Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLejzerowicz, Magda
dc.contributor.authorBoryca, Wiktoria
dc.contributor.authorPodstawka, Katarzyna
dc.contributor.authorSalska, Paulina
dc.contributor.authorSanecka, Aleksandra
dc.contributor.authorSurgiel, Paulina
dc.contributor.authorWestfal-Kuczyńska, Anna
dc.contributor.authorWróblewska, Monika
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorSałkowska, Marta
dc.contributor.editorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2023-05-09T07:43:04Z
dc.date.available2023-05-09T07:43:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationLejzerowicz M., Boryca W., Podstawka K., Salska P., Sanecka A., Surgiel P., Westfal-Kuczyńska A., Wróblewska M., Moje doświadczenia edukacji osób z niepełnosprawnością. Autoetnografia, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.07pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46985
dc.description.abstractCelem badań jest zmiana w kompetencjach badawczych uczestniczek, nabycie wiedzy metodologicznej, umiejętność jej zastosowania w praktyce, jak również przyjrzenie się własnym doświadczeniom związanym z edukacją osób z niepełnosprawnościami. Autorki opisały doświadczenia, które były dla nich przełomowe, szokujące albo zmieniały ich sposób patrzenia na osoby z niepełnosprawnością, wykorzystując metodę autoetnografii, która dla większości była nową formą wypowiedzi pisemnej. Wykorzystując wątki autobiograficzne, autorki ujawniają refleksje nad doświadczeniem edukacyjnym. Praca nad artykułem pozwoliła autorkom na zmianę w podejściu do badań naukowych, na poznanie metody autoetnograficznej i zmianę w postrzeganiu opisywanej rzeczywistości społecznej. Każda autorka artykułu jest jednocześnie badaczką i badaną.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the research is a change in research competency of participants, getting methodology knowledge, ability of using it in practise and reflection on their own experiences in education of people with disabilities. Using autobiography elements authors reveal their reflections on education experiences. Working on the article allowed authors to change their approach to scientific research, getting to know autoethnographic method and a change in perception of the described social reality. All article’s authors are researchers, as well as the ones who were examined.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNiepełnosprawność i edukacja;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectautoetnografiapl_PL
dc.subjectinkluzjapl_PL
dc.subjectosoba z niepełnosprawnościąpl_PL
dc.subjectnarracjapl_PL
dc.subjectautoethnographypl_PL
dc.subjectinclusionpl_PL
dc.subjectnarrationpl_PL
dc.subjectperson with disabilitiespl_PL
dc.titleMoje doświadczenia edukacji osób z niepełnosprawnością. Autoetnografiapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number95-112pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Katedra Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnościąpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawiepl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawiepl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawiepl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-115-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteMAGDA LEJZEROWICZ – dr, badaczka różnorodności, adiunkt w Katedrze Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnością w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Zajmuje się etycznymi, społecznymi i pedagogicznymi aspektami systemów inkluzji ze szczególnym uwzględnieniem edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością. Pozostałe zainteresowania naukowe: osoba z niepełnosprawnością jako podmiot – autor własnego życia, tożsamość a niepełnosprawność, stygmatyzacja i wykluczenie społeczne, komunikacja z osobami z niepełnosprawnością, przygotowanie kadry szkolnej i akademickiej do pracy z osobami z niepełnosprawnością. Współpracuje z Zakładem Socjologii i Antropologii Kultury Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Prowadzi projekt badawczy „Edukacja włączająca i przygotowanie polskiej szkoły”.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteWIKTORIA BORYCA – studentka pedagogiki specjalnej ze specjalnością pedagogika resocjalizacyjna w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, sekretarz Koła Naukowego Resocjalizacji, działającego przy Zakładzie Psychopedagogiki Resocjalizacyjnej Akademii Pedagogiki Specjalnej. W obszarze jej zainteresowań naukowych znajdują się mechanizmy wykluczenia społecznego, inkluzja społeczna, prawa kobiet i osób z niepełnosprawnościami.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKATARZYNA PODSTAWKA – studentka Szkoły Doktorskiej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Pedagożka specjalna, terapeutka AAC, adeptka treningu Metodą Feldenkraisa (2019–2023). Nauczycielka Świadomości Poprzez Ruch Metodą Feldenkraisa. Fascynatka towarzyszenia ludziom w ich własnych procesach uczenia się. Badawczo zajmuje się zagadnieniami z zakresu edukacji osób studiujących na kierunku pedagogika specjalna.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePAULINA SALSKA – studentka pedagogiki specjalnej na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie na specjalności wczesne wspomaganie rozwoju. Jej zainteresowania to wspieranie rozwoju małego człowieka i jego rodziny przez podążanie w naturalny sposób za ich potrzebami oraz rozwój psychospołeczny dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Instruktorka Związku Harcerstwa Rzeczpospolitej, w którym jest odpowiedzialna za rozwój indywidualny przyszłej kadry.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteALEKSANDRA SANECKA – studentka pedagogiki specjalnej, w roku 2022 rozpoczęła naukę na specjalności Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Swoje zainteresowania koncentruje na tematyce wykluczenia osób z niepełnosprawnością i sposobach włączania ich do społeczeństwa.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePAULINA SURGIEL – studentka pedagogiki specjalnej o specjalności Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Zajmuje się zagadnieniami i badaniami uwzględniającymi edukację i rehabilitację osób niepełnosprawnych. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje na problematyce zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz edukacji i rehabilitacji osób niewidomych i słabowidzących.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteANNA WESTFAL-KUCZYŃSKA – studentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie o specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza. Członkini koła naukowego „Disability Studies”, działającego przy Instytucie Pedagogiki Specjalnej APS. Jej zainteresowania naukowe to system pieczy zastępczej w Polsce, kulturowe i społeczne aspekty niepełnosprawności, a także choroby i zaburzenia psychiczne jako przyczyny niepełnosprawności.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMONIKA WRÓBLEWSKA – studentka pedagogiki specjalnej ze specjalnością wczesne wspomaganie rozwoju dziecka na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Jej zainteresowania to alternatywne metody komunikacji, a także rozwój małego dziecka, zaburzenia rozwojowe i sposoby pracy z małymi dziećmi do 6 roku życia.pl_PL
dc.referencesAnderson, L. (2014). Autoetnografia analityczna. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 144–167.pl_PL
dc.referencesCervinkova, H. (2013). Etnografia edukacyjna i badania w działaniu – z warsztatu kształcenia nauczycieli. Forum Oświatowe, 1(48), 123–137.pl_PL
dc.referencesCervinkova, H. (red.) (2008). Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych: Animacja środowiska na pograniczu. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.pl_PL
dc.referencesCervinkova, H., Gołębniak, B. (red.) (2010). Badania w działaniu: Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.pl_PL
dc.referencesChang, H. (2007). Autoethnography as methods. Left Coast Press.pl_PL
dc.referencesChimicz, D. (2017). Postrzeganie osób z niepełnosprawnością przez uczniów szkoły podstawowej. Przemiany w rezultacie oddziaływań edukacyjnych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 36(2), 149. https://doi.org/10.17951/lrp.2017.36.2.149pl_PL
dc.referencesCollins, P., Gallinat, A. (red.) (2010). The Ethnographic Self as Resource. Writing Memory and Experience into Ethnograph. Berghahn Books.pl_PL
dc.referencesCook, K.B., Bennett, K.E., Lane, J.D., Mataras, T.K. (2013). Beyond the brick walls: Homeschooling students with special needs. Research, Advocacy, and Practice for Complex and Chronic Conditions, 32(2), 98–111.pl_PL
dc.referencesCrane, L., Adu, F., Arocas, F., Carli, R., Eccles, S., Harris, S., Jardine, J., Phillips, C., Piper, S., Santi, L., Sartin, M., Shepherd, C., Sternstein, K., Taylor, G., Wright, A. (2021). Vulnerable and Forgotten: The Impact of the COVID-19 Pandemic on Autism Special Schools in England. Frontiers in Education, 6, 1–6. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.629203pl_PL
dc.referencesCzerepaniak-Walczak, M. (2014). Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(19), 181–194.pl_PL
dc.referencesDomagała-Zyśk, E. (2012). Wspieranie ucznia z chorobą przewlekłą w środowisku szkolnym. W: E. Domagała-Zyśk (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku rówieśniczym (s. 111–126). Wydawnictwo KUL.pl_PL
dc.referencesEllis, C., Bochner, A.P. (2006). Analyzing Analytic Autoethnography: An Autopsy. Journal of Contemporary Ethnography, 35(4), 429–449.pl_PL
dc.referencesGajdzica, Z. (2013). O roli i pozycji badacza w badaniach rzeczywistości szkoły specjalnej i integracyjnej. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 3, 9–18.pl_PL
dc.referencesGajdzica, Z. (2016). Tendencje reformowania systemu kształcenia specjalnego. Niepełnosprawność, Dyskursy pedagogiki specjalnej, 22, 37–46.pl_PL
dc.referencesGasik, J., Lejzerowicz, M., Mazurek, A., Patejuk-Mazurek, I., Pągowska, M., Sipowicz, K. (2020). Autorstwo życia uczniów z niepełnosprawnościami – od teorii do praktyki pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna (s. 115–137) Akademia Pedagogiki Specjalnej.pl_PL
dc.referencesGłodkowska, J. (2014). Podmiotowość a doświadczenie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3, 87–106.pl_PL
dc.referencesGrandin, T., Kranowitz, C., Stock, C., Attwood, T. (2020). Autism in lockdown: Expert tips and insights on coping with the COVID-19 pandemic. Future Horizons Inc.pl_PL
dc.referencesGustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Wydawnictwo „Żak”.pl_PL
dc.referencesHartas, D. (2010). Educational Research and Inquiry: Qualitative and Quantitative Approaches. Continuum.pl_PL
dc.referencesKirschner, S. (2015). Inclusive Clasroom. W: W.G. Scarlett (red.), Sage Encyclopedia of Classroom Management (s. 403–407). Sage.pl_PL
dc.referencesLejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), 133–157.pl_PL
dc.referencesLejzerowicz, M., Podstawka, K. (2020). Autorstwo własnego życia studenta z niepełnosprawnością a doświadczenia edukacyjne i społeczne. W: J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska- Skiba, G. Całek (red.), Przestrzenie (nie)pełnosprawności. Studia nad niepełnosprawnością z perspektywy młodych badaczy (s. 49–72). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesLewin, K. (2010). Badania w działaniu a problemy mniejszości. W: H. Cervinkova, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu: Pedagogika i antropologia zaangażowane (s. 5–18). Wydawnictwo Naukowe DSW.pl_PL
dc.referencesLiebowitz, C. (2015). I am disabled: On identity-first versus people-first language. https://thebodyisnotanapology.com/magazine/i-am-disabled-on-identity-first-versus-people-first-language/pl_PL
dc.referencesPadeliadu, S., Lampropoulou, V. (1997). Attitudes of special and regular education teachers towards school integration. European Journal of Special Needs Education, 12(3), 173–183. https://doi.org/10.1080/0885625970120301pl_PL
dc.referencesPhillips, D.K., Carr, K. (2010). Becoming a Teacher through Action Research: Process, Context, and Self-Study (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203861776pl_PL
dc.referencesPolczyk, P. (2012). Autoetnografia jako możliwa metoda badawcza. Forum Oświatowe, 2(47), 175–182.pl_PL
dc.referencesPrysak, D. (2016). Doświadczanie sytuacji trudnych na przykładzie prowadzenia badań w działaniu. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 23(2), 145–160.pl_PL
dc.referencesReimann, M. (2018). Opowiadanie niepełnosprawności. Esej autoetnograficzny. Studia de Cultura. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, 10(1), 30–37.pl_PL
dc.referencesRoberts, A., Bradley, K. (2021). Back on Track: Guidance for schools and families on supporting pupils with SEND in response to Covid-19. https://www.ucl.ac.uk/ioe/departments-and-centres/centres/ucl-centre-inclusive-educationpl_PL
dc.referencesTetzchner, S. von, Martinsen, H. (2002). Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”.pl_PL
dc.referencesVaughn, S., Linan-Thompson, S. (2003). What Is Special About Special Education for Students with Learning Disabilities?. The Journal of Special Education, 37(3), 140–147.pl_PL
dc.referencesWolcott, H.F. (2008). Ethnography: A Way of Seeing. AltaMira Press.pl_PL
dc.referencesYadin, A., Or-Bach, R. (2010). The Importance of Emphasizing Individual Learning in the “Collaborative Learning Era”. Journal of Information Systems Education, 21(2), 185–194.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmlejzerowicz@aps.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailwb66678@aps.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailkpSD24@aps.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailps63607@aps.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailas68131@aps.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailps69370@aps.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailaw66359@aps.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailmw67577@aps.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-115-9.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe