Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKowalski, Michał
dc.date.accessioned2023-10-23T14:07:22Z
dc.date.available2023-10-23T14:07:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48129
dc.description.abstractPrzedmiotem badań są interakcje pomiędzy miejskim systemem transportowym a jego otoczeniem. Z uwagi na złożoność badanego zagadnienia wybrano przyjrzenie się jednej ze wspomnianych relacji – zależności pomiędzy podsystemem transportu samochodowego a centrami handlowymi. Badania prowadzono w oparciu o hipotezę: „system transportowy wpływa na ruchotwórczość centrów handlowych, które z kolei wpływają na sprawność jego funkcjonowania”. Zakłada ona, że badana relacja powinna być dwukierunkowa. Z jednej strony system transportowy, poprzez zapewnianie dostępności transportowej, ma wpływ na atrakcyjność centrów handlowych i tym samym wpływa na wielkość generowanego przez te obiekty ruchu. Z drugiej strony – centra handlowe wzbudzając ruch mają wpływ na efektywność podsystemu transportu samochodowego. Polem badawczym był system transportowy i centra handlowe zlokalizowane w Łodzi. Głównym celem pracy jest wykrycie prawidłowości w relacjach zachodzących wzdłuż osi: system transportowy – centra handlowe. W jego realizacji pomocne było szukanie odpowiedzi na pytania: Które komponenty dostępności transportowej mają istotny wpływ na ruchotwórczość? Jakie jest znaczenie siły oddziaływania mobilności kreowanej przez centra handlowe na sprawność funkcjonowania systemu transportowego? Wyniki badań ukazały, że system transportowy jest istotną determinantą ruchotwórczości centrów handlowych. Produkty dwóch podsystemów transportowych (indywidualnego samochodowego oraz zbiorowego) w sposób istotny objaśniają wielkość ruchu w centrach handlowych. Badania ukazują, że modele zbudowane w oparciu o zmienne zawierające „pierwiastek” geograficzny dają możliwość dokładnych predykcji w zakresie ruchu generowanego przez centra handlowe. Jest to cenna wskazówka dla geografów, planistów i inżynierów ruchu. Badania zmierzyły lokalne występowanie zjawiska ograniczania sprawności systemu transportowego będące wynikiem funkcjonowania centrów handlowych. Tym samym ukazano dwukierunkowość na osi relacji pomiędzy miejskim system transportowym a centrami handlowymi.pl_PL
dc.description.sponsorshipPraca powstała w wyniku realizacji projektu badawczego o nr 2019/33/N/HS4/01733 finansowanego ze środków Narodowego Centrum Naukipl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectgeografia transportupl_PL
dc.subjectcentra handlowepl_PL
dc.subjectmiejski system transportowypl_PL
dc.titleMiejski system transportowy a centra handlowe w przestrzeni Łodzipl_PL
dc.title.alternativeA city transport system versus shopping centres – using the geographical context of Łódź (Poland) as the examplepl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number223pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennejpl_PL
dc.contributor.authorEmailmichal.kowalski@geo.uni.lodz.plpl_PL
dc.dissertation.directorMarszał, Tadeusz
dc.dissertation.directorWiśniewski, Szymon
dc.dissertation.reviewerKoziarski, Stanisław
dc.dissertation.reviewerKitowski, Jerzy
dc.date.defence2023-12-05
dc.disciplinegeografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzennapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe