Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKarkowska, Marta
dc.contributor.authorBojar, Hanna
dc.date.accessioned2023-12-01T10:20:15Z
dc.date.available2023-12-01T10:20:15Z
dc.date.issued2023-11-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48555
dc.description.abstractThe article raises issues related to the multifaceted effects of the COVID-19 pandemic observed in Poland and considered in the perspective of the Life Course Theory. The aim of the analyses was primarily to capture the diversity of the experiences of the pandemic, and especially its impact on the fate, aspirations, and attitudes of people at different stages of life: young adults who have already achieved independence, parents living with their children, and seniors. In this light, it was crucial to determine how the period of the COVID-19 pandemic in Poland in the years 2020–2022, the common threat associated with the new disease, but also taking broadly understood individual and collective measures to protect against infection, had an impact on decisions made by people, the perception of one’s own situation (as well as the situation of others), choices made, and the way of reacting to the surrounding reality. The key similarities and differences in the reactions of people being at different stages of life to the surrounding reality are crucial in this context. The empirical basis for the presented analyses and conclusions included the data and materials collected mainly as part of the project titled “The social effects of the pandemic. Selected socio-demographic categories in the perspective of lifestyles – a longitudinal study”, conducted in 2022 by researchers from the IFiS PAN. The interviews conducted in 2022 were the final return to the same people we had spoken to in 2020 and 2021.en
dc.description.abstractW artykule poruszono kwestie dotyczące wieloaspektowości skutków pandemii COVID-19 obserwowanych w Polsce, rozpatrywanych w perspektywie koncepcji biegu życia. Celem analiz było przede wszystkim uchwycenie różnorodności doświadczenia pandemii, a zwłaszcza jej wpływu na losy, dążenia, a także postawy osób będących w różnych fazach życia: młodych dorosłych, którzy osiągnęli już samodzielność, rodziców mieszkających ze swoimi dziećmi oraz seniorów. W tym świetle kluczowe było ustalenie, w jaki sposób okres pandemii COVID-19 w Polsce, przypadający na lata 2020–2022, powszechne zagrożenie związane z nową chorobą, ale też samo podjęcie szeroko rozumianych indywidualnych i zbiorowych działań mających na celu ochronę przed zakażeniem, wywarły wpływ na podejmowane przez ludzi decyzje, postrzeganie własnej sytuacji (ale też sytuacji innych), dokonywane wybory i sposób reagowania na otaczającą rzeczywistość. Kluczowe w tym kontekście są podobieństwa i różnice reakcji osób znajdujących się na różnych etapach życia na otaczającą ich rzeczywistość. Podstawą empiryczną zaprezentowanych analiz i wniosków stały się dane i materiały zgromadzone głównie w ramach realizacji projektu pt. „Społeczne skutki pandemii. Wybrane kategorie społeczno-demograficzne w perspektywie stylów życia – badanie podłużne”, przeprowadzonego w 2022 r. przez badaczy z IFiS PAN. Wywiady przeprowadzone w 2022 r. były ostatnim powrotem do tych samych rozmówców, z którymi rozmawiano w 2020 i 2021 roku.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectqualitative researchen
dc.subjectLife Course Theoryen
dc.subjectCOVID-19 pandemicen
dc.subjectyoung adultsen
dc.subjectparentsen
dc.subjectseniorsen
dc.subjectbadania jakościowepl
dc.subjectkoncepcja biegu życiapl
dc.subjectpandemia COVID-19pl
dc.subjectmłodzi doroślipl
dc.subjectrodzicepl
dc.subjectseniorzypl
dc.titleDoświadczenie pandemii COVID-19 z perspektywy koncepcji biegu życiapl
dc.title.alternativeThe Experience of the COVID-19 Pandemic from the Perspectiveen
dc.typeArticle
dc.page.number140-169
dc.contributor.authorAffiliationKarkowska, Marta - Instytut Filozofii i Socjologii PANpl
dc.contributor.authorAffiliationBojar, Hanna - Instytut Filozofii i Socjologii PANpl
dc.identifier.eissn1733-8069
dc.referencesBinder Piotr (2022), Praca zdalna w czasie pandemii i jej implikacje dla rodzin z dziećmi – badanie jakościowe, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. XVIII, nr 1, s. 82–110, https://doi.org/10.18778/1733-8069.18.1.05pl
dc.referencesBinder Piotr, Bojar Hanna, Karkowska Marta (2021), Społeczne skutki pandemii w perspektywie stylów życia, „Cyklicznik”, nr 2, s. 5–9, https://ifispan.pl/wp-content/uploads/2021/12/cyklicznik-nr-2_2021.pdf (dostęp: 1.10.2022).pl
dc.referencesBishop Libby (2014), Re-using Qualitative Data: A Little Evidence, On-going Issues and Modest Reflections, „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 167–176.pl
dc.referencesBishop Libby, Kuula-Luumi Arja (2017), Revisiting Qualitative Data Reuse: A Decade On, „SAGE Open”, vol. 7(1), https://doi.org/10.1177/2158244016685136pl
dc.referencesCentrum Badania Opinii Społecznej (2020), Opinie i Diagnozy nr 46: Pandemia koronawirusa w opiniach Polaków, https://www.cbos.pl/PL/publikacje/diagnozy/046.pdf (dostęp: 1.10.2022).pl
dc.referencesDługosz Piotr (red.) (2021), Trauma pandemii COVID-19 w polskim społeczeństwie, Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.pl
dc.referencesElder Glen H. (1998), The life course as developmental theory, „Child Development”, vol. 69(1), s. 1–12, https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06128.xpl
dc.referencesElder Glen H., Kirkpatrick Johnson Monica, Crosnoe Robert (2003), The emergence and development of life course theory, [w:] Jeylan T. Mortimer, Michael J. Shanahan (red.), Handbook of the Life Course, New York–Boston–Dordrecht–London–Moscow: Kluwer Academic Publishers, s. 3–19.pl
dc.referencesGawin Dariusz (red.) (1999), Homo eligens: społeczeństwo świadomego wyboru. Księga jubileuszowa ku czci Andrzeja Sicińskiego, Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.pl
dc.referencesGeert Paul van (1994), Dynamic systems of development: Change between complexity and chaos, New York: Harvester Wheatsheaf, https://www.paulvangeert.nl/publications_files/Dynamic%20systems%20of%20development%201994%20b.pdf (dostęp: 18.06.2023).pl
dc.referencesGiddens Anthony (2002), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesGiele Janet Z., Elder Glen H. (1998), Life Course Research: Development of a Field, [in:] Janet Z. Giele, Glen H. Elder (red.), Methods of Life Course Research: Qualitative and Quantitative Approaches, Thousand Oaks: SAGE Publications, Inc., chapter 1.pl
dc.referencesGłowacka Maja, Helak Monika, Łukianow Małgorzata, Orchowska Justyna, Mazzini Mateusz (2022), Pamiętniki pandemii, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl
dc.referencesGłówny Inspektorat Sanitarny (b.r.), https://www.gov.pl/web/gis (dostęp: 18.06.2023).pl
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (2023), Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w grudniu 2022 roku, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/wskazniki-cen/wskazniki-cen-towarow-i-uslug-konsumpcyjnych-w-grudniu-2022-roku,2,134.html (dostęp: 18.06.2023).pl
dc.referencesGumuła Wiesław (red.) (2021), Dzienniki stanu pandemii (czytane z perspektywy socjologii codzienności), Kraków: Instytut Literatury i Zakład Wydawniczy „Nomos”.pl
dc.referencesJaskulska Sylwia, Marciniak Mateusz, Jankowiak Barbara, Klichowski Michał (2022), Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w doświadczeniach polskich uczniów i uczennic: codzienność i wizja przyszłości szkoły, „Edukacja Międzykulturowa”, nr 1(16), s. 151–163, https://doi.org/10.15804/em.2022.01.10pl
dc.referencesKajta Justyna, Pustułka Paula (2023), Międzypokoleniowy przekaz wartości i wizji dobrego życia w rodzinie. Porównanie perspektyw młodych dorosłych i ich rodziców, „Studia BAS”, t. 3(75), s. 97–118, https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2023.13pl
dc.referencesKarkowska Marta (2021), Mikrospołeczne podstawy (nie)skuteczności prawa. Reakcje na pandemiczne zakazy, nakazy i zalecenia w związku z rozprzestrzenianiem się COVID-19, [w:] Katarzyna Andrejuk, Izabela Grabowska, Marta Olcoń-Kubicka, Iwona Taranowicz (red.), Zmiana społeczna, pandemia, kryzys. Konteksty empiryczne i teoretyczne, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, s. 313–336, https://ifispan.pl/wp-content/uploads/2021/08/Zmiana_spoleczna_pandemia_kryzys_red.Andrejuk_i_in..pdf (dostęp: 18.06.2023).pl
dc.referencesKarkowska Marta (2022), Między literą prawa a praktyką. Reakcje na odgórne regulacje związane z rozprzestrzenianiem się COVID-19 w latach 2020 i 2021, „Studia BAS”, t. 1(69), s. 9–28.pl
dc.referencesKaźmierska Kaja (2014), Autobiograficzny wywiad narracyjny – kwestie etyczne i metodologiczne w kontekście archiwizacji narracji, „Studia Socjologiczne”, t. 214, nr 3, s. 221–238.pl
dc.referencesKiersztyn Anna (2015), Niepewne uczestnictwo – młodzi na polskim rynku pracy w latach 2008–2013, Warszawa: Zespół Porównawczych Analiz Nierówności Społecznych, Instytut Filozofii i Socjologii PAN, https://polpan.org/wp-content/uploads/2014/05/POLPAN_raport_Niepewne-uczestnictwo.pdf (dostęp: 18.06.2023).pl
dc.referencesKoronawirus w Polsce (SARS-CoV-2) (2023), https://koronawirusunas.pl (dostęp: 18.06.2023).pl
dc.referencesMayer Karl Ulrich (2009), New Directions in Life Course Research, „Annual Review of Sociology”, vol. 35, s. 413–433, https://www.imprs-life.mpg.de/25814/062_mayer_k_u.pdf (dostęp: 18.06.2023).pl
dc.referencesMayer Karl Ulrich (2022), Aspects of a sociology of the pandemic: Inequalities and the life course, „Vienna Yearbook of Population Research”, vol. 20, s. 15–37, https://doi.org/10.1553/populationyearbook2022.per01pl
dc.referencesMinisterstwo Zdrowia (b.r.), https://www.gov.pl/web/zdrowie (dostęp: 18.06.2023).pl
dc.referencesMitchell Barbara A. (2003), Life Course Theory, [w:] James J. Ponzetti (red.), The International Encyclopedia of marriage and Family Relationships, New York: Macmillan Reference, s. 1051–1055.pl
dc.referencesObwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 1 lutego 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, obowiązywał w Polsce stan epidemii (Dz.U. z 2022 r., poz. 340).pl
dc.referencesPittman Joe F., Blanchard David (1996), The Effects of Work History and Timing of Marriage on the Division of Household Labor: A Life-Course Perspective, „Journal of Marriage and Family”, vol. 58(1), s. 78–90, https://doi.org/10.2307/353378pl
dc.referencesPittman Joe F., Solheim Catherine A., Blanchard David (1996), Stress as a Driver of the Allocation of Housework, „Journal of Marriage and the Family”, vol. 58(2), s. 456–468, https://doi.org/10.2307/353509pl
dc.referencesPosłuszny Łukasz, Kubicki Paweł, Olcoń-Kubicka Marta, Felczak Joanna (2020), Społeczny obraz życia codziennego na wsi w pamiętnikach z czasu koronawirusa, „Wieś i Rolnictwo”, nr 3(188), s. 185–203, https://doi.org/10.7366/wir032020/09pl
dc.referencesPurkey Eva, Bayoumi Imaan, Davison Colleen M., Watson Autumn (2022), Directed content analysis: A life course approach to understanding the impacts of the COVID-19 pandemic with implications for public health and social service policy, „PLoS ONE”, vol. 17(12), e0278240, https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0278240 (dostęp: 18.06.2023).pl
dc.referencesPustułka Paula, Radzińska Jowita, Kajta Justyna, Sarnowska Justyna, Kwiatkowska Agnieszka, Golińska Agnieszka (2021), Transitions to adulthood during COVID-19: Background and early findings from the ULTRAGEN project, „Youth Working Papers”, no. 4, https://swps.pl/images/STRUKTURA/centra-badawcze/mlodzi-w-centrum/dokumenty/Working-Paper_Final_201221.pdf (dostęp: 18.06.2023).pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 14 czerwca 2023 r. w sprawie odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (Dz.U. z 2023 r., poz. 1118).pl
dc.referencesSerwis Rzeczypospolitej Polskiej (b.r.), Informacje dla seniorów, https://www.gov.pl/web/koronawirus/informacje-dla-seniorow (dostęp: 18.06.2023).pl
dc.referencesSettersten Richard A., Bernardi Laura, Härkönen Juho, Antonucci Toni C., Dykstra Pearl A., Heckhausen Jutta, Kuh Diana, Mayer Karl Ulrich, Moen Phyllis, Mortimer Jeylan T., Mulder Clara H., Smeeding Timothy M., Lippe Tanja van der, Hagestad Gunhild O., Kohli Martin, Levy René, Schoon Ingrid, Thomson Elizabeth (2020), Understanding the effects of Covid-19 through a life course lens, „Advances in Life Course Research”, vol. 45, 100360, https://doi.org/10.1016/j.alcr.2020.100360pl
dc.referencesSiciński A. (2002), Styl życia, kultura, wybór: szkice, Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii PAN.pl
dc.referencesSiciński A. (red.) (1988), Style życia w miastach polskich (u progu kryzysu), Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl
dc.referencesTeachman Jay D., Call Vaughn R.A. (1996), The Effect of Military Service on Educational, Occupational, and Income Attainment, „Social Science Research”, vol. 25(1), s. 1–31, https://doi.org/10.1006/ssre.1996.0001pl
dc.referencesThompson Paul (2000), Re-using Qualitative Research Data: a Personal Account, „Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research”, vol. 1(3), https://doi.org/10.17169/fqs-1.3.1044pl
dc.referencesVerd Joan M., López Martí (2011), The Rewards of a Qualitative Approach to Life-Course Research. The Example of the Effects of Social Protection Policies on Career Paths [61 paragraphs], „Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research”, vol. 12(3), https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1753/3259 (dostęp: 18.06.2023).pl
dc.referencesWorld Health Organization (2018), The life-course approach: from theory to practice. Case stories from two small countries in Europe, Regional Office for Europe, https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/342210/9789289053266-eng.pdf (dostęp: 18.06.2023).pl
dc.contributor.authorEmailKarkowska, Marta - marta.karkowska@ifispan.edu.pl
dc.contributor.authorEmailBojar, Hanna - hanna.bojar@ifispan.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-8069.19.4.07
dc.relation.volume19


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0