Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorSałkowska, Marta
dc.contributor.editorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2023-05-09T07:53:01Z
dc.date.available2023-05-09T07:53:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationCałek G., Internet szansą dla dzieci z zespołem Aspergera, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.09pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46987
dc.description.abstractArtykuł dotyczy dzieci z zespołem Aspergera – czyli całościowymi zaburzeniami rozwoju ze spektrum autyzmu. Zespół Aspergera charakteryzuje się między innymi zaburzeniami interakcji społecznych, brakiem umiejętności współpracy w grupie oraz trudnościami w komunikacji niewerbalnej. Te elementy mają decydujący wpływ na funkcjonowanie uczniów z zespołem Aspergera w grupie rówieśniczej w szkole. W artykule zostało zaprezentowane, jak problemy dziecka z zespołem Aspergera mogą zostać ograniczone dzięki przeniesieniu znacznej części jego aktywności do internetu. Inaczej mówiąc – komunikacja przez internet może być szansą na lepsze relacje społeczne osób z zespołem Aspergera oraz postępy w ich edukacji.pl_PL
dc.description.abstractThe article concerns children with Asperger’s Syndrome, i.e. one of the autism spectrum pervasive developmental disorders. Asperger’s syndrome is characterized by such symptoms as social interaction disorders, inability to work in a group and difficulties in non-verbal communication. These symptoms have a major impact on the functioning of students with Asperger’s syndrome among their peers at school. The article explains how to reduce the problems of a child with Asperger’s Syndrome by shifting a significant part of his/her activity over to the Internet. Communication via the Internet may be a chance for better social interactions of people with Asperger’s syndrome and progress in their education.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNiepełnosprawność i edukacja;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectInternetpl_PL
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectrelacje społecznepl_PL
dc.subjectzespół Aspergerapl_PL
dc.subjectAsperger’s syndromepl_PL
dc.subjectdisabilitypl_PL
dc.subjectsocial relationshipspl_PL
dc.titleInternet szansą dla dzieci z zespołem Aspergerapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number147-162pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Katedra Metod Badania Kulturypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-115-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteGRZEGORZ CAŁEK – socjolog, polityk społeczny, administratywista, specjalista zarządzania, doktorant w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Prezes Polskiego Towarzystwa Zespołu Aspergera, w którym prowadzi projekty, badania dotyczące sytuacji rodzin dzieci z niepełnosprawnością oraz uczniów z niepełnosprawnością w systemie edukacji. Ponadto jest dyrektorem Instytutu Inicjatyw Pozarządowych, w którym kieruje projektami mającymi na celu rozwój sektora pozarządowego oraz aktywizację rodziców w szkołach (w szczególności rozwój rad rodziców). Autor kilkudziesięciu publikacji książkowych i kilkuset artykułów specjalistycznych dla rodziców, sektora pozarządowego, a także dotyczących obszaru niepełnosprawności, edukacji i zarządzania. Przewodniczący zarządu Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, wiceprzewodniczący Sekcji Socjologii Niepełnosprawności PTS.pl_PL
dc.referencesAttwood, T. (2013). Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik. Harmonia Universalis.pl_PL
dc.referencesBieganowska-Skóra, A., Pankowska, D. (2020). Moje s@mopoczucie w e-szkole. Raport z badań. UMCS.pl_PL
dc.referencesBochenek, M., Lange, R. (2019). NASTOLATKI 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów. NASK Państwowy Instytut Badawczy.pl_PL
dc.referencesBuchner, A., Majchrzak, M., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. Centrum Cyfrowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCałek, G. (2019). Szkoła włączająca czy wyłączająca? – rzeczywistość szkolna widziana oczami rodziców dzieci z zespołem Aspergera. W: K. Barłóg, M. Kokoszka (red.), Bariery i zmiana. Proces inkluzji w perspektywie edukacyjnej i społecznej (s. 145–152). Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.pl_PL
dc.referencesCałek, G. (2022). Kalendarium edukacji zdalnej – co wynika z ministerialnych rozporządzeń. Youth in Central and Eastern Europe, 9(13), 75–83. https://doi.org/10.24917/ycee.9613pl_PL
dc.referencesCałek, G., Kwapińska, K. (2014). Sytuacja dzieci z zespołem Aspergera. Raport z badań 2014. Polskie Towarzystwo Zespołu Aspergera.pl_PL
dc.referencesFrąckowiak-Sochańska, M., Hermanowski, M. (2020). Psychoterapeutki i psychoterapeuci w czasie pandemii. Raport z badań. Cześć pierwsza: marzec-wrzesień 2020. Wydział Socjologii UAM.pl_PL
dc.referencesGambin, M. i in. (2020). Objawy depresji i lęku wśród Polaków w trakcie epidemii COVID-19. Raport z badań podłużnych. Wydział Psychologii UW.pl_PL
dc.referencesGillberg, I.C., Gillberg, C. (1989). Asperger syndrome – some epidemiological considerations: a research note. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 30(4), 631–638.pl_PL
dc.referencesGrand, C. (2012). Autyzm i zespół Aspergera. Studio Emka.pl_PL
dc.referencesHarpur, J., Lawlor, M., Fitzgerald, M. (2012). Interwencje społeczne dla nastolatków z zespołem Aspergera. Przewodnik komunikacji i socjalizacji w terapii interakcyjnej. Fraszka Edukacyjna.pl_PL
dc.referencesKozdroń, A. (2015). Zespół Aspergera. Zrozumieć, aby pomóc. Difin.pl_PL
dc.referencesŁęska, J., Łęski, Z. (2001). Co Internet może dać uczniom?. Edukacja i Dialog, 4, 21–26.pl_PL
dc.referencesŁysek, J. (2005). E-learning w szkole. Nauczyciel i Szkoła, 3–4(18–29), 38–48.pl_PL
dc.referencesŁysek, J. (2007). Bezpieczeństwo dzieci w Internecie. Nauczyciel i Szkoła, 3–4(36–37), 33–46.pl_PL
dc.referencesMakaruk, K., Włodarczyk, J., Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w czasie pandemii. Raport z badań ilościowych. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.pl_PL
dc.referencesNajwyższa Izba Kontroli (2021). Informacja o wynikach kontroli. Funkcjonowanie szkół w sytuacji zagrożenia COVID-19. NIK.pl_PL
dc.referencesRajewski, A. (2002). Całościowe zaburzenia rozwoju. W: A. Bilikiewicz, S. Pużyński, J. Rybakowski, J. Wciórka (red.), Psychiatria, t. 2: Psychiatria kliniczna (s. 651–652). Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.pl_PL
dc.referencesTNS Polska S.A. (2016). Rodzice i dzieci wobec zagrożeń dzieci w Internecie (Raport z badania). TNS Polska.pl_PL
dc.referencesWłodarczyk, J. (2013). Zagrożenia związane z korzystaniem z internetu przez młodzież. Wyniki badania EU NET ADB. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 12(1), 49–68.pl_PL
dc.referencesWorld Health Organization (2008). Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10, t. I. Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.pl_PL
dc.referencesWorld Health Organization (2022, 11 lutego). ICD-11 2022 release. World Health Organization. https://www.who.int/pl_PL
dc.contributor.authorEmailg.calek@uw.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-115-9.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe