionary of Sociology, London: Tavistock, p. 115.en
dc.referencesStawiany Jacek (2020), To nie jest nowa Trójka, to Radio Nowy Świat, https://www.press.pl/tresc/62456,rusza-radio-nowy-Swiat [accessed: 1.11.2023].en
dc.referencesSutton Willis A., Kolaja Jivi (1960), The Concept of Community, “Rural Sociology”, vol. 25, pp. 197–203.en
dc.referencesTönnies Ferdinand (1988), Community & Society, New Brunswick: Transaction Books.en
dc.referencesWawrzyszkiewicz Mateusz (2020), Fenomen i upadek Trójki – Programu 3 Polskiego Radia, https://polskaplyta-polskamuzyka.pl/2020/05/22/fenomen-i-upadek-trojki-programu-3-polskiego-radia/ [accessed: 1.11.2023].en
dc.referencesWeber Max, Parsons Talcott (1947), The Theory of Social and Economic Organization, New York: Free Press.en
dc.referencesWilczak Jagienka (2020), Była jedyna, kochana, wspaniała, mądra. Żegnaj, Trójko!, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1957674,1,byla-jedyna-kochana-wspaniala-madra-zegnaj-trojko.read [accessed: 1.11.2023].en
dc.referencesWittel Andreas (2001), Toward a Network Sociality, “Theory, Culture & Society”, vol. 18(6), pp. 51–76, https://doi.org/10.1177/026327601018006003en
dc.referencesWohn Donghee Yvette, Jough Peter, Eskander Peter, Siri John Scott, Shimobayashi Masaho, Desai Pradnya (2019), Understanding Digital Patronage: Why Do People Subscribe to Streamers on Twitch?, “Proceedings of the Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play”, Barcelona: ACM, pp. 99–110, https://doi.org/10.1145/3311350.3347160en
dc.referencesZheng Haichao, Li Dahui, Wu Jing, Xu Yun (2014), The role of multidimensional social capital in crowdfunding: A comparative study in China and US, “Information & Management”, vol. 51(4), pp. 488–496, https://doi.org/10.1016/j.im.2014.03.003en
dc.contributor.authorEmailpiotr.chmielewski@edu.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.20.3.09
dc.relation.volume20


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0