Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDurkalevych, Viktoria
dc.contributor.authorSkubaczewska-Pniewska, Anna
dc.date.accessioned2023-07-07T10:56:34Z
dc.date.available2023-07-07T10:56:34Z
dc.date.issued2023-06-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47465
dc.description.abstractThe authors, using the methodology of semiotics, geopoetics and comparative studies, conduct a detailed analysis of Toruń’s “topographical fiction” in local crime trilogies by Piotr Głuchowski, Robert Małecki and Marcel Woźniak, which are treated in this article as part of a global literary trend called “murderous cities”. In the examined examples, journalistic investigations and journalistic style prevail. The authors assume that these novels are based on “topographical pact” which is accompanied by a “weak” autobiographical pact. Despite the popularity of Małecki’s and Woźniak’s stories enhanced by the writers themselves, e.g. via intertextual allusions, which is reflected in the ‘geopoetics of reception’ and which creates a topographically engaged interpretative community, the authors emphasize the role of Głuchowski’s novels (especially the first one) in the creation of the “murderous Torun”. According to the authors, Głuchowski’s fiction is not only the most original, but also the most actual. This paper shows that urban crime trilogies which develop the narrative identity of Toruń have already established a separate space on the literary map of Polish urban crime fiction.en
dc.description.abstractAutorki, wspierając się metodologią semiotyki, geopoetyki i komparatystyki, analizują toruńską „fikcję topograficzną” w lokalnych trylogiach kryminalnych Piotra Głuchowskiego, Roberta Małeckiego i Marcela Woźniaka, traktowanych w artykule jako element projektu literackiego pod hasłem „mordercze miasta”. W omawianych powieściach przeważają fabuły oparte na modelu śledztwa dziennikarskiego i dominuje styl dziennikarski. Badaczki wskazują, że toruńskie kryminały bazują na „pakcie topograficznym”, któremu towarzyszy „słaby” pakt autobiograficzny; zwracają też uwagę na zabiegi Małeckiego i Woźniaka podsycające poczytność ich utworów, m.in. gry intertekstualne i aluzje, co znajduje odzwierciedlenie w „geopoetyce odbioru” i buduje topograficznie zaangażowaną wspólnotę interpretacyjną. Podkreślają jednak rolę nieco zapomnianej trylogii Głuchowskiego (zwłaszcza pierwszej powieści) w kreowaniu „morderczego Torunia”. Według autorek fikcja Głuchowskiego jest nie tylko najbardziej oryginalna, ale też najbardziej aktualna. Artykuł dowodzi, że kryminalne trylogie miejskie, kreujące narracyjną tożsamość Torunia, zdążyły już wytworzyć odrębną przestrzeń na literackiej mapie polskich „kryminalnych miast”.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectfikcja topograficznapl
dc.subjectpakt topograficznypl
dc.subjectturystyka kryminalnapl
dc.subjecttrylogia kryminalnapl
dc.subjectmorderczy Toruńpl
dc.subjecttopographical fictionen
dc.subjecttopographical pacten
dc.subjectcriminal tourismen
dc.subjectcrime trilogyen
dc.subjectmurderous Torunen
dc.titleFikcja topograficzna w toruńskich trylogiach kryminalnychpl
dc.title.alternativeTopographical fiction in Torun’s crime trilogiesen
dc.typeArticle
dc.page.number289-316
dc.contributor.authorAffiliationDurkalevych, Viktoria - Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.contributor.authorAffiliationSkubaczewska-Pniewska, Anna - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAdamczewska-Baranowska Izabella, Łże-reportaże i prawdziwe fikcje: powieść dziennikarska i reportaż w czasie postprawdy i zwrotu performatywnego, Wydawnictwo UŁ, Łódź 2020.pl
dc.referencesAndrew Lucy, Phelps Catherine, Introduction, [w:] Crime Fiction in the City: Capital Crimes, red. L. Andrew, C. Phelps, University of Wales Press, Cardiff 2013, s. 1–5.pl
dc.referencesBrzostek Dariusz, „Eksperci i amatorzy. O internetowych praktykach recenzenckich jako „systemach eksperckich”, [w:] NETLOR. Wiedza cyfrowych tubylców, red. P. Grochowski, Wydawnictwo UMK, Toruń 2013, s. 215–235.pl
dc.referencesDurkalevych Viktoria, Na tropie miasta. Typologia odbioru toruńskich kryminałów w środowisku internetowym, „Litteraria Copernicana” 2021, nr 3 (39): Powieść kryminalna, red. A. Skubaczewska-Pniewska, s. 141–152, https://doi.org/10.12775/LC.2021.033pl
dc.referencesEffron Malcah, Kenley Nicole, Border Crossings: Space and Place in Crime Fiction, „Journal of Popular Culture” 2021, t. 54, nr 6, s. 1165–1172, https://doi.org/10.1111/jpcu.13085pl
dc.referencesErdmann Eva, Topographical Fiction: A World Map of International Crime Fiction, translated by Rosemary Little, „Cartographic Journal” 2011, t. 48, nr 4, s. 274–284, https://doi.org/10.1179/1743277411Y.0000000027pl
dc.referencesGeherin David, Scene of the Crime: The Importance of Place in Crime and Mystery Fiction, McFarland, Jefferson–London 2008.pl
dc.referencesGraf Magdalena, Graf Paweł, Miasto i/czy zbrodnia. Znaczenie scenerii miejskiej dla teorii powieści kryminalnej, „Litteraria Copernicana” 2021, nr 3 (39): Powieść kryminalna, red. A. Skubaczewska-Pniewska, s. 53–77, https://doi.org/10.12775/LC.2021.025pl
dc.referenceshttps://lubimyczytac.pl/ksiazka/139906/umarli-tancza [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referenceshttps://lubimyczytac.pl/ksiazka/180277/lod-nad-glowa [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referenceshttps://lubimyczytac.pl/ksiazka/221490/trzeci-zamach [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referenceshttps://lubimyczytac.pl/ksiazka/312551/najgorsze-dopiero-nadejdzie [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referenceshttps://lubimyczytac.pl/ksiazka/4496494/powtorka [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referenceshttps://lubimyczytac.pl/ksiazka/4807241/mgnienie [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referenceshttps://lubimyczytac.pl/ksiazka/4813455/otchlań [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referenceshttps://lubimyczytac.pl/ksiazka/4973939/koszmary-zasna-ostatnie [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referenceshttps://lubimyczytac.pl/ksiazka/4973940/porzuc-swoj-strach [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referencesJaka nazwa dla tzw. osiedla JAR?, https://www.konsultacje.torun.pl/sites/default/files/pictures/2016/raport_jar_nazwa.pdf [dostęp 22.02.2022]pl
dc.referencesKańtoch Anna, Moją bohaterkę ukształtowała obsesja. Rozmawia Przemysław Poznański, https://zupelnieinnaopowiesc.com/2021/06/18/ [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referencesKonończuk Elżbieta, Geobiograficzne doświadczenie lektury, [w:] Przestrzenie geo(bio)graficzne w literaturze, red. E. Konończuk, E. Sidoruk, Wydawnictwo UwB, Białystok 2015, s. 63–75.pl
dc.referencesMałecki Robert, O autorze, https://robertmalecki.pl/o-autorze,3,pl.html [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referencesMarcel Woźniak, https://pl.wikipedia.org/wiki/Marcel_Woźniak [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referencesMarcel Woźniak napisał książkę. Z M. Wozniakiem rozmawia I. Muszytowska-Rzeszotek, https://www.radiopik.pl/6,56752,marcel-wozniak-napisal-ksiazke [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referencesMizerkiewicz Tomasz, Fizyka ciał miejskich, czyli o współczesnym polskim kryminale, http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=154&artykul=3305 [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referencesPudełko Agnieszka, Zbrodnia w mieście – turystyka literacka śladami powieści kryminalnych, „Turystyka Kulturowa” 2015, nr 10, s. 38–57.pl
dc.referencesRobert Małecki, https://robertmalecki.pl/ [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referencesRobert Małecki. Wywiady/Media. Z R. Małeckim rozmawia M. Sobczak, https://robertmalecki.pl/wywiady-media,7,pl.html [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referencesSzalewska Katarzyna, Urban Genres – an Attempt at Defining the Genological Landscape, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2015, t. 58, z. 1, s. 29–40.pl
dc.referencesŚladami Eberharda Mocka, https://visitwroclaw.eu/sladami-eberharda-mocka [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referencesTso Ann, The Literary Psychogeography of London: Otherworlds of Alan Moore, Peter Ackroyd, and Iain Sinclair, Palgrave Macmillan, Cham 2020, https://doi.org/10.1007/978-3-030-52980-2pl
dc.referencesTuszyńska Justyna, Mordercze miasta (?) Nowy polski kryminał – zwrot przestrzenny czy gra miejska?, „Studia Poetica” 2014, t. 2, s. 101–109.pl
dc.referencesUmarli tańczą. Powieść laureata Grand Press Piotra Głuchowskiego o zbrodniach i dziennikarzach, którzy kasą nie śmierdzą, https://natemat.pl/14245,umarli-tancza-powiesc-laureata-grand-press-piotra-gluchowskiego-o-zbrodniach-i-dziennikarzach-ktorzy-kasa-nie-smierdza [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referencesW kryminale Toruń ma się bardzo dobrze, rozmawiają Robert Małecki i Marcel Woźniak, https://torun.wyborcza.pl/torun/7,48723,22692007,kryminalna-strona-torunia.html [dostęp 22.02.2022].pl
dc.referencesWróblewska Violetta, Toruń i ptasia grypa, czyli dawne i nowe opowieści o mieście (ujęcie folklorystyczne), [w:] Z Torunia. Teksty miejscem zainspirowane, red. A. Nadolska-Styczyńska, Wydawnictwo UMK, Toruń 2016, s. 237–267.pl
dc.contributor.authorEmailDurkalevych, Viktoria - viktoria.durkalevych@kul.pl
dc.contributor.authorEmailSkubaczewska-Pniewska, Anna - annaskpn@umk.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.66.13
dc.relation.volume66


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0