Zarządzanie wrażeniem czy preparowanie informacji? Motywy i ścieżki intencjonalnego kształtowania wyniku finansowego w dobie pandemii COVID-19 - Miniatura 6 *DEC-2022/06/X/HS4/01244) (dataset)
Date
2023Metadata
Show full item recordAbstract
Zasadniczym celem projektu była inicjacja badań naukowych zmierzających do wypełnienia istniejącej luki poznawczej w analizach poświęconych rzeczywistym motywom oraz ścieżkom intencjonalnego kształtowania wyniku finansowego w spółkach publicznych notowanych na GPW w Warszawie. Przeprowadzone badania empiryczne w założeniu miały przyczynić się do wielowymiarowej analizy zjawiska earnings management na polskim rynku kapitałowym, z uwzględnieniem konsekwencji płynących z jego wdrażania w dobie pandemii COVID-19. Zgodnie z przyjętą optyką badawczą badania były nakierowane na analizę głównych przesłanek implementacji tego typu praktyk w spółkach publicznych, jak i na wyznaczenie podstawowych strategii realizacji założonych celów działań wchodzących w skład rachunkowego i rzeczowego kształtowania wyniku finansowego. Ponadto, realizacja badań miała umożliwić uzyskanie odpowiedzi na pytania, w jaki sposób wdrażanie działań z zakresu zarządzania zyskiem (stratą) w podmiocie gospodarczym determinuje jakość raportowanych danych sprawozdawczych oraz czy praktyki te są akceptowalne z etycznego punktu widzenia w oczach specjalistów ds. finansów reprezentujących spółki giełdowe notowane na GPW w Warszawie. Na podstawie złożonego wniosku projektowego jedynym postulowanym przedmiotem finansowania w ramach programu MINIATURA 6 było przeprowadzenie badań ankietowych wśród menadżerów ds. finansów i/lub przedstawicieli służb finansowo-księgowych spółek publicznych notowanych na Rynku Głównym GPW w Warszawie, których działalność wykracza poza sektor finansów i ubezpieczeń (dobór wyczerpujący; minimalna liczba podmiotów zakwalifikowanych do badań miała wynieść 120). Wspomniane powyżej badania kwestionariuszowe zostały przeprowadzone przez wyspecjalizowaną instytucję badawczą CBM Indicator w okresie czerwiec-lipiec 2023 r. Finalnie, wzięło w nich udział 124 respondentów reprezentujących zróżnicowane spółki giełdowe prowadzące działalność gospodarczą w sektorach 200-800 (według klasyfikacji GPW), zaś same analizy empiryczne zostały zrealizowane przy użyciu metody CATI. W kwestionariuszu ankietowym zawarto 17 pytań (tj. 13 pytań „merytorycznych” oraz 4 pytania „metryczkowe”).
Collections