Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTuszyńska, Justyna
dc.date.accessioned2023-07-07T10:56:26Z
dc.date.available2023-07-07T10:56:26Z
dc.date.issued2023-06-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47456
dc.description.abstractThis paper is an attempt at finding answers to the following questions: How can the term gay crime novel be understood? Has such a sub-genre been established in Poland? Is it a sub-genre of crime fiction or rather gay novel? The author examines works by such writers as Edward Pasewicz (Śmierć w darkroomie [The Death in the Darkroom]), Michał Witkowski (Drwal [The Woodcutter], Zbrodniarz i dziewczyna [The Criminal and the Girl]), and Andrzej Selerowicz (Kryptonim „Hiacynt” [Codename Hyacinth], Zbrodnia, której nie było [The Crime that Never Was]). The analysis of the works is focused on the use of the crime scheme and selected writ-ing techniques in the context of the most popular strategies typical of crime fiction convention (e.g. a shift towards a socially engaged novel, urban space exploration, psychologisation of protagonists) as well as the most important characteristics of naturalistic novel (different ideas of presenting social groups).en
dc.description.abstractArtykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytania: Jak możemy rozumieć pojęcie „kryminał gejowski”? Czy w Polsce wyodrębniła się taka odmiana gatunkowa? Czy jest to odmiana kryminału, czy raczej powieści gejowskiej? Przedmiot zainteresowania stanowią między innymi utwory Edwarda Pasewicza (Śmierć w darkroomie), Michała Witkowskiego (Drwal, Zbrodniarz i dziewczyna) i Andrzeja Selerowicza (Kryptonim „Hiacynt”, Zbrodnia, której nie było). Analiza tych utworów skupia się na sposobie wykorzystania schematu kryminalnego oraz wybranych taktyk pisarskich w kontekście najpopularniejszych strategii charakterystycznych dla konwencji kryminalnej (np. zwrot w stronę powieści społecznie zaangażowanej, eksplorowanie przestrzeni miejskiej, psychologizacja bohaterów), a także najważniejszych cech powieści środowiskowej (różne koncepcje przedstawiania grup społecznych). W konsekwencji definicja kryminału gejowskiego odnosi się zarówno do cech powieści środowiskowej, jak i kryminalnej, sytuując analizowany fenomen literacki w domenie odmian gatunkowych literatury popularnej, wraz z właściwymi jej historycznymi przekształceniami poetyki oraz semantyki tekstów.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectLGBTQpl
dc.subjectpowieść kryminalnapl
dc.subjectpowieść gejowskapl
dc.subjectpowieść środowiskowapl
dc.subjectLGBTQen
dc.subjectcrime fictionen
dc.subjectgay novelen
dc.subjectnaturalistic novelen
dc.titleCzy istnieje polski kryminał gejowski? Rekonesanspl
dc.title.alternativeIs there a Polish gay crime novel? A studyen
dc.typeArticle
dc.page.number71-94
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesPasewicz Edward, Śmierć w darkroomie, EMG, Kraków 2007.pl
dc.referencesRyziński Remigiusz, Hiacynt. PRL wobec homoseksualistów, Czarne, Wołowiec 2021.pl
dc.referencesSelerowicz Andrzej, Kryptonim „Hiacynt”, Queermedia.pl, Kraków 2015.pl
dc.referencesSelerowicz Andrzej, Zbrodnia, której nie było, Novae Res, Gdynia 2017.pl
dc.referencesWitkowski Michał, Drwal, Znak, Kraków 2018.pl
dc.referencesWitkowski Michał, Lubiewo, Korporacja Ha!art, Kraków 2005.pl
dc.referencesWitkowski Michał, Zbrodniarz i dziewczyna, Świat Książki, Warszawa 2014.pl
dc.referencesCzubaj Mariusz, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Oficynka, Gdańsk 2010.pl
dc.referencesDunin Kinga, Polska homoliteracka, „Gazeta Wyborcza” z dn. 17 grudnia 2005 (nr 293).pl
dc.referencesHannerz Ulf, Odkrywanie miasta. Antropologia obszarów miejskich, przekł. E. Klekot, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006.pl
dc.referencesLiteratura kryminalna. Na tropie źródeł, red. A. Gemra, EMG, Kraków 2015.pl
dc.referencesLiteratura kryminalna. Śledztwo w sprawie gatunków, red. A Gemra, EMG, Kraków 2014.pl
dc.referencesMazurkiewicz Adam, Tropy autotematyczne w polskiej literaturze kryminalnej (rekonesans), „Literaria Copernicana” 2021, nr 3 (39), s. 33–51. https://doi.org/10.12775/LC.2021.024pl
dc.referencesPotrykus-Woźniak Paulina, Słownik nowych gatunków i zjawisk literackich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Bielsko-Biała 2010.pl
dc.referencesRitz German, Iwaszkiewicz, Breza, Mach: niewypowiadalne pożądanie a poetyka narracji, tłum. A. Kopacki, [w:] G. Ritz, Nić w labiryncie pożądania. Gender i płeć w literaturze polskiej od romantyzmu do postmodernizmu, Wiedza Pow-szechna, Warszawa 2002.pl
dc.referencesSłownik literatury popularnej, pod red. T. Żabskiego, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, Wrocław 1997.pl
dc.referencesSłownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.pl
dc.referencesŚmieja Wojciech, Homoseksualność i polska nowoczesność. Szkice o teorii, historii i literaturze, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2015.pl
dc.referencesŚmieja Wojciech, Kanon i kanony, czyli jak rozumieć pojęcie „literatura homoseksualna”?, „Teksty Drugie” 2008, nr 1–2, s. 96–116.pl
dc.referencesŚmieja Wojciech, Literatura, której nie ma. Szkice o polskiej „literaturze homoseksualnej”, Universitas, Kraków 2010.pl
dc.referencesTomasik Krzysztof, Gejerel. Mniejszości seksualne w PRL-u, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012.pl
dc.referencesTuszyńska Justyna, Dlaczego literaturoznawcy c(z)ytują kryminały? Schemat opowieści kryminalnej jako narzędzie teoretycznoliterackie, Wydawnictwo UMK, Toruń 2021.pl
dc.referencesTuszyńska Justyna, Mordercze miasta (?) Nowy polski kryminał – zwrot przestrzenny czy gra miejska?, „Studia Poetica II” 2014, s. 101–109.pl
dc.referencesTuszyńska Justyna, Wytwarzanie pamięci. Współczesne opowieści o „Gejerelu”, „Literatura Ludowa” 2021, t. 65, nr 3, s. 37–49, https://doi.org/10.12775/LL.3.2021.004pl
dc.referencesWarkocki Błażej, Homo niewiadomo. Polska proza wobec odmienności, Sic!, Warszawa 2007.pl
dc.referencesWarkocki Błażej, Literatura homoseksualna ontologia vs uznanie, „Pamiętnik Literacki” 2012, 103/4, s. 273–280.pl
dc.referencesWhite Edmund, Jean Genet, Gallimard, Paris 1993.pl
dc.referencesHiacynt, Polska 2021, reż. Piotr Domalewski.pl
dc.referencesSummer vacation (oryg. Hofesh Gadol), Izrael 2012, reż. Tal Granit, Sharon Maymon.pl
dc.referencesSyberia, Rosja, USA 2021, reż. Wiaczesław Koptiurewski.pl
dc.referencesTajemnica Brokeback Mountain, USA, Kanada 2005, reż. Ang Lee.pl
dc.contributor.authorEmailjus.tuszynska@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.66.04
dc.relation.volume66


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0