dc.contributor.author | Tuszyńska, Justyna | |
dc.date.accessioned | 2023-07-07T10:56:26Z | |
dc.date.available | 2023-07-07T10:56:26Z | |
dc.date.issued | 2023-06-30 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47456 | |
dc.description.abstract | This paper is an attempt at finding answers to the following questions: How can the term gay crime novel be understood? Has such a sub-genre been established in Poland? Is it a sub-genre of crime fiction or rather gay novel? The author examines works by such writers as Edward Pasewicz (Śmierć w darkroomie [The Death in the Darkroom]), Michał Witkowski (Drwal [The Woodcutter], Zbrodniarz i dziewczyna [The Criminal and the Girl]), and Andrzej Selerowicz (Kryptonim „Hiacynt” [Codename Hyacinth], Zbrodnia, której nie było [The Crime that Never Was]). The analysis of the works is focused on the use of the crime scheme and selected writ-ing techniques in the context of the most popular strategies typical of crime fiction convention (e.g. a shift towards a socially engaged novel, urban space exploration, psychologisation of protagonists) as well as the most important characteristics of naturalistic novel (different ideas of presenting social groups). | en |
dc.description.abstract | Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytania: Jak możemy rozumieć pojęcie „kryminał gejowski”? Czy w Polsce wyodrębniła się taka odmiana gatunkowa? Czy jest to odmiana kryminału, czy raczej powieści gejowskiej? Przedmiot zainteresowania stanowią między innymi utwory Edwarda Pasewicza (Śmierć w darkroomie), Michała Witkowskiego (Drwal, Zbrodniarz i dziewczyna) i Andrzeja Selerowicza (Kryptonim „Hiacynt”, Zbrodnia, której nie było). Analiza tych utworów skupia się na sposobie wykorzystania schematu kryminalnego oraz wybranych taktyk pisarskich w kontekście najpopularniejszych strategii charakterystycznych dla konwencji kryminalnej (np. zwrot w stronę powieści społecznie zaangażowanej, eksplorowanie przestrzeni miejskiej, psychologizacja bohaterów), a także najważniejszych cech powieści środowiskowej (różne koncepcje przedstawiania grup społecznych). W konsekwencji definicja kryminału gejowskiego odnosi się zarówno do cech powieści środowiskowej, jak i kryminalnej, sytuując analizowany fenomen literacki w domenie odmian gatunkowych literatury popularnej, wraz z właściwymi jej historycznymi przekształceniami poetyki oraz semantyki tekstów. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | LGBTQ | pl |
dc.subject | powieść kryminalna | pl |
dc.subject | powieść gejowska | pl |
dc.subject | powieść środowiskowa | pl |
dc.subject | LGBTQ | en |
dc.subject | crime fiction | en |
dc.subject | gay novel | en |
dc.subject | naturalistic novel | en |
dc.title | Czy istnieje polski kryminał gejowski? Rekonesans | pl |
dc.title.alternative | Is there a Polish gay crime novel? A study | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 71-94 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu | pl |
dc.identifier.eissn | 2353-1908 | |
dc.references | Pasewicz Edward, Śmierć w darkroomie, EMG, Kraków 2007. | pl |
dc.references | Ryziński Remigiusz, Hiacynt. PRL wobec homoseksualistów, Czarne, Wołowiec 2021. | pl |
dc.references | Selerowicz Andrzej, Kryptonim „Hiacynt”, Queermedia.pl, Kraków 2015. | pl |
dc.references | Selerowicz Andrzej, Zbrodnia, której nie było, Novae Res, Gdynia 2017. | pl |
dc.references | Witkowski Michał, Drwal, Znak, Kraków 2018. | pl |
dc.references | Witkowski Michał, Lubiewo, Korporacja Ha!art, Kraków 2005. | pl |
dc.references | Witkowski Michał, Zbrodniarz i dziewczyna, Świat Książki, Warszawa 2014. | pl |
dc.references | Czubaj Mariusz, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Oficynka, Gdańsk 2010. | pl |
dc.references | Dunin Kinga, Polska homoliteracka, „Gazeta Wyborcza” z dn. 17 grudnia 2005 (nr 293). | pl |
dc.references | Hannerz Ulf, Odkrywanie miasta. Antropologia obszarów miejskich, przekł. E. Klekot, Wydawnictwo UJ, Kraków 2006. | pl |
dc.references | Literatura kryminalna. Na tropie źródeł, red. A. Gemra, EMG, Kraków 2015. | pl |
dc.references | Literatura kryminalna. Śledztwo w sprawie gatunków, red. A Gemra, EMG, Kraków 2014. | pl |
dc.references | Mazurkiewicz Adam, Tropy autotematyczne w polskiej literaturze kryminalnej (rekonesans), „Literaria Copernicana” 2021, nr 3 (39), s. 33–51. https://doi.org/10.12775/LC.2021.024 | pl |
dc.references | Potrykus-Woźniak Paulina, Słownik nowych gatunków i zjawisk literackich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Bielsko-Biała 2010. | pl |
dc.references | Ritz German, Iwaszkiewicz, Breza, Mach: niewypowiadalne pożądanie a poetyka narracji, tłum. A. Kopacki, [w:] G. Ritz, Nić w labiryncie pożądania. Gender i płeć w literaturze polskiej od romantyzmu do postmodernizmu, Wiedza Pow-szechna, Warszawa 2002. | pl |
dc.references | Słownik literatury popularnej, pod red. T. Żabskiego, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, Wrocław 1997. | pl |
dc.references | Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. | pl |
dc.references | Śmieja Wojciech, Homoseksualność i polska nowoczesność. Szkice o teorii, historii i literaturze, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2015. | pl |
dc.references | Śmieja Wojciech, Kanon i kanony, czyli jak rozumieć pojęcie „literatura homoseksualna”?, „Teksty Drugie” 2008, nr 1–2, s. 96–116. | pl |
dc.references | Śmieja Wojciech, Literatura, której nie ma. Szkice o polskiej „literaturze homoseksualnej”, Universitas, Kraków 2010. | pl |
dc.references | Tomasik Krzysztof, Gejerel. Mniejszości seksualne w PRL-u, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012. | pl |
dc.references | Tuszyńska Justyna, Dlaczego literaturoznawcy c(z)ytują kryminały? Schemat opowieści kryminalnej jako narzędzie teoretycznoliterackie, Wydawnictwo UMK, Toruń 2021. | pl |
dc.references | Tuszyńska Justyna, Mordercze miasta (?) Nowy polski kryminał – zwrot przestrzenny czy gra miejska?, „Studia Poetica II” 2014, s. 101–109. | pl |
dc.references | Tuszyńska Justyna, Wytwarzanie pamięci. Współczesne opowieści o „Gejerelu”, „Literatura Ludowa” 2021, t. 65, nr 3, s. 37–49, https://doi.org/10.12775/LL.3.2021.004 | pl |
dc.references | Warkocki Błażej, Homo niewiadomo. Polska proza wobec odmienności, Sic!, Warszawa 2007. | pl |
dc.references | Warkocki Błażej, Literatura homoseksualna ontologia vs uznanie, „Pamiętnik Literacki” 2012, 103/4, s. 273–280. | pl |
dc.references | White Edmund, Jean Genet, Gallimard, Paris 1993. | pl |
dc.references | Hiacynt, Polska 2021, reż. Piotr Domalewski. | pl |
dc.references | Summer vacation (oryg. Hofesh Gadol), Izrael 2012, reż. Tal Granit, Sharon Maymon. | pl |
dc.references | Syberia, Rosja, USA 2021, reż. Wiaczesław Koptiurewski. | pl |
dc.references | Tajemnica Brokeback Mountain, USA, Kanada 2005, reż. Ang Lee. | pl |
dc.contributor.authorEmail | jus.tuszynska@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1505-9057.66.04 | |
dc.relation.volume | 66 | |