Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorParzyńska, Iwona
dc.contributor.authorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.contributor.authorCichy, Beata
dc.contributor.authorGajoch, Paulina
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorSałkowska, Marta
dc.contributor.editorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2023-05-09T08:02:12Z
dc.date.available2023-05-09T08:02:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationParzyńska I., Żuchowska-Skiba D., Cichy B., Gajoch P., Pułapki (nie)dostępności – muzeum w dobie nowoczesnych technologii. Na przykładzie Muzeum Narodowego w Krakowie, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.10pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46988
dc.description.abstractMuzeum pełni ważną rolę edukacyjną, dostarczając wiedzy i informacji w trakcie zwiedzania kolekcji muzealnych. Stanowi również przestrzeń dla spotkań ludzi, którzy mając podobne zainteresowania przyczyniają się do budowania sieci społecznych i kapitału kulturowego. Dziś muzeum, jak każda instytucja, stanęła wobec nowych wyzwań w obliczu pojawienia się nowoczesnych technologii, które z jednej strony otwierają się na osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności, a z drugiej stanowią nowy powód wykluczenia tych, dla których te technologie nie są dostępne. Przepisy prawa narzuciły podmiotom publicznym konieczność dostosowania rozwiązań cyfrowych do standardów dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. To sprawia, że dziś w ofercie muzealnej coraz częściej możemy zobaczyć wirtualne kolekcje i/lub inne nowoczesne rozwiązania opracowane na podstawie współczesnych technologii, ułatwiające zwiedzanie. Nasz artykuł pokazuje, jak osoby z niepełnosprawnościami oceniają rozwiązania wprowadzone w Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie, ułatwiające dostępność kolekcji. Przeprowadzone wywiady pozwoliły ocenić, jakie działania ze strony muzeum są najbardziej cenione przez badane osoby z niepełnosprawnościami, skąd czerpią wiedzę na temat kolekcji oraz jaki potencjał widzą w nowych technologiach.pl_PL
dc.description.abstractThe museum plays an important educational role, providing knowledge and information while visiting museum collections. It is also a meeting space for people who have similar interests, contributing to building their networks and cultural capital. Today, the museum, like every cultural institution, has faced new challenges in the face of the emergence of modern technologies, which on the one hand open the museum to people with various types of disabilities, and on the other, constitute a new reason for excluding those for whom these technologies are not available. The law has imposed on public entities, including the museum, the need to adapt digital solutions to the standards of accessibility for people with disabilities. This means that today the museum offer more often includes virtual tours or solutions based on modern technologies that facilitate sightseeing. Our article shows how people with disabilities evaluate the solutions that facilitate accessibility introduced at the Princes Czartoryski Museum in Krakow. The interviews allowed to recreate the activities of the museum are most appreciated by the respondents with disabilities, from where they learn about the collection and what potential they see in new technologies used in museums to advertise events and / or share the collection.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNiepełnosprawność i edukacja;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectmuzeumpl_PL
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectnowe technologiepl_PL
dc.subjectwirtualne zwiedzaniepl_PL
dc.subjectdisabilitypl_PL
dc.subjectnew technologiespl_PL
dc.subjectvirtual tourspl_PL
dc.titlePułapki (nie)dostępności – muzeum w dobie nowoczesnych technologii. Na przykładzie Muzeum Narodowego w Krakowiepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number163-177pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationMuzeum Narodowe w Krakowiepl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Humanistyczny, Katedra Studiów nad Społeczeństwem i Technologiąpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Humanistycznypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-115-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteIWONA PARZYŃSKA – mgr, socjolożka. Pełnomocnik dyrektora ds. Osób z Niepełnosprawnościami w Muzeum Narodowym w Krakowie. Członek Polskiego Towarzystwa Socjologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego. Jej zainteresowania naukowe związane są z zagadnieniami z zakresu socjologii niepełnosprawności, socjologii prawa i szeroko rozumianej dostępności.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDOROTA ŻUCHOWSKA-SKIBA – dr, socjolożka. Pracuje na Wydziale Humanistycznym Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe związane są z zagadnieniami z zakresu socjologii nowych technologii medialnych oraz socjologii niepełnosprawności. Szczególną uwagę koncentruje na aktywności społecznej, publicznej i obywatelskiej osób z niepełnosprawnościami, wspieranej nowymi technologiami informatycznymi.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteBEATA CICHY – mgr, socjolożka. Absolwentka Wydziału Humanistycznego Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe związane są z zagadnieniami z zakresu socjologii niepełnosprawności i szeroko rozumianej dostępności. Współpracowała jako specjalistka ds. dostępności z Muzeum Narodowym w Krakowie, a także jako ekspert z Narodowym Instytutem Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, badaczami z UJ i AGH, Akademią Sztuk Teatralnych w ramach projektu „AST Otwarta” udostępniającego uczelnię do szczególnych potrzeb studentów. Od 2006 r. związana ze Stowarzyszeniem Klika, działającym na rzecz osób z niepełnosprawnością ruchu. Od 2019 r. zaangażowana w międzynarodowy Projekt SPEKTRUM, którego celem było stworzenie narzędzi pomagających dostosować muzea do potrzeb osób ze spektrum autyzmu.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePAULINA GAJOCH – studentka Wydziału Humanistycznego Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół technologii, a także jej potencjału w zakresie wyrównywania szans osób z niepełnosprawnościami. Szczególnie fascynują ją najnowsze osiągnięcia techniczne oraz koncepcje ich zastosowania w projektach prospołecznych.pl_PL
dc.referencesAndermann, J., Arnold-de Simine, S. (2012). Museums and the Educational Turn: History, Memory, Inclusivity. Journal of Educational Media, Memory, and Society, 4(2), 1–7. https://doi.org/10.3167/jemms.2012.040201pl_PL
dc.referencesBullock, C.C., Mahon, M.J., Killingsworth, Ch.L. (2010). Introduction to Recreation Services for People with Disabilities: A Person-Centered Approach. Sagamore Publishing LLC.pl_PL
dc.referencesCandlin, F. (2003). Blindness, Art and Exclusion in Museums and Galleries. International Journal of Art & Design Education, 22, 100–110. https://doi.org/10.1111/1468-5949.00343pl_PL
dc.referencesDanilewicz, A. (2013). Kilka uwag o dostępności muzeów na przykładzie Portugalii. Batalię wygrała Batalha. Muzealnictwo, 54, 217–223.pl_PL
dc.referencesDrotner, K., Schrøder, K. (2013). Introduction Museum Communication and Social Media: The Connected Museum’. W: K. Drotner, K. Schrøder (red.), Museum Communication and Social Media: The Connected Museum. Routledge Research in Museum Studies (s. 1–14). Routledge.pl_PL
dc.referencesDubiel, M. (2020). Together or Separated? The Segregative and Integrative Model of Cultural Accessibility for Persons with Disabilities. Studia Humanistyczne AGH, 19(3), 139– 156. https://doi.org/10.7494/human.2020.19.3.139pl_PL
dc.referencesDubiel, M. (2021). Kultura zdalna: szansa na uczestnictwo czy zagrożenie izolacją? Przypadek osób z niepełnosprawnością wzroku. W: G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska-Skiba (red.), Wirtualizacja życia osób z niepełnosprawnością (s. 129–148). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. https://doi.org/10.18778/8220-739-2.08pl_PL
dc.referencesEllis, K., Goggin, G. (2014). Disability and social media. W: J. Hunsinger, T. Senft (red.), The social media handbook (s. 126–143). Routledge.pl_PL
dc.referencesGarzotto, F., Matarazzo, V., Messina, N., Gelsomini, M., Riva, C. (2018). Improving Museum Accessibility through Storytelling in Wearable Immersive Virtual Reality. 3rd Digital Heritage International Congress (DigitalHERITAGE) held jointly with 2018 24th International Conference on Virtual Systems & Multimedia (VSMM 2018), 1–8. https://doi.org/10.1109/DigitalHeritage.2018.8810097pl_PL
dc.referencesGmiterek, G. (2017). Nowoczesna edukacja. Wykorzystanie aplikacji mobilnych w muzeach – przegląd i analiza polskich projektów. E-mentor, 2(69), 25–39. https://doi.org/10.15219/em69.1296pl_PL
dc.referencesJóźwiak, W. (2021). POLIN – muzeum dostępne. Muzeum jako miejsce, gdzie dokonuje się zmiana społeczna. Kultura Współczesna. Teoria. Interpretacje. Praktyka, 3(115), 30–38. https://doi.org/10.26112/kw.2021.115.03pl_PL
dc.referencesKnapek, A. (2021). Muzeum na wyciągnięcie ręki. Kultura Współczesna. Teoria. Interpretacje. Praktyka, 3(115), 39–50. https://doi.org/10.26112/kw.2021.115.04pl_PL
dc.referencesManczak, I., Bajak, M. (2020). Beacony w muzeach: przypadek osób z niepełnosprawnością sensoryczną. Studia Pedagogiczne, 36–37, 65–81.pl_PL
dc.referencesManczak, I., Bajak, M., Sanak-Kosmowska, K. (2021). Muzealna aplikacja mobilna a udogodnienia dla osób niepełnosprawnych: przykład Wilanów Guide. Przegląd Prawno-Ekonomiczny 2, 35–54.pl_PL
dc.referencesManczak, I., Sanak-Kosmowska, K., Bajak, M. (2020). Zastosowanie beaconów w komunikacji z niepełnosprawnym turystą kulturowym (na przykładzie muzeów miejskich). Turystyka Kulturowa, 5, 116–139.pl_PL
dc.referencesManczak, I., Sanak-Kosmowska, K., Bajak, M. (2021). Beacony w komunikacji rynkowej z niepełnosprawnym odbiorcą kultury. Marketing i Rynek, 3, 28–36. https://doi.org/10.33226/1231-7853.2021.3.3pl_PL
dc.referencesMcMillen, R., Alter, F. (2017). Social media, social inclusion, and museum disability access. Museums and Social Issues, 2(12), 115–125. https://doi.org/10.1080/15596893.2017.1361689pl_PL
dc.referencesMurzyn-Kupisz, M., Działek, J. (2013). Muzea a budowanie kapitału społecznego w środowisku lokalnym. Development, 1, 35–54.pl_PL
dc.referencesNatusch, B. (2009). Minority Communities and Traditional and Online Museums. ROCMELIA.pl_PL
dc.referencesNatusch, B. (2015). The Role of Technology in Participatory Museum Experiences. Nihon University Research Bulletin, 77, 79–99.pl_PL
dc.referencesOlejniczak, M. (2020). Osoby z niepełnosprawnością w muzeum na wolnym powietrzu. Ograniczenia czy niemoc organizacyjna?. Studia Lednickie, XIX, 151–162. https://doi.org/10.34698/sl.19.2020.07pl_PL
dc.referencesParry, R. (2007). Recoding the Museum: Digital Technology and the Technologies of Change. Routledge.pl_PL
dc.referencesPawłowska, A. (2019). Audiodeskrypcja dzieł sztuki jako wsparcie osób niewidomych i słabowidzących w przestrzeni muzealnej. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 28, 73–88.pl_PL
dc.referencesPawłowska, A., Długosz, P. (2021). Wsparcie osób niewidomych i słabowidzących w przestrzeni muzealnej w ramach działań z programu „trzecia misja uczelni”. W: E. Śmiechowska- Petrovskij (red.), Edukacja wizualna osób niewidomych w zakresie sztuki. Wybrane zagadnienia (s. 41–58). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.pl_PL
dc.referencesRosset, de A., Zielonka, K. (2016). Aplikacje mobilne w muzeach, moda czy potrzeba?. Muzealnictwo, 57, 236–244. https://doi.org/10.5604/04641086.1220430pl_PL
dc.referencesSandell, R. (2003). Social Inclusion, the Museum and the Dynamics of Sectoral Change. Museum and Society, 1(1), 45–62.pl_PL
dc.referencesSimon, N. (2010). The participatory museum. Santa Cruz: Museum 2.0.pl_PL
dc.referencesSimon, N. (2015). Meditations on relevance, part 1: Overview. Museum 2.0. http://museumtwo.blogspot.com/2015/07/meditations-on-relevance-part-1-overview.htmlpl_PL
dc.referencesSpachos, P., Plataniotis, K.N. (2020). BLE Beacons for Indoor Positioning at an Interactive IoT-Based Smart Museum. IEEE Systems Journal, 3(14), 3483–3493. https://doi.org/10.1109/JSYST.2020.2969088pl_PL
dc.referencesSylaiou, S., Liarokapis, F., Kostas, K., Petros, P. (2009). Virtual museums, a survey and some issues for consideration. Journal of Cultural Heritage, 10, 520–528. https://doi.org/10.1016/j.culher.2009.03.003pl_PL
dc.referencesSzubielska, M., Sztorc, A. (2021). „Nie dotykać!” – alfabetyzacja wizualna uczniów z niepełnosprawnościami wzroku w galerii sztuki współczesnej. W: E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Edukacja wizualna osób niewidomych w zakresie sztuki. Wybrane zagadnienia (s. 59–76). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.pl_PL
dc.referencesUNESCO (2020). Museums around the world in the face of COVID-19. https://unesdoc. unesco.org/ark:/48223/pf0000373530pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz.U. 2019 poz. 848.pl_PL
dc.contributor.authorEmailiparzynska@mnk.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailzuchowska@agh.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailbeata.cichy@gmail.compl_PL
dc.contributor.authorEmailpaulinagajoch@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-115-9.10


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe