Show simple item record

dc.contributor.authorMarkiewicz, Grzegorz
dc.contributor.editorKrupa-Ławrynowicz, Aleksandra
dc.contributor.editorOrszulak-Dudkowska, Katarzyna
dc.date.accessioned2024-02-23T12:33:23Z
dc.date.available2024-02-23T12:33:23Z
dc.date.issued2023-12-30
dc.identifier.citationMarkiewicz G., Społeczne znaczenie i atrakcyjność teatru operowego (XVII–XIX w.), [w:] Miasto mozaika: Opis kulturowy, Krupa-Ławrynowicz A., Orszulak-Dudkowska K. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 323-338, https://doi.org/10.18778/8331-408-2.20pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-408-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50354
dc.description.abstractTeatr był nie tylko instytucją artystyczną, ogniskującą najważniejsze dokonania i trendy w literaturze, muzyce, sztukach plastycznych i tańcu, ale także bardzo ważną instytucją życia towarzyskiego, przestrzenią, w której można było się pokazać, poflirtować, załatwić interesy, jednym słowem – teatr był miejscem, w którym należało bywać. Opera miała widza oczarować, olśnić i uwieść. Spektakl operowy był inwestycją niezwykle kosztowną. Należało opłacić śpiewaków, chórzystów, tancerzy i muzyków, a także zainwestować w maszynerię i efekty specjalne. Podstawowymi gatunkami były opera poważna i opera komiczna. Przybierały one różne formy, szczególnie odmienne we Włoszech i we Francji.pl_PL
dc.description.abstractThe theatre was not only an artistic institution, a focus for the most important achievements and trends in literature, music, visual arts and dance, but also a very important institution of social life, a space where one could show off, flirt, do business; in a word, the theatre was the place to visit. Opera was meant to enchant, dazzle and seduce. An opera performance was an extremely expensive investment. Singers, choristers, dancers and musicians had to be paid. Investments had to be made in machinery and special effects. The basic genres were classical opera and comic opera. These took different forms, particularly divergent in Italy and France.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKrupa-Ławrynowicz A., Orszulak-Dudkowska K. (red.), Miasto mozaika: Opis kulturowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleSpołeczne znaczenie i atrakcyjność teatru operowego (XVII–XIX w.)pl_PL
dc.title.alternativeThe social significance and appeal of opera theatre (17th–19th centuries)pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number323-338pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationMarkiewicz, Grzegorz - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Historiipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-409-9
dc.contributor.authorEmailMarkiewicz, Grzegorz - grzegorz.markiewicz@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-408-2.20


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/