dc.contributor.author | Konecki, Krzysztof | |
dc.date.accessioned | 2014-07-16T07:25:27Z | |
dc.date.available | 2014-07-16T07:25:27Z | |
dc.date.issued | 1985 | |
dc.identifier.citation | Krzysztof Konecki, 1985, Jaźń w totalnej instytucji obozu koncentracyjnego, 'Kultura i Społeczeństwo', nr 3: 197-211 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 0023-5172 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/5149 | |
dc.description.abstract | Hitlerowskie obozy koncentracyjne stały się przedmiotem wielu opracowań naukowych. Zjawisko to było rozważane z wielu perspektyw: historycznej, praw¬nej, etycznej, psychiatrycznej, socjologicznej . Ten swoisty fenomen społecznego zła ciągle intryguje wielu badaczy, również tych, którzy nie uczestniczyli bezpośrednio w koszmarze drugiej wojny światowej. Wydaje się, że hitlerowskie obozy koncentracyjne będące ciemną plamą w wielowiekowym dorobku kultury europejskiej wymagają permanentnych badań, a zjawiska społeczne występujące w obozach - ciągłych wyjaśnień i interpretacji. Ten właśnie motyw, i d e o l o g i c z n o-u n i w e r s a l n y, leży u podłoża wysiłków podejmowanych przez wielu ba¬daczy.
*
W artykule niniejszym sposób wyjaśniania zjawisk społecznych został zaczerpnięty z dorobku kierunku socjologicznego zwanego symbolicznym interakcjonizmem . Szczególnie interesująca poznawczo jest propozycja E. Goffmana zawarta w pracy o instytucjach totalnych (1961, ss. 265—266). Perspektywa dramaturgiczna, będąca perspektywą interakcjonistyczną opisu działań społecznych, pozwala dotrzeć bezpośrednio do s f e r y t a k t y k obrony jaźni i autonomii jednostki ludzkiej. Działania jednostkowe w instytucjach obozów koncentracyjnych w wymiarze interakcyjnym nie doczekały się do tej pory opracowania. Poniższe próby analizy interakcji więźniów obozów wskazują na wagę spotkań face-to-face w uzyskiwaniu indywidualnych sfer prywatności i niezależności oraz na interakcyjne taktyki reafirmacji określonych wartości społecznych. Przyjęto więc siatkę pojęciową perspektywy dramaturgicznej oraz Goffmanowską koncepcję instytucji totalnych, chociaż, w trakcie analizy okazało się konieczne rozszerzenie zbyt ubogiej siatki pojęciowej oraz zreinterpretowanie niektórych wniosków i uogólnień E. Goffmana. W artykule broniona jest następująca teza: E. Goffman w swej koncepcji instytucji totalnych zatraca „niepowtarzalną specyficzność” istnienia jaźni w instytucjach obozów koncentracyjnych. Według E. Goffmana różne instytucje totalne oferują podobne wzory interakcyjne, na przykład klasztory i więzienia. Nasza teza „niepowtarzalnej specyficzności” istnienia jaźni dotyczy każdej z osobna instytucji totalnej. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Polska Akademia Nauk. Zakład Socjologii i Historii Kultury | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Kultura i Społeczeństwo;Nr 3/1985 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | instytucje totalne | pl_PL |
dc.subject | hitlerowskie obozy koncentracyjne | pl_PL |
dc.subject | jaźń | pl_PL |
dc.subject | tożsamość | pl_PL |
dc.subject | symboliczny interakcjonizm | pl_PL |
dc.subject | Erving Goffman | pl_PL |
dc.subject | redefinicje jaźni | pl_PL |
dc.title | Jaźń w totalnej instytucji obozu koncentracyjnego | pl_PL |
dc.title.alternative | Self in total institution of concentration camp | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 197-211 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |