Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWoźniak, Tomasz
dc.contributor.authorOrzeł, Barbara
dc.contributor.authorStawicka, Paulina
dc.date.accessioned2023-12-14T12:36:11Z
dc.date.available2023-12-14T12:36:11Z
dc.date.issued2023-12-13
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48807
dc.description.abstractVoice disorders are the most frequently diagnosed occupational disease in recent years, making it reasonable to consider the need for and methodology of voice screening in voice workers. This article addresses the issue of the effectiveness of voice screening assessment using a pilot study in a group of teachers (n = 22) and choristers (n = 14) as an example. The results of the study indicate the diagnostic effectiveness of a combined voice self‑assessment (using the VHI) and assessment of the phonation time parameter (MCF) and listening assessment according to the GRBAS scale categories.en
dc.description.abstractZaburzenia głosu są w ostatnich latach najczęściej orzekaną chorobą zawodową, dlatego zasadne jest rozważenie potrzeby i metodyki przeprowadzania badań przesiewowych głosu u osób pracujących głosem. Artykuł podejmuje problematykę skuteczności oceny przesiewowej głosu na przykładzie pilotażowych badań w grupie nauczycieli (n = 22) i chórzystów (n = 14). Wyniki badań wskazują na efektywność diagnostyczną połączonej samooceny głosu (przy pomocy VHI) oraz oceny parametru maksymalnego czasu fonacji (MCF) i oceny odsłuchowej według kategorii skali GRBAS.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;8pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectscreeningen
dc.subjectvoiceen
dc.subjectprofessional voice usersen
dc.subjectdysphoniaen
dc.subjectbadania przesiewowepl
dc.subjectgłospl
dc.subjectosoby pracujące głosempl
dc.subjectdysfoniapl
dc.titleIdea i metodyka badań przesiewowych głosu u osób dorosłych pracujących głosem na przykładzie wstępnych badań nauczycieli i chórzystówpl
dc.title.alternativeConcept and Methodology of Voice Screening in Adults Who Work with the Voice: An Example of a Pilot Study of Teachers and Choristersen
dc.typeArticle
dc.page.number173-186
dc.contributor.authorAffiliationWoźniak, Tomasz - Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopediipl
dc.contributor.authorAffiliationOrzeł, Barbara - LogoVox Centrum Terapii Głosu i Mowypl
dc.contributor.authorAffiliationStawicka, Paulina - LogoHolistic Centrum Diagnozy i Terapii na Księżym Młyniepl
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesByeon H., 2017, Occupational risks for voice disorders: Evidence from a Korea national cross‑sectional survey, „Logopedics Phoniatrics Vocology”, Vol. 42(1), s. 39–43.pl
dc.referencesJaros K., 2022, Ryzyko i konsekwencje zaburzeń głosu występujących po chorobie COVID–19 oraz ich wpływ na pracę nauczyciela, [w:] K. Białożyt‑Wielonek (red.), Wybrane aspekty funkcjonowania rynku pracy w czasie pandemii COVID–19. Inspiracje dla pedagogiki, Kraków: Wydawnictwo „Scriptum”, s. 51–66.pl
dc.referencesKisiel M., 2012, Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno‑wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza: Wyższa Szkoła Biznesu, Katedra Pedagogiki.pl
dc.referencesKorn G.P., Augusto de Lima Pontes A., Abranches D., Augusto de Lima Pontes P., 2016, Vocal tract Discomfort and Risk Factors in University Teachers, „Journal of Voice”, Vol. 30(4), s. 507–514.pl
dc.referencesKuzańska A., Niebudek‑Bogusz E., Woźnicka E., Kopczyński J., Śliwińska‑Kowalska M., 2009, Porównanie wyników wskaźnika niepełnosprawności głosowej VHI w grupie nauczycieli z zaburzeniami głosu oraz w grupie osób z dysfonią o podłożu pozazawodowym, „Medycyna Pracy”, nr 60(4), s. 283–288.pl
dc.referencesLubelskie Badania Przesiewowe „Równy start w edukację”, b.r., https://przesiewlubelskie.pl (dostęp: 6.05.2023).pl
dc.referencesMartins R.H., Pereira E.R., Hidalgo C.B., Tavares E.L., 2014, Voice disorders in teachers. A review, „Journal of Voice”, Vol. 28(6), s. 716–724.pl
dc.referencesMiędzynarodowa Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD–10, b.r., R49 Zaburzenia głosu, https://med.kalamazoo.pl/icd10/r49/zaburzenia‑glosu (dostęp: 24.04.2023).pl
dc.referencesNiebudek‑Bogusz E., 2009, Postępowanie w dysfoniach zawodowych w krajach Unii Europejskiej i na świecie, „Medycyna Pracy”, nr 50(2), s. 151–158.pl
dc.referencesNiebudek‑Bogusz E., Woźnicka E., Śliwińska‑Kowalska M., 2010, Zastosowanie skali dyskomfortu traktu głosowego w diagnozowaniu dysfonii czynnościowej, „Otolaryngologia”, nr 9(4), s. 204–209.pl
dc.referencesNiebudek‑Bogusz E., Kuzańska A., Błoch P., Domańska M., Woźnicka E., Politański P., Śliwińska‑Kowalska M., 2007, Zastosowanie wskaźnika niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index – VHI) w ocenie efektywności terapii głosu u nauczycieli, „Medycyna Pracy”, nr 58(6), s. 1–9.pl
dc.referencesPolska Akademia Nauk, b.r., O badaniach słuchu w Polskiej Agencji Prasowej, https://kompat.pan.pl/pl/195‑o‑badaniach‑sluchu‑w‑polskiej‑agencji‑prasowej (dostęp: 31.10.2023).pl
dc.referencesProgram badań przesiewowych słuchu dla uczniów klas pierwszych szkół podstawowych z województwa mazowieckiego w roku szkolnym 2017/2018 oraz 2018/2019, b.r., https://przesiewy‑mazowsze.ifps.org.pl (dostęp: 24.04.2023).pl
dc.referencesPruszewicz A., 1992, Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.pl
dc.referencesRossi‑Barbosa L.A., Barbosa M.R., Morais R.M., Sousa K.F. de, Silveira M.F., Gama A.C., Caldeira A.P., 2016, Self‑Reported Acute and Chronic Voice Disorders in Teachers, „Journal of Voice”, Vol. 30(6), s. 755–765.pl
dc.referencesRozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych (Dz.U. Nr 105, poz. 869).pl
dc.referencesSkarżyński P.H., Świerniak W., Karpowicz M., Zdanowicz R., Czajka N., Skarżyński H., 2021, Program badań przesiewowych słuchu w szkołach podstawowych z terenów wiejskich, „Nowa Audiofonologia”, nr 10(1), s. 9–25.pl
dc.referencesSloot F., Hoeve H.L.J., Kroon M.L.A. de, Goedegebure A., Carlton J., Griffiths H.J., Simonsz H.J. i grupa EUSREENS, 2015, Inventory of current EU paediatric vision and hearing screening programmes, „Journal of Medical Screening”, Vol. 22(2), s. 55–64.pl
dc.referencesSzkiełkowska A., 2012, Klasyfikacja zaburzeń głosu, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia, teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 185–193.pl
dc.referencesWoźnicka E., Niebudek‑Bogusz E., Kwiecień J., Wiktorowicz J., Śliwińska‑Kowalska M., 2012, Applicability of the vocal tract discomfort (VTD) scale in evaluating the effects of voice therapy of occupational voice disorders, „Medycyna Pracy”, nr 63 (2), s. 141–152.pl
dc.referencesWróbel M., Szyfter W., 2011, Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce, „Postępy w Chirurgii Głowy i Szyi/Advances in Head and Neck Surgery”, Vol. 2(10), s. 56–59, https://www.termedia.pl/Program‑Powszechnych‑Przesiewowych‑Badan‑Sluchu‑u‑Noworodkow‑w‑Polsce,11,17495,1,0.html (dostęp: 19.09.2023).pl
dc.referencesWysocka M., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadkach osób z czynnościowymi zaburzeniami głosu, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 603–623.pl
dc.referencesWysocka M., Skoczylas A., Szkiełkowska A., Mularczyk M., 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku zaburzeń głosu, „Logopedia”, nr 37, s. 243–254.pl
dc.referencesZakład Ubezpieczeń Społecznych, b.r., Choroby zawodowe, https://www.zus.pl/documents/10182/39608/choroby_zawodowe_zus.pdf/ef0df62a-8f5e-4369‑a1d4-032da0e3a5b1 (dostęp: 19.09.2023).pl
dc.contributor.authorEmailWoźniak, Tomasz - tomasz.wozniak@filologia.uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailOrzeł, Barbara - barbara@orzel.biz
dc.contributor.authorEmailStawicka, Paulina - paulinajablonska1991@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.08.13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/