Gender socialisation and perception of gender by non-heteronormative people
Streszczenie
The submitted report focuses on the results of research carried out for a bachelor’s thesis titled “gender socialisation and perception of gender by non-heteronormative people”, in which the author focuses on gender socialisation of interviewees of non-heteronormative gender and/or sexual identity, their narrative about gender identity (in general, as well as personal sense) and gender expression, social roles expected of them as a result of their gender assigned at birth and restrictions they face in their daily life due to their gender identity. Social constructivism points out that masculinity and femininity are not constant but able-to-be-modified fluid products of everyday interactions. The process of constructing one’s gender connotates strictly with domineering discourse defining norms of masculine and feminine behaviour, which become overwhelmingly restrictive in regards to an individual’s thinking and actions. For this research, data was gathered from nine individual in-depth interviews supported by a script. During those interviews, interlocutors shared their personal stories about their gendered upbringing, explained what it means to identify with gender on a spectrum, indicated it through appearance and described their coming-out experiences. Artykuł koncentruje się na wynikach badań przeprowadzonych na potrzeby pracy licencjackiej zatytułowanej: „Socjalizacja płciowa i postrzeganie płci przez osoby nieheteronormatywne”, w której autorka koncentruje się na socjalizacji płciowej rozmówców o nieheteronormatywnej tożsamości płciowej i/lub seksualnej, ich narracji na temat tożsamości płciowej (w sensie ogólnym, jak i osobistym) i ekspresji płciowej, oczekiwanych od nich rolach społecznych w wyniku płci przypisanej przy urodzeniu oraz ograniczeniach, z jakimi spotykają się w życiu codziennym ze względu na swoją tożsamość płciową. Konstruktywizm społeczny wskazuje, że męskość i kobiecość nie są stałymi, ale zdolnymi do modyfikacji płynnymi wytworami codziennych interakcji. Proces konstruowania własnej płci wiąże się ściśle z dominującym dyskursem definiującym normy męskiego i kobiecego zachowania, które stają się przytłaczająco restrykcyjne w odniesieniu do myślenia i działania jednostki. Na potrzeby omawianego badania zebrano dane z dziewięciu indywidualnych wywiadów pogłębionych wspartych scenariuszem. Podczas tych wywiadów rozmówcy dzielili się swoimi osobistymi historiami na temat wychowania płciowego, wyjaśniali, co oznacza identyfikacja z płciowym spektrum, wskazując na wygląd i opisując swoje doświadczenia związane z coming-outem.
Collections
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Postacie bajkowe i fantastyczne na tle wybranych języków słowiańskich – problem „szemranego” rodzaju gramatycznego
Nowakowska, Maria Magdalena (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)W artykule przedstawiono problem rodzaju gramatycznego postaci bajkowych i fantastycznych. Omówiono m.in. rozbieżność między rodzajem gramatycznym a rodzajem naturalnym nazw bohaterek najpopularniejszych bajek dla dzieci, ... -
Zachowania prozdrowotne kobiet młodych, w średnim wieku i starszych
Garncarek, Emilia (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The article focuses on the behavioral component of attitudes towards health and more specifically, on pro-health behaviours of women. The analysis shows that there are differences in health behaviours between women who ... -
Gender, Age, and Gendered Age in Relation to Attitudes to One's Own Appearance and Health (Chosen Aspects)
Malinowska, Ewa; DZWONKOWSKA-GODULA, KRYSTYNA; Garncarek, Emilia; Czernecka, Julita; Brzezińska, Joanna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)