Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWitkowska, Julia
dc.contributor.authorKossakowski, Radosław
dc.date.accessioned2024-08-22T11:51:18Z
dc.date.available2024-08-22T11:51:18Z
dc.date.issued2024-06-30
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52977
dc.description.abstractThe article is devoted to the analysis of the secondary socialization process in the table tennis environment. Sports communities represent a specific case study in this context because the secondary socialization processes occurring in them seem more radical. The sports environment is characterized by highly specific features and values conveyed, and interest in this phenomenon may be heightened because sports are a relatively less studied area in terms of their socialization impact on individuals. The main goal of the text is to analyse the specificity of the table tennis environment as a secondary socialization environment. More specific goals include issues related to the specific bonds and relationships formed in such an environment, the specific communication system (slang and characteristic meanings), and the impact of the sports environment on the relations of table tennis players with the world outside of sports. The qualitative analysis allowed for discovering unique patterns that characterize the socialization process in the sports environment. Among these patterns is the blurring of boundaries between values acquired in the sports environment and the external world, as the respondents transferred sports principles to everyday life practices. The totality of socialization in the sports environment also influences the formation of a specific “socialization bubble” and problems in establishing relationships with people not belonging to the sports world: the sports environment became, for many respondents, a reality in itself, generating bonds, rules, and communication patterns for its participants.en
dc.description.abstractArtykuł został poświęcony analizie procesu socjalizacji wtórnej w środowisku tenisa stołowego. Sportowe zbiorowości stanowią specyficzne studium przypadku w tym kontekście, bowiem procesy socjalizacji wtórnej zachodzące w nich zdają się mieć charakter bardziej radykalny. Środowisko sportowe charakteryzuje się wysoce specyficznymi cechami oraz przekazywanymi wartościami, a zainteresowanie tym fenomenem może potęgować fakt, iż sport jest obszarem relatywnie słabiej przebadanym pod kątem socjalizacyjnego wpływu na jednostkę. Głównym celem tekstu jest zatem analiza specyfiki środowiska tenisa stołowego jako środowiska socjalizacji wtórnej. Celami bardziej szczegółowymi są kwestie dotyczące specyficznych więzi i relacji wytwarzających się w takim środowisku, specyficznego systemu komunikacyjnego (slangu i charakterystycznych znaczeń) oraz wpływu środowiska sportowego na relacje tenisistów ze światem poza sportowym. Przeprowadzona analiza jakościowa pozwoliła odkryć wyjątkowe wzory, które cechują proces socjalizacji w środowisku sportowym. Wśród tych wzorów należy wskazać zamazywanie się granic między wartościami nabytymi w środowisku sportowym a światem zewnętrznym, badani przenosili bowiem pryncypia sportowe do praktyk życia codziennego. Totalność socjalizacji w środowisku sportowym wpływa także na wytwarzanie się specyficznej „bańki” socjalizacyjnej, oraz problemy w nawiązywaniu relacji z osobami nie należącymi do świata sportu: środowisko sportowe stawało się dla wielu badanych rzeczywistością samą w sobie, generującą więzi, zasady i wzorce komunikacyjne jego uczestników.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;89pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsecondary socializationen
dc.subjectthe social dimension of sportsen
dc.subjectvalues in sportsen
dc.subjecttable tennis playersen
dc.subjectqualitative studyen
dc.subjectsocjalizacja wtórnapl
dc.subjectspołeczny wymiar sportupl
dc.subjectwartości w sporciepl
dc.subjecttenisiści stołowipl
dc.subjectbadanie jakościowepl
dc.titleRadical socialization? Analysis of the secondary socialization process in the table tennis environmenten
dc.title.alternativeSocjalizacja radykalna? Analiza procesu socjalizacji wtórnej w środowisku tenisa stołowegopl
dc.typeArticle
dc.page.number19-39
dc.contributor.authorAffiliationWitkowska, Julia - University of Gdańsk, Faculty of Social Science, Institute of Sociologyen
dc.contributor.authorAffiliationKossakowski, Radosław - University of Gdańsk, Faculty of Social Science, Institute of Sociologyen
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBabbie E. (2013), Logika doboru próby, trans. A. Kloskowska-Dudzińska, Badania społeczne w praktyce, Warszawa, pp. 204–206.en
dc.referencesBenson A.J., Evans M.B., Eys M.A. (2016), Socialization in team sport, “Scandinavian Journal of Medicine Science in Sports”, no. 26, pp. 463–473. https://doi.org/10.1111/sms.12460en
dc.referencesBerger P., Luckamnn T. (2010), Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy, trans. J. Niżnik, Warszawa.en
dc.referencesBlumer H. (2007), Interakcjonizm symboliczny. Perspektywa i metoda, trans. G. Woroniecka, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków, p. 61.en
dc.referencesCiok A., Lenartowicz M. (2020), Sportowi migranci. Zagraniczni zawodnicy w polskich ligach tenisa stołowego, AWF Warszawa, Warszawa (ISBN: 978-83-61830-43-6).en
dc.referencesDziubiński Z. (2011), Socjalizacja do kultury fizycznej, [in:] Dziubiński Z., Krawczyk Z., Lenartowicz M., Socjologia kultury fizycznej, Warszawa.en
dc.referencesElias N. (2008), Społeczeństwo jednostek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.en
dc.referencesFrankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań, pp. 220–239.en
dc.referencesHałas E. (2006), Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, pp. 70–81.en
dc.referencesHill A., Schücker L., Hagemann N., Babel S.A., MacMahon C., Strauß B. (2021), Attentional focusing in running: Implicit focus manipulations reflect the effects for explicit instructions, “International Journal of Sport and Exercise Psychology”, vol. 19(2), pp. 203–214.en
dc.referencesKacperczyk A. (2014), Autoetnografia – technika, metoda, nowy paradygmat?: o metodologicznym statusie autoetnografii, “Przegląd Socjologii Jakościowej”, vol. 10(3), pp. 32–75.en
dc.referencesKowalczyk S. (2012), Podstawy i zakresy społecznej funkcji sportu, [in:] Dziubiński Z., Jankow-ski K.W. (ed.), Kultura fizyczna a socjalizacja, Warszawa, p. 28.en
dc.referencesLenartowicz M., Ciok A. (2020), Foreign players in top Polish table tennis leagues: sport cultures differences and perceived impact on Polish table tennis, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, no. 75, pp. 15–32, https://doi.org/10.18778/0208-600X.75.02en
dc.referencesLeo F.M., López-Gajardo M.A., González-Ponce I., García-Calvo T., Benson, M. (2020), How socialization tactics relate to role clarity, cohesion, and intentions to return to soccer teams, “Psychology of Sport and Exercise”, no. 50, 101735.en
dc.referencesLipiec J. (2012), Socjalizacyjna lekcja sportu, [in:] Dziubiński Z., Jankowski K.W. (ed.), Kultura fizyczna a socjalizacja, Warszawa, p. 19.en
dc.referencesLoland S. (2001), Fair Play in Sport. A Moral Norm System, London.en
dc.referencesMead G.H. (1975), Umysł, osobowość i społeczeństwo, trans. Zofia Wolińska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.en
dc.referencesMiller P.K., Van Der Zee S., Elliott D. (2022). Pain, culture and pedagogy: a preliminary investigation of attitudes towards “reasonable” pain tolerance in the grassroots reproduction of a culture of risk, “Psychological Reports”, vol. 125(2), pp. 1086–1102.en
dc.referencesNewman H.J.H., Howells K.L., Fletcher D. (2016), The Dark Side of Top Level Sport: An Autobiographic Study of Depressive Experiences in Elite Sport Performers, “Frontiers in Psychology”, no. 7, pp. 1–12.en
dc.referencesStavrou N.A.M., Psychountaki M., Georgiadis E., Karteroliotis K., Zervas Y. (2015), Flow theory – goal orientation theory: positive experience is related to athlete’s goal orientation, “Frontiers in Psychology”, no. 6, pp. 1–12.en
dc.referencesSzacka B. (2003), Wprowadzenie do socjologii, Warszawa, p. 137.en
dc.referencesTillmann K.J. (2005), Teorie Socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, trans. G. Bluszcz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, pp. 8–19.en
dc.contributor.authorEmailWitkowska, Julia - julia.witkowska@phdstud.ug.edu.pl
dc.contributor.authorEmailKossakowski, Radosław - radoslaw.kossakowski@ug.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.89.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0