Smart Cities for the Sustainable Development of Local Communities: the Cases of the Volyn Region and the City of Lublin
Oglądaj/ Otwórz
Data
2023-09-29Autor
Pontrandolfo, Pierpaolo
Polinkevych, Oksana
Scozzi, Barbara
Kuzmak, Olena
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The concept of a “smart city” is being actively implemented by several European cities to improve citizens’ quality of life and sustainability at the local community level. The article evaluates “smart city” programs adopted by Ukraine cities in the Volyn region based on well‑being assessment. To do so, a literature review was conducted to identify indicators to assess well‑being at the local level, and Benessere equo e sostenibile dei territori (BESdT, Equitable, and Sustainable Territorial Well‑being) was adopted. BESdT is an institutional measurement framework developed by the Italian National Institute of Statistics (ISTAT) to measure well‑being at the local level through a collection of indicators that cover different well‑being domains. The BESdT indicators available for Ukraine and Poland were collected and then measured. The main goals of the scientific research are to clarify if it is possible to use the BESdT indicators, which are used to assess smart cities in Southern Europe, for the countries of North‑Eastern Europe using the example of the Volyn region and the city of Lublin. The work investigates the indicators of smart cities and considers examples of their construction for 2003–2021. The results testify to the upward trend in implementing “smart city” programs in the regional context. In the Volyn region, the priority areas of project implementation are security, transport, and electricity. In this region, development can be identified concerning trends such as a reduced death rate, an improved balance between work and personal life, increased economic prosperity, and the improved environmental component and security of society. On the other hand, a reduction in innovation implementation and a loss of trust in the government were also identified. The analysis shows that the positive changes above are due to the actions of the central rather than the regional government. Based on the analysis, it was established that the countries of North‑Eastern Europe have the level of development of Smart City 3.0, except for Ukraine, which has generation 1.0, and in Southern Europe, generation 4.0. Koncepcja „inteligentnego miasta” jest aktywnie wdrażana przez kilka europejskich miast w celu poprawy jakości życia obywateli i zrównoważonego rozwoju na poziomie społeczności lokalnych. Celem artykułu jest ocena programów „smart city” przyjętych przez ukraińskie miasta na Wołyniu na podstawie oceny ich dobrostanu. W tym celu dokonano przeglądu literatury w celu zidentyfikowania wskaźników służących do oceny dobrostanu na poziomie lokalnym i przyjęto podejście Benessere equo e sostenibile dei Territori (BESdT, Sprawiedliwy i trwały dobrobyt obszarów). BESdT to instytucjonalne ramy pomiarowe opracowane przez Włoski Narodowy Instytut Statystyczny (ISTAT), mające na celu pomiar dobrostanu na poziomie lokalnym poprzez zbiór wskaźników obejmujących różne obszary dobrostanu. Wskaźniki BESdT dostępne dla Ukrainy i Polski zostały zebrane, a następnie zmierzone. Głównym celem badania jest wyjaśnienie możliwości wykorzystania wskaźników BESdT w ocenie inteligentnych miast w Europie Południowej dla krajów Europy Północno‑Wschodniej na przykładzie Wołynia i miasta Lublin. W pracy przeanalizowano wskaźniki inteligentnych miast i przykłady ich rozbudowy w latach 2003–2021. Wyniki świadczą o tendencji wzrostowej w realizacji programów „inteligentnych miast” w kontekście regionalnym. Na Wołyniu priorytetowymi obszarami realizacji projektu są bezpieczeństwo, transport i energia elektryczna. W regionie tym można wyróżnić takie tendencje, jak zmniejszenie śmiertelności ludności, poprawa równowagi między pracą a życiem osobistym, wzrost dobrobytu gospodarczego oraz poprawa komponentu środowiskowego i bezpieczeństwa społeczeństwa. Z drugiej strony zidentyfikowano również zmniejszenie wdrażania innowacji i utratę zaufania do władz. Z analizy wynika, że pozytywne zmiany, o których mowa powyżej, wydają się wynikać z działań władzy centralnej, a nie regionalnej. Na podstawie analizy ustalono, że kraje Europy Północno‑Wschodniej wykazują poziom rozwoju inteligentnych miast Smart City 3.0, z wyjątkiem Ukrainy z poziomem rozwoju Smart City generacji 1.0 i Europy Południowej z poziomem rozwoju Smart City generacji 4.0.