Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrzeszkiewicz-Radulska, Katarzyna
dc.date.accessioned2023-09-05T07:10:18Z
dc.date.available2023-09-05T07:10:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationGrzeszkiewicz-Radulska K., Wprowadzenie do analizy wariancji z czynnikami losowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-176-0pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-176-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47856
dc.description.abstractKsiążka ta jest poświęcona problemom analizy wariancji (ANOVA) z czynnikami losowymi. Choć nie jest to problematyka nowa, jako że od lat jest obecna w piśmiennictwie statystycznym, to jednak jest względnie słabo wyeksponowana, szczególnie w wymiarze praktycznym. Z kolei w refleksji metodologicznej prowadzonej w naukach społecznych nad badaniami eksperymentalnymi jest ona praktycznie nieobecna. Celem książki jest wypełnienie tej luki i dostarczenie niezbędnej wiedzy na temat planowania eksperymentów z czynnikami losowymi, a także analizowania otrzymanych danych. Pierwsza część książki poświęcona jest roli czynników losowych w planach eksperymentalnych. Autorka przywołuje wiele przykładów pytań problemowych pochodzących z nauk społecznych i uzasadnia, dlaczego rozwiązanie określonych problemów badawczych powinno nastąpić poprzez włączenie czynników losowych do planu eksperymentalnego. Omawia też niepoprawnie pod tym względem skonstruowane schematy badawcze, wskazując, że ich wady prowadzą do ustaleń o niskiej trafności, a nawet do ustaleń fałszywie pozytywnych. W drugiej części książki omawiane są procedury analityczne dla modeli ANOVA uwzględniających czynniki stałe i czynniki losowe jednocześnie. To właśnie te modele będą w wielu przypadkach poprawną alternatywą dla tak powszechnie wykorzystywanych modeli uwzględniających jedynie czynniki stałe. Prezentowana wiedza pozwoli też badaczom dowiedzieć się, jak uogólniać wnioski na kilka populacji jednocześnie – nie tylko na populację jednostek, osób, czy respondentów, ale także na inne zbiorowości, którymi równolegle mogą być populacja reklam, słów, ankieterów, itd. Podjęte w książce zagadnienie jest złożone, przede wszystkim od strony analitycznej. Zgodnie z tendencjami w literaturze światowej, autorka podejmuje szczególne starania, by przedstawiane treści wyłożyć w możliwie przystępny sposób.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectanaliza wariancjipl_PL
dc.subjecteksperymentpl_PL
dc.subjectczynniki losowe w analizie wariancjipl_PL
dc.subjectplany eksperymentalne z replikacjamipl_PL
dc.subjectmodele ANOVA z efektami mieszanymipl_PL
dc.subjectefekty losowe w ANOVApl_PL
dc.titleWprowadzenie do analizy wariancji z czynnikami losowymipl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Katarzyna Grzeszkiewicz-Radulska, Łódź 2023; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2023pl_PL
dc.page.number164pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Katedra Metod i Technik Badań Społecznychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-177-7
dc.contributor.authorBiographicalnoteAdiunkt w Katedrze Metod i Technik Badań Społecznych Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka książki Respondenci niedostępni w badaniach sondażo­wych (2009), a także współautorka publikacji Ana­lizy weryfikacyjne - przeszłe i obecne doświadczenia badawcze (2017) oraz Analiza statystyczna z IBM SPSS Statistics (2020).pl_PL
dc.referencesAczel A.D. (2000), Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAto M., Vallejo G., Palmer A. (2013), The two-way mixed models: A long and winding controversy, „Psicothema”, vol. 25, no. 1, s. 130–136.pl_PL
dc.referencesBoik R.J. (2005), Randomization, [w:] B.S. Everitt, D.C. Howell (red.), Encyclopedia of Statistics in Behavioral Science, vol. 4, John Wiley & Sons, Chichester.pl_PL
dc.referencesBonge D.R., Schuldt W.J., Harper Y.Y. (1992), The experimenter-as-fixed-effect fallacy, „The Journal of Psychology”, vol. 126, no. 5, s. 477–486.pl_PL
dc.referencesBrashers D.E., Jackson S. (1999), Changing conceptions of „message effects”. A 24-year overview, „Human Communication Research”, vol. 25, no. 4, s. 457–477.pl_PL
dc.referencesBrennan R.L. (2001), Generalizability theory, Springer Verlag, Berlin-Heidelberg.pl_PL
dc.referencesBrown H., Prescott R. (2015), Applied mixed models in medicine. Third edition, John Wiley & Sons, Chichester.pl_PL
dc.referencesBrzeziński J.M. (2008), Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrzeziński J.M. (2009), Kiedy odwołując się do testów psychologicznych postępujemy nieetycznie? Analiza kontekstu, „Czasopismo Psychologiczne”, t. 15, nr 2, s. 321–332.pl_PL
dc.referencesClark H.H. (1973), The language-as-fixed-effect fallacy: A critique of language statistics in psychological research, „Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior”, vol. 12, s. 335–359.pl_PL
dc.referencesClark H.H. (1976), Reply to Wike and Church, „Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior”, vol. 15, s. 257–261.pl_PL
dc.referencesCohen J. (1976), Random means random, „Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior”, vol. 15, s. 261–262.pl_PL
dc.referencesCohen J. (1988), Statistical power analysis for the behavioral sciences, Lawrence Erlbaum Associates, New York, NY.pl_PL
dc.referencesColeman E.B. (1964), Generalizing to language population, „Psychological Reports”, vol. 14, s. 219–226.pl_PL
dc.referencesColeman E.B. (1972–73), Generalization variable and restricted hypotheses, „Journal of Reading Behaviour”, vol. 5, no. 4, s. 226–236.pl_PL
dc.referencesColeman E.B. (1979), Generalization effects vs. random effects: Is σTL2 a source of type 1 or type 2 error?, „Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior”, vol. 18, s. 243–256.pl_PL
dc.referencesConverse J.M., Schuman H. (1974), Conversations at random: survey research as interviewers see it, John Wiley & Sons, New York, NY.pl_PL
dc.referencesCook T.D., Campbell D.T. (1979), Quasi-experimentation. Design & analysis issues for field settings, Houghton Mifflin Company, Boston, MA.pl_PL
dc.referencesCronbach L.J., Gleser G.C., Nanda H., Rajaratnam N. (1972), The dependability of behavioral measurements. Theory of generalizability for scores and profiles, Wiley, New York, NY.pl_PL
dc.referencesDijkstra W. (1983), How interviewer variance can bias the results of research on interview effect?, „Quality and Quantity”, vol. 17, s. 179–187.pl_PL
dc.referencesField A.P. (2005), Intraclass correlation, [w:] B.S. Everitt, D.C. Howell (red.), Encyclopedia of Statistics in Behavioral Science, vol. 2, John Wiley & Sons, Chichester.pl_PL
dc.referencesForster K.I., Dickinson R.G. (1976), More on the language-as-fixed-effect fallacy: Monte Carlo estimates or error rates for F1, F2, F’, and min F’, „Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior”, vol. 15, s. 135–142.pl_PL
dc.referencesFowler F.J., Mangione T.W. (1990), Standardized survey interviewing. Minimizing interviewer-related error, Applied Social Research Methods Series, vol. 18, Sage Publications, Newbury Park.pl_PL
dc.referencesFuchs M. (2009), Gender-of-interviewer effects in a video-enhanced Web survey, „Social Psychology”, vol. 40, no. 1, s. 37–42.pl_PL
dc.referencesGamst G., Meyers L.S., Guarino A.J. (2008), Analysis of variance designs. A conceptual and computational approach with SPSS and SAS, Cambridge University Press, New York, NY.pl_PL
dc.referencesGlass V.G., Hopkins K.D. (1996), Statistical methods in education and psychology. Third edition, Allyn and Bacon, Boston, MA.pl_PL
dc.referencesGroves R.M. (1989), Survey errors and survey costs, John Wiley & Sons, New York, NY.pl_PL
dc.referencesHader R.J. (1973), An improper method of randomization in exeperimental design, „The American Statistician”, vol. 27, s. 82–84.pl_PL
dc.referencesHedges L.V., Hedberg E.C. (2007), Interclass correlation values for planning group randomized trials in education, „Educational Evaluation and Policy Analysis”, vol. 29, no. 1, s. 60–87.pl_PL
dc.referencesHopkins K.D. (1976), A simplified method for determining for expected mean sqaures and error terms in the analysis of variance, „The Journal of Experimental Education”, vol. 45, no. 2, s. 13–18.pl_PL
dc.referencesHopkins K.D. (1983), A strategy for analyzing ANOVA designs having one or more random factors, „Educational and Psycholigcal Measurement”, vol. 43, s. 107–113.pl_PL
dc.referencesHowell D.C. (2007), Statistical methods for psychology. Seventh edition, Wadsworth Cengage Learning, Belmont, CA.pl_PL
dc.referencesJabkowski P. (2015), Reprezentatywność badań reprezentatywnych. Analiza wybranych problemów metodologicznych oraz praktycznych w paradygmacie całkowitego błędu pomiaru, Seria Socjologia, nr 77, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesJackson S. (1991), Meta-analysis for primary and secondary data analysis: the super-experiment metaphor, „Commmunication Monographs”, vol. 58, s. 449–462.pl_PL
dc.referencesJackson S. (1992), Message effects research. Principles of design and analysis, The Guilford Press, New York, NY.pl_PL
dc.referencesJackson S., Brashers D.E. (1994a), Random factors in ANOVA, Sage University Paper series on Quantitative Applications in the Social Sciences, series no. 07–098, Sage, Thousand Oaks, CA.pl_PL
dc.referencesJackson S., Brashers D.E. (1994b), M>1, Analysis of treatment x replication design, „Human Communication Research”, vol. 20, no. 3, s. 356–389.pl_PL
dc.referencesJackson S., Jacobs S. (1983), Generalizing about messages: suggestions for design and analysis of experiment, „Human Communication Research”, vol. 9, no. 2, s. 169–191.pl_PL
dc.referencesJackson S., Jacobs S. (1987), The search for systematic message effects. Contributions of meta-analysis and better design. Paper presented at the meeting of International Communication Association, Montreal.pl_PL
dc.referencesJackson S., Brashers D.E., Massey J. E. (1992), Statistical testing in treatment by replication design: three options reconsidered, „Communication Quarterly”, s. 211–227.pl_PL
dc.referencesJackson S., O’Keefe D.J., Brashers D.E. (1994), The messages replication factor: Methods tailored to messages as objects of study, „Journalism Quarterly”, vol. 71, no. 4, s. 984–996.pl_PL
dc.referencesJackson S., O’Keefe D.J., Jacobs S. (1988), The search for reliable generalizations about messages. A comparison of research strategies, „Human Communication Research”, vol. 15, no. 1, s. 127–142.pl_PL
dc.referencesJackson S., O’Keefe D.J., Jacobs S., Brashers D. (1989), Messages as replications: Toward a message-centered design starategy, „Communication Monographs”, vol. 56, no. 4, s. 364–384.pl_PL
dc.referencesJudd C.M., McClelland G.H., Culhane S.E. (1995), Data analysis: continuing issues in the everyday analysis of psychological data, „Annual Review of Psychology”, vol. 46, s. 433–465.pl_PL
dc.referencesKahn R.L., Cannel C.F. (1957), The dynamics of interviewing, John Wiley & Sons, New York, NY.pl_PL
dc.referencesKay E.J., Richter M.L. (1977), The category-confound: A design error, „The Journal of Social Psychology”, vol. 103, s. 57–63.pl_PL
dc.referencesKenny D.A., Judd C.M. (1986), Consequances of violeting the independence assumption in analysis of variance, „Psychological Bulletin”, vol. 99, no. 3, s. 422–431.pl_PL
dc.referencesKeppel G. (1976), Words as random variables, „Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior”, vol. 15, s. 263–265.pl_PL
dc.referencesKeppel G. (1982), Design and analysis: a researcher’s handbook. Second edition, Prentice Hall, Englewood Cliffs, NJ.pl_PL
dc.referencesKeppel G., Wickens T.D. (2004), Design and analysis: a researcher’s handbook. Fourth edition, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ.pl_PL
dc.referencesKirk R.E. (1968), Experimental design: procedures for the behavioral sciences, Brooks/Cole Publishing Company, Belmont, CA.pl_PL
dc.referencesKirk R.E. (1996), Practical significance: a concept whose time has come, „Educational and Psycholigical Measurement”, vol. 56, no. 5, s. 746–759.pl_PL
dc.referencesKirk R.E. (2005), Effect size measures, [w:] B.S. Everitt, D.C. Howell (red.), Encyclopedia of Statistics in Behavioral Science, vol. 2, John Wiley & Sons, Chichester.pl_PL
dc.referencesKoele P. (1982), Calculating power in analysis of variance, „Psychological Bullettin”, vol. 92, no. 2, s. 513–526.pl_PL
dc.referencesLandis J.R., Sullivan J., Sheley (1973), Feminist attitudes as related to sex of the interviewer, „Pacific Sociological Review”, vol. 16, s. 305–314.pl_PL
dc.referencesLindman H.R. (1992), Analysis of variance in experimental design, Springer-Verlag, New York, NY.pl_PL
dc.referencesLisowska-Magdziarz M. (2004), Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, seria wydawnicza: Zeszyty Wydziałowe, Zeszyt nr 1, Uniwersytet Jagielloński.pl_PL
dc.referencesMalarska A. (2005), Statystyczna analiza danych wspomagana programem SPSS, SPSS Polska, Kraków.pl_PL
dc.referencesMartindale C. (1978), The therapist-as-fixed-effect fallacy in psychotherapy research, „Journal of Consulting and Clinic Psychology”, vol. 46, no. 6, s. 1526–1530.pl_PL
dc.referencesMaxwell S. E., Delaney H.D., Kelly K. (2018), Designing experiments and analyzing data. A model comparison perspective. Third edition, Routledge, Taylor & Francis, New York, NY.pl_PL
dc.referencesMcgraw K.O., Wong S.P. (1996), Forming inferences about intraclass correlation coefficients, „Psychological Methods”, vol. 1, no. 1, s. 30–46.pl_PL
dc.referencesPilkonis P.A., Imber S.D., Lewis P., Rubinsky P. (1984), A comparative outcome study of individual, group, and conjoint psychotherapy, „Psychotherapy”, vol. 41, s. 431–437.pl_PL
dc.referencesRichter M.L., Seay M.B. (1987), ANOVA designs with subjects and stimuli as random effects: Applications to prototype effects on recognition memory, „Journal of Personality and Social Psychology”, vol. 53, no. 3, s. 470–480.pl_PL
dc.referencesRosenthal R., Rosnow R.L. (2009), Artifacts in behavioral research. Robert Rosenthal and Ralph L. Rosnow’s Classis Books, Oxford University Press, New York, NY.pl_PL
dc.referencesRozmus D. (2011), Analiza wariancji, [w]: E. Gatnar, M. Walesiak (red.), Analiza danych jakościowych i symbolicznych z wykorzystaniem programu R, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRószkiewicz M., Perek-Białas J., Węziak-Białowolska D., Zięba-Pietrzak A. (2013), Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRumenik D.K., Capasso D.R., Hendrick C. (1977), Experimenter sex effects in behavioral research, „Psychological Bulletin”, vol. 84, no. 5, s. 852–877.pl_PL
dc.referencesSahai H., Ageel M.I. (2000), The analysis of variance. Fixed, random and mixed models, Birkhäuser, Boston, MA.pl_PL
dc.referencesSahai H., Ojeda M.M. (2004), The analysis of variance for random models: theory, methods, applications and data analysis. Volume 1: Balance data, Springer Science+Business Media, New York, NY.pl_PL
dc.referencesSanta J.L., Miller J.L., Shaw M.L. (1979), Using quasi F to prevent alpha inflation due to stimulus variation, „ Psychological Bulletin”, vol. 86, no. 1, s. 37–46.pl_PL
dc.referencesSatterthwaite F.E. (1946), An approximate distribution of estimates of variance components, „Biometrics Bulletin”, vol. 2, s. 110–114.pl_PL
dc.referencesScheffé H.A. (1959), The analysis of variance, John Wiley & Sons, New York, NY.pl_PL
dc.referencesSchwarz C.J. (1993), The mixed-model ANOVA: The truth, the computer packages, the book. Part I: Balanced data, „The American Statistican”, vol. 47, no. 1, s. 48–59.pl_PL
dc.referencesShadish W.R., Cook T.D., Campbell D.T. (2002), Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference, Houghton Mifflin Company, Boston, MA.pl_PL
dc.referencesShavelson R.J., Webb N.M. (1991), Generalizability theory. A primer, Sage, Newbury Park.pl_PL
dc.referencesSitek W. (1976), Ankieter humanista i ankieter technik. Teoretyczne i praktyczne aspekty typologicznej selekcji ankieterów, [w]: Z. Gostkowski (red.), Z metodologii i metodyki socjologicznych badań terenowych: zeszyt 4, Warszawa, IFiS PAN, s. 63–113.pl_PL
dc.referencesSmith P.T. (2005), Random effects and fixed effects fallacy, [w:] B.S. Everitt, D.C. Howell (red.), Encyclopedia of Statistics in Behavioral Science, vol. 4, John Wiley & Sons, Chichester.pl_PL
dc.referencesStanisz A. (2007), Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 2. Modele liniowe i nieliniowe, Stat-Soft Polska, Kraków.pl_PL
dc.referencesSułek A. (1979), Eksperyment w badaniach społecznych, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSułek A. (2002), Ogród metodologii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSztabiński P.B. (1997), Ankieterzy i ich respondenci. Od kogo zależą wyniki badań ankietowych, IFiS PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzymczak W. (2018), Podstawy statystyki dla psychologów. Podręcznik akademicki, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTchach C., Berger V.W. (2005), Simple random assignment, [w:] B.S. Everitt, D.C. Howell (red.), Encyclopedia of Statistics in Behavioral Science, vol. 4, John Wiley & Sons, Chichester.pl_PL
dc.referencesTversky A., Kahneman D. (1971), Belief in the law of small numbers, „Psychological Bulletin”, vol. 76, no. 2.pl_PL
dc.referencesVaughan G.M., Corballis M.C. (1969), Beyond tests of significance: Estimating strength of effects in selected ANOVA designs, „Psychological Bulletin”, vol. 72, no. 3, s. 204–213.pl_PL
dc.referencesVogt W.P., Johnson R.B. (2016), The Sage dictionary of statistics & methodology. A nontechnical guide for the social sciences. Fifth edition, Sage, Los Angeles, CA.pl_PL
dc.referencesWells G.L., Windschitl P.D. (1999), Stimulus sampling and social psychological experimentation, „Personality and Social Psychology Bulletin”, vol. 25, s. 1115–1125.pl_PL
dc.referencesWest S.G. (2006), Poza eksperyment laboratoryjny – plany eksperymentalne oraz quasi-eksperymentalne w otoczeniu naturalnym, [w]: J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWickens T.D., Keppel G. (1983), One the choice of design and of test statistic in the analysis of experiments with sampled materials, „Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior”, vol. 22, s. 296–309.pl_PL
dc.referencesWike E.L., Church J.D. (1976), Comments on Clark’s “The Language-as-fixedeffect fallacy” , „Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior”, vol. 15, s. 249–255.pl_PL
dc.referencesWiktorowicz J., Grzelak M.M., Grzeszkiewicz-Radulska K. (2020), Analiza statystyczna z IBM SPSS Statistics, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesWiner B.J. (1971), Statistical principles in experimental design. Second Edition, McGraw-Hill, New York, NY.pl_PL
dc.referencesWiner B.J., Brown D.R., Michels K.M. (1991), Statistical principles in experimental design, McGraw-Hill, New York, NY.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-176-0
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe