dc.contributor.author | Śliwowski, Tomasz | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Sałkowska, Marta | |
dc.contributor.editor | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T16:30:51Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T16:30:51Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Śliwowski T., Edukacja dzieci z niepełnosprawnością w czasie pandemii COVID-19 w szkole wiejskiej – w doświadczeniu pedagoga szkolnego, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.03 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46979 | |
dc.description.abstract | W artykule zaprezentowano zagadnienia związane z edukacją zdalną uczniów z niepełnosprawnościami
w czasie pandemii COVID-19. Dotyczy doboru odpowiednich form kształcenia w przypadku
dzieci w szkole podstawowej na wsi w powiecie białostockim (województwo podlaskie).
Opisane zostały dobrane metody i formy kształcenia na odległość na podstawie zmieniających się
przepisów prawa oświatowego w latach 2019–2022. Analiza indywidualnych przypadków dzieci
z niepełnosprawnościami uczęszczających do jednej szkoły w gminie wiejskiej pokazuje wielorakość
możliwości doboru metod i form pomimo pandemii. Wskazuje na potrzebę analiz możliwości
i trudności poszczególnych dzieci uczących się w placówce w przygotowaniu efektywnej formy
kształcenia dla tych dzieci. Opisano kształcenie dzieci z niepełnosprawnościami na podstawie
doświadczeń pedagoga szkolnego. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article describes issues related to remote education of students with disabilities during the
COVID-19 pandemic. It concerns the selection of appropriate forms of education in the case of
children in a primary school in the countryside in the Białystok district in the Podlaskie Voivodeship.
It describes selected methods and forms of distance learning on the basis of changing provisions
of the education law in the years 2019–2022. The analysis of individual cases of children
with disabilities attending one school in a rural commune shows the multiplicity of possibilities of
choosing methods and forms despite the pandemic. Points to the need to analyse the possibilities
and difficulties of individual children learning in an institution in preparing an effective form of
education for these children. The article describes the education of children with disabilities based
on the experience of a school pedagogue. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Niepełnosprawność i edukacja; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | dziecko z niepełnosprawnością | pl_PL |
dc.subject | edukacja zdalna | pl_PL |
dc.subject | szkoła wiejska | pl_PL |
dc.subject | uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi | pl_PL |
dc.subject | child with disability | pl_PL |
dc.subject | distance learning | pl_PL |
dc.subject | student with special educational needs | pl_PL |
dc.subject | village school | pl_PL |
dc.title | Edukacja dzieci z niepełnosprawnością w czasie pandemii COVID-19 w szkole wiejskiej – w doświadczeniu pedagoga szkolnego | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 35-48 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Nauk o Edukacji, Zakład Pedagogii Społecznej | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-115-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | TOMASZ ŚLIWOWSKI
– mgr pedagogiki, pedagog, pedagog szkolny, pedagog specjalny, terapeuta dzieci i młodzieży
z niepełnosprawnością intelektualną, dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
oraz dzieci i młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym, socjoterapeuta. Jest
pracownikiem Zakładu Pedagogii Społecznej Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu
w Białymstoku. Jego zainteresowania naukowe związane są z edukacją, kształceniem dzieci
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wsparciem rodziny dziecka z niepełnosprawnością,
rodziną jako środowiskiem wychowawczym, dzieckiem i jego autonomią, dobrostanem
psychicznym dzieci i młodzieży oraz systemoweym wsparciem rodziny. | pl_PL |
dc.references | Buchner, A., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Edycja II. Raport. Fundacja Centrum Cyfrowe. https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna/ | pl_PL |
dc.references | GUS (2019). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2018/2019. Główny Urząd Statystyczny. https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5488/1/14/1/oswiata_i_wychowanie_w_roku_szkolnym_2018_2019_korekta_12-02-2020.pdf | pl_PL |
dc.references | Kocejko, M. (2021). Sytuacja dzieci z niepełnosprawnościami w czasie pandemii COVID-19 – analiza intersekcjonalna. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 20(2), 76–91. https://dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/viewFile/803/652 | pl_PL |
dc.references | Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. Dz.U. 2012 poz. 1169. | pl_PL |
dc.references | MEN (2020). Raport Ministerstwa Edukacji Narodowej, Zapewnienie funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie epidemii COVID-19. https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/raport-ministra-edukacji-narodowej-na-temat-funkcjonowania-szkol-i-placowek-oswiatowych-w-okresie-covid-19 | pl_PL |
dc.references | Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. 2020 poz. 1280. | pl_PL |
dc.references | Plichta, P. (2020). Różne konteksty nierówności cyfrowych a wyzwania dla zdalnej edukacji – propozycje rozwiązań. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19 (s. 70–80). Wydawnictwo EduAkcja. | pl_PL |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Dz.U. 2017 poz. 1578. | pl_PL |
dc.references | Wiszejko-Wierzbicka, D. (2020). Specjalne potrzeby ucznia czy szkoły? Przewodnik po edukacji włączającej pomocą w rozwijaniu kształcenia i uczestnictwa w życiu szkoły. Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie. https://www.pfron.org.pl/fileadmin/files/0/285_05_Dorota_Wiszejko-Wierzbicka.pdf | pl_PL |
dc.references | https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podsumowanie-roku-szkolnego-20192020 | pl_PL |
dc.references | https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/podsumowanie-roku-szkolnego-20202021 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | t.sliwowski@uwb.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-115-9.03 | |