Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorChmielewski, Piotr
dc.date.accessioned2023-07-03T11:26:03Z
dc.date.available2023-07-03T11:26:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationChmielewski, P. (2023). Komunikacja w radiu finansowanym przez społeczność. Przypadek internetowej stacji Radio 357. Studia Medioznawcze, 24(2), 153–164. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.sm.2023.2.735pl_PL
dc.identifier.issn2451-1617
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47410
dc.description.abstractCelem tekstu jest analiza modelu komunikacji z patronami Radia 357 – internetowej stacji radiowej finansowanej przez słuchaczy przy wykorzystaniu patronatu cyfrowego. Metodologia: dokonano jakościowej analizy treści znajdujących się na forum dla patronów rozgłośni. Na materiał empiryczny złożyło się 200 postów stacji, 21 081 komentarzy patronów oraz nagrania filmowe trwające łącznie 1050 minut. Analiza objęła okres od października 2020 r. do stycznia 2022 r. Wyniki i wnioski: przeprowadzona analiza wskazuje, że model komunikacji Radia 357 jest silnie uwarunkowany przez sposób finansowania rozgłośni. Stacja równolegle komunikuje się ze wszystkimi słuchaczami (za pośrednictwem strony internetowej oraz mediów społecznościowych) i moderuje odrębne fora dla najbardziej zaangażowanych patronów. Komunikacja wynika częściowo z indywidualnego modelu przyjętego przez rozgłośnię, częściowo zaś z ram i narzędzi narzuconych przez techniczne uwarunkowania platformy crowdfundingowej, na której prowadzona jest zbiórka. Wartość badawcza: analiza dostarcza wiedzy na temat charakterystyki oraz mocnych i słabych stron opisywanego modelu komunikacji. Co szczególnie ważne, zważywszy na ostatnie dekady dynamicznego rozwoju radiofonii, model ten istotnie różni się od dotychczasowego sposobu komunikowania tradycyjnych stacji radiowych.pl_PL
dc.description.abstractThe purpose of the text is to analyze the model of communication with patrons of Radio 357 – an online radio station funded by listeners using digital patronage. Methodology: a qualitative analysis of the content found in the forum for patrons of the radio station was carried out. The empirical material consisted of 200 posts by the station, 21,081 comments by patrons, and videos lasting a total of 1,050 minutes. The analysis covered the period from October 2020 to January 2022. Results and conclusions: the analysis conducted indicates that Radio 357’s communication model is strongly determined by the way the radio station is fi nanced. The station communicates with all listeners in parallel (via its website and social media) and moderates separate forums for the most committed patrons. The communication is partly due to the individual model adopted by the radio station, and partly due to the framework and tools imposed by the technicalities of the crowdfunding platform on which the collection is conducted. Research value: the analysis provides insight into the characteristics and strengths and weaknesses of the described communication model. What is particularly important, given the last decades of rapid development of radio broadcasting, this model is signifi cantly different from the previous way of communication of traditional radio stations.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesStudia Medioznawcze;2
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.subjectodbiorcy radiapl_PL
dc.subjectpatronat cyfrowypl_PL
dc.subjectpraktyki komunikacyjnepl_PL
dc.subjectradio internetowepl_PL
dc.subjectRadio 357pl_PL
dc.subjectradio audiencepl_PL
dc.subjectdigital patronagepl_PL
dc.subjectcommunication practicespl_PL
dc.subjectinternet radiopl_PL
dc.titleKomunikacja w radiu finansowanym przez społeczność. Przypadek internetowej stacji Radio 357pl_PL
dc.title.alternativeCommunication in community-funded radio. The case of online station Radio 357pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number153-164pl_PL
dc.referencesBaoill, A.Ó. (2008). Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press. 336 pp. $29.95 (hardbound). Social Science Computer Review, 26(2), 252–254. https://doi.org/10.1177/0894439307306088 DOI: https://doi.org/10.1177/0894439307306088pl_PL
dc.referencesBaran, D. (2021). Życie po Trójce. Nowe inicjatywy radiowe w Polsce. W J. Kępa-Mętrak, P. Ciszek (Red.), Polski system medialny w procesie zmian (s. 55–78). Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. https://doi.org/10.25951/4436pl_PL
dc.referencesBaym, N.K. (2015). Connect With Your Audience! The Relational Labor of Connection. The Communication Review, 18, 14–22. https://doi.org/10.1080/10714421.2015.996401 DOI: https://doi.org/10.1080/10714421.2015.996401pl_PL
dc.referencesBonifacio, R., Hair, L., & Wohn, D.Y. (2021). Beyond fans: The relational labor and communication practices of creators on Patreon. New Media & Society, 146144482110279. https://doi.org/10.1177/14614448211027961 DOI: https://doi.org/10.1177/14614448211027961pl_PL
dc.referencesBonini, T. (2014). Doing radio in the age of Facebook. Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 12, 73–87. https://doi.org/10.1386/rjao.12.1-2.73_1 DOI: https://doi.org/10.1386/rjao.12.1-2.73_1pl_PL
dc.referencesBottomley, A. (2020). Sound Streams: A Cultural History of Radio-Internet Convergence. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press. DOI: https://doi.org/10.3998/mpub.9978838pl_PL
dc.referencesCassirer, H.R. (1959). Audience Participation. New Style. Public Opinion Quarterly, 23, 529. https://doi.org/10.1086/266907 DOI: https://doi.org/10.1086/266907pl_PL
dc.referencesChwastyk-Kowalczyk, J. (2022). Śmierć kultowej Trójki w 2020 roku z perspektywy wiernej słuchaczki. Rocznik Historii Prasy Polskiej, 25(1), 57–71. https://doi.org/10.24425/RHPP.2022.140485pl_PL
dc.referencesCunningham, S., & Craig, D.R. (2019). Social media entertainment: the new intersection of Hollywood and Silicon Valley. New York: New York University Press. DOI: https://doi.org/10.18574/nyu/9781479838554.001.0001pl_PL
dc.referencesDoliwa, U. (2010). Radio internetowe – realna alternatywa dla rozgłośni koncesjonowanych? Media – Kultura – Komunikacja Społeczna, 6, 112–122.pl_PL
dc.referencesDoliwa, U. (2022). Internet radio and podcasts as alternative to the public service and commercial mainstream media in Poland: the cases of Radio Nowy Świat, Radio 357, and Raport o stanie świata. El Profesional de la información, e310506. https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.06 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.06pl_PL
dc.referencesDuszczyk, M. (2022, 21 lutego). Crowdfunding w Polsce wystrzelił. Duże pieniądze płyną z sieci. Pobrane 30 stycznia 2023 r. z https://www.rp.pl/finanse/art35728211-crowdfunding-w-polsce-wystrzelil-duze-pieniadze-plyna-z-siecipl_PL
dc.referencesFrench, M., & Bazarova, N.N. (2017). Is Anybody out There? Understanding Masspersonal Communication through Expectations for Response across Social Media Platforms. Journal of Computer-Mediated Communication, 22, 303–319. https://doi.org/10.1111/jcc4.12197 DOI: https://doi.org/10.1111/jcc4.12197pl_PL
dc.referencesGąbka, A. (2021, 14 grudnia). Co się stało z ponad milionem słuchaczy Trójki? Pobrane 30 stycznia 2023 r. z https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/trojka-polskie-radio-agnieszka-kaminska-radio-track-kantar-polska-analizapl_PL
dc.referencesGómez-Diago, G. (2015). Communication in Crowdfunding Online Platforms. In N. Zagalo & P. Branco (Eds.), Creativity in the Digital Age, Springer Series on Cultural Computing (pp. 171–190). London: Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-6681-8_10 DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4471-6681-8_10pl_PL
dc.referencesHossain, M., & Oparaocha, G.O. (2017). Crowdfunding: Motives, Definitions, Typology and Ethical Challenges. Entrepreneurship Research Journal, 7(2), 20150045. https://doi.org/10.1515/erj-2015-0045 DOI: https://doi.org/10.1515/erj-2015-0045pl_PL
dc.referencesKędzierska-Szczepaniak, A., & Próchniak, J. (2018). Financing of cultural projects through crowdfunding platforms in Poland using the example of wspieramkulture.pl. Management Sciences, 23(3), 12–22. https://doi.org/10.15611/ms.2018.3.02 DOI: https://doi.org/10.15611/ms.2018.3.02pl_PL
dc.referencesKnepper, B. (2017). NO ONE MAKES A LIVING ON PATREON. Retrieved October 5, 2022, from https://theoutline.com/post/2571/no-one-makes-a-living-on-patreonpl_PL
dc.referencesKołodziejczyk, W., & Stępka, P. (2006). Radio internetowe – szanse i wyzwania. Studia Medioznawcze, 25, 126–151.pl_PL
dc.referencesKozioł-Nadolna, K. (2015). Crowdfunding jako źródło finansowania innowacyjnych projektów. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 73, 671–683.pl_PL
dc.referencesLehner, O.M. (2013). Crowdfunding social ventures: a model and research agenda. Venture Capital, 15, 289–311. https://doi.org/10.1080/13691066.2013.782624 DOI: https://doi.org/10.1080/13691066.2013.782624pl_PL
dc.referencesŁysoń, T. (2021). Nowe instytucje medialne na polskim rynku mediów – Radio Nowy Świat, Radio 357. W D. Popielec & K. Marcinkiewicz (Red.), Media – język – społeczeństwo. Stan badań i aktualne problemy (s. 48–72). Kraków – Wrocław: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ – Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej.pl_PL
dc.referencesOrdanini, A., Miceli, L., Pizzetti, M., & Parasuraman, A. (2011). Crowd‐funding: transforming customers into investors through innovative service platforms. Journal of Service Management, 22, 443–470. https://doi.org/10.1108/09564231111155079 DOI: https://doi.org/10.1108/09564231111155079pl_PL
dc.referencesO’Sullivan, P.B., & Carr, C.T. (2018). Masspersonal communication: A model bridging the mass-interpersonal divide. New Media & Society, 20, 1161–1180. https://doi.org/10.1177/1461444816686104 DOI: https://doi.org/10.1177/1461444816686104pl_PL
dc.referencesPluszyńska, A., & Szopa, A. (2018). Crowdfunding w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesRadio 357. (2020). Live dla patronów z 6 października 2020 r. [Materiał dostępny wyłącznie dla patronów stacji].pl_PL
dc.referencesRadio 357. (2021a). Live dla patronów z 5 marca 2021 r. [Materiał dostępny wyłącznie dla patronów stacji].pl_PL
dc.referencesRadio 357. (2021b). Mamy wybrany certyfikat! Pobrane z https://patronite.pl/post/20112/mamy-wybrany-certyfikat. [Materiał dostępny wyłącznie dla patronów stacji].pl_PL
dc.referencesRadio 357. (2021c). Rusza przedsprzedaż kubka dla Patronów! Pobrane z https://patronite.pl/post/24206/rusza-przedsprzedaz-kubka-dla-patronow. [Materiał dostępny wyłącznie dla patronów stacji].pl_PL
dc.referencesRadio 357. (2021d). Porozmawiajmy o publicystyce. Pobrane z https://patronite.pl/post/19394/porozmawiajmy-o-publicystyce. [Materiał dostępny wyłącznie dla patronów stacji].pl_PL
dc.referencesRadio 357. (2021e). Nowy, bliższy cel na Patronite! Pobrane z https://patronite.pl/post/16747/nowy-blizszy-cel-na-patronite. [Materiał dostępny wyłącznie dla patronów stacji].pl_PL
dc.referencesRadio 357. (2021f). JEST PYTANIE? JEST ODPOWIEDŹ! #2. Pobrane z https://patronite.pl/post/24818/jest-pytanie-jest-odpowiedz-2. [Materiał dostępny wyłącznie dla patronów stacji].pl_PL
dc.referencesRadio 357. (2022). Live strategiczny. Pobrane 30 stycznia 2023 r. z https://patronite.pl/post/30361/live-strategiczny-21-i-2022-rpl_PL
dc.referencesRadio 357. (2023). Wizytówka stacji na platformie Patronite. Pobrane 30 stycznia 2023 r. z https://patronite.pl/radio357pl_PL
dc.referencesRegner, T. (2021). Crowdfunding a monthly income: an analysis of the membership platform Patreon. Journal of Cultural Economics, 45, 133–142. https://doi.org/10.1007/s10824-020-09381-5 DOI: https://doi.org/10.1007/s10824-020-09381-5pl_PL
dc.referencesReporters Without Borders. (2022). World Press Freedom Index. Retrieved January 30, 2023, from https://rsf.org/en/index?2022pl_PL
dc.referencesScannell, P. (1996). Radio, Television, and Modern Life: A Phenomenological Approach. Blackwell.pl_PL
dc.referencesSinton, M. (2018). No Longer One-to-Many: How Web 2.0 Interactivity is Changing Public Service Radio’s Relationship with its Audience. Journal of Radio & Audio Media, 25, 62–76. https://doi.org/10.1080/19376529.2017.1370713 DOI: https://doi.org/10.1080/19376529.2017.1370713pl_PL
dc.referencesWawrzyszkiewicz, M. (2020, 22 maja). Fenomen i upadek Trójki – Programu 3 Polskiego Radia. Pobrane 30 stycznia 2023 r. z https://polskaplyta-polskamuzyka.pl/2020/05/22/fenomen-i-upadek-trojki-programu-3-polskiego-radiapl_PL
dc.referencesWilczak, J. (2020, 22 maja). Była jedyna, kochana, wspaniała, mądra. Żegnaj, Trójko! Pobrane 30 stycznia 2021 r. z https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1957674,1,byla-jedyna-kochana-wspaniala-madra-zegnaj-trojko.readpl_PL
dc.referencesWilk, J., & Śmigiel, Ł. (2021). Analiza aktualności Radia Nowy Świat i Radia 357. Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, 38, 363–379. https://doi.org/10.19195/1733-5779.38.23 DOI: https://doi.org/10.19195/1733-5779.38.23pl_PL
dc.referencesWirtualne Media. (2023, 9 stycznia). Radio 357 największym w świecie medialnym projektem finansowanym przez społeczność. Pobrane 30 stycznia 2023 r. z https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-357-ilu-ma-patronow-najwiekszy-swiatowy-projekt-ile-zarabiapl_PL
dc.referencesWohn, D.Y., Jough, P., Eskander, P., Siri, J.S., Shimobayashi, M., & Desai, P. (2019). Understanding Digital Patronage: Why Do People Subscribe to Streamers on Twitch? CHI PLAY ’19: Proceedings of the Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play (pp. 99–110). https://doi.org/10.1145/3311350.3347160 DOI: https://doi.org/10.1145/3311350.3347160pl_PL
dc.referencesWojtas, T. (2017, 27 kwietnia). Spadek Polski w rankingu wolności mediów: rząd w pełni na niego zasłużył czy wynika z politycznych uprzedzeń? Pobrane 30 stycznia 2023 r. z https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rankingu-wolnosci-mediow-spadek-polski-rzad-w-pelni-na-niego-zasluzyl-czy-wynika-z-politycznych-uprzedzenpl_PL
dc.referencesZalecenie Komisji UE 2016/1374 z dnia 27 lipca 2016 r. w sprawie praworządności w Polsce. Dz. Urz. UE. L 217/53. Pobrane z https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32016H1374pl_PL
dc.referencesZheng, H., Li, D., Wu, J., & Xu, Y. (2014). The role of multidimensional social capital in crowdfunding: A comparative study in China and US. Information & Management, 5, 488–496. https://doi.org/10.1016/j.im.2014.03.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.im.2014.03.003pl_PL
dc.identifier.doi10.33077/uw.24511617.sm.2023.2.735
dc.relation.volume24pl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe