Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJęczeń, Urszula
dc.contributor.authorRękawek , Olga
dc.date.accessioned2023-12-13T09:26:12Z
dc.date.available2023-12-13T09:26:12Z
dc.date.issued2023-12-01
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48740
dc.description.abstractThe article is devoted to the issues of description as a form of spoken and written utterance as exemplified by the utterances/texts of a mildly intellectually disabled school student. The written utterance was assessed based on the graphomotor profile, assessment of the lexical resource and the evaluation of the structure of the utterance. The spoken utterance was analysed based on the realization of such procedures as generalization of events, spatiality, the ability to present, and atemporality. The results of the studies confirm the reduced ability of mildly intellectually disabled students to use description both in the oral and written form. Deficiencies in the realisation of individual utterances result not only from the state of intellectual disability, which restricts the development of an individual’s linguistic and communicative skills, but also from many other determinants.en
dc.description.abstractNiniejszy artykuł poświęcony jest problematyce opisu jako formy wypowiedzi mówionej i pisanej na przykładzie wypowiedzi/tekstów jednego ucznia z niepełnosprawnością w stopniu lekkim. Została w nim przeprowadzona ocena wypowiedzi pisanej na podstawie profilu grafomotorycznego, ocena zasobu leksykalnego oraz ocena struktury wypowiedzi. Analiza wypowiedzi mówionej oparta została na realizacji takich procedur, jak generalizacja zdarzeń, przestrzenność, prezentatywność, atemporalność. Wyniki przeprowadzonych badań potwierdzają obniżoną sprawność ucznia z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim w posługiwaniu się opisem zarówno w formie ustnej, jak i pisanej. Niedostatki w realizacji poszczególnych wypowiedzi wynikają ze stanu niepełnosprawności intelektualnej, która ogranicza rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych jednostki, ale też wielu innych uwarunkowań.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;7pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectintellectual disabilityen
dc.subjectspoken languageen
dc.subjectwritten languageen
dc.subjectlanguage skillsen
dc.subjectdescriptionen
dc.subjectgraphomotor skillsen
dc.subjectniepełnosprawność intelektualnapl
dc.subjectjęzyk mówionypl
dc.subjectjęzyk pisanypl
dc.subjectsprawność językowapl
dc.subjectopispl
dc.subjectgrafomotorykapl
dc.titleOcena sprawności językowej, komunikacyjnej i grafomotorycznej na przykładzie opisu. Studium przypadku ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkimpl
dc.title.alternativeThe assessment of language, communication and graphomotor skills exemplified by description: a case study of a mildly intellectually disabled school studenten
dc.typeArticle
dc.page.number49-66
dc.contributor.authorAffiliationJęczeń, Urszula - Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej, Wydział Filologiczny, Katedra Logopedii i Językoznawstwa Stosowanegoypl
dc.contributor.authorAffiliationRękawek , Olga - Centrum Autyzmu i Zespołu Aspergera Synthesis w Lubliniepl
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesAdaszak E., 2006, Oczekiwania a rzeczywiste osiągnięcia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w zakresie pisania po pierwszym etapie edukacyjnym, [w:] S. Sadowska (red.), Nauczanie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, s. 109–129.pl
dc.referencesBałachowicz J., 1995, Konstruowanie tekstu uczniów klas II–IV na temat obrazka, [w:] J. Bałachowicz, J. Paluszewski (red.), Sprawności językowe dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, s. 7–17.pl
dc.referencesBłeszyńska L., 2006, Zasób słownictwa uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim klas gimnazjalnych – diagnoza i propozycje rozwiązania problemu, [w:] S. Sadowska (red.), Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, s. 153–162.pl
dc.referencesBłeszyński J.J., 2013, Niepełnosprawność intelektualna. Mowa. Język. Komunikacja. Czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko?, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.pl
dc.referencesCackowska M., 1984, Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.referencesCichoń‑Piasecka M., 1995, Przyczyny trudności w uczeniu się ortografii przez dzieci upośledzone w stopniu lekkim, [w:] J. Bałachowicz, J. Paluszewski (red.), Sprawności językowe dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, s. 59–71.pl
dc.referencesDereń E., 2005, Opis a opowiadanie: typowe słownictwo szkolnych form wypowiedzi, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 3–4(28–29), s. 145–159.pl
dc.referencesDobrzańska T., 1991, Teks: próba syntezy, „Pamiętnik Literaki”, nr 82/2, s. 142–183.pl
dc.referencesDomagała A., 2001, Kategorie generujące opis i ich realizacja u osób upośledzonych umysłowo,[w:] S. Grabias (red.), Zaburzenia mowy, t. 1, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 133–148.pl
dc.referencesDomagała A., Mirecka U., 2009, Grafomotoryka w diagnozie logopedycznej, „Logopedia”, t. 38, s. 215–227.pl
dc.referencesDzięcioł‑Chlibiuk E., 2019, Realizacja struktury opisu na podstawie wypowiedzi ustnych i pisanych osób z uszkodzonym słuchem, „Logopedia Silesiana”, t. 8, s. 327–350.pl
dc.referencesGórniewicz E., 1998, Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl
dc.referencesGórniewicz E., 2017, Diagnozowanie trudności w czytaniu i pisaniu, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.pl
dc.referencesGrabias S., 2015, Postępowanie logopedyczne. Standardy terapii, [w:] S. Grabias, T. Woźniak, J. Panasiuk (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 13–35.pl
dc.referencesGrabias S., 2021, Wypowiedź jako narzędzie w diagnozie i terapii logopedycznej, [w:] A. Maciejewska (red.), Narracja w diagnozie i terapii logopedycznej, Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo‑Humanistycznego, s. 13–29.pl
dc.referencesGrzegorczykowa R., 1990, Pojęcie językowego obrazu świata, [w:] J. Bartmiński (red.), Językowy obraz świata, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 39–46.pl
dc.referencesGrzegorczykowa R., 2004, Wykłady z polskiej składni, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesJęczeń U., 2022, Przyczyny niepowodzeń w tworzeniu wypowiedzi narracyjnych w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, „Logopedia Lodziensia”, nr 6, s. 97–115.pl
dc.referencesJęczeń U., Krupa S., 2016, Wady wymowy oraz trudności w czytaniu i pisaniu u dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, „Logopedia Siesiana”, nr 5, s. 275–294.pl
dc.referencesKaczorowska‑Bray K., 2012, Zaburzenia komunikacji językowej w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną, [w:] J. Błeszyński, K. Kaczorowska‑Bray (red.), Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 36–64.pl
dc.referencesKaczorowska‑Bray K., 2017, Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.pl
dc.referencesLabocha J., 2012, Pragmatyczne mechanizmy składni języka mówionego, „Slavia Occidentalis”, nr 69, s. 69–145.pl
dc.referencesŁuczyński J., 1992, Mowa pisana jako środek komunikowania się (na przykładzie przekazywania instrukcji przez dzieci), [w:] B. Bokus, M. Haman (red.), Z badań nad kompetencją komunikacyjną dzieci, Warszawa: Wydawnictwo Energeia, s. 41–62.pl
dc.referencesMalendowicz J., 1978, O trudnej sztuce czytania i pisania, Warszawa: Nasza Księgarnia.pl
dc.referencesMarciniak‑Firadza R., 2017, Kilka uwag o stanie badań nad kompetencją słowotwórczą dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 18, s. 145–163.pl
dc.referencesMaurer A., 1984, Badania nad trudnościami dzieci upośledzonych umysłowo w opanowaniu umiejętności czytania i pisania, „Szkoła Specjalna”, nr 5(XLV), s. 339–350.pl
dc.referencesMaurer A., 1987, Zależność poziomu opanowania umiejętności czytania i pisania przez uczniów szkół podstawowych dla dzieci upośledzonych umysłowo od poziomu rozwoju funkcji percepcyjno‑motorycznych, [w:] J. Pańczyk (red.), Wyniki kształcenia specjalnego upośledzonych umysłowo. Materiały z konferencji naukowej zorganizowanej przez Zakład Pedagogiki Specjalnej WSPS w Warszawie w dniu 14 września 1984 r., Warszawa: Wydawnictwo WSPS im. M. Grzegorzewskiej, s. 192–204.pl
dc.referencesMichalik M., 2006, Diagnozowanie kompetencji lingwistycznej ucznia szkoły specjalnej, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.pl
dc.referencesMinczakiewicz E., 1997, Mowa. Rozwój – zaburzenia – terapia, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej.pl
dc.referencesNadolska H., 1995, Kompetencja narracyjna uczniów na różnym poziomie inteligencji: przejawy – uwarunkowania – tendencje rozwojowe, Białystok: Agencja Usługowo‑Wydawnicza przy współpracy Trans Humana.pl
dc.referencesNartowska H., 1980, Opóźnienia i dysharmonie rozwoju dziecka, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.referencesOżóg K., 1993, Ustna odmiana języka ogólnego, [w:] J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 87–100.pl
dc.referencesPisarkowa K., 1978, Zdanie mówione a rola kontekstu, [w:] T. Skubalanka (red.), Studia nad składnią polszczyzny mówionej, Wrocław: Ossolineum, s. 7–20.pl
dc.referencesRakowska A., 1986, Stopień opanowania języka przez dzieci lekko upośledzone umysłowo uczęszczające do niższych klas szkoły specjalnej, [w:] A. Hulek (red.), Człowiek niepełnosprawny w społeczeństwie, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 267–271.pl
dc.referencesRakowska A., 1997, Struktura słownictwa wypowiedzi mówionych dzieci lekko upośledzonych umysłowo (na materiale list frekwencyjnych), [w:] J. Ożdżyński, T. Rittel (red.), Sprawności językowe. Człowiek niepełnosprawny w społeczeństwie, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Edukacja”, s. 355–363.pl
dc.referencesRakowska A., 2003, Język, komunikacja, niepełnosprawność intelektualna. Wybrane zagadnienia, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.pl
dc.referencesStyczek I., 1981, Logopedia, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesSzurek M., 2022, Przegląd badań kompetencji słowotwórczych dzieci w normie oraz z niepełnosprawnością intelektualną, „Interdyscyplinarne Konspekty Pedagogiki Specjalnej”, nr 34, s. 17–38.pl
dc.referencesSzymerska H., 1995, Umiejętność pisania uczniów klas III i niektóre jej uwarunkowania, [w:] J. Bałachowicz, J. Paluszewski (red.), Sprawności językowe dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, s. 18–25.pl
dc.referencesTarkowski Z., 1999, Zaburzenia mowy dzieci upośledzonych umysłowo, [w:] T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 489–495.pl
dc.referencesTwardowski A., 2002, Kształcenie dialogowej kompetencji komunikacyjnej u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie, Kalisz–Poznań: Instytut Pedagogiczno‑Artystyczny UAM w Kaliszu.pl
dc.referencesWątorek A., 2014, Kompetencja językowa uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.pl
dc.referencesWilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.referencesWitosz B., 1997, Opis w prozie narracyjnej na tle innych odmian deskrypcji, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.referencesWyczesany J., 1999, Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wybrane zagadnienia, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.referencesZalewski T., 1992, Opóźniony rozwój mowy, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.pl
dc.contributor.authorEmailJęczeń, Urszula - urszula.jeczen@mail.umcs.pl
dc.contributor.authorEmailRękawek , Olga - olgarekawek5@op.pl
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.07.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/