dc.contributor.author | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Sałkowska, Marta | |
dc.contributor.editor | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2023-05-09T07:53:01Z | |
dc.date.available | 2023-05-09T07:53:01Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Całek G., Internet szansą dla dzieci z zespołem Aspergera, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.09 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46987 | |
dc.description.abstract | Artykuł dotyczy dzieci z zespołem Aspergera – czyli całościowymi zaburzeniami rozwoju ze spektrum
autyzmu. Zespół Aspergera charakteryzuje się między innymi zaburzeniami interakcji społecznych,
brakiem umiejętności współpracy w grupie oraz trudnościami w komunikacji niewerbalnej.
Te elementy mają decydujący wpływ na funkcjonowanie uczniów z zespołem Aspergera
w grupie rówieśniczej w szkole.
W artykule zostało zaprezentowane, jak problemy dziecka z zespołem Aspergera mogą zostać
ograniczone dzięki przeniesieniu znacznej części jego aktywności do internetu. Inaczej mówiąc
– komunikacja przez internet może być szansą na lepsze relacje społeczne osób z zespołem Aspergera
oraz postępy w ich edukacji. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article concerns children with Asperger’s Syndrome, i.e. one of the autism spectrum pervasive
developmental disorders. Asperger’s syndrome is characterized by such symptoms as social
interaction disorders, inability to work in a group and difficulties in non-verbal communication.
These symptoms have a major impact on the functioning of students with Asperger’s syndrome
among their peers at school.
The article explains how to reduce the problems of a child with Asperger’s Syndrome by shifting
a significant part of his/her activity over to the Internet. Communication via the Internet may be
a chance for better social interactions of people with Asperger’s syndrome and progress in their
education. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Niepełnosprawność i edukacja; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Internet | pl_PL |
dc.subject | niepełnosprawność | pl_PL |
dc.subject | relacje społeczne | pl_PL |
dc.subject | zespół Aspergera | pl_PL |
dc.subject | Asperger’s syndrome | pl_PL |
dc.subject | disability | pl_PL |
dc.subject | social relationships | pl_PL |
dc.title | Internet szansą dla dzieci z zespołem Aspergera | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 147-162 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Katedra Metod Badania Kultury | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-115-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | GRZEGORZ CAŁEK
– socjolog, polityk społeczny, administratywista, specjalista zarządzania, doktorant w Instytucie
Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Prezes Polskiego
Towarzystwa Zespołu Aspergera, w którym prowadzi projekty, badania dotyczące sytuacji
rodzin dzieci z niepełnosprawnością oraz uczniów z niepełnosprawnością w systemie
edukacji. Ponadto jest dyrektorem Instytutu Inicjatyw Pozarządowych, w którym kieruje
projektami mającymi na celu rozwój sektora pozarządowego oraz aktywizację rodziców
w szkołach (w szczególności rozwój rad rodziców). Autor kilkudziesięciu publikacji
książkowych i kilkuset artykułów specjalistycznych dla rodziców, sektora pozarządowego,
a także dotyczących obszaru niepełnosprawności, edukacji i zarządzania. Przewodniczący
zarządu Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, wiceprzewodniczący
Sekcji Socjologii Niepełnosprawności PTS. | pl_PL |
dc.references | Attwood, T. (2013). Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Harmonia Universalis. | pl_PL |
dc.references | Bieganowska-Skóra, A., Pankowska, D. (2020). Moje s@mopoczucie w e-szkole. Raport z badań. UMCS. | pl_PL |
dc.references | Bochenek, M., Lange, R. (2019). NASTOLATKI 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. NASK Państwowy Instytut Badawczy. | pl_PL |
dc.references | Buchner, A., Majchrzak, M., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. Centrum Cyfrowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Całek, G. (2019). Szkoła włączająca czy wyłączająca? – rzeczywistość szkolna widziana oczami rodziców dzieci z zespołem Aspergera. W: K. Barłóg, M. Kokoszka (red.), Bariery i zmiana. Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej (s. 145–152). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. | pl_PL |
dc.references | Całek, G. (2022). Kalendarium edukacji zdalnej – co wynika z ministerialnych rozporządzeń. Youth in Central and Eastern Europe, 9(13), 75–83. https://doi.org/10.24917/ycee.9613 | pl_PL |
dc.references | Całek, G., Kwapińska, K. (2014). Sytuacja dzieci z zespołem Aspergera. Raport z badań 2014. Polskie Towarzystwo Zespołu Aspergera. | pl_PL |
dc.references | Frąckowiak-Sochańska, M., Hermanowski, M. (2020). Psychoterapeutki i psychoterapeuci w czasie pandemii. Raport z badań. Cześć pierwsza: marzec-wrzesień 2020. Wydział Socjologii UAM. | pl_PL |
dc.references | Gambin, M. i in. (2020). Objawy depresji i lęku wśród Polaków w trakcie epidemii COVID-19. Raport z badań podłużnych. Wydział Psychologii UW. | pl_PL |
dc.references | Gillberg, I.C., Gillberg, C. (1989). Asperger syndrome – some epidemiological considerations: a research note. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 30(4), 631–638. | pl_PL |
dc.references | Grand, C. (2012). Autyzm i zespół Aspergera. Studio Emka. | pl_PL |
dc.references | Harpur, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Przewodnik komunikacji i socjalizacji w terapii interakcyjnej. Fraszka Edukacyjna. | pl_PL |
dc.references | Kozdroń, A. (2015). Zespół Aspergera. Zrozumieć, aby pomóc. Difin. | pl_PL |
dc.references | Łęska, J., Łęski, Z. (2001). Co Internet może dać uczniom?. Edukacja i Dialog, 4, 21–26. | pl_PL |
dc.references | Łysek, J. (2005). E-learning w szkole. Nauczyciel i Szkoła, 3–4(18–29), 38–48. | pl_PL |
dc.references | Łysek, J. (2007). Bezpieczeństwo dzieci w Internecie. Nauczyciel i Szkoła, 3–4(36–37), 33–46. | pl_PL |
dc.references | Makaruk, K., Włodarczyk, J., Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w czasie pandemii. Raport z badań ilościowych. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. | pl_PL |
dc.references | Najwyższa Izba Kontroli (2021). Informacja o wynikach kontroli. Funkcjonowanie szkół w sytuacji zagrożenia COVID-19. NIK. | pl_PL |
dc.references | Rajewski, A. (2002). Całościowe zaburzenia rozwoju. W: A. Bilikiewicz, S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria, t. 2: Psychiatria kliniczna (s. 651–652). Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner. | pl_PL |
dc.references | TNS Polska S.A. (2016). Rodzice i dzieci wobec zagrożeń dzieci w Internecie (Raport z badania). TNS Polska. | pl_PL |
dc.references | Włodarczyk, J. (2013). Zagrożenia związane z korzystaniem z internetu przez młodzież. Wyniki badania EU NET ADB. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 12(1), 49–68. | pl_PL |
dc.references | World Health Organization (2008). Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10, t. I. Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. | pl_PL |
dc.references | World Health Organization (2022, 11 lutego). ICD-11 2022 release. World Health Organization. https://www.who.int/ | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | g.calek@uw.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-115-9.09 | |