Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPetelewicz, Marta
dc.contributor.authorPieńkosz, Julita
dc.date.accessioned2023-11-24T12:43:58Z
dc.date.available2023-11-24T12:43:58Z
dc.date.issued2023-09-30
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48458
dc.description.abstractParticipation in adult learning is unequally distributed in terms of sociodemographic characteristics. One of the targets of public policy is to raise and even the level of participation among different social groups. In the article we concentrate on adults already taking part in non-formal educational activities, however, their attitudes, ways of participation and benefits from education differ significantly. The analysis aims to explore and link the experiences of compulsory education with those of adult education. School failures and ways of coping with them seem to be of particular importance. We also analyse the context, especially in terms of family capital and parenting styles. We identified two distinct patterns concerning lifelong learning – cumulative advantage and cumulative disadvantage, and present a few outliers. We argue that attitudes toward adult education and potential gains are determined by previous educational experiences within the school system.en
dc.description.abstractBiorąc pod uwagę czynniki społeczno-demograficzne zjawisko uczestnictwa w edukacji dorosłych cechuje się dużym stopniem nierówności. Jednym z celów polityk publicznych jest zwiększenie poziomu udziału osób dorosłych w różnych formach edukacji oraz dostępności do uczenia się dla różnych grup społecznych. W artykule koncentrujemy się na grupie osób dorosłych uczących się w sposób pozaformalny, ale zwracamy także uwagę na różnice w ich postawach, sposobach uczenia się i korzyściach jakie osiągają z podejmowania aktywności edukacyjnej. Celem analiz jest uchwycenie znaczenia przeszłych doświadczeń, tych z okresu edukacji obowiązkowej, dla uczenia się w dorosłości. W szczególności niepowodzenia szkolne i sposoby radzenia sobie z nimi odgrywają tu dużą rolę. Analiza objęła także znaczenie kontekstu rodziny pochodzenia, w tym kapitału kulturowego oraz stylów rodzicielskich. Udało się nam zidentyfikować, znajdujące się na dwóch krańcach kontinuum, wzorce dotyczące uczenia się przez całe życie – wzorzec „skumulowanej przewagi” oraz wzorzec „skumulowanych niekorzyści”, jak również odstępstwa od nich.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;86pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectschool failureen
dc.subjectadult educationen
dc.subjectinequalitiesen
dc.subjectlifelong learningen
dc.subjectcultural capitalen
dc.subjectniepowodzenia szkolnepl
dc.subjectedukacja dorosłychpl
dc.subjectnierówności społecznepl
dc.subjectuczenie się przez całe życiepl
dc.subjectkapitał kulturowypl
dc.titlePatterns of learning. Coping with school failure and its relevance to educational practices in adulthooden
dc.title.alternativeWzory nauki. Radzenie sobie z niepowodzeniami szkolnymi i ich znaczenie dla praktyk edukacyjnych w dorosłościpl
dc.typeOther
dc.page.number91-111
dc.contributor.authorAffiliationPetelewicz, Marta - Educational Research Instituteen
dc.contributor.authorAffiliationPieńkosz, Julita - Educational Research Instituteen
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesAlheit P. (2011), Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, “Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, vol. 3, no. 55, pp. 7–21.en
dc.referencesBall S. (2003), Class strategies and the education market: The middle classes and social advantage, Routledge Falme.en
dc.referencesBaumrind D. (1966), Effects of authoritative parental control on child behavior, “Child Development”, vol. 37, no. 4, pp. 887–907.en
dc.referencesBoeren E. (2016), Lifelong Learning Participation in a Changing Policy Context. An Interdisciplinary Theory, Palgrave Macmillan.en
dc.referencesBoeren E. (2017), Understanding adult lifelong learning participation as a layered problem, “Studies in Continuing Education”, vol. 39, no. 2, pp. 161–175.en
dc.referencesBourdieu P. (1984), Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste, Cambridge University Press, Harvard.en
dc.referencesBourdieu P., Passeron J., Nice R. (1990), Reproduction in Education, Society and Culture (Theory, Culture & Society), Sage Publications.en
dc.referencesChristie M., Carey M., Robertson A., Grainger P. (2015), Putting transformative learning theory into practice, “Australian Journal of Adult Learning”, vol. 55, no. 1, pp. 9–30.en
dc.referencesCzarnecki K.M. (1998), Źródła trudności i niepowodzeń uczniów klas początkowych w uczeniu się pojęć szkolnych, [in:] J. Łysek (ed.), Niepowodzenia szkolne, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków.en
dc.referencesCzarnik S., Górniak J., Jelonek M., Kasparek K. (2022), Bilans Kapitału Ludzkiego 2022/2021. Raport z badania ludności w wieku 18–69 lat, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.en
dc.referencesDąbrowski M., Żytko M. (eds.) (2007), Badanie umiejętności podstawowych uczniów klas trzecich szkoły podstawowej. Raport z badań. Cz. I, Centralna Komisja Egzaminacyjna.en
dc.referencesDesjardins R., Rubenson K., Milana M. (2006), Unequal chances to participate in Adult learning: International perspectives, UNESCO International Institute for Educational Planning.en
dc.referencesDudzikowa M., Wawrzyniak‑Beszterda R. (eds.) (2010), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy edukacji. Studium teoretyczno-empiryczne, tom 1, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków.en
dc.referencesFitzmaurice H., Flynn M., Hanafin J. (2021), Parental involvement in homework: A qualitative Bourdieusian study of class, privilege, and social reproduction, “International Studies in Sociology of Education”, vol. 30, no. 4, pp. 440–461.en
dc.referencesGuo S. (2010), Toward recognitive justice: Emerging trends and challenges in transnational migration and lifelong learning, “International Journal of Lifelong Education”, vol. 29, no. 2, pp. 149–167.en
dc.referencesHoggan C., Kloubert T. (2020), Transformative Learning in Theory and Practice, “Adult Education Quarterly”, vol. 70, no. 3, pp. 295–307.en
dc.referencesIlleris K. (2007), How We Learn: Learning and Non-Learning in School and Beyond, Routledge, London.en
dc.referencesIoannidou A., Desjardins R. (2020), The political economy of adult learning systems: some institutional features that promote adult learning participation, “Journal for Research on Adult Education”, vol. 43, no. 2.en
dc.referencesKilpi-Jakonen E., Vono de Vilhena D., Blossfeld H.P. (2015), Adult learning and social inequalities: Processes of equalisation or cumulative disadvantage?, “International Review of Education”, vol. 61, no. 4, pp. 529–546.en
dc.referencesKojs W. (1998), Wokół pojęcia niepowodzeń szkolnych, [in:] J. Łysek (ed.), Niepowodzenia szkolne, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków, pp. 15–23.en
dc.referencesKwieciński Z. (2002), Nieuniknione funkcje alfabetyzacji w dorosłości, UMK, Toruń–Olsztyn.en
dc.referencesLareau A. (2000), Home Advantage: How social class and parental intervention in elementary education, Rowman & Littlefield Publishers.en
dc.referencesMikiewicz P. (2005), Społeczne światy szkół średnich – od trajektorii marginesu do trajektorii elit, Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wrocław.en
dc.referencesOkoń W. (2004), Nowy słownik pedagogiczny, Żak, Warszawa.en
dc.referencesPapaioannou E., Gravani M., (2018), Empowering vulnerable adults through second-chance education: a case study from Cyprus, “International Journal of Lifelong Education”, vol. 37, no. 4, pp. 1–16.en
dc.referencesPetelewicz M., Pieńkosz J., Piotrowska K., Sobestjański K., Stankowska J., (2023), Raport z badania „Uczenie się dorosłych Polaków”, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.en
dc.referencesRoosmaa E., Saar E., (2016), Adults who do not want to participate in learning: a cross-national European analysis of their perceived barriers, “International Journal of Lifelong Education’, vol. 36, no. 3, pp. 1–24.en
dc.referencesShuller T., Watson D., (2009), Learning through life. Inquiry into the Future for Lifelong learning, NIACE, Leicester.en
dc.referencesUNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) (2016), Recommendation on Adult Learning and Education, UNESCO, Paris.en
dc.referencesYu S., Liu Y., Guo R., (2022), “How does my family affect me?” The family cultural capital impact on Chinese junior high school students’ academic achievement, “Thinking Skills and Creativity”, vol. 46.en
dc.contributor.authorEmailPetelewicz, Marta - m.petelewicz@ibe.edu.pl
dc.contributor.authorEmailPieńkosz, Julita - j.pienkosz@ibe.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.86.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0