dc.contributor.author | Parzyńska, Iwona | |
dc.contributor.author | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.contributor.author | Cichy, Beata | |
dc.contributor.author | Gajoch, Paulina | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Sałkowska, Marta | |
dc.contributor.editor | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2023-05-09T08:02:12Z | |
dc.date.available | 2023-05-09T08:02:12Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Parzyńska I., Żuchowska-Skiba D., Cichy B., Gajoch P., Pułapki (nie)dostępności – muzeum w dobie nowoczesnych technologii. Na przykładzie Muzeum Narodowego w Krakowie, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.10 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46988 | |
dc.description.abstract | Muzeum pełni ważną rolę edukacyjną, dostarczając wiedzy i informacji w trakcie zwiedzania kolekcji
muzealnych. Stanowi również przestrzeń dla spotkań ludzi, którzy mając podobne zainteresowania
przyczyniają się do budowania sieci społecznych i kapitału kulturowego. Dziś muzeum,
jak każda instytucja, stanęła wobec nowych wyzwań w obliczu pojawienia się nowoczesnych technologii,
które z jednej strony otwierają się na osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności,
a z drugiej stanowią nowy powód wykluczenia tych, dla których te technologie nie są dostępne.
Przepisy prawa narzuciły podmiotom publicznym konieczność dostosowania rozwiązań cyfrowych
do standardów dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. To sprawia, że dziś w ofercie
muzealnej coraz częściej możemy zobaczyć wirtualne kolekcje i/lub inne nowoczesne rozwiązania
opracowane na podstawie współczesnych technologii, ułatwiające zwiedzanie.
Nasz artykuł pokazuje, jak osoby z niepełnosprawnościami oceniają rozwiązania wprowadzone
w Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie, ułatwiające dostępność kolekcji. Przeprowadzone
wywiady pozwoliły ocenić, jakie działania ze strony muzeum są najbardziej cenione przez
badane osoby z niepełnosprawnościami, skąd czerpią wiedzę na temat kolekcji oraz jaki potencjał
widzą w nowych technologiach. | pl_PL |
dc.description.abstract | The museum plays an important educational role, providing knowledge and information while
visiting museum collections. It is also a meeting space for people who have similar interests, contributing
to building their networks and cultural capital. Today, the museum, like every cultural
institution, has faced new challenges in the face of the emergence of modern technologies, which
on the one hand open the museum to people with various types of disabilities, and on the other,
constitute a new reason for excluding those for whom these technologies are not available. The
law has imposed on public entities, including the museum, the need to adapt digital solutions
to the standards of accessibility for people with disabilities. This means that today the museum
offer more often includes virtual tours or solutions based on modern technologies that facilitate
sightseeing.
Our article shows how people with disabilities evaluate the solutions that facilitate accessibility
introduced at the Princes Czartoryski Museum in Krakow. The interviews allowed to recreate the
activities of the museum are most appreciated by the respondents with disabilities, from where
they learn about the collection and what potential they see in new technologies used in museums
to advertise events and / or share the collection. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Niepełnosprawność i edukacja; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | muzeum | pl_PL |
dc.subject | niepełnosprawność | pl_PL |
dc.subject | nowe technologie | pl_PL |
dc.subject | wirtualne zwiedzanie | pl_PL |
dc.subject | disability | pl_PL |
dc.subject | new technologies | pl_PL |
dc.subject | virtual tours | pl_PL |
dc.title | Pułapki (nie)dostępności – muzeum w dobie nowoczesnych technologii. Na przykładzie Muzeum Narodowego w Krakowie | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 163-177 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Muzeum Narodowe w Krakowie | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Humanistyczny, Katedra Studiów nad Społeczeństwem i Technologią | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Humanistyczny | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-115-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | IWONA PARZYŃSKA
– mgr, socjolożka. Pełnomocnik dyrektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami w Muzeum
Narodowym w Krakowie. Członek Polskiego Towarzystwa Socjologicznego oraz Polskiego
Towarzystwa Ewaluacyjnego. Jej zainteresowania naukowe związane są z zagadnieniami
z zakresu socjologii niepełnosprawności, socjologii prawa i szeroko rozumianej dostępności. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | DOROTA ŻUCHOWSKA-SKIBA
– dr, socjolożka. Pracuje na Wydziale Humanistycznym Akademii Górniczo-Hutniczej
w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe związane są z zagadnieniami z zakresu socjologii
nowych technologii medialnych oraz socjologii niepełnosprawności. Szczególną uwagę
koncentruje na aktywności społecznej, publicznej i obywatelskiej osób z niepełnosprawnościami,
wspieranej nowymi technologiami informatycznymi. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | BEATA CICHY
– mgr, socjolożka. Absolwentka Wydziału Humanistycznego Akademii Górniczo-Hutniczej
w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe związane są z zagadnieniami z zakresu
socjologii niepełnosprawności i szeroko rozumianej dostępności. Współpracowała jako
specjalistka ds. dostępności z Muzeum Narodowym w Krakowie, a także jako ekspert
z Narodowym Instytutem Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, badaczami z UJ i AGH, Akademią
Sztuk Teatralnych w ramach projektu „AST Otwarta” udostępniającego uczelnię do
szczególnych potrzeb studentów. Od 2006 r. związana ze Stowarzyszeniem Klika, działającym na rzecz osób z niepełnosprawnością ruchu. Od 2019 r. zaangażowana w międzynarodowy
Projekt SPEKTRUM, którego celem było stworzenie narzędzi pomagających
dostosować muzea do potrzeb osób ze spektrum autyzmu. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | PAULINA GAJOCH
– studentka Wydziału Humanistycznego Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jej
zainteresowania naukowe skupiają się wokół technologii, a także jej potencjału w zakresie
wyrównywania szans osób z niepełnosprawnościami. Szczególnie fascynują ją najnowsze
osiągnięcia techniczne oraz koncepcje ich zastosowania w projektach prospołecznych. | pl_PL |
dc.references | Andermann, J., Arnold-de Simine, S. (2012). Museums and the Educational Turn: History, Memory, Inclusivity. Journal of Educational Media, Memory, and Society, 4(2), 1–7. https://doi.org/10.3167/jemms.2012.040201 | pl_PL |
dc.references | Bullock, C.C., Mahon, M.J., Killingsworth, Ch.L. (2010). Introduction to Recreation Services for People with Disabilities: A Person-Centered Approach. Sagamore Publishing LLC. | pl_PL |
dc.references | Candlin, F. (2003). Blindness, Art and Exclusion in Museums and Galleries. International Journal of Art & Design Education, 22, 100–110. https://doi.org/10.1111/1468-5949.00343 | pl_PL |
dc.references | Danilewicz, A. (2013). Kilka uwag o dostępności muzeów na przykładzie Portugalii. Batalię wygrała Batalha. Muzealnictwo, 54, 217–223. | pl_PL |
dc.references | Drotner, K., Schrøder, K. (2013). Introduction Museum Communication and Social Media: The Connected Museum’. W: K. Drotner, K. Schrøder (red.), Museum Communication and Social Media: The Connected Museum. Routledge Research in Museum Studies (s. 1–14). Routledge. | pl_PL |
dc.references | Dubiel, M. (2020). Together or Separated? The Segregative and Integrative Model of Cultural Accessibility for Persons with Disabilities. Studia Humanistyczne AGH, 19(3), 139– 156. https://doi.org/10.7494/human.2020.19.3.139 | pl_PL |
dc.references | Dubiel, M. (2021). Kultura zdalna: szansa na uczestnictwo czy zagrożenie izolacją? Przypadek osób z niepełnosprawnością wzroku. W: G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska-Skiba (red.), Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością (s. 129–148). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8220-739-2.08 | pl_PL |
dc.references | Ellis, K., Goggin, G. (2014). Disability and social media. W: J. Hunsinger, T. Senft (red.), The social media handbook (s. 126–143). Routledge. | pl_PL |
dc.references | Garzotto, F., Matarazzo, V., Messina, N., Gelsomini, M., Riva, C. (2018). Improving Museum Accessibility through Storytelling in Wearable Immersive Virtual Reality. 3rd Digital Heritage International Congress (DigitalHERITAGE) held jointly with 2018 24th International Conference on Virtual Systems & Multimedia (VSMM 2018), 1–8. https://doi.org/10.1109/DigitalHeritage.2018.8810097 | pl_PL |
dc.references | Gmiterek, G. (2017). Nowoczesna edukacja. Wykorzystanie aplikacji mobilnych w muzeach – przegląd i analiza polskich projektów. E-mentor, 2(69), 25–39. https://doi.org/10.15219/em69.1296 | pl_PL |
dc.references | Jóźwiak, W. (2021). POLIN – muzeum dostępne. Muzeum jako miejsce, gdzie dokonuje się zmiana społeczna. Kultura Współczesna. Teoria. Interpretacje. Praktyka, 3(115), 30–38. https://doi.org/10.26112/kw.2021.115.03 | pl_PL |
dc.references | Knapek, A. (2021). Muzeum na wyciągnięcie ręki. Kultura Współczesna. Teoria. Interpretacje. Praktyka, 3(115), 39–50. https://doi.org/10.26112/kw.2021.115.04 | pl_PL |
dc.references | Manczak, I., Bajak, M. (2020). Beacony w muzeach: przypadek osób z niepełnosprawnością sensoryczną. Studia Pedagogiczne, 36–37, 65–81. | pl_PL |
dc.references | Manczak, I., Bajak, M., Sanak-Kosmowska, K. (2021). Muzealna aplikacja mobilna a udogodnienia dla osób niepełnosprawnych: przykład Wilanów Guide. Przegląd Prawno-Ekonomiczny 2, 35–54. | pl_PL |
dc.references | Manczak, I., Sanak-Kosmowska, K., Bajak, M. (2020). Zastosowanie beaconów w komunikacji z niepełnosprawnym turystą kulturowym (na przykładzie muzeów miejskich). Turystyka Kulturowa, 5, 116–139. | pl_PL |
dc.references | Manczak, I., Sanak-Kosmowska, K., Bajak, M. (2021). Beacony w komunikacji rynkowej z niepełnosprawnym odbiorcą kultury. Marketing i Rynek, 3, 28–36. https://doi.org/10.33226/1231-7853.2021.3.3 | pl_PL |
dc.references | McMillen, R., Alter, F. (2017). Social media, social inclusion, and museum disability access. Museums and Social Issues, 2(12), 115–125. https://doi.org/10.1080/15596893.2017.1361689 | pl_PL |
dc.references | Murzyn-Kupisz, M., Działek, J. (2013). Muzea a budowanie kapitału społecznego w środowisku lokalnym. Development, 1, 35–54. | pl_PL |
dc.references | Natusch, B. (2009). Minority Communities and Traditional and Online Museums. ROCMELIA. | pl_PL |
dc.references | Natusch, B. (2015). The Role of Technology in Participatory Museum Experiences. Nihon University Research Bulletin, 77, 79–99. | pl_PL |
dc.references | Olejniczak, M. (2020). Osoby z niepełnosprawnością w muzeum na wolnym powietrzu. Ograniczenia czy niemoc organizacyjna?. Studia Lednickie, XIX, 151–162. https://doi.org/10.34698/sl.19.2020.07 | pl_PL |
dc.references | Parry, R. (2007). Recoding the Museum: Digital Technology and the Technologies of Change. Routledge. | pl_PL |
dc.references | Pawłowska, A. (2019). Audiodeskrypcja dzieł sztuki jako wsparcie osób niewidomych i słabowidzących w przestrzeni muzealnej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 28, 73–88. | pl_PL |
dc.references | Pawłowska, A., Długosz, P. (2021). Wsparcie osób niewidomych i słabowidzących w przestrzeni muzealnej w ramach działań z programu „trzecia misja uczelni”. W: E. Śmiechowska- Petrovskij (red.), Edukacja wizualna osób niewidomych w zakresie sztuki. Wybrane zagadnienia (s. 41–58). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. | pl_PL |
dc.references | Rosset, de A., Zielonka, K. (2016). Aplikacje mobilne w muzeach, moda czy potrzeba?. Muzealnictwo, 57, 236–244. https://doi.org/10.5604/04641086.1220430 | pl_PL |
dc.references | Sandell, R. (2003). Social Inclusion, the Museum and the Dynamics of Sectoral Change. Museum and Society, 1(1), 45–62. | pl_PL |
dc.references | Simon, N. (2010). The participatory museum. Santa Cruz: Museum 2.0. | pl_PL |
dc.references | Simon, N. (2015). Meditations on relevance, part 1: Overview. Museum 2.0. http://museumtwo.blogspot.com/2015/07/meditations-on-relevance-part-1-overview.html | pl_PL |
dc.references | Spachos, P., Plataniotis, K.N. (2020). BLE Beacons for Indoor Positioning at an Interactive IoT-Based Smart Museum. IEEE Systems Journal, 3(14), 3483–3493. https://doi.org/10.1109/JSYST.2020.2969088 | pl_PL |
dc.references | Sylaiou, S., Liarokapis, F., Kostas, K., Petros, P. (2009). Virtual museums, a survey and some issues for consideration. Journal of Cultural Heritage, 10, 520–528. https://doi.org/10.1016/j.culher.2009.03.003 | pl_PL |
dc.references | Szubielska, M., Sztorc, A. (2021). „Nie dotykać!” – alfabetyzacja wizualna uczniów z niepełnosprawnościami wzroku w galerii sztuki współczesnej. W: E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Edukacja wizualna osób niewidomych w zakresie sztuki. Wybrane zagadnienia (s. 59–76). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. | pl_PL |
dc.references | UNESCO (2020). Museums around the world in the face of COVID-19. https://unesdoc. unesco.org/ark:/48223/pf0000373530 | pl_PL |
dc.references | Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz.U. 2019 poz. 848. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | iparzynska@mnk.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | zuchowska@agh.edu.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | beata.cichy@gmail.com | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | paulinagajoch@gmail.com | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-115-9.10 | |