dc.contributor.author | Sulikowska-Dejena, Agata | |
dc.date.accessioned | 2024-09-03T12:04:21Z | |
dc.date.available | 2024-09-03T12:04:21Z | |
dc.date.issued | 2024-08-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53102 | |
dc.description.abstract | The subject of the article is a plein air painting event, considered as a liminal experience that is widely practiced by traditional artists to create and maintain communities in the local and supra-local art fields. The interest in organizing this kind of meetings among artists, modern art galleries, and art schools is not decreasing, and one can talk about the exceptionally long duration of the phenomenon. This article discusses the experience of participants for whom these joint meetings have a metaphysical dimension. The descriptions and expressions used by the artists have become the inspiration to use Victor W. Turner’s concept in the analysis. That is why this practice is discussed as a liminal experience and a rite of passage, whereas the relations between its participants are understood in terms of a specific type of community that is called by Turner ‘spontaneous communitas’. All the considerations and conclusions included in this text are based on qualitative research conducted among visual artists. | en |
dc.description.abstract | Przedmiotem artykułu jest plener malarski rozważany jako doświadczenie liminalne szeroko praktykowane przez tradycyjnych artystów i artystki, by tworzyć i podtrzymywać wspólnoty w lokalnym i ponadlokalnym polu sztuki. Zainteresowanie artystów, galerii sztuki nowoczesnej i szkół artystycznych tego rodzaju spotkaniami nie maleje i można mówić o długim trwaniu tego zjawiska. Tekst omawia doświadczenie uczestników, dla których wspólne spotkania mają metafizyczny wymiar. Opisy plenerów i sformułowania stosowane przez uczestników stały się inspiracją do wykorzystania w ich analizie koncepcji Victora W. Turnera. Dlatego praktyki artystów są rozważane w kategoriach doświadczenia liminalnego i rytuału przejścia, natomiast relacje między uczestnikami w kategoriach specyficznego rodzaju wspólnoty, nazwanego przez Turnera „spontaniczną communitas”. Wszystkie przemyślenia i wnioski opierają się na badaniach jakościowych przeprowadzonych wśród artystek i artystów wizualnych. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;3 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | artists’ community | en |
dc.subject | plein air painting event | en |
dc.subject | liminal experience | en |
dc.subject | communitas | en |
dc.subject | wspólnota artystów | pl |
dc.subject | plener malarski | pl |
dc.subject | doświadczenie liminalne | pl |
dc.subject | communitas | pl |
dc.title | A Plein Air Painting Event as a Liminal Experience Building the Artists’ Community | en |
dc.title.alternative | Plener malarski jako doświadczenie liminalne budujące wspólnotę artystów | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 36-49 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Section of Sociology of Art, Polish Sociological Association, Poland | en |
dc.identifier.eissn | 1733-8069 | |
dc.references | Balicki Jacek (2013), Przestrzeń pejzażu – obrazy z weryńskiej Arkadii, [in:] Plener Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów: Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego. | en |
dc.references | Balicki Jacek (2014), Dialog z naturą, [in:] Plener Werynia 2014, Rzeszów: Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 2–3. | en |
dc.references | Charmaz Kathy (2006), Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London–Thousand Oaks–New Delhi: SAGE Publications. | en |
dc.references | European Union and Working Group of EU Member States Experts on Artists’ Residencies (2014), Policy handbook on artists’ residencies, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/e6febc40-05f1-11e6-b713-01aa75ed71a1 [accessed: 16.05.2023]. | en |
dc.references | Gennep Arnold von (1960), The Rites of Passage, Chicago: University of Chicago Press. | en |
dc.references | Glaser Barney G., Strauss Anselm L. (2009), Odkrywanie teorii ugruntowanej, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. | en |
dc.references | Konecki Krzysztof (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Morawski Stefan (1985), Na zakręcie od sztuki do po-sztuki, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | en |
dc.references | Olszyński Marek (2018), Czym jest plener, [in:] Przeworskie impresje, Rzeszów: Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 3–4. | en |
dc.references | Turner Victor W. (1974), Dramas, Fields, and Metaphors: Symbolic Action in Human Society, Ithaca: Cornell University Press. | en |
dc.references | Turner Victor W. (1991), The Ritual Process: Structure and Anti-structure, Ithaca–New York: Cornell University Press. | en |
dc.references | Turner Victor W., Turner Edith (1978), Image and Pilgrimage in Christian Culture Anthropological Perspectives, New York: Columbia University Press. | en |
dc.contributor.authorEmail | agata.s.dejena@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1733-8069.20.3.03 | |
dc.relation.volume | 20 | |