Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJedlińska, Eleonora
dc.date.accessioned2024-02-27T11:14:11Z
dc.date.available2024-02-27T11:14:11Z
dc.date.issued2019-11-15
dc.identifier.citationJedlińska E., Kształty pamięci: Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8088-938-5pl
dc.identifier.isbn978-83-8088-938-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50436
dc.description.abstractPublikacja ta, zawierająca czternaście esejów poświęconych wybranym artystom i ich dziełom, jest spójną w swej konstrukcji analizą fenomenu pamięci doświadczeń II wojny światowej i Zagłady, traumatycznych przeżyć znajdujących odzwierciedlenie w dziele sztuki. Przedstawiona została twórczość Władysława Strzemińskiego, Barnetta Newmana, Marka Rothko, Tadeusza Kantora, Mosze Kupfermana, Anselma Kiefera, Christiana Boltanskiego, Marka Chlandy, Luca Tuymansa, Zofii Lipeckiej, Rafała Jakubowicza i Elżbiety Janickiej. Prezentowani w ramach tomu artyści – ci urodzeni w końcu XIX w., podczas wojny i w latach siedemdziesiątych XX w. – koncentrowali się w omawianych pracach na fundamentalnym dla twórców działających w XX i XXI w. zagadnieniu pamięci katastrofy Holocaustu oraz jej wpływie na życie pokoleń urodzonych po wojnie. Jest to książka wskazująca wartość i konieczność istnienia sztuki, poezji, muzyki wobec ustawicznie podejmowanych prób mierzenia się z przeszłością, tą najodleglejszą, prastarą, by owa miara mogła przełożyć się – w ostatecznym rozrachunku – na odnajdywanie sensu w tym, co przetrwało cennego, co tworzy swoisty „model historycznej pamięci i ciągłości doświadczeń”, by przywołać w tym miejscu słowa Benjamina Buchloha. Książka skierowana jest do odbiorcy zaangażowanego, zainteresowanego sztuką współczesną, zastanawiającego się nad kondycją człowieka w obecnej rzeczywistości, czytelnika, którego troską jest próba ochronienia pamięci i przemyślenia historii.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectZagładapl
dc.subjectdoświadczenia wojnypl
dc.subjectartyści polscypl
dc.subjectniemieckie obozypl
dc.subjectsztuka współczesnapl
dc.titleKształty pamięci: Wybrane zagadnienia sztuki współczesnejpl
dc.typeBook
dc.rights.holder© Copyright by Eleonora Jedlińska, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019pl
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Historii Sztukipl
dc.identifier.eisbn978-83-8088-939-2
dc.referencesArchiwum GKBZHwP, akta SO Łódź, przeciwko H. Biebowowi.pl
dc.referencesArchiwum GKBZHwP, akta SO Łódź, sygn. 13, przeciwko F.A.O. Seifertowi i E. Czarnulli, k. 100, 108, 140, 153.pl
dc.referencesChlanda Marek, Notatki/ Notes (VII) [niepublikowane].pl
dc.referencesLipecka Zofia, Je suis étonée et fascinée par l’harmonie…, maszynopis, grudzień 1990. Porębski Mieczysław, Spotkanie z Ablem, maszynopis, 1995.pl
dc.referencesPrzybyła Agnieszka, Mark Rothko i Four Seasons: murale do Seagram Building na Manhattanie, praca magisterska (promotor: E. Jedlińska) napisana w Katedrze Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego w 2013.pl
dc.referencesBerenbaum Michael, Treblinka, [hasło w:] Encyclopedia Britannica, Chicago: Encyclopædia Britannica, Inc.; The Holocaust Chronicle. A History in Words and Pictures, Publication International, Ltd., Lincolnwood, Illinois 2001.pl
dc.referencesChoder Jan, Kubica Stefan, Podręczy słownik niemiecko‑polski, Państwowe Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa 1966.pl
dc.referencesDybowski Stanisław, Słownik pianistów polskich, Selene, Warszawa 2003.pl
dc.referencesNowa encyklopedia powszechna, t. 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.pl
dc.referencesPolski słownik judaistyczny. Dzieje. Kultura. Religia. Ludzie, t. I, Prószyński i S-ka, Warszawa 2003.pl
dc.referencesWissowa von Georg, Pauly A. F. (ed.), Real‑Encyclopädie der classischen Altertumswissenschaft, Bd. XXX, Metzler Verlag, Stuttgart 1965.pl
dc.referencesBiblia Tysiąclecia. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, w przekł. z jęz. oryg., wyd. 5, Wydawnictwo Pallotinum, Poznań 2002.pl
dc.referencesTora. Pięcioksiąg Mojżesza, przekł. I. Cylkow, World Without End, Kraków 1895 (2006).pl
dc.referencesBaranowski Julian, Nowinowski Sławomir M. (red.), Łódzkie getto 1940–1944 | The Łódź Getto 1940–1944, Archiwum Państwowe w Łodzi & Bilbo, Łódź 2005.pl
dc.referencesBartoszewski Władysław, Lewinówna Zofia (oprac.), Ten jest z ojczyzny mojej. Polacy z pomocą Żydom. 1939–1945, Znak, Kraków 1969.pl
dc.referencesBogusławska-Świebocka Renata, Cegłowska Teresa, KL Auschwitz. Fotografie dokumentalne, album fotograficzny, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1980.pl
dc.referencesCzerniaków Adam, Adama Czerniakowa dziennik getta warszawskiego. 6 IX 1939–23 VII 1942, oprac. i przyp. Marian Fuks, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983.pl
dc.referencesDasberg Haim, AMCHA: The Israeli Center for Psychosocial Support of Shoa Survivors and the 2‑nd Generation: Raisons d‘Etre, Bar Ilan University, Israel 1994.pl
dc.referencesEngelking Barbara, Leociak Jacek, Getto warszawskie. Przewodnik po nieistniejącym mieście, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2001.pl
dc.referencesFriedman Filip, Zagłada Żydów lwowskich, Wydawnictwo Centralnej Komisji Historycznej przy Centralnym Komitecie Żydów Polskich, Łódź 1945.pl
dc.referencesGaliński Antoni, Działalność Okręgowej Komisji Badania Zbrodni Niemieckich w Łodzi (1945–1949 r.), red. R. Rosin, J. Zamojska, [w:] Okręgowa Komisja Badania Zbrodni Hitlerowskich w Łodzi (1945–1949, 1965–1980). Materiały z posiedzenia plenarnego w dniu 27 XI 1980, Łódź 1981, s. 37–50.pl
dc.referencesHonigsam Jakub, Zagłada Żydów lwowskich (1941–1942), wstęp A. Redzik, Żydowski Instytut Historyczny, Warszawa 2007.pl
dc.referencesJabès Edmond, Księga Pytań, t. III: Powrót do Księgi, przekł. I. Kania, Austeria, Kraków 2005.pl
dc.referencesKessler Edmund, Przeżyć Holocaust we Lwowie, Żydowski Instytut Historyczny, Warszawa 2007.pl
dc.referencesKuwałek Robert, Obóz zagłady w Bełżcu, Lublin 2010; Obóz zagłady w Bełżcu w relacjach ocalonych i zeznaniach polskich świadków, red. D. Libionka, Państwowe Muzeum na Majdanku, Lublin 2013.pl
dc.referencesMiller Marek, Europa według Auschwitz. Litzmannstadt getto, współpr. Z. Kraszewska-Kelcz, J. Podolska, M. Januszewska, A. Korycka, B. Bereza, P. Orłowska, Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau, Oświęcim 2009.pl
dc.referencesRingelblum Emmanuel, Kronika getta warszawskiego. Wrzesień 1939–styczeń 1943, wstęp i red. A. Eisenbach, przekł. z jidysz A. Rutkowski, Czytelnik, Warszawa 1983.pl
dc.referencesSmolik Przecław, Przedmowa, [w:] Miejskie Muzeum Historii i Sztuki im. J. i K. Bartoszewiczów, Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej. Collection Internationale d’Art Nouveau, Katalog nr 2, Łódź 1932, b. p.pl
dc.referencesTurski Marian (red.), Losy żydowskie. Świadectwo żywych, Stowarzyszenie Żydów Kombatantów Poszkodowanych, Warszawa 1996.pl
dc.referencesUnterman Alan, Encyklopedia tradycji i legend żydowskich, Książka i Wiedza, Warszawa 1994.pl
dc.referencesŻbikowski Andrzej (red.), Polacy i Żydzi pod okupacją niemiecką 1939–1945. Studia i materiały, red. A. Żbikowski, IPN, Warszawa 2006.pl
dc.referencesAlloway Lawrence, Stations of the Cross and the Subjects of the Artist, [w:] Barnett Newman. The Stations of the Cross. Lema Sabachthani, kat. wyst., The Solomon R. Guggenheim Museum, New York 1966, s. 11–16.pl
dc.referencesAlphen Ernst van, Playing the Holocaust, [w:] Mirroring Evil. Nazi Imagery / Recent Art, kat. wyst., Jewish Museum, New York 2002, s. 65–83.pl
dc.referencesBartelik Marek (red.), Mark Rothko. Obrazy z National Gallery of Art w Waszyngtonie, kat. wyst., Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2013.pl
dc.referencesBorowski Wiesław, Mała historia Christiana Boltanskiego, [w:] Boltanski, kat. wyst., Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2003, b. p.pl
dc.referencesGötz Adriani, Jede Gegenwart hat ihre Geschichte/Every present time has its History, [w:] Anselm Kiefer. Bücher 1969–1990, kat. wyst., ed. G. Adriani, Stuttgart 1990, s. 8–23.pl
dc.referencesGötz Adriani talks to Anselm Kiefer, [w:] Anselm Kiefer für Paul Celan, kat. wyst., Salzburg 2005, s. 25–31.pl
dc.referencesHarshav Benjamin, Moshe Kupferman – abstraction and time/Moshe Kupferman – abstrakcja i czas, katalog wystawy Where is Abel, thy brother?/Gdzie jest brat twój, Abel?, kat. wyst., The Zachęta Gallery of Contemporary Art/Galeria Zachęta, Warszawa 1995.pl
dc.referencesHess Thomas B., Barnett Newman, kat. wyst., Museum of Modern Art, New York 1971. Heynen Julian, Cienie i diagnoza, [w:] Luc Tuymans. The Agony, kat. wyst., Galeria Foksal, Warszawa 1995.pl
dc.referencesKampf Avram, Chagall to Kitaj. Jewish Experience in 20th Century Art, kat. wyst., Lund Humphries, London in association with Barbican Art Gallery, 1990.pl
dc.referencesKarnicka Zenobia, Kalendarium życia i twórczości Władysława Strzemińskiego, [w:] Władysław Strzemiński 1893–1952. W setną rocznicę urodzin, Muzeum Sztuki, Łódź 25 XI 1993– 16 I 1994, Łódź 1993, s. 61–93.pl
dc.referencesKleeblatt Norman L. (ed.), Mirroring Evil: Nazi Imagery/Recent Art, Rutgers University Press, New York–Brunswick 2002.pl
dc.referencesLe Bot Marc, Á Zofia Lipecka, przekł. E. Jedlińska, [w:] Zofia Lipecka. Natura odzwierciedlona. Nature réfléchie, kat. wyst., 8 XI 1991–19 I 1992, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 1991, b. p.pl
dc.referencesPorządek. Marek Chlanda. Studia. Listy do Williama, [w:] Marek Chlanda. Porządek, kat. wyst., Galeria Muzalewska, listopad–grudzień 2005, Poznań 2005, b. p.pl
dc.referencesSalzman Gregory, Intoxitating void, kat. wyst., Art Gallery of York University, Toronto, Ontario 1994–1995.pl
dc.referencesSchjeldahl Peter, A little Hell: Introducing. Luc Tuymans, kat. wyst., The Renaissance Society at The University of Chicago Institute of Contemporary Art, 15 I 1995–26 II 1995, Institute of Contemporary Art in London, 14 III 1995–15 IV 1995.pl
dc.referencesTurowski Andrzej, Nostalgie…, [w:] Zofia Lipecka. Natura odzwierciedlona. Nature réfléchie, kat. wyst., Muzeum Sztuki w Łodzi, 8 XI 1991–19 I 1992, Łódź 1991, b. p.pl
dc.referencesTuymans Luc, Ruyssevelt Robert von, Superstition, kat. wyst., Art Gallery of York University, Toronto 1994.pl
dc.referencesAbramowicz Sławomir, Odpowiedzialność za zbrodnie popełnione na Żydach w Łódzkiem, red. J. Fijałek, A. Galiński [w:] Getto w Łodzi 1940–1944. Materiały z sesji naukowej, 9 VIII 1984, Okręgowa Komisja Badania Zbrodni Hitlerowskich w Łodzi – Instytut Pamięci Narodowej, Łódź 1988, s. 133–134.pl
dc.referencesAckroyd Peter, William Blake, przekł. E. Kraskowska, Zysk i S-ka, Poznań 2001.pl
dc.referencesAdorno Theodor W., Aesthetic Theory, przekł. Ch. Lehnhardt, Routledge–Kegan Paul, London–Boston 1984.pl
dc.referencesAdorno Theodor W., Dialektyka negatywna, przekł. K. Krzemieniowa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1986.pl
dc.referencesAdorno Theodor W., Teoria estetyczna, przekł. K. Krzemieniowa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1994.pl
dc.referencesAgamben Giorgio, Co zostanie z Auschwitz?, przekł. S. Królak, Sic!, Warszawa 2008.pl
dc.referencesAgamben Giorgio, Profanacje, przekł. M. Kwaterko, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2006.pl
dc.referencesAmishai-Maisels Ziva, Depiction and Interpretation: The Influence of the Holocaust on Visual Arts, Pergamon Press, Oxford 1993.pl
dc.referencesAnkersmit Frank, Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, red. i przekł. E. Domańska, Universitas, Kraków 2004.pl
dc.referencesAnkersmit Frank, Pamiętając Holocaust: żałoba i melancholia, przekł. A. Ajschtet, A. Kubis, J. Regulska, [w:] Pamięć, etyka i historia, red. E. Domańska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2002, s. 163–184.pl
dc.referencesAshton Dore, About Rothko, Da Capo Press, New York 1996.pl
dc.referencesAshton Dore, The New York School. A Cultural Reckoning, Penguin, Harmondsworth 1983. Assmann Aleida, Erinnerungsräume. Formen und Wandlungen des kulturellen Gedächtnisses, C.H. Beck, München 2003.pl
dc.referencesAssmann Jan, Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung, politische Identitäten den frühen Hochkulturen, C.H. Beck, München 1992.pl
dc.referencesAssuntino Rudi, Goldkorn Wlodek, Strażnik. Marek Edelman opowiada, Znak, Kraków 1999.pl
dc.referencesBaal-Teshuva Jacob, Mark Rothko 1903–1970. Malarstwo jako dramat, przekł. E. Tomczyk, Taschen/TMC Art, Kolonia 2003.pl
dc.referencesBaigell Matthew, American Artists, Jewish Images, New York 2006.pl
dc.referencesBar-Lew Jechiel, Pieśń duszy. Wprowadzenie do żydowskiego mistycyzmu, Pardes Opis, Kraków 2006.pl
dc.referencesBar-on Dan, Konrad Brendler, Hare Paul (ed.), Die Rekonstruktion der Vergangenheit. Deutsche und israelische Jugendliche und der Holocaust, Campus Verlag, Frankfurt am Main 1997.pl
dc.referencesBarthes Roland, Światło obrazu, przekł. J. Trznadel, Warszawa 2008.pl
dc.referencesBauman Janina, Zima o poranku. Opowieść dziewczynki z warszawskiego getta, Znak, Kraków 2009.pl
dc.referencesBauman Zygmunt, Nowoczesność i Zagłada, przekł. T. Kunz, Kraków 1992.pl
dc.referencesBeauvoir Simone de, Pamięć i groza, [w:] C. Lanzmann, Shoah, przekł. M. Bieńczyk, Oficyna Wydawnicza „Novex”, Koszalin 1993, s. 7–10.pl
dc.referencesBenjamin Walter, Anioł historii: eseje, szkice, fragmenty, przekł. K. Krzemieniowa, H. Orłowski, Sikorski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1996.pl
dc.referencesBergman Eleonora, Nurt mauretański w architekturze synagog Europy Środkowo‑Wschodniej w XIX wieku i na początku XX, Neriton, Warszawa 2004.pl
dc.referencesBergmann Martin, Kinder der Opfer, Kinder der Täter, S. Fischer, Frankfurt am Main 1995. Biro Matthew, Anselm Kiefer and Philosophy of Martin Heidegger, Cambridge University Press, Cambridge 1998.pl
dc.referencesBlake William, Wiersze i poematy, wybór i oprac. K. Puławski, przekł. T. Basiuk, J. Kozak, Puławski, J. Waczków, Świat Literacki, Izabelin 1997.pl
dc.referencesBlumental Nachman, Słowa niewinne, Centralna Żydowska Komisja Historyczna, Kraków– Łódź–Warszawa 1947.pl
dc.referencesBorowski Wiesław, Tadeusz Kantor, Wydawnictwo AiF, Warszawa 1982.pl
dc.referencesBöttiger Helmut, Paul Celan. Miasta i miejsca, przekł. J. Ekier, Borussia, Olsztyn 2002.pl
dc.referencesBreslin James E. B., Mark Rothko. A Biography, Chicago University Press, Chicago 1989.pl
dc.referencesCelan Paul, Utwory wybrane. Ausgewählte Gedichte und Prosa, red. R. Krynicki, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1998.pl
dc.referencesCelan Paul, Wiersze, Lichtzwang (Mus światła), Kraków 1988, s. 217; wg przekładu R. Krynickiego, [w:] P. Celan, Utwory wybrane, Lichtzwang (Przymus światła), Wydawnictwo Literackie, Kraków 1998, s. 231.pl
dc.referencesCelan Paul, Wiersze, wybór, przekł. i oprac. F. Przybylak, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1983.pl
dc.referencesChave Anny C., Mark Rothko. Subjects in Abstraction, Yale University Press, New Haven 1989.pl
dc.referencesCherezińska Elżbieta, Byłam sekretarką Rumkowskiego. Dziennik Etki Daum, Zysk i S-ka, Poznań 2008.pl
dc.referencesClearwater Bonnie, The Rothko Book, Tate Publishing, London 2006.pl
dc.referencesChristian Boltanski: Lost. An Interview with Christian Boltanski – Paul Bradley, Charles Esche and Nichola White, CCA, Glasgow 1994.pl
dc.referencesCrow Thomas, The Marginal Difference in Rothko’s Abstraction, [w:] Seeing Rothko, ed. T. Crow, G. Phillips, Getty Research Institute, Los Angles 2005, s. 25–39.pl
dc.referencesCzartoryska Urszula, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006.pl
dc.referencesDerrida Jacques, Ousia i Gramme, [w:] Marginesy filozofii, przekł. A. Dziadek, Warszawa 2002, s. 57–100.pl
dc.referencesDidi-Huberman Georges, Images malgré tout, éd. de Minuit, Paris 2004.pl
dc.referencesDidi-Huberman Georges, Obrazy mimo wszystko, przekł. M. Kubiak Ho-Chi, Universitas, Kraków 2008.pl
dc.referencesDomańska Ewa, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006.pl
dc.referencesDomańska Ewa (red.), Pamięć, etyka, historia, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2002. Dziewulska Małgorzata, Artyści i pielgrzymi, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1995.pl
dc.referencesEckstädt Anita, Nationalsozialismus in der „zweiten Generation”. Psychoanalyse von Hörigkeitsver‑ hältnissen, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1989.pl
dc.referencesEliade Mircea, Le chamanisme et les techniques archaïques de l’extase, Bibliotheque historique Payot, Broché, Paris 2015.pl
dc.referencesErdman David V. (ed.), The Complete Poetry and Prose of William Blake, University Press, London–New York 1988.pl
dc.referencesFalstiner John, Paul Celan. Poeta. Ocalony. Żyd, przekł. M. Tomal, Austeria, Kraków–Budapeszt 2010.pl
dc.referencesFerretti Silvia, Cassirer, Panofsky, and Warburg. Symbol, Art and History, przekł. R. Pierce, New Haven–London 1989.pl
dc.referencesFriedlender Saul (ed.), Probing the Limits of Representation. Nazism and the „Final Solution”, Harvard University Press, Cambridge–London 1992.pl
dc.referencesFunkenstein Amos, Perceptions of Jewish History, University of California Press, Berkeley 1993.pl
dc.referencesGilbert Katherine Everett, Kuhn Helmut, A History of Esthetics, The Macmillan Co., New York 1939.pl
dc.referencesGilbert Shirli, Music in the Holocaust. Confronting Life in the Nazi Ghettos and Camps, University Press, Clarendon Press, Oxford–New York 2005.pl
dc.referencesGombrich Ernst Hans, Aby Warburg: An Intellectual Biography, Warburg Instiute, London 1971.pl
dc.referencesGombrich Ernst Hans, Aby Warburg. An Intellectual Biography, with the memoire on the history of the library Fritz Saxl, Phaidon, Oxford 1986.pl
dc.referencesGumpert Lynn, Christian Boltanski, Flammarion, Paris 1994.pl
dc.referencesGutman Israel, Żydzi warszawscy 1939–1945, Oficyna Wydawnicza Rytm, Warszawa 1993.pl
dc.referencesHalbwachs Maurice, On Collective Memory, The University of Chicago Press, Chicago–London 1992.pl
dc.referencesHarrison Charles, Ekspresjonizm abstrakcyjny, przekł. H. Andrzejewska, [w:] Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, WAiF, Warszawa 1980, s. 267–311.pl
dc.referencesHeydecker Joe J., Un soldat allemand dans le ghetto de Varsovie 1941, wstęp H. Böll, A. Finkielkraut, przekł. z niem. A. Jacoubovitch, Denoël, Paris 1986.pl
dc.referencesHeydecker Joe J., Żydowskie dziecko z Warszawy. Historia pewnej fotografii, przekł. T. Swoboda, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2012.pl
dc.referencesHilberg Raul, The Destruction of the European Jews, Holmes & Meier, Chicago 1961.pl
dc.referencesHornstein Shelly (ed.), Jacobowitz Florence, Image and Remembrance: Representation and the Holocaust, Indiana University Press, Bloomington 2002.pl
dc.referencesJaffé Moritz, Die Stadt Posen unter preussischer Herrschaft, Duncker und Humblot, Leipzig 1909.pl
dc.referencesJakubowicz Rafał, Ruckleitung des Leerzuges. O malarstwie Luca Tuymansa, [w:] Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętnienia, red. T. Majewski, A. Zeidler-Janiszewska, Łódź 2009, s. 691–701.pl
dc.referencesJanion Maria, Humanistyka: poznanie i terapia, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1982.pl
dc.referencesJaspers Karl, Zróżnicowanie niemieckiej winy, przekł. K. Piesowicz, [w:] O kondycji Niemiec. Tożsamość niemiecka w debatach intelektualistów po 1945 roku, red. J. Jabłkowska, L. Żyliński, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2008, s. 55–75.pl
dc.referencesJedlińska Eleonora, Cykle wojenne: rysunki i kolaże Władysława Strzemińskiego z lat 1939–1945. Doświadczenie wojny – żal i melancholia, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź 2005.pl
dc.referencesJedlińska Eleonora, Polska sztuka współczesna w amerykańskiej krytyce artystycznej w latach 1984–2002. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005.pl
dc.referencesJedlińska Eleonora, Sztuka po Holocauście, Biblioteka „Tygla Kultury”, Łódź 2001.pl
dc.referencesJung Carl Gustav, Erinnerungen, Träume, Gedanken, ed. A. Jaffé, Rasche, Zurich–Stuttgart 1962.pl
dc.referencesKamczycki Artur, Muzeum Libeskinda w Berlinie. Żydowski kontekst architektury, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015.pl
dc.referencesKantor Tadeusz, Café Europe, Spicchi dell’Est, Rzym 1990.pl
dc.referencesKantor Tadeusz, Dalej już nic… Teksty z lat 1985–1990, t. 3, Ossolineum, Wrocław 2005.pl
dc.referencesKantor Tadeusz, Klasa szkolna, [w:] T. Kantor, Pisma, t. 2: Teatr śmierci. Teksty z lat 1975–1984, Ossolineum, Wrocław 2004, s. 31–32.pl
dc.referencesKantor Tadeusz, Metamorfozy. Teksty o latach 1938–1974 (Teatr Informel 1961), Księgarnia Akademicka, Kraków 2000.pl
dc.referencesKasperowicz Ryszard, Wstęp, [w:] A. Warburg, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, przełożył i wstępem opatrzył R. Kasperowicz, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010, s. 5–31.pl
dc.referencesKierkegaard Søren, Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć, przekł. J. Iwaszkiewicz, Zysk i S-ka, Poznań 1995.pl
dc.referencesKlemperer Victor, LTI. Notatnik filologa, przekł. J. Zychowicz, Wydawnictwo Literackie, Kraków–Wrocław 1983.pl
dc.referencesKlibansky Raymond, Panofsky Erwin, Saxl Fritz, Saturn i Melancholia. Studia historii, filozofii, przyrody, medycyny, religii oraz sztuki, przekł. A. Kryczyńska, Universitas, Kraków 2009.pl
dc.referencesKłossowicz Jan, Tadeusz Kantor. Teatr, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1991.pl
dc.referencesKobiałka Michał, O teatrze pamięci ocalałej z niebytu, [w:] Tadeusz Kantor. Interior imaginacji, red. J. Suchan, M. Świca, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa–Kraków 2005, s. 138–157.pl
dc.referencesKolankiewicz Leszek, Ostatnia taśma Kantora, [w:] L. Kolankiewicz, Wielki mały wóz, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2001, s. 223–248.pl
dc.referencesKott Jan, Kadysz. Strony o Tadeuszu Kantorze, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1997.pl
dc.referencesKowalczyk Izabela, Podróż do przeszłości. Interpretacja najnowszej historii w polskiej sztuce krytycznej, Academica. Wydawnictwo SWPS, Warszawa 2010.pl
dc.referencesKrall Hanna, Dowody na istnienie, Wydawnictwo a5, Poznań 1995. Krall Hanna, Okna, Oficyna Wydawnicza „Pokolenie”, Warszawa 1987.pl
dc.referencesKuligowska-Korzeniewska Anna, „Ratowało mnie malarstwo…” Rozmowa z Pinkusem Szwarcem, [w:] Teatr żydowski w Polsce. Materiały międzynarodowej konferencji naukowej, red. M. Leyko, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1998, s. 13–22.pl
dc.referencesLaCapra Dominick, History and Memory after Auschwitz, Cornell University Press, Ithaca, NY 1998.pl
dc.referencesLaCapra Dominick, Representing the Holocaust: History, Theory, Trauma, Cornell University Press, Ithaca, NY 1994.pl
dc.referencesLanzmann Claude, Shoah, przekł. M. Bieńczyk, Oficyna Wydawnicza „Novex”, Koszalin 1993.pl
dc.referencesLautervein Andrea, Anselm Kiefer/Paul Celan. Myth, Mourning and Memory, Thames and Hudson, London 2007.pl
dc.referencesLe Goff Jacques, Historia i pamięć, przekł. A. Gronowska, J. Stryjczyk, wstęp P. Rodak, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.pl
dc.referencesLevi Primo, Czy to jest człowiek?, przekł. H. Wiśniowska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1978.pl
dc.referencesLevi Primo, Pogrążeni i ocaleni, przekł. S. Kasprzysiak, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2007.pl
dc.referencesLevi Primo, Survival in Auschwitz: The Nazi Assault on Humanisty, przekł. S. Woolf, Collier Books, New York 1961.pl
dc.referencesLévinas Emmanuel, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przekł. M. Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.pl
dc.referencesLévinas Emmanuel, Totalité Infini, Martinus Nijhoff, La Haye 1961.pl
dc.referencesLibeskind Daniel, 1995 Raoul Wallenberg Lecture, College of Architecture and Urban Planning, The University of Michigan, Ann Arbor 1995.pl
dc.referencesLyotard Jean-François, The Lyotard Reader, ed. Andrew Benjamin, Blackwell, Oxford 1989.pl
dc.referencesLyotard Jean-François, Postmodernizm dla dzieci. Korespondencja 1982–1985, przekł. J. Migasiński, Aletheia, Warszawa 1998.pl
dc.referencesŁabonow W. M., Chudożestwiennyje grupirowki za poslednije 25 let, Khudozhestvennoye izdatel’skoye akts, Moskwa 1930.pl
dc.referencesŁarionow Dominika, „Dwaj Chasydzi z Deską Ostatniego Ratunku”. Motywy żydowskie w twórczości Tadeusza Kantora, [w:] Żydzi w lustrze dramatu, teatru i krytyki teatralnej, red. E. Udalska, Uniwersytet Śląski, Katowice 2004, s. 230–243.pl
dc.referencesŁukaszewicz Józef, Obraz historyczno‑statystyczny miasta Poznania w dawniejszych czasach, t. 1–2, Pompejusz C.A., Poznań 1832.pl
dc.referencesMajewski Tomasz, Zeidler-Janiszewska Anna (red.), Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętnienia, Wydawnictwo Officyna, Łódź 2009.pl
dc.referencesMalinowski Jerzy, Grupa „Jung Idysz” i żydowskie środowisko nowej sztuki w Polsce w latach 1918–1923, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1987.pl
dc.referencesMiklaszewski Krzysztof, Tadeusz Kantor. Między śmietnikiem a wiecznością, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2007.pl
dc.referencesMüller Filip, Trois ans dans une chambre de gaz à Auschwitz, przekł. franc. P. Desolneux, Pygmalion, Paris 1980.pl
dc.referencesNewman Barnett, Selected Writings and Interviews, ed. J. P. O’Neill, University of California Press, Berkeley–Los Angeles 1992.pl
dc.referencesNietzsche Friedrich, Narodziny tragedii, czyli Hellenizm i pesymizm, oprac. G. Sowinski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.pl
dc.referencesNora Pierre (ed.), Realms of Memory: Rethinking the French Past, vol. 1: Conflicts and Division, New York, 1996.pl
dc.referencesOrwid Maria, Europa po Oświęcimiu. Uwagi psychiatry, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1995.pl
dc.referencesOstrowska-Kębłowska Zofia, Architektura i budownictwo w Poznaniu w latach 1790–1880, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa–Poznań 1982.pl
dc.referencesPappas Pamela A., Mark Rothko and the Politics of Jewish Identity, 1939–1945, rozprawa doktorska, University of Southern California, Los Angeles, 1997.pl
dc.referencesPaulsson Gunnar S., Utajone miasto. Żydzi po aryjskiej stronie Warszawy (1940–1945), przekł. Olender-Dmowska Elżbieta, Znak, IFiS PAN, Kraków 2007.pl
dc.referencesPerechodnik Celel, Czy ja jestem mordercą?, oprac. P. Szapiro, Archiwum Żydowskiego Instytutu Historycznego w Polsce, Warszawa 1993.pl
dc.referencesPerechodnik Celel, Spowiedź, oprac. D. Engel, Ośrodek Karta. Dom Spotkań z Historią, Warszawa 2011.pl
dc.referencesPleśniarowicz Krzysztof, Teatr śmierci Tadeusza Kantora, Verba, Chotomów 1990.pl
dc.referencesPoprzęcka Maria, Tacet pictor?, [w:] Czas i wyobraźnia. Studia nad plastyczną i literacką interpretacją dziejów, red. E. Wolicka, M. Wolicki, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2006, s. 47–60.pl
dc.referencesPrzybylak Feliks, Posłowie, [w:] P. Celan, Wiersze, wybór, przekł. i posłowie F. Przybylak, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1988, s. 279–295.pl
dc.referencesRosenblum Robert, Modern Painting and the Northern Romantic Tradition. Friedrich to Rothko, Harper & Row, New York 1975.pl
dc.referencesRothko Mark, Writings on Art, ed. M. López-Remiro, Yale University Press, New Haven–London 2006.pl
dc.referencesRouillé André, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, przekł. O. Hedemann, Universitas, Kraków 2007.pl
dc.referencesRousseau Frédéric, L’Enfant juif de Varsovie. Histoire d’une photographie, Éditions du Seuil, Paris 2009.pl
dc.referencesSaltzman Lisa, To Figure, or Not to Figure. The Iconoclastic Proscription and Its Theoretical Legacy, [w:] Jewish Identity in Modern Art History, ed. C. M. Soussloff, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London 1999.pl
dc.referencesSamoyault Tiphaine, Mitterand Henri, L’intertextualité : mémoire de la littérature, Nathan, Paris 2001.pl
dc.referencesSaryusz-Wolska Magdalena, Kicz czy wyzwolenie pamięci? „Holocaust” Marvina J. Chomsky’ego, [w:] Gefilte film II. Wątki żydowskie w kinie, red. J. Preizner, Austeria, Kraków 2009, s. 57–78.pl
dc.referencesSaryusz-Wolska Magdalena (red.), Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, Muzeum Śląskie, Kraków 2009.pl
dc.referencesScholem Gershon, Kabała i jej symbolika. Mity, obrazy, symbole, przekł. R. Wojniakowski, Znak, Kraków 1996.pl
dc.referencesScholem Gershon, Mistycyzm żydowski i jego główne kierunki, przekł. I. Kania, Aletheia, Warszawa 1997.pl
dc.referencesSchulz Bruno, Opowiadania. Wybór esejów i listów, oprac. J. Jarzębski, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1989.pl
dc.referencesSegev Tom, Siódmy milion. Izrael – piętno Zagłady, przekł. B. Gadomska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.pl
dc.referencesSteinlauf Michael C., Bondage to the Dead: Poland and the Memory of the Holocaust, Syracuse University Press, Syracuse, NY 1997.pl
dc.referencesStern Jonasz, Z notatek…, [w:] Grupa Krakowska (dokumenty i materiały), t. 11, red. J. Chrobak, Stowarzyszenie Artystyczne „Grupa Krakowska”, Kraków 1993, s. 103–113.pl
dc.referencesStiegler Bernd, Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, przekł. J. Czudec, Universitas, Kraków 2006.pl
dc.referencesStoller Ezra, Schulze Frank, The Seagram Building, Princeton Architectural Press, Princeton 1999.pl
dc.referencesStruk Janina, Holokaust w fotografiach. Interpretacje dowodów, przekł. M. Antosiewicz, Prószyński i S-ka, Warszawa 2007.pl
dc.referencesStrzemińska Nika, Sztuka, miłość i nienawiść, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2001.pl
dc.referencesStrzemiński Władysław, Unizm w malarstwie, Łódź 1993 (seria: Biblioteka Muzeum Sztuki w Łodzi. Reprinty, nr 2/93).pl
dc.referencesSvevo Italo, Zeno Cosini, Rowohlt, Hamburg 1959.pl
dc.referencesSzende Stefan, The Promise Hitler Kept, Gollancz, London 1945.pl
dc.referencesŚlizińska Milada, Boltanski, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2003.pl
dc.referencesYates Francis, Sztuka pamięci, przekł. H. Rosnerowa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1977.pl
dc.referencesYoung James E., At Memory’s Edge: After Images of the Holocaust in Contemporary Art and Architecture, Yale University Press, New Haven–London 2000.pl
dc.referencesVischer Friedrich Theodor, Ästhetik oder Wissenschaft des Schönen, Bd. 1–6, C. Mäcker, Stuttgart 1857.pl
dc.referencesWarburg Aby, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, przekł. i wstęp R. Kasperowicz, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2010.pl
dc.referencesWesołowska Danuta, Słowa z piekła rodem. Lagerszpracha, Wydawnictwo INNE, Kraków 1996.pl
dc.referencesWieviorka Anette, Déportation et génocide. Entre la memoire et l’oubli, Plon, Paris 1995.pl
dc.referencesWyspiański Stanisław, Akropolis, oprac. E. Miodońska-Brookes, Ossoilneum, Wrocław 1985.pl
dc.referencesYoung James E., At Memory’s Edge: After Images of the Holocaust in Contemporary Art and Architecture, Yale University Press, New Haven–London 2000.pl
dc.referencesYoung James E., The Texture of Memory. Memorials and Meaning, New Haven–London 1993.pl
dc.referencesZagrodzki Janusz, Harmonia jedności, [w:] Samuel Szczekacz 1917–1983, ed. U. Graul, Gallery Berinson, Berlin 2009, s. 114–134.pl
dc.referencesZagrodzki Janusz, Katarzyna Kobro i kompozycja przestrzeni, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984.pl
dc.referencesZeidler-Janiszewska A., Między melancholią a żałobą. Estetyka wobec przemian w kulturze współczesnej, Wydawnictwo Instytutu Kultury, Warszawa 1996.pl
dc.referencesArendt Hannah–Jaspers Karl, Listowna rozmowa, „Zeszyty Literackie” 1987, nr 20, s. 109–124.pl
dc.referencesBauman Zygmunt, Prawodawcy i tłumacze, „Studia Filozoficzne” 1990, nr 4, s. 3–32.pl
dc.referencesBiro Matthew, Representation and Event: Anselm Kiefer, Joseph Beuys, and the Memory of the Holocaust, „The Yale Journal of Criticism” 2003, nr 16, s. 113–146.pl
dc.referencesCzapliński Przemysław, Ponowoczesność i Zagłada, „Przegląd Polityczny” 2008, nr 91/92, s. 68–75.pl
dc.referencesFischer Yona, Moshe Kupferman (1926–2003): The Rift in Time, „Di Kriye” 1999, no. 7, b. p.pl
dc.referencesGłowacka Dorota, Znikające ślady: Emmanuel Lévinas, literackie świadectwo Idy Fink i sztuka Holocaustu, „Literatura na Świecie” 2004, nr 1–2, s. 105–125.pl
dc.referencesJedlińska Eleonora, Słowa klucze Rafała Jakubowicza, „Pro Memoria”. Biuletyn Informacyjny Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau 2004, nr 20, s. 51–55.pl
dc.referencesJedlińska Eleonora, Elżbiety Janickiej podróże artystyczne do „miejsca nieparzystego”. Refleksje o przeszłości, pamięci, czasie i tożsamości, „Atlas Sztuki” 21, katalog, dodatek do: „Arteon. Magazyn o sztuce” nr 8 (76), sierpień 2006, brak paginacji.pl
dc.referencesJedlińska Eleonora, Rafał Jakubowicz – Synagoga/Pływalnia, „Pro Memoria”. Biuletyn Informacyjny Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau 2007, nr 27, s. 91–98.pl
dc.referencesJoris Pièrre, Celan/Heidegger. Tłumaczenie u stóp Góry Śmierci, przekł. E. Stąpór, „Krasnogruda” 1998, nr 9, s. 88–97.pl
dc.referencesKula Marcin, Pamięć historii uwikłana w jej bieg, „Przegląd Socjologiczny” 2000, t. 49, nr 2, s. 29–50.pl
dc.referencesLe Perron Charles, Exposé, „Nantes Poche” 1986, no. 10, s. 7.pl
dc.referencesLévinas Emmanuel, Kilka myśli o filozofii hitleryzmu, przekł. J. Migasiński, „Literatura na Świecie” 2004, nr 1–2, s. 5–13.pl
dc.referencesLipecka Zofia, Credo (marzec 1987), „Kontakt” 1988, nr 5, s. 80.pl
dc.referencesLubiak Jarosław, Architektura pamięci Daniela Libeskinda, „Artium Quaestiones” 2005, nr XVI, s. 157–185.pl
dc.referencesMarsh Georgia, The White and Black: an Interview with Christian Boltanski, „Parkett” 1989, no. 22, s. 36–46.pl
dc.referencesNader Luiza, Pamiętanie afektywne. ‘Moim przyjaciołom Żydom’ Władysława Strzemińskiego, „Zagłada Żydów. Studia i Materiały. Pismo Centrum Badań nad Zagładą Żydów IFiS PAN” 2012, nr 8, s. 188–213.pl
dc.referencesNora Pierre, Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire, przekł. z francuskiego M. Roudebush, „Representation” 1989, no. 26, s. 7–24.pl
dc.referencesNora Pierre, Czas pamięci, przekł. W. Dłuski, „Res Publica Nowa” 2001, nr 7, s. 37–43.pl
dc.references„Odnaleźć w malarstwie sensy…” rozmowa z Zofią Lipecką, „Kontakt” 1988, nr 5, s. 90.pl
dc.referencesPiotrowski Piotr, Tablice Zofii Lipeckiej, „Zeszyty Literackie” 1990, nr 29, s. 134–135.pl
dc.referencesQuignard Pascal, Nienawiść do muzyki, przekł. E. Wieleżyńska, „Literatura na Świecie” 2004, nr 1–2, s. 183pl
dc.referencesRich Frank, Stage; Kantor’s „Let the Artists Die”, „New York Times”, 15 October 1985, s. C17.pl
dc.referencesRyn Zdzisław, Kłodziński Stanisław, Na granicy życia i śmierci. Studium obozowego „muzułmaństwa”, „Przegląd Lekarski” 1983, z. 40/1, s. 27–73.pl
dc.referencesSontag Susan, Fascynujący faszyzm, przekł. A. Antoszek, T. Kitliński, „Magazyn Sztuki” 1996, nr 4 (12), s. 123–136.pl
dc.referencesStrzemiński Władysław, O sztuce rosyjskiej – notatki, „Zwrotnica” 1922, nr 1–3, s. 79–82. Strzemiński Władysław, O sztuce rosyjskiej – notatki, „Zwrotnica” 1923, nr 4–6, s. 110–114. Witkowski Rafał, „Kronika Miasta Poznania. Poznańscy Żydzi” 2006, t. 3, s. 38–43, 44–50, 72–94, 117–122.pl
dc.referencesWolin Richard, Utopia, Mimesis, and Reconciliation: A Redemptive Critique of Adorno’s «Aesthet‑ ic Theory», „Representations” (Autumn) 1990, no. 32, s. 33–49.pl
dc.referencesYoung James E., The Counter–monument: Memory against Itself in Germany Today, „Critical Inquiry” (Winter) 1992, vol. 18, s. 267–296.pl
dc.referencesBernatowicz Piotr, Figuranci/Figureheads, „ARTeon” 2002, nr 6 (26), http://bgsw.pl/archiwum/figuranci/ (dostęp: 27.02.2019).pl
dc.referencesBojarska Katarzyna, Obecność Zagłady w twórczości polskich artystów, zamieszczony na: culture.pl, http//www.culture.pl/pl/culture/artykuly/es_obecnosc_zaglady (dostęp: 13.02.2018).pl
dc.referencesFackler Guido, Muzyka w obozach koncentracyjnych 1933–1945, „Muzykalia VI. Judaica 1”, http://www.demusica.pl/cmsimple/images/file/fackler_muzykalia_6_judaica1.pdf (dostęp: 14.10.2016).pl
dc.referencesFleischer Alain et Semin Didier, Christian Boltanski: La revanche de la maladresse, „Art Press” 1988, nr 128, https://www.artpress.com/1988/09/01/christian-boltanski-la-revanche-de-la-maladresse/ (dostęp: 27.02.2019).pl
dc.referencesGlazowska Joanna, W negatywie świata. Losy – Szymona Laksa, http://www.polish-jewish-heritage.org/Pol/sierpien_03_losy-Szymon_Laks.htm (dostęp: 11.10.2017).pl
dc.referencesGodfrey Mark, Barnett Newman’s Stations and the Memory of the Holocaust, http://www.mitpressjournals.org/doi/abs/10.1162/016228704774115708?journalCode=octo#.VuWd0JzhDcc (dostęp: 13.03.2016).pl
dc.referencesHarper Bernard Friedman, The Most Expensive Restaurant Ever Built, „Evergreen Review” 1959, nr 10, http://www.evergreenreview.com/120/friedman.html (dostęp: 12.03.2016).pl
dc.referencesHarshav Benjamin, Moshe Kupferman: Life and Art, [w:] The Rift in Time, kat. wyst., Givon Art Gallery, Tel Aviv 2000, s. 1–14, https://docplayer.net/27296344-By-benjamin-harshav-moshe-kupferman-life-and-art-1-time-in-the-art-of-space.html (dostęp: 24.02.2019).pl
dc.referencesHellstein Valerie, Barnett Newman. The Stations of the Cross: Lema Sabachtani. Object Narrative. In Conversations: An Online Journal of the Center for the Study of Material and Visual Cultures of Religion (2014), http://mavcor.yale.edu/conversations/object-narratives/barnett-newman-st. (dostęp: 26.02.2019).pl
dc.referencesHess Thomas B., A Conversation. Barnett Newman and Thomas B. Hess, Museum of Modern Art, New York 1971, https://www.moma.org/momaorg/shared/pdfs/docs/press_archives/4731/releases/MOMA_1971 (dostęp: 13.03.2016).pl
dc.referencesThe Holocaust Chronicle, Lincolnwood 2001, http://www.mankurty.com/fridpl.html (dostęp: 5.10.2017).pl
dc.referencesKahane David, Joman geto Lwow (hebr., Dziennik z getta lwowskiego, 1978; wyd. ang. Lvov Ghetto Diary, 1990): http://www.jhi.pl/psj/Kahane_Dawid (dostęp: 22.01.2018).pl
dc.referencesKargel Adolf, Internationale Kunst, „Litzmannstädter Zeitung”, 1941, nr 82, http://bc.wimbp.lodz.pl/dlibra/publication/29264?tab=1 (dostęp: 27.02.2019).pl
dc.referencesKsięga Pamiątkowa 25cio‑lecia pracy Pogotowia Ratunkowego w Łodzi, Łódź 1927, http://bc.wimbp.lodz.pl/Content/1/OPogotowie_Ratunkowe_Ksiega_pamiatkowa_1927_.pdf (dostęp: 24.02.2019).pl
dc.referencesLanzmann Claude, Parler pour les morts, „Le Monde des débats” 1994, no. 20, https://signal. sciencespo-lyon.fr/revue/144/Monde_des_debats (data dostępu: 15.07.2017).pl
dc.referencesLevinger Esther, Return to Figuration: Wladislaw Strzeminski and the move from Idealism: http://www.academia.edu/6874974/Return_to_Figuration_Wladislaw_Strzeminski_and_the_move_from_Idealism (dostęp: 21.09.2017).pl
dc.referencesNewman Barnett, August 6, 1945: Little Boy is dropped on Hiroshima, http://www.warholstars.org/abstractexpressionism/timeline/abstractexpressionism1945b.html (dostęp: 15.07.2017).pl
dc.referencesNewman Barnett, Selected Writings and Interviews, ed. J. P. O’Neill, University of California Press, Berkeley-Los Angeles 1992, http://www.warholstars.org/abstractexpressionism/timeline/abstractexpressionism1945b.html; http://www.artcritical.com/2009/04/23/abstract-expressionism/#sthash.pTD18gXS.dpuf (dostęp: 23.04.2009).pl
dc.referencesNewman Barnett, Surrealism and the War, s. 95, http://www.warholstars.org/abstractexpressionism/timeline/abstractexpressionism1945b.html, (dostęp: 13.03.2016).pl
dc.referencesPuławer Mosze: O getcie łódzkim, http://hebrajski.nazwa.pl/moje/pulawer.htm (tekst polski: Dekiert Dariusz, 2005) (dostęp: 8.07.2017).pl
dc.referencesSaciuk Gąsowska Anna, http://www.atlassztuki.pl/pdf/szczekacz1.pdf (dostęp: 7.10.2013).pl
dc.referencesSelden Rodman, Conversations with Artists, Devin Adair Publishers, New York 1957, s. 93, https://openlibrary.org/works/OL3370658W/Conversations_with_artists (dostęp: 11.03.2016).pl
dc.referencesStrzemiński Władysław, O sztuce rosyjskiej – notatki, „Zwrotnica” 1922, nr 1–3, s. 79–82, http://rcin.org.pl/dlibra/publication/31164 (dostęp 27.02.2019).pl
dc.referencesStrzemiński Władysław, O sztuce rosyjskiej – notatki, „Zwrotnica” 1923, nr 4–6, s. 110–114, http://rcin.org.pl/dlibra/publication/31164 (dostęp 27.02.2019).pl
dc.referencesWitkowski Rafał, http://www.kirkuty.xip.pl/poznan.htm (dostęp: 1.11.2016).pl
dc.referenceshttp://chaimgoldberg.com.chaimgoldberg//staticPage (dostęp: 17.10.2015).pl
dc.referenceshttp://lodz.wilustracji.kowner.pl/%C5%81wI,%20Przedmiotowy,%20litera%20%C5%81%20(2).pdf (dostęp: 13.10.2015).pl
dc.referenceshttp:/niemojabrocha/blok.pl/2011/01/Roman-Rozental.html (dostęp: 13.10.2015).pl
dc.referenceshttp://pl.wikipedia.org/wiki/Wielopole_Skrzy%C5%84skie (dostęp: 14.09.2016).pl
dc.referenceshttp://polin.org.pl/cities/118/info/ (dostęp: 13.08.2016).pl
dc.referenceshttp://www.jewishinstitute.org.pl/pl/edukacja/public/6,I.html (dostęp: 26.09.2017).pl
dc.referenceshttp://www.jhi.pl/psj/Akcja_(Operacja)_Reinhard (dostęp: 21.07.2016).pl
dc.referenceshttp://www.polishartworld.com/artists.php?lang=pl&aId (dostęp: 17.10.2015).pl
dc.referenceshttps://fr.chabad.org/library/article_cdo/aid/944500/jewish/Rabbi-Akiba-Egger.htm (dostęp: 23.02.2019).pl
dc.identifier.doi10.18778/8088-938-5


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/