Show simple item record

dc.contributor.authorSulikowska-Dejena, Agata
dc.date.accessioned2024-09-03T12:04:21Z
dc.date.available2024-09-03T12:04:21Z
dc.date.issued2024-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53102
dc.description.abstractThe subject of the article is a plein air painting event, considered as a liminal experience that is widely practiced by traditional artists to create and maintain communities in the local and supra-local art fields. The interest in organizing this kind of meetings among artists, modern art galleries, and art schools is not decreasing, and one can talk about the exceptionally long duration of the phenomenon. This article discusses the experience of participants for whom these joint meetings have a metaphysical dimension. The descriptions and expressions used by the artists have become the inspiration to use Victor W. Turner’s concept in the analysis. That is why this practice is discussed as a liminal experience and a rite of passage, whereas the relations between its participants are understood in terms of a specific type of community that is called by Turner ‘spontaneous communitas’. All the considerations and conclusions included in this text are based on qualitative research conducted among visual artists.en
dc.description.abstractPrzedmiotem artykułu jest plener malarski rozważany jako doświadczenie liminalne szeroko praktykowane przez tradycyjnych artystów i artystki, by tworzyć i podtrzymywać wspólnoty w lokalnym i ponadlokalnym polu sztuki. Zainteresowanie artystów, galerii sztuki nowoczesnej i szkół artystycznych tego rodzaju spotkaniami nie maleje i można mówić o długim trwaniu tego zjawiska. Tekst omawia doświadczenie uczestników, dla których wspólne spotkania mają metafizyczny wymiar. Opisy plenerów i sformułowania stosowane przez uczestników stały się inspiracją do wykorzystania w ich analizie koncepcji Victora W. Turnera. Dlatego praktyki artystów są rozważane w kategoriach doświadczenia liminalnego i rytuału przejścia, natomiast relacje między uczestnikami w kategoriach specyficznego rodzaju wspólnoty, nazwanego przez Turnera „spontaniczną communitas”. Wszystkie przemyślenia i wnioski opierają się na badaniach jakościowych przeprowadzonych wśród artystek i artystów wizualnych.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectartists’ communityen
dc.subjectplein air painting eventen
dc.subjectliminal experienceen
dc.subjectcommunitasen
dc.subjectwspólnota artystówpl
dc.subjectplener malarskipl
dc.subjectdoświadczenie liminalnepl
dc.subjectcommunitaspl
dc.titleA Plein Air Painting Event as a Liminal Experience Building the Artists’ Communityen
dc.title.alternativePlener malarski jako doświadczenie liminalne budujące wspólnotę artystówpl
dc.typeArticle
dc.page.number36-49
dc.contributor.authorAffiliationSection of Sociology of Art, Polish Sociological Association, Polanden
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBalicki Jacek (2013), Przestrzeń pejzażu – obrazy z weryńskiej Arkadii, [in:] Plener Wydziału Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów: Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego.en
dc.referencesBalicki Jacek (2014), Dialog z naturą, [in:] Plener Werynia 2014, Rzeszów: Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 2–3.en
dc.referencesCharmaz Kathy (2006), Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London–Thousand Oaks–New Delhi: SAGE Publications.en
dc.referencesEuropean Union and Working Group of EU Member States Experts on Artists’ Residencies (2014), Policy handbook on artists’ residencies, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/e6febc40-05f1-11e6-b713-01aa75ed71a1 [accessed: 16.05.2023].en
dc.referencesGennep Arnold von (1960), The Rites of Passage, Chicago: University of Chicago Press.en
dc.referencesGlaser Barney G., Strauss Anselm L. (2009), Odkrywanie teorii ugruntowanej, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.en
dc.referencesKonecki Krzysztof (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesMorawski Stefan (1985), Na zakręcie od sztuki do po-sztuki, Kraków: Wydawnictwo Literackie.en
dc.referencesOlszyński Marek (2018), Czym jest plener, [in:] Przeworskie impresje, Rzeszów: Wydział Sztuki Uniwersytetu Rzeszowskiego, pp. 3–4.en
dc.referencesTurner Victor W. (1974), Dramas, Fields, and Metaphors: Symbolic Action in Human Society, Ithaca: Cornell University Press.en
dc.referencesTurner Victor W. (1991), The Ritual Process: Structure and Anti-structure, Ithaca–New York: Cornell University Press.en
dc.referencesTurner Victor W., Turner Edith (1978), Image and Pilgrimage in Christian Culture Anthropological Perspectives, New York: Columbia University Press.en
dc.contributor.authorEmailagata.s.dejena@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.20.3.03
dc.relation.volume20


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0