Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKosman, Marcin
dc.date.accessioned2024-02-29T15:41:40Z
dc.date.available2024-02-29T15:41:40Z
dc.date.issued2024-02-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50494
dc.description.abstractThe article reconstructs and analyzes the discourses of those who took part in the 2021 Rzeszów early elections. The research material consisted of posts on the Twitter accounts of Konrad Fijołek, Marcin Warchoł, Ewa Leniart, and Grzegorz Braun during the election campaign. In order to accurately depict the discourses of these politicians, the study used corpus linguistics methods, which allow for an analysis at the quantitative level. It has been demonstrated that the candidates mainly focused on positive self-presentation and emphasizing their bonds with the city. However, certain differences of the discourses of individual politicians have been discerned: Marcin Warchoł made a self-presentation as a politician supported by the city’s residents and Mayor Ferenc, Konrad Fijołek highlighted the support of the political and media elites; while Grzegorz Braun’s discourse was most distinct from the other candidates (as the most radical). The paper demonstrates how corpus linguistics methods can complement research on media and political discourse.en
dc.description.abstractW artykule zrekonstruowano oraz poddano analizie dyskursy kandydatów ubiegających się o stanowisko prezydenta Rzeszowa w 2021 roku. Materiałem badawczym były wpisy na kontach na Twitterze (obecnie serwis funkcjonuje pod nazwą X) Konrada Fijołka, Marcina Warchoła, Ewy Leniart i Grzegorza Brauna w okresie kampanii wyborczej. W celu precyzyjnego zobrazowania dyskursów polityków w opracowaniu posłużono się metodami lingwistyki korpusowej, które umożliwiają przeprowadzenie analizy na poziomie ilościowym. Wykazano, iż kandydaci skupili się przede wszystkim na pozytywnej autoprezentacji oraz podkreślaniu swoich związków z miastem. Można jednak dostrzec pewne cechy charakterystyczne dyskursów poszczególnych polityków: Marcin Warchoł dokonywał autoprezentacji jako polityk popierany przez mieszkańców miasta i prezydenta Tadeusza Ferenca, Konrad Fijołek podkreślał wsparcie elit politycznych i medialnych, natomiast dyskurs Grzegorza Brauna w największym stopniu odróżniał się od pozostałych kandydatów (jako najbardziej radykalny). W artykule pokazano, w jaki sposób metody lingwistyki korpusowej mogą stanowić uzupełnienie badań dyskursu medialnego czy politycznego.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpolitical discourseen
dc.subjectcorpus linguisticsen
dc.subjectsocial mediaen
dc.subjectTwitteren
dc.subjectRzeszówen
dc.subjectdyskurs politycznypl
dc.subjectlingwistyka korpusowapl
dc.subjectmedia społecznościowepl
dc.subjectTwitterpl
dc.subjectRzeszówpl
dc.titleStrategie (de)legitymizacyjne kandydatów w wyborach na prezydenta Rzeszowa w 2021 roku. Analiza korpusowa wpisów na Twitterzepl
dc.title.alternative(De)legitimisation Strategies of the Candidates in the 2021 Rzeszów Mayoral Elections: A Corpus Analysis of Twitteren
dc.typeArticle
dc.page.number124-159
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Ekonomiczno-Humanistyczna w Warszawiepl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesAhmed Reem, Pisoiu Daniela (2021), Uniting the far right: how the far-right extremist, New Right, and populist frames overlap on Twitter – a German case study, „European Societies”, vol. 23(2), s. 232–254, https://doi.org/10.1080/14616696.2020.1818112pl
dc.referencesAnnusewicz Olgierd (2017), Twitter jako przestrzeń autoprezentacji politycznej. Zarządzanie wizerunkiem polityka w mediach społecznościowych, „Studia Politologiczne”, t. 45, s. 91–112.pl
dc.referencesBaker Paul (2006), Using Corpora in Discourse Analysis, London: Continuum.pl
dc.referencesBaker Paul, McGlashan Mark (2020), Critical Discourse Analysis, [w:] Svenja Adolphs, Dawn Knight (red.), The Routledge Handbook of English Language and Digital Humanities, London: Routledge, s. 220–241.pl
dc.referencesBarker Rodney (2001), Legitimating Identities: The Self-Presentations of Rulers and Subjects, Cambridge: Cambridge University Press.pl
dc.referencesBaron Alistair, Paul Rayson, Dawn Archer (2009), Word frequency and key word statistics in corpus linguistics, „Anglistik: International Journal of English Studies”, vol. 20(1), s. 41–67.pl
dc.referencesBerger Peter L., Luckmann Thomas (1966), The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge, New York: Doubleday & Company.pl
dc.referencesBiel Łucja (2015), Translatoryka korpusowa, „Rocznik Przekładoznawczy”, t. 10, s. 15–40, https://doi.org/10.12775/RP.2015.001pl
dc.referencesBreeze Ruth (2011), Critical discourse analysis and its critics, „Pragmatics”, vol. 21(4), s. 493–525, https://doi.org/10.1075/prag.21.4.01brepl
dc.referencesChilton Paul (2004), Analysing Political Discourse: Theory and Practice, London: Routledge.pl
dc.referencesChilton Paul (2023), Language and politics, politics and language: democracy and demagoguery, [w:] Piotr Cap (red.), Handbook of Political Discourse, Cheltenham: Edward Elgar Publishing, s. 6–22.pl
dc.referencesCzopek Jakub (2022), Kandydaci w wyborach na prezydenta Rzeszowa w czerwcu 2021 r. na łamach dzienników regionalnych na Podkarpaciu, „Athenaeum Polskie Studia Politologiczne”, t. 73, s. 175–191.pl
dc.referencesDąbrowska-Cydzik Justyna (2023), Twitter to teraz X. Będzie „aplikacją od wszystkiego”, „Wirtualne Media”, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/x-koniec-twitter (dostęp: 3.10.2023).pl
dc.referencesDijk Teun A. van (1993), Principles of Critical Discourse Analysis, „Discourse & Society”, vol. 4(2), s. 249–283, https://doi.org/10.1177/0957926593004002006pl
dc.referencesDijk Teun A. van (1995), Aims of Critical Discourse Analysis, „Japanese Discourse”, vol. 1(1), s. 17–27.pl
dc.referencesDijk Teun A. van (2001), Badania nad dyskursem, [w:] Teun A. van Dijk (red.), Dyskurs jako struktura i proces, przełożył Grzegorz Grochowski, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 9–44.pl
dc.referencesDuncombe Constance (2019), The Politics of Twitter: Emotions and the Power of Social Media, „International Political Sociology”, vol. 13(4), s. 409–429, https://doi.org/10.1093/ips/olz013pl
dc.referencesEcker Alejandro (2017), Estimating Policy Positions Using Social Network Data: Cross-Validating Position Estimates of Political Parties and Individual Legislators in the Polish Parliament, „Social Science Computer Review”, vol. 35(1), s. 53–67, https://doi.org/10.1177/0894439315602662pl
dc.referencesEder Maciej, Rybicki Jan (2012), Do birds of a feather really flock together, or how to choose training samples for authorship attribution, „Literary and Linguistic Computing”, vol. 28(2), s. 229–236.pl
dc.referencesFairclough Isabela, Fairclough Norman (2012), Political Discourse Analysis A Method for Advanced Students, London: Routledge.pl
dc.referencesFairclough Norman (1995), Media Discourse, London: Edward Arnold.pl
dc.referencesFairclough Norman, Duszak Anna (2008), Krytyczna analiza dyskursu – nowy obszar badawczy dla lingwistyki i nauk społecznych, [w:] Anna Duszak, Norman Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, Kraków: Wydawnictwo Universitas, s. 7–29.pl
dc.referencesFroio Caterina, Ganesh Bharath (2018), The transnationalisation of far right discourse on Twitter, „European Societies”, vol. 21(4), s. 513–539, https://doi.org/10.1080/14616696.2018.1494295pl
dc.referencesGabrielatos Costas (2018), Keyness Analysis: Nature, Metrics and Techniques, [w:] Charlotte Taylor, Anna Marchi (red.), Corpus Approaches to Discourse. A Critical Review, London: Routledge, s. 225–258.pl
dc.referencesGackowski Tomasz (2014), Top 10 Polish Politicians on Twitter – a Revolution in Political Communication? – Reconnaissance Research, „Kwartalnik Naukowy OAP UW e-Politikon”, t. 9, s. 132–163.pl
dc.referencesGiovinazzo Susanna (2020), La lingua debole dei poteri forti: Matteo Salvini e Luigi Di Maio su Twitter, „Quaderni di Linguistica e Studi Orientali”, vol. 6, s. 425–442, https://doi.org/10.13128/qulso-2421-7220-9709pl
dc.referencesGoodrick Elizabeth, Reay Trish (2010), Florence Nightingale Endures: Legitimizing a New Professional Role Identity, „Journal of Management Studies”, vol. 47(1), s. 55–84, https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2009.00860.xpl
dc.referencesJemielniak Dariusz (2018), Socjologia 2.0: o potrzebie łączenia Big Data z etnografią cyfrową, wyzwaniach jakościowej socjologii cyfrowej i systematyzacji pojęć, „Studia Socjologiczne”, t. 229(2), s. 7–29.pl
dc.referencesJeziński Marek (2011), Po co politykom nowe media? O politycznym istnieniu w wirtualnej przestrzeni, „Nowe Media”, t. 2, s. 11–30.pl
dc.referencesJohansson Elena, Nożewski Jacek (2018), Polish and Swedish journalist-politician Twitter networks: Who are the gatekeepers?, „Central European Journal of Communication”, vol. 11(2), s. 129–150, https://doi.org/10.19195/1899-5101.11.2(21).2pl
dc.referencesJungherr Andreas (2016), Twitter use in election campaigns: A systematic literature review, „Journal of Information Technology & Politics”, vol. 13(1), s. 72–91, https://doi.org/10.1080/19331681.2015.1132401pl
dc.referencesKacperska Beata, Markowski Mateusz, Migodzińska Maria (2019), Kreatywność językowa polityków polskich, niemieckich i amerykańskich na Twitterze w okresie kampanii wyborczych w 2018 roku – wybrane zagadnienia, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum”, t. 2, nr 29, s. 119–138, https://doi.org/10.18778/0860-7435.29.08pl
dc.referencesKalinowska-Żeleźnik Anna (2020), Wykorzystanie Twittera w kampanii wyborczej Donalda Trumpa, „Media Biznes Kultura”, t. 2, nr 9, s. 59–71.pl
dc.referencesKilgarriff Adam, Baisa Vít, Bušta Jan, Jakubíček Miloš, Kovář Vojtěch, Michelfeit Jan, Rychlý Pavel, Suchomel Vít (2014), The Sketch Engine: ten years on, „Lexicography”, vol. 1(1), s. 7–36, https://doi.org/10.1007/s40607-014-0009-9pl
dc.referencesKosman Marcin (2022a), The Rise of the New Polish Right. An Analysis of Grzegorz Braun’s Discursive Strategies, „Journal of Language and Politics”, vol. 21(3), s. 484–504.pl
dc.referencesKosman Marcin (2022b), Strategie dyskursywne i autoprezentacyjne Krzysztofa Bosaka i Roberta Biedronia na Twitterze w kampanii prezydenckiej w 2020 r. Krytyczna analiza dyskursu z wykorzystaniem metod lingwistyki korpusowej, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 66, nr 1, s. 53–78, https://doi.org/10.35757/KiS.2022.66.1.3pl
dc.referencesKostecki Maciej (2017), Demagog w oblężonej twierdzy. Analiza treści przekazu komunikowanego przez Janusza Korwin-Mikkego podczas kampanii wyborczej do wyborów prezydenckich 2015 r., „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Politologica”, t. 254, nr 19, s. 136–151.pl
dc.referencesKönig Katharina (2019), Stance taking with ‘laugh’ particles and emojis – Sequential and Functional patterns of ‘laughter’ in a corpus of German WhatsApp chats, „Journal of Pragmatics”, vol. 142, s. 156–170, https://doi.org/10.1016/j.pragma.2019.01.008pl
dc.referencesKreis Ramona (2017), The “Tweet Politics” of President Trump, „Journal of Language and Politics”, vol. 16(4), s. 607–618, https://doi.org/10.1075/jlp.17032.krepl
dc.referencesLeeuwen Theo van (2007), Legitimation in discourse and communication, „Discourse & Communication”, vol. 1(1), s. 91–112, https://doi.org/10.1177/1750481307071986pl
dc.referencesMaguś Wojciech (2019), Twitter jako narzędzie zarządzania wizerunkiem, „Zarządzanie Mediami”, t. 9, nr 3, s. 507–533.pl
dc.referencesMartín Rojo Luisa, Dijk Teun A. van (1997), “There was a Problem, and it was Solved!”: Legitimating the Expulsion of Illegal Migrants in Spanish Parliamentary Discourse, „Discourse & Society”, vol. 8(4), s. 523–566.pl
dc.referencesMatuszewski Paweł, Szabó Gabriella (2019), Are Echo Chambers Based on Partisanship? Twitter and Political Polarity in Poland and Hungary, „Social Media + Society”, vol. 5(2), https://doi.org/10.1177/2056305119837671pl
dc.referencesMider Daniel (2010), Partycypacja polityczna a legitymizacja systemu politycznego, „Studia Politologiczne”, t. 18, s. 11–37.pl
dc.referencesNożewski Jacek, Baranowski Paweł (2021), “Birds of a Feather Flock Together”: Bipolarity, Homophily and Intra-Party Communication Degree of Polish MPs on Twitter, „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne”, t. 72, s. 7–28.pl
dc.referencesOktar Lütfiye (2001), The Ideological Organization of Representational Processes in the Presentation of Us and Them, „Discourse & Society”, vol. 12(3), s. 313–346, https://doi.org/10.1177/0957926501012003003pl
dc.referencesPérez-Curiel Concha (2020), Trend towards extreme right-wing populism on Twitter. An analysis of the influence on leaders, media and users, „Communication & Society”, vol. 33(2), s. 175–192, https://doi.org/10.15581/003.33.2.175-192pl
dc.referencesPiekot Tomasz (2016), Mediacje semiotyczne. Słowo i obraz na usługach ideologii, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie SEDNO.pl
dc.referencesPielużek Marcin (2017), Obrazy świata w komunikacji polskiej skrajnej prawicy, Kraków: Wydawnictwo Libron.pl
dc.referencesPolewko Alicja (2022), Social media w Polsce i na świecie. Raport Digital 2022, https://grupainfomax.com/social-media/social-media-w-polsce-i-na-swiecie-raport-digital-2022/ (dostęp: 27.08.2023).pl
dc.referencesPolkowska Laura (2018), Wartości i antywartości w tygodnikach opinii: komparatywna analiza dyskursu z elementami lingwistyki kwantytatywnej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.pl
dc.referencesRawski Tomasz, Budzyńska-Daca Agnieszka, Rusin-Dybalska Renata (2021), Prime Ministers on Twitter, „Political Preferences”, vol. 28, s. 5–22.pl
dc.referencesRayson Paul, Berridge Damon, Francis Brian (2004), Extending the Cochran Rule for the Comparison of Word Frequencies between Corpora, [w:] Gérard Purnelle, Gérard Fairon, Anne Dister (red.), Le poids des mots. Proceedings of the 7th International Conference on Textual Data Statistical Analysis, Louvain-la-Neuve: Leuven University Press, s. 926–936.pl
dc.referencesReisigl Martin (2011), Analiza retoryki politycznej, [w:] Ruth Wodak, Michał Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, przełożyła Danuta Przepiórkowska, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf, s. 151–182.pl
dc.referencesReisigl Martin (2022), A Politolinguistic Approach to Populism, „Polity”, vol. 54(3), s. 547–556.pl
dc.referencesRivers Damian J., Andrew S. Ross (2020), Authority (de)legitimation in the border wall Twitter discourse of President Trump, „Journal of Language and Politics”, vol. 19(5), s. 831–856, https://doi.org/10.1075/jlp.19105.rivpl
dc.referencesRodak Olga (2017), Twitter jako przedmiot badań socjologicznych i źródło danych społecznych: perspektywa konstruktywistyczna, „Studia Socjologiczne”, t. 3, nr 226, s. 209–236.pl
dc.referencesRybicki Jan, Eder Maciej (2011), Deeper Delta across genres and languages: do we really need the most frequent words?, „Literary and Linguistic Computing”, vol. 26(3), s. 315–321, https://doi.org/10.1093/llc/fqr031pl
dc.referencesScreti Francesco (2013), Defending Joy against the Popular Revolution: legitimation and delegitimation through songs, „Critical Discourse Studies”, vol. 10(2), s. 205–222, https://doi.org/10.1080/17405904.2013.764614pl
dc.referencesStelowska-Morgulec Diana (2021) Politycy na Twitterze. Analiza wpisów czołowych amerykańskich polityków w serwisie Twitter, „Studia Politologiczne”, t. 59, s. 202–221.pl
dc.referencesStubbs Michael (1997), Whorf’s Children: Critical Comments on Critical Discourse Analysis (CDA), „British Studies in Applied Linguistics”, vol. 12, s. 100–116.pl
dc.referencesTilly Charles (2006), Why? What Happens When People Give Reasons… And Why, Princeton: Princeton University Press.pl
dc.referencesTrzcińska Julia (2022), Litmus test for a democratic public sphere? Discussion on the abortion issue on Polish Twitter, „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne”, t. 75, s. 157–176.pl
dc.referencesVaara Eero, Tienari Janne, Laurila Juha (2006), Pulp and Paper Fiction: On the Discursive Legitimation of Global Industrial Restructuring, „Organization Studies”, vol. 27(6), s. 789–813.pl
dc.referencesWaliński Jacek (2005), Typologia korpusów oraz warsztat informatyczny lingwistyki korpusowej, [w:] B. Lewandowska-Tomaszczyk (red.), Podstawy językoznawstwa korpusowego, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 27–41.pl
dc.referencesWilson Andrew (2013), Embracing Bayes Factors for Key Item Analysis in Corpus Linguistics, [w:] Markus Bieswanger, Amei Koll-Stobbe (red.), New Approaches to the Study of Linguistic Variability, Frankfurt: Peter Lang, s. 3–11.pl
dc.referencesWirth-Koliba Victoria (2016), The Diverse and Dynamic World of ‘Us’ and ‘Them’ in Political Discourse, „Critical Approaches to Discourse Analysis across Disciplines”, vol. 8(1), s. 23–37.pl
dc.referencesWodak Ruth (2008), Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka pisanego, [w:] Anna Duszak, Norman Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej, przełożyli Adam Wójcicki, Jan Wawrzyniak, Kraków: Wydawnictwo Universitas, s. 185–214.pl
dc.referencesWodak Ruth, Reisigl Martin (2009), The Discourse historical approach (DHA), [w:] Ruth Wodak, Michael Meyer (red.), Methods of Critical Discourse Analysis. Second Edition, London: Sage, s. 87–121.pl
dc.referencesZappavigna Michele, Logi Lorenzo (2021), Emoji in social media discourse about working from home, „Discourse, Context & Media”, vol. 44, https://doi.org/10.1016/j.dcm.2021.100543pl
dc.contributor.authorEmailm.kosman@vizja.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.20.1.07
dc.relation.volume20


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0