dc.contributor.author | Lejzerowicz, Magda | |
dc.contributor.author | Boryca, Wiktoria | |
dc.contributor.author | Podstawka, Katarzyna | |
dc.contributor.author | Salska, Paulina | |
dc.contributor.author | Sanecka, Aleksandra | |
dc.contributor.author | Surgiel, Paulina | |
dc.contributor.author | Westfal-Kuczyńska, Anna | |
dc.contributor.author | Wróblewska, Monika | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Sałkowska, Marta | |
dc.contributor.editor | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2023-05-09T07:43:04Z | |
dc.date.available | 2023-05-09T07:43:04Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Lejzerowicz M., Boryca W., Podstawka K., Salska P., Sanecka A., Surgiel P., Westfal-Kuczyńska A., Wróblewska M., Moje doświadczenia edukacji osób z niepełnosprawnością. Autoetnografia, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.07 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46985 | |
dc.description.abstract | Celem badań jest zmiana w kompetencjach badawczych uczestniczek, nabycie wiedzy metodologicznej,
umiejętność jej zastosowania w praktyce, jak również przyjrzenie się własnym doświadczeniom
związanym z edukacją osób z niepełnosprawnościami. Autorki opisały doświadczenia,
które były dla nich przełomowe, szokujące albo zmieniały ich sposób patrzenia na osoby z niepełnosprawnością,
wykorzystując metodę autoetnografii, która dla większości była nową formą
wypowiedzi pisemnej.
Wykorzystując wątki autobiograficzne, autorki ujawniają refleksje nad doświadczeniem edukacyjnym.
Praca nad artykułem pozwoliła autorkom na zmianę w podejściu do badań naukowych, na
poznanie metody autoetnograficznej i zmianę w postrzeganiu opisywanej rzeczywistości społecznej.
Każda autorka artykułu jest jednocześnie badaczką i badaną. | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of the research is a change in research competency of participants, getting methodology
knowledge, ability of using it in practise and reflection on their own experiences in education of
people with disabilities.
Using autobiography elements authors reveal their reflections on education experiences. Working
on the article allowed authors to change their approach to scientific research, getting to know
autoethnographic method and a change in perception of the described social reality. All article’s
authors are researchers, as well as the ones who were examined. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Niepełnosprawność i edukacja; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | autoetnografia | pl_PL |
dc.subject | inkluzja | pl_PL |
dc.subject | osoba z niepełnosprawnością | pl_PL |
dc.subject | narracja | pl_PL |
dc.subject | autoethnography | pl_PL |
dc.subject | inclusion | pl_PL |
dc.subject | narration | pl_PL |
dc.subject | person with disabilities | pl_PL |
dc.title | Moje doświadczenia edukacji osób z niepełnosprawnością. Autoetnografia | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 95-112 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Katedra Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnością | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-115-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | MAGDA LEJZEROWICZ
– dr, badaczka różnorodności, adiunkt w Katedrze Interdyscyplinarnych Studiów nad Niepełnosprawnością
w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Zajmuje się etycznymi, społecznymi i pedagogicznymi aspektami systemów inkluzji
ze szczególnym uwzględnieniem edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.
Pozostałe zainteresowania naukowe: osoba z niepełnosprawnością jako podmiot – autor
własnego życia, tożsamość a niepełnosprawność, stygmatyzacja i wykluczenie społeczne,
komunikacja z osobami z niepełnosprawnością, przygotowanie kadry szkolnej i akademickiej
do pracy z osobami z niepełnosprawnością. Współpracuje z Zakładem Socjologii
i Antropologii Kultury Instytutu Filozofii i Socjologii PAN. Prowadzi projekt badawczy
„Edukacja włączająca i przygotowanie polskiej szkoły”. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | WIKTORIA BORYCA
– studentka pedagogiki specjalnej ze specjalnością pedagogika resocjalizacyjna w Akademii
Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, sekretarz Koła Naukowego
Resocjalizacji, działającego przy Zakładzie Psychopedagogiki Resocjalizacyjnej
Akademii Pedagogiki Specjalnej. W obszarze jej zainteresowań naukowych znajdują się
mechanizmy wykluczenia społecznego, inkluzja społeczna, prawa kobiet i osób z niepełnosprawnościami. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | KATARZYNA PODSTAWKA
– studentka Szkoły Doktorskiej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
w Warszawie. Pedagożka specjalna, terapeutka AAC, adeptka treningu Metodą Feldenkraisa
(2019–2023). Nauczycielka Świadomości Poprzez Ruch Metodą Feldenkraisa. Fascynatka towarzyszenia ludziom w ich własnych procesach uczenia się. Badawczo zajmuje
się zagadnieniami z zakresu edukacji osób studiujących na kierunku pedagogika
specjalna. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | PAULINA SALSKA
– studentka pedagogiki specjalnej na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
w Warszawie na specjalności wczesne wspomaganie rozwoju. Jej zainteresowania
to wspieranie rozwoju małego człowieka i jego rodziny przez podążanie w naturalny
sposób za ich potrzebami oraz rozwój psychospołeczny dzieci ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi. Instruktorka Związku Harcerstwa Rzeczpospolitej, w którym jest odpowiedzialna
za rozwój indywidualny przyszłej kadry. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | ALEKSANDRA SANECKA
– studentka pedagogiki specjalnej, w roku 2022 rozpoczęła naukę na specjalności Edukacja
i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną na Akademii Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Swoje zainteresowania koncentruje na tematyce
wykluczenia osób z niepełnosprawnością i sposobach włączania ich do społeczeństwa. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | PAULINA SURGIEL
– studentka pedagogiki specjalnej o specjalności Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością
intelektualną i autyzmem na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii
Grzegorzewskiej w Warszawie. Zajmuje się zagadnieniami i badaniami uwzględniającymi
edukację i rehabilitację osób niepełnosprawnych. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje
na problematyce zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz edukacji i rehabilitacji osób
niewidomych i słabowidzących. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | ANNA WESTFAL-KUCZYŃSKA
– studentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie
o specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza. Członkini koła naukowego „Disability
Studies”, działającego przy Instytucie Pedagogiki Specjalnej APS. Jej zainteresowania
naukowe to system pieczy zastępczej w Polsce, kulturowe i społeczne aspekty
niepełnosprawności, a także choroby i zaburzenia psychiczne jako przyczyny niepełnosprawności. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | MONIKA WRÓBLEWSKA
– studentka pedagogiki specjalnej ze specjalnością wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Jej zainteresowania
to alternatywne metody komunikacji, a także rozwój małego dziecka, zaburzenia
rozwojowe i sposoby pracy z małymi dziećmi do 6 roku życia. | pl_PL |
dc.references | Anderson, L. (2014). Autoetnografia analityczna. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(3), 144–167. | pl_PL |
dc.references | Cervinkova, H. (2013). Etnografia edukacyjna i badania w działaniu – z warsztatu kształcenia nauczycieli. Forum Oświatowe, 1(48), 123–137. | pl_PL |
dc.references | Cervinkova, H. (red.) (2008). Animatorzy społeczni na rzecz osób niepełnosprawnych: Animacja środowiska na pograniczu. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. | pl_PL |
dc.references | Cervinkova, H., Gołębniak, B. (red.) (2010). Badania w działaniu: Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. | pl_PL |
dc.references | Chang, H. (2007). Autoethnography as methods. Left Coast Press. | pl_PL |
dc.references | Chimicz, D. (2017). Postrzeganie osób z niepełnosprawnością przez uczniów szkoły podstawowej. Przemiany w rezultacie oddziaływań edukacyjnych. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 36(2), 149. https://doi.org/10.17951/lrp.2017.36.2.149 | pl_PL |
dc.references | Collins, P., Gallinat, A. (red.) (2010). The Ethnographic Self as Resource. Writing Memory and Experience into Ethnograph. Berghahn Books. | pl_PL |
dc.references | Cook, K.B., Bennett, K.E., Lane, J.D., Mataras, T.K. (2013). Beyond the brick walls: Homeschooling students with special needs. Research, Advocacy, and Practice for Complex and Chronic Conditions, 32(2), 98–111. | pl_PL |
dc.references | Crane, L., Adu, F., Arocas, F., Carli, R., Eccles, S., Harris, S., Jardine, J., Phillips, C., Piper, S., Santi, L., Sartin, M., Shepherd, C., Sternstein, K., Taylor, G., Wright, A. (2021). Vulnerable and Forgotten: The Impact of the COVID-19 Pandemic on Autism Special Schools in England. Frontiers in Education, 6, 1–6. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.629203 | pl_PL |
dc.references | Czerepaniak-Walczak, M. (2014). Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(19), 181–194. | pl_PL |
dc.references | Domagała-Zyśk, E. (2012). Wspieranie ucznia z chorobą przewlekłą w środowisku szkolnym. W: E. Domagała-Zyśk (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku rówieśniczym (s. 111–126). Wydawnictwo KUL. | pl_PL |
dc.references | Ellis, C., Bochner, A.P. (2006). Analyzing Analytic Autoethnography: An Autopsy. Journal of Contemporary Ethnography, 35(4), 429–449. | pl_PL |
dc.references | Gajdzica, Z. (2013). O roli i pozycji badacza w badaniach rzeczywistości szkoły specjalnej i integracyjnej. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 3, 9–18. | pl_PL |
dc.references | Gajdzica, Z. (2016). Tendencje reformowania systemu kształcenia specjalnego. Niepełnosprawność, Dyskursy pedagogiki specjalnej, 22, 37–46. | pl_PL |
dc.references | Gasik, J., Lejzerowicz, M., Mazurek, A., Patejuk-Mazurek, I., Pągowska, M., Sipowicz, K. (2020). Autorstwo życia uczniów z niepełnosprawnościami – od teorii do praktyki pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna (s. 115–137) Akademia Pedagogiki Specjalnej. | pl_PL |
dc.references | Głodkowska, J. (2014). Podmiotowość a doświadczenie zależności przez osoby z niepełnosprawnością – normalizacja jako narzędzie ideowe rehabilitacji podmiotowej. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 3, 87–106. | pl_PL |
dc.references | Grandin, T., Kranowitz, C., Stock, C., Attwood, T. (2020). Autism in lockdown: Expert tips and insights on coping with the COVID-19 pandemic. Future Horizons Inc. | pl_PL |
dc.references | Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Wydawnictwo „Żak”. | pl_PL |
dc.references | Hartas, D. (2010). Educational Research and Inquiry: Qualitative and Quantitative Approaches. Continuum. | pl_PL |
dc.references | Kirschner, S. (2015). Inclusive Clasroom. W: W.G. Scarlett (red.), Sage Encyclopedia of Classroom Management (s. 403–407). Sage. | pl_PL |
dc.references | Lejzerowicz, M. (2016). Włączanie i integracja a stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością w polskiej edukacji. Forum Oświatowe, 28(1), 133–157. | pl_PL |
dc.references | Lejzerowicz, M., Podstawka, K. (2020). Autorstwo własnego życia studenta z niepełnosprawnością a doświadczenia edukacyjne i społeczne. W: J. Niedbalski, M. Racław, D. Żuchowska- Skiba, G. Całek (red.), Przestrzenie (nie)pełnosprawności. Studia nad niepełnosprawnością z perspektywy młodych badaczy (s. 49–72). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Lewin, K. (2010). Badania w działaniu a problemy mniejszości. W: H. Cervinkova, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu: Pedagogika i antropologia zaangażowane (s. 5–18). Wydawnictwo Naukowe DSW. | pl_PL |
dc.references | Liebowitz, C. (2015). I am disabled: On identity-first versus people-first language. https://thebodyisnotanapology.com/magazine/i-am-disabled-on-identity-first-versus-people-first-language/ | pl_PL |
dc.references | Padeliadu, S., Lampropoulou, V. (1997). Attitudes of special and regular education teachers towards school integration. European Journal of Special Needs Education, 12(3), 173–183. https://doi.org/10.1080/0885625970120301 | pl_PL |
dc.references | Phillips, D.K., Carr, K. (2010). Becoming a Teacher through Action Research: Process, Context, and Self-Study (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203861776 | pl_PL |
dc.references | Polczyk, P. (2012). Autoetnografia jako możliwa metoda badawcza. Forum Oświatowe, 2(47), 175–182. | pl_PL |
dc.references | Prysak, D. (2016). Doświadczanie sytuacji trudnych na przykładzie prowadzenia badań w działaniu. Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych, 23(2), 145–160. | pl_PL |
dc.references | Reimann, M. (2018). Opowiadanie niepełnosprawności. Esej autoetnograficzny. Studia de Cultura. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, 10(1), 30–37. | pl_PL |
dc.references | Roberts, A., Bradley, K. (2021). Back on Track: Guidance for schools and families on supporting pupils with SEND in response to Covid-19. https://www.ucl.ac.uk/ioe/departments-and-centres/centres/ucl-centre-inclusive-education | pl_PL |
dc.references | Tetzchner, S. von, Martinsen, H. (2002). Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Stowarzyszenie „Mówić bez Słów”. | pl_PL |
dc.references | Vaughn, S., Linan-Thompson, S. (2003). What Is Special About Special Education for Students with Learning Disabilities?. The Journal of Special Education, 37(3), 140–147. | pl_PL |
dc.references | Wolcott, H.F. (2008). Ethnography: A Way of Seeing. AltaMira Press. | pl_PL |
dc.references | Yadin, A., Or-Bach, R. (2010). The Importance of Emphasizing Individual Learning in the “Collaborative Learning Era”. Journal of Information Systems Education, 21(2), 185–194. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | mlejzerowicz@aps.edu.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | wb66678@aps.edu.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | kpSD24@aps.edu.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | ps63607@aps.edu.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | as68131@aps.edu.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | ps69370@aps.edu.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | aw66359@aps.edu.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | mw67577@aps.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-115-9.07 | |