Show simple item record

dc.contributor.authorSulikowska-Dejena, Agata
dc.contributor.authorPorczyński, Dominik
dc.contributor.authorWejbert-Wąsiewicz, Ewelina
dc.date.accessioned2024-09-03T12:04:20Z
dc.date.available2024-09-03T12:04:20Z
dc.date.issued2024-08-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53100
dc.description.abstractIn this introduction to the journal issue, the editors characterize the individual scholarly articles included in the volume. They also briefly recall their research interests in the field of art. The texts in the volume deal with three intertwining dimensions: cultural and art institutions, communities (artistic and aesthetic), and space. Most of the authors presented their research at the academic conference ‘Esthetic Communities and Artistic Institutions’ (2023), organized by the Art Sociology Section of the Polish Sociological Association. Polish contemporary sociology of art is mainly empirical sociology. Qualitative research in the field of art sociology in Poland has been used since the 1960s. Initially, they had been treated as experimental, gradually transforming into an increasingly common approach. Sociologists most often used various types of qualitative analyses of materials as well as interviews. Researchers still often use these techniques today, but one can also see the use of other methods, e.g., as part of the art-based research approach (this methodological orientation was used in one of the articles).en
dc.description.abstractW niniejszym wprowadzeniu do numeru czasopisma redaktorzy charakteryzują poszczególne artykuły naukowe zamieszczone w tomie. Przypominają także krótko zainteresowania naukowe na polu sztuki. Teksty zamieszczone w tomie dotyczą trzech wzajemnie przenikających się wymiarów: instytucji kultury i sztuki, wspólnot (artystycznych i estetycznych) oraz przestrzeni. Większość autorów prezentowała swoje badania na konferencji naukowej „Wspólnoty estetyczne i instytucje artystyczne” (2023), organizowanej przez Sekcję Socjologii Sztuki Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Polska współczesna socjologia sztuki to socjologia w głównej mierze empiryczna. Badania jakościowe na polu socjologii sztuki w Polsce były stosowane od lat sześćdziesiątych XX wieku. Początkowo traktowane były jako eksperymentalne, stopniowo przekształcając się w podejście coraz bardziej powszechne. Socjologowie najczęściej stosowali różnego rodzaju analizy jakościowe materiałów, wywiady. Te techniki nadal są często wykorzystywane przez badaczy, lecz możemy dostrzec również sięganie do innych metod, np. w ramach podejścia art-based research (tę orientację metodologiczną wykorzystano w jednym z artykułów).pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;3pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectqualitative researchen
dc.subjectsociology of arten
dc.subjectcultural institutionsen
dc.subjectartistic communitiesen
dc.subjectspaceen
dc.subjectbadania jakościowepl
dc.subjectsocjologia sztukipl
dc.subjectinstytucje kulturypl
dc.subjectwspólnoty estetycznepl
dc.subjectprzestrzeńpl
dc.titleLooking at Arts Institutions, Communities, and Space: Reflections and Research from the Field of Art Sociologyen
dc.title.alternativePatrząc na instytucje artystyczne, wspólnoty i przestrzeń. Refleksje i badania z pola socjologii sztukpl
dc.typeArticle
dc.page.number6-13
dc.contributor.authorAffiliationSulikowska-Dejena, Agata - The Section of the Sociology of Art, The Polish Sociological Association, Polanden
dc.contributor.authorAffiliationPorczyński, Dominik - University of Rzeszów, Polanden
dc.contributor.authorAffiliationWejbert-Wąsiewicz, Ewelina - University of Lodz, Polanden
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBecker Howard S. (2008), Art worlds: 25 anniversary edition, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.en
dc.referencesBecker Howard S. (2009), Outsiderzy: studia z socjologii dewiacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesBlumer Herbert (2007), Interakcjonizm symboliczny: perspektywa i metoda, Kraków: Oficyna Wydawnicza Nomos.en
dc.referencesBocharova Olena, Kamińska Aneta (2022), Historia i kierunki rozwoju badań jakościowych za granicą i ich wymiar rozwojowy, “Forum Pedagogiczne”, vol. 12, pp. 311–327.en
dc.referencesBourdieu Pierre (1984), Distinction: a social critique of the judgment of taste, Cambridge: Harvard University Press.en
dc.referencesClifford James (2000), Kłopoty z kulturą: dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, Warszawa: Wydawnictwo KR.en
dc.referencesDenzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2009), Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [in:] Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (eds.), Metody badań jakościowych, vol. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 19–76.en
dc.referencesElias Norbert (2006), Mozart: portret geniusza, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.en
dc.referencesFine Gary Alan (2004), Everyday Genius: Self-Taught Art and the Culture of Authenticity, Chicago: University of Chicago Press.en
dc.referencesGeertz Clifford (2005), Wiedza lokalna, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.en
dc.referencesGell Alfred (1998), Art and agency: an anthropological theory, Oxford–New York: Clarendon Press.en
dc.referencesGriswold Wendy (1981), American character and the American novel, “American Journal of Sociology”, vol. 86, pp. 740–765.en
dc.referencesLuhmann Niklas (2016), Pisma o sztuce i literaturze, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.en
dc.referencesOssowski Stanisław (1966), U podstaw estetyki. Vol. 1, [in:] Stanisław Ossowski, Dzieła, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, pp. 363–392.en
dc.referencesPorczyński Dominik, Rozalska Agata (2021), Past Presencing in Local Museums: Remarks on the Use of Art in the Creation of Representations of a Locality, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 17(3), pp. 142–162, https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.08en
dc.referencesSzenajch Piotr (2022), Odczarowanie talentu: socjografia stawania się uznanym artystą, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesWejbert-Wąsiewicz Ewelina, Porczyński Dominik, Rozalska Agata (2021), On Contemporary Issues in the Sociology of Art: Introduction, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 17(3), pp. 6–26, https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.3.01en
dc.referencesZimnica Emilia (1996), Hermeneutyka H.G. Gadamera jako teoria rozumienia i interpretacji dzieła sztuki, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, vol. 26, pp. 21–44.en
dc.referencesZnaniecki Florian (1937), Rola społeczna artysty, “Wiedza i Życie”, vol. 12(8–9), pp. 503–517.en
dc.referencesZnaniecki Florian (2008), Metoda socjologii, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.contributor.authorEmailSulikowska-Dejena, Agata - agata.s.dejena@gmail.com
dc.contributor.authorEmailPorczyński, Dominik - dporczynski@ur.edu.pl
dc.contributor.authorEmailWejbert-Wąsiewicz, Ewelina - ewelina.wejbert@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.20.3.01
dc.relation.volume20


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0