Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRuszczyńska , Marta
dc.date.accessioned2023-07-07T10:56:31Z
dc.date.available2023-07-07T10:56:31Z
dc.date.issued2023-06-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47461
dc.description.abstractThe main thesis of the article is an attempt to prove the existence of a forgotten element of retro crime fiction in the era of the People’s Republic of Poland on the example of Sławomir Sierecki’s stories. In this context, the author interprets the works published under the joint title Tomorrow before midnight. We find there an intertextual discourse with the works of Conan Doyle, Arsene Lupin and American crime fiction. Within them, the author refers to three types of detective novels, presenting his criminal stories from the end of 19th century to 1929. What the three stories have in common is the formula of pastiche references to the above-mentioned artists and the accompanying scenery of the Tri-City (Gdańsk, Sopot and Gdynia). History is not only a decoration here, but it is ideologized as part of the presentation of historical politics, most visible in Memory of Hongkong. In her interpretation of the stories, the author focuses primarily on reading the character of the criminal discourse, as it is the main determinant of this retronovel. And thanks to him, Sierecki’s stories can be considered the starting point of retro crime fiction in Polish literature. It is no coincidence that this flight into the past is connected with the crisis of the militia novel in the declining period of the People’s Republic of Poland.en
dc.description.abstractGłówną tezą artykułu jest próba udowodnienia istnienia zapomnianego ogniwa kryminału retro w dobie PRL na przykładzie opowiadań Sławomira Siereckiego. W tym kontekście autorka interpretuje utwory, które ukazały się pod wspólnym tytułem Jutro przed północą. Znajdujemy w nich intertekstualny dyskurs z twórczością Conan Doyle’a, Arsena Lupina i kryminału amerykańskiego. Sierecki nawiązuje w ich obrębie do trzech odmian powieści detektywistycznej, prezentując kryminalne historie od końca XIX wieku aż po rok 1929. Analizowane opowiadania łączy formuła pastiszowych odniesień do wspomnianych twórców oraz towarzysząca im sceneria Trójmiasta (Gdańska, Sopotu i Gdyni). Historia nie tylko jest tu dekoracją, ale poddana zostaje ideologizacji w ramach prezentacji polityki historycznej, najbardziej widocznej w Szkatułce z Hongkongu. Autorka w swojej interpretacji opowiadań skupia się przede wszystkim na odczytaniu charakteru kryminalnego dyskursu, gdyż jest on głównym wyznacznikiem tej retropowieści i to dzięki niemu można uznać opowiadania Siereckiego za początkowe ogniwo kryminału retro w polskiej literaturze. Nieprzypadkowo ta ucieczka w przeszłość wiąże się z kryzysem powieści milicyjnej w schyłkowym okresie PRL.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectretrokryminałpl
dc.subjectpowieść milicyjnapl
dc.subjectintertekstualizmpl
dc.subjectpastiszpl
dc.subjectretro crime fictionen
dc.subjectmilitia novelen
dc.subjectintertextualismen
dc.subjectpasticheen
dc.titleOpowiadania Sławomira Siereckiego. Zapomniane ogniwo kryminału retro w dobie PRLpl
dc.title.alternativeShort stories by Sławomir Sierecki. A forgotten link in retro crime fiction in the era of the People’s Republic of Polanden
dc.typeArticle
dc.page.number197-212
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Zielonogórskipl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesSierecki Sławomir, Dalej tylko ciemność, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1985.pl
dc.referencesSierecki Sławomir, Jutro przed północą, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk 1979.pl
dc.referencesBarańczak Stanisław, Poetyka polskiej powieści kryminalnej, „Teksty” 1973, nr 6, s. 63–83.pl
dc.referencesBartelski Lesław M., Sierecki Sławomir, [w:] tenże, Polscy pisarze współcześni. Informator 1944–1974, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1977, s. 319.pl
dc.referencesCzubaj Mariusz, Etnolog w mieście grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Oficynka, Gdańsk 2010.pl
dc.referencesDobek Tomasz Daniel, Dokąd idziesz Retro – rzecz o polskim kryminale historycznym, „Dekada Literacka” 2008, nr 1, s. 10–16.pl
dc.referencesDunin Janusz, Druk i wielkomiejski folklor, „Media – Kultura – Społeczeństwo” 2018, nr 3, s. 11–21.pl
dc.referencesKraska Mariusz, Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału, Fundacja Terytoria Książki, Gdańsk 2013.pl
dc.referencesKryminalne światy przeszłości, red. W. Brylla, M. Ruszczyńska, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2021.pl
dc.referencesKryminał. Okna na świat, red. M. Ruszczyńska, D. Kulczycka, W. Brylla, E. Gazdecka, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2017.pl
dc.referencesMartuszewska Anna, Powieść kryminalna, [hasło w:] Słownik literatury popularnej, pod red. T. Żabskiego, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2006, s. 464–471.pl
dc.referencesReynolds Simon, Retromania. Jak popkultura żywi się własną przeszłością, przeł. F. Łobodziński, Kosmos Kosmos, Warszawa 2018.pl
dc.referencesRuszczyńska Marta, Polski kryminał i wiek XIX, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2019.pl
dc.referencesSkotarczak Dorota, Otwierać, milicja! O powieści kryminalnej w PRL, IPN, Szczecin–Warszawa 2019.pl
dc.referencesPitera Paweł, Na kłopoty Bednarski (1986).pl
dc.referencesPitera Paweł, Szkatułka z Hongkongu (1983).pl
dc.contributor.authorEmailm.ruszczynska@ifp.uz.zgora.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.66.09
dc.relation.volume66


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0