School architecture, its adaptability and forms of student’s life at school: a case study of the art high school in Cracow
Streszczenie
The case study research presented here focuses on the modern building of the State High School of Fine Arts in Cracow. The objective was to examine the adaptability of school architecture in response to new educational challenges. The survey gathered data using a paper questionnaire involving most students (N = 167). Mixed techniques were used to collect data, including participant drawings and free statements. The investigated issues included evaluating the school’s responsiveness to students’ needs, understanding the meaning of places, identifying students’ favourite places, and exploring the emotional relationship and identification with school goals and use of school space. The findings indicate that students value the school’s artistic ambience, desire greater space flexibility for participation and creativity, and a dedicated area for everyday needs. Przedstawione tu badania studium przypadku koncentrują się na modernistycznym budynku Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie. Celem projektu było zbadanie możliwości adaptacyjnych architektury szkolnej w odpowiedzi na nowe wyzwania edukacyjne. Badania przeprowadzono z użyciem papierowych kwestionariuszy; odpowiedzi na ankietę udzieliła większość uczniów szkoły (N = 167). Do zebrania danych wykorzystano techniki mieszane, w tym rysunki uczestników i swobodne wypowiedzi. Badane kwestie obejmowały ocenę responsywności szkoły na potrzeby uczniów, zrozumienie przez uczniów znaczenia miejsc, identyfikację ulubionych miejsc oraz analizę emocjonalnego związku i identyfikacji z celami szkoły a wykorzystanie przestrzeni szkolnej. Wyniki badania wskazują, że uczniowie cenią sobie artystyczną atmosferę szkoły, ale także pragną, by przestrzeń szkoły oferowała im możliwość większego uczestnictwa i kreatywności w definiowaniu miejsc, w których toczy się ich codzienne życie w szkole.
Collections