Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDobiasz-Krysiak, Maja
dc.date.accessioned2024-09-03T12:04:21Z
dc.date.available2024-09-03T12:04:21Z
dc.date.issued2024-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53103
dc.description.abstractIn this article I analyze the actions of the Interdisciplinary Creative Research Center “Pracownia” using the author’s art-based research typology of six moves: downward (two types), upward, inward, along, and across. The paper considers culture animation/community arts to be practices of researching oneself and the world through art. I explain this via the example of “Pracownia” and select one photo of their actions from the years 1978–1981 in order to present every point of the typology. The research aims to fill in the gaps in the history of Polish community arts/culture animation, whilst providing analytical tools for social scientists and practical guidelines for culture animators/community artists.en
dc.description.abstractW artykule autor analizuje działalność Interdyscyplinarnej Placówki Twórczo-Badawczej „Pracownia”, wykorzystując autorską typologię pomocną w badaniach opartych na sztuce. Jest to typologia sześciu ruchów: w dół (dwa rodzaje), w górę, w głąb, wzdłuż i w poprzek. Uznaje ona praktyki animacji kultury/sztuk społecznych za badanie siebie i świata poprzez sztukę. Autor wyjaśnia to na przykładzie „Pracowni”, wybierając jedno zdjęcie działań placówki z lat 1978–1981, by przedstawić każdy punkt typologii. Celem badań jest wypełnienie luk w historii polskich sztuk społecznych/animacji kultury, dostarczenie narzędzi analitycznych dla badaczy społecznych oraz praktycznych wskazówek dla animatorów kultury/artystów społecznych.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsix-moves typologyen
dc.subjectarts-based researchen
dc.subjectInterdisciplinary Creative Research Center “Pracownia”en
dc.subjectculture animationen
dc.subjectcommunity artsen
dc.subjecttypologia sześciu ruchówpl
dc.subjectbadania oparte na sztucepl
dc.subjectInterdyscyplinarna Placówka Twórczo-Badawcza „Pracownia”pl
dc.subjectanimacja kulturypl
dc.subjectsztuki społecznepl
dc.titleMore Than a Photograph: An Analysis of the Photographs of the Interdisciplinary Creative Research Center “Pracownia” Using the Six-Moves Typology in Arts-Based Researchen
dc.title.alternativeWięcej niż fotografia. Analiza fotografii Interdyscyplinarnej Placówki Twórczo-Badawczej „Pracownia” z wykorzystaniem typologii sześciu ruchów w badaniach opartych na sztucepl
dc.typeArticle
dc.page.number50-81
dc.contributor.authorAffiliationNicolaus Copernicus University in Toruń, Polanden
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBanasiak Jakub (2020), Proteuszowe czasy. Rozpad państwowego systemu sztuki 1982–1993, Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.en
dc.referencesCerteau Michel de (2008), Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.en
dc.referencesCzyżewski Krzysztof (1991), Etos amatora, “i-miesięcznik trochę inny”, vol. 4.en
dc.referencesCzyżewski Krzysztof (2017), Czas animacji kultury, [in:] Krzysztof Czyżewski (ed.), Małe centrum świata. Zapiski praktyka idei, Sejny-Krasnogruda: Pogranicze, pp. 137–147.en
dc.referencesDebord Guy, Wolman Gil Joseph (1956), A User’s Guide to Détournement, translated by Ken Knabb, “Buerau of Public Secrets”, https://www.bopsecrets.org/SI/detourn.htm [accessed: 13.06.2024].en
dc.referencesDobiasz-Krysiak Maja (2022), Na drodze do metodologii otwartej, czyli animacja kultury jako badanie na przykładzie działań olsztyńskiej „Pracowni”, “Prace Kulturoznawcze”, vol. 26(4), pp. 37–62.en
dc.referencesDobiasz-Krysiak Maja (2023), Wydeptywanie geografii działania. O praktykach badawczych Interdyscyplinarnej Placówki Twórczo-Badawczej „Pracownia”, “Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, no. 3, pp. 300–312.en
dc.referencesDrozdowski Rafał, Krajewski Marek (2010), Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.en
dc.referencesDudzik Wojciech (2005), Karnawały w kulturze, Warszawa: Wydawnictwo Sic!.en
dc.referencesFinley Susan (2018), Critical Arts-Based Inquiry: Performances of Resistance Politics, [in:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (eds.), Sage Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks: Sage, pp. 561–575.en
dc.referencesGedroyć Krzysztof Jan (2003), Listy z dolnego miasta, Białystok: Fundacja Sąsiedzi.en
dc.referencesGodlewski Grzegorz (2002), Animacja i antropologia, [in:] Grzegorz Godlewski, Iwona Kurz, Andrzej Mencwel, Michał Wójtowski (eds.), Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, Warszawa: Instytut Kultury Polskiej, pp. 56–70.en
dc.referencesGross Frederic (2021), Filozofia chodzenia, translated by Ewa Kaniowska, Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.en
dc.referencesGudkova Svetlana (2018), Wywiad w badaniach jakościowych, [in:] Dariusz Jemielniak (ed.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, vol. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 113–127.en
dc.referencesHarper Douglas (2014), Co nowego widać?, translated by Łukasz Rogowski, [in:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (eds.), Metody badań jakościowych, vol. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 153–174.en
dc.referencesIngold Tim (2018), Splatać otwarty świat. Architektura, archeologia, design, translated by Ewa Klekot, Dorota Wąsik, Kraków: Instytut Architektury.en
dc.referencesInterdyscyplinarna Placówka Twórczo-Badawcza „Pracownia” (1981/1982), [in:] Ewa Dawidejt-Jastrzębska (ed.), Sztuka otwarta. Parateatr II. Działania integracyjne, Wrocław: Ośrodek Teatru Otwartego „Kalambur”, pp. 62–72.en
dc.referencesKantor Tadeusz (2000), Rozwój moich idei scenicznych. Definicje, [in:] Krzysztof Pleśniarowicz (ed.), Tadeusz Kantor. Metamorfozy. Teksty o latach 1938–1974, Kraków: Księgarnia Akademicka, pp. 238–241.en
dc.referencesKostera Monika, Krzyworzeka Paweł (2018), Etnografia, [in:] Dariusz Jemielniak (ed.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, vol. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 167–187.en
dc.referencesKsiężyk Rafał (2015), Niebezpieczna poezja, “Dwutygodnik”, vol. 167(9), https://www.dwutygodnik.com/artykul/6100-niebezpieczna-poezja.html [accessed: 18.09.2023].en
dc.referencesKuligowski Waldemar (2012), Od „rytuałów buntu” do „etnografii wojującej”. Kategoria sprzeciwu w teorii antropologicznej, [in:] Waldemar Kuligowski, Adam Pomieciński (eds.), Oblicza buntu. Praktyki i teorie sprzeciwu w kulturze współczesnej, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, pp. 19–44.en
dc.referencesKurowski Bohdan (1980), Pracownia staje się teatrem, “Warmia i Mazury” vol. 7, p. 3, cover.en
dc.referencesKvale Steinar (2010), Prowadzenie wywiadów, translated by Agata Dziuban, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN .en
dc.referencesŁepkowski Krzysztof (1983), Pracownia (cd.). Wypowiedź programowa, [in:] Anna Wyka (ed.), Niektóre awangardowe środowiska wzorotwórcze w Polsce, unpublished doctoral dissertation [typescript], Warszawa: IFiS PAN.en
dc.referencesMateriały o Pracowni, sierpień 1978 – marzec 1980 (1980), Olsztyn: Pojezierze.en
dc.referencesMatynia Elżbieta (1983), Poland: Living through theatre, [in:] Andrzej Siciński, Monica Wemegah (eds.), Alternative Ways of Life in Contemporary Europe, Tokyo: The United Nations University, pp. 132–143.en
dc.referencesMatynia Elżbieta (2008), Demokracja performatywna, Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.en
dc.referencesMendel Maria (2017), Pedagogika miejsca wspólnego. Miasto i szkoła, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.en
dc.referencesMendel Maria, Theiss Wiesław (2019), From Editors. Memory, Place, and the Category of Memory-Place from a Socio-Educational Perspective, [in:] Maria Mendel, Wiesław Theiss (eds.), Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, pp. 31–54.en
dc.referencesPaleczny Tadeusz (2010), Nowe ruchy społeczne, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.en
dc.referencesProgram Pracowni (1977), [in:] Przegląd dokumentacji Pracowni luty 1977 – sierpień 1978, Olsztyn: Pojezierze.en
dc.referencesScheliga Ewa (1978), Lustracja miejsca. Teczka projektów autorskich. Archiwum Ryszarda Michalskiego, Olsztyn: Pojezierze.en
dc.referencesScott James C. (1990), Domination and the Arts of Resistance: The Hidden Transcripts, New Haven–London: Yale University Press.en
dc.referencesSennet Richard (2013), Razem. Rytuały, zalety i zasady współpracy, translated by Jan Dzierzgowski, Warszawa: MUZA SA.en
dc.referencesSienkiewicz Karol (2014), Ważkie potknięcia. Akademia Ruchu w CSW, “Dwutygodnik”, vol. 124, https://www.dwutygodnik.com/artykul/3273-wazkie-potkniecia-akademia-ruchu-w-csw.html [accessed: 31.08.2023].en
dc.referencesSikorski Jerzy (1995), Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne „Pojezierze” w świetle znanych i nieznanych faktów. Charakterystyka działalności (1956–1994), [in:] Barbara Barczewska (ed.), Regionalizm. Tradycja i współczesność. Materiały z sesji popularnonaukowej, Olsztyn 10–12 czerwca 1994 roku, Olsztyn: Littera, pp. 68–89.en
dc.referencesSmolińska Marta (2022), Nieustanny ruch historii w ruchu: East Side Story Anne Peschken i Marka Pisarsky’ego jako anachroniczne ucieleśnianie doświadczenia migracji i zadomawiania na tzw. Ziemiach Odzyskanych, “Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, vol. 3(338), pp. 95–111.en
dc.referencesSobaszek Wacław (1983), Małe dzieci miewają wielkie sny, “Warmia i Mazury”, vol. 11, pp. 8–9.en
dc.referencesSobaszek Wacław (2020), Spiski życiowe. Dziennik węgajcki 1982–2020, Węgajty: Stowarzyszenie Węgajty.en
dc.referencesSosnowska Agnieszka (2018), Performans oporu, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana.en
dc.referencesSprawozdanie z działalności Zarządu Głównego SSK Pojezierze za okres od 9 XII 79 do 28 XI 78, Archiwum Państwowe w Olsztynie, file 64, Organizacja jednostek podległych ([Interdyscyplinarna Placówka Twórczo-Badawcza] „Pracownia Klub”) (1978–1980), p. 31.en
dc.referencesSulima Roch (2022), Powidoki codzienności, Warszawa: Iskry.en
dc.referencesTurner Victor (2005), Od rytuału do teatru. Powaga zabawy, translated by Jacek Dziekan, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.en
dc.referencesInterview: P_TP_M_70_MDK_2022en
dc.referencesInterview: P_R_M_65_MDK_2022en
dc.referencesInterview: P_MW_M_65_MDK_2023en
dc.referencesInterview: P_PR_M_65_MDK_2022en
dc.referencesInterview: PO_PR_K_40_MDK_2023en
dc.referencesInterview: PO_AZ/AW_K_25_MDK_2023en
dc.referencesInterview: P_TB_M_70_MDK_2023en
dc.referencesInterview: P_MB_K_65_MDK_2022en
dc.referencesAuthor’s conversation with Przemysław Radwański was recorded during the opening of the In-Spe Gallery in Trękus and recorded courtesy of Alicja Kulik of Polish Radio Olsztyn, Trękus, 1.05.2022.en
dc.referencesInformation from ethnographic interviews by Agata Zamorowska and Agnieszka Teodora Walawska from 2.08.2023 with two of three contemporary inhabitants of Plutki village. Interviews were conducted within the project “Living in the shadow of communication exclusion – anthropological research in the warmian-masurian voivodeship” funded as part of the Grants4NCUstudents competition, Nicolaus Copernicus University in Thorn. The project manager is Agata Zamorowska, and the substantial supervisor is Maja Dobiasz-Krysiak.en
dc.referencesUtterance of Tadeusz Burniewicz noted during the farewell “Meeting with Tadeusz Piotrowski’s art” in Olsztyn’s BWA Art Gallery, 8.07.2023.en
dc.contributor.authorEmailmaja.dobiasz-krysiak@umk.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.20.3.04
dc.relation.volume20


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0