dc.contributor.author | Marciniak-Firadza, Renata | |
dc.date.accessioned | 2023-12-14T12:36:08Z | |
dc.date.available | 2023-12-14T12:36:08Z | |
dc.date.issued | 2023-12-13 | |
dc.identifier.issn | 2544-7238 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/48800 | |
dc.description.abstract | In addition to differences in body proportions, muscular development, adipose layer formation, skeletal structure or hair pattern, vocal colour and laryngeal structure are secondary sex characteristics that constitute a set of somatic and functional differences between women and men. This article discusses the position, size and structure of the larynx in men and women and their influence on vocal traits/differences; chest capacity and type of breathing; the use of the chest and head resonator and their influence on the female and male voice; excessive audio‑phonatory reflex and its influence on the voice; raising voice intensity due to noise; changes in the endocrine system and their influence on vocal traits/differences in women; and ageing of the body, including the vocal apparatus. | en |
dc.description.abstract | Barwa głosu i budowa krtani, obok różnic w proporcjach budowy, rozwoju umięśnienia, tworzeniu się warstwy tłuszczowej, budowie szkieletu czy sposobie owłosienia, należą do drugorzędowych cech płciowych, stanowiących zespół różnic somatycznych oraz czynnościowych, które różnią kobietę i mężczyznę. W artykule omówiono: położenie, wielkość i budowę krtani u kobiet i mężczyzn i ich wpływ na cechy/różnice głosu, pojemność klatki piersiowej a typ oddychania, używanie rezonatora piersiowego i głowowego i wpływ tych czynników na głos kobiecy i męski, nadmierny odruch audio‑fonacyjny i jego wpływ na głos, podwyższanie intensywności głosu ze względu na hałas, zmiany w układzie endokrynologicznym i ich wpływ na cechy/różnice głosu u kobiet oraz starzenie się organizmu, w tym aparatu głosowego. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Logopaedica Lodziensia;8 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | voice | en |
dc.subject | gender | en |
dc.subject | structure of the larynx | en |
dc.subject | breathing | en |
dc.subject | hormonal changes | en |
dc.subject | głos | pl |
dc.subject | płeć | pl |
dc.subject | budowa krtani | pl |
dc.subject | oddychanie | pl |
dc.subject | zmiany hormonalne | pl |
dc.title | Głos a płeć – wybrane aspekty | pl |
dc.title.alternative | Voice and Gender: Selected Aspects | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 79-88 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii | pl |
dc.identifier.eissn | 2657-4381 | |
dc.references | Bochenek A., Reicher M., 1990, Anatomia człowieka, t. 1, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. | pl |
dc.references | Ciecierska‑Zajdel B., 2020, Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, Warszawa: Wydawnictwo Samo Sedno. | pl |
dc.references | Dulko S., Stankiewicz S., 2010, Klinika transpozycji płci, [w:] Z. Lew‑Starowicz, V. Skrzypulec (red.), Podstawy seksuologii, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 216–226. | pl |
dc.references | Imieliński K., Dulko S., 1988, Przekleństwo Androgyne. Transseksualizm: mity i rzeczywistość, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Jurewicz M., 2009, Emisja głosu. Materiały dydaktyczne dla słuchaczy Studiów Podyplomowych dla Nauczycieli Przedmiotów Zawodowych, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | pl |
dc.references | Kim H.‑T., 2020, Vocal Feminization for Transgender Women: Current Strategies and Patient Perspectives, „International Journal of General Medicine”, No. 13, s. 43–52. | pl |
dc.references | Kozubska A., 2014, Wybrane problemy emisji głosu jako narzędzia pracy nauczyciela‑wychowawcy, [w:] A. Kozubska, R. Koc, P. Ziółkowski, Nauczyciel w drodze do profesjonalizmu, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki, s. 403–441. | pl |
dc.references | Maksymowicz K., 2003, Zestaw ćwiczeń dykcyjnych, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 2, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 825–848. | pl |
dc.references | Maniecka‑Aleksandrowicz B., Domeracka‑Kołodziej A., 2006, Medyczne aspekty emisji głosu nauczycieli, [w:] M. Przybysz‑Piwko (red.), Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, s. 7–22. | pl |
dc.references | Misiołek M., Niebudek‑Bogusz E., Morawska J., Orecka B., Ścierski W., Lisowska G., 2016, Gender‑related voice problems in transsexuals – therapeutical demands, „Endokrynologia Polska”, nr 67(4), s. 452–455. | pl |
dc.references | Mitrynowicz‑Modrzejewska A., 1963, Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. | pl |
dc.references | Obrębowski A., 1992, Anatomiczne podstawy procesu komunikatywnego, [w:] A. Pruszewicz (red.), Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 20–50. | pl |
dc.references | Obrębowski A., 2019, Biostruktura narządu głosu, mowy i słuchu, [w:] A. Pruszewicz, A. Obrębowski (red.), Zarys foniatrii klinicznej, Poznań: Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, s. 23–37. | pl |
dc.references | Pruszewicz A., 2002, Metody badania narządu głosu, „Postępy w Chirurgii Głowy i Szyi”, nr 2, s. 3–25. | pl |
dc.references | Pruszewicz A., Obrębowski A., 1992, Hormonalnie uwarunkowane zaburzenia głosu, [w:] A. Pruszewicz (red.), Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 158–172. | pl |
dc.references | Pruszewicz A., Obrębowski A., 2019, Hormonalnie uwarunkowane zaburzenia głosu i mowy, [w:] A. Pruszewicz, A. Obrębowski (red.), Zarys foniatrii klinicznej, Poznań: Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, s. 166–173. | pl |
dc.references | Radosz J., 2012, Wpływ właściwości akustycznych sal lekcyjnych na poziom ciśnienia akustycznego mowy nauczycieli, „Medycyna Pracy”, nr 63(4), s. 409–417. | pl |
dc.references | Tarasiewicz B., 2003, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków: Wydawnictwo Universitas. | pl |
dc.references | Zalesska‑Kręcicka M., Kręcicki T., 2008, Zarys otolaryngologii. Podręcznik dla studentów i lekarzy, Wrocław: Akademia Medyczna im. Piastów Śląskich. | pl |
dc.contributor.authorEmail | renata.marciniak@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2544-7238.08.06 | |