dc.contributor.author | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.author | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.author | Racław, Mariola | |
dc.contributor.author | Sałkowska, Marta | |
dc.contributor.author | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.author | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Racław, Mariola | |
dc.contributor.editor | Sałkowska, Marta | |
dc.contributor.editor | Sztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T16:28:46Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T16:28:46Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Całek G., Niedbalski J., Racław M., Sałkowska M., Sztobryn-Giercuszkiewicz J., Żuchowska-Skiba D., Edukacja wobec zjawiska niepełnosprawności – osoba z niepełnosprawnością w przestrzeniach edukacyjnych, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.01 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46977 | |
dc.description.abstract | Tekst jest wprowadzeniem do tematyki związanej ze zjawiskami niepełnosprawności w różnie
rozumianych formach edukacji. Autorzy, ukazując perspektywę modelu niepełnosprawności
opartego na prawach człowieka (the human rights based disability model), poruszają takie zagadnienia,
jak edukacja włączająca, inkluzja w różnych typach edukacji, osoby ze szczególnymi
potrzebami w systemie szkolnictwa. W tekście przybliżona jest także tematyka poszczególnych
rozdziałów tomu. | pl_PL |
dc.description.abstract | The text is an introduction to topics related to the phenomena of disability in various forms of
education. The author, showing the perspective of the human rights based disability model, addresses
issues such as inclusive education, inclusion in various types of education, people with
special needs in the education system. The text also presents the topics of the individual chapters
of the volume. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Niepełnosprawność i edukacja; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | edukacja włączająca | pl_PL |
dc.subject | niepełnosprawność | pl_PL |
dc.subject | prawoczłowieczy model niepełnosprawności | pl_PL |
dc.subject | disability | pl_PL |
dc.subject | inclusive education | pl_PL |
dc.subject | human rights model of disability | pl_PL |
dc.title | Edukacja wobec zjawiska niepełnosprawności – osoba z niepełnosprawnością w przestrzeniach edukacyjnych | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 7-16 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Katedra Metod Badania Kultury | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Organizacji i Zarządzania | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski, Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Zakład Socjologicznych Analiz Polityk Publicznych | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Collegium Civitas | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Humanistyczny, Katedra Studiów nad Społeczeństwem i Technologią | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-115-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | GRZEGORZ CAŁEK
– socjolog, polityk społeczny, administratywista, specjalista zarządzania, doktorant w Instytucie
Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Prezes Polskiego
Towarzystwa Zespołu Aspergera, w którym prowadzi projekty, badania dotyczące sytuacji
rodzin dzieci z niepełnosprawnością oraz uczniów z niepełnosprawnością w systemie
edukacji. Ponadto jest dyrektorem Instytutu Inicjatyw Pozarządowych, w którym kieruje
projektami mającymi na celu rozwój sektora pozarządowego oraz aktywizację rodziców
w szkołach (w szczególności rozwój rad rodziców). Autor kilkudziesięciu publikacji
książkowych i kilkuset artykułów specjalistycznych dla rodziców, sektora pozarządowego,
a także dotyczących obszaru niepełnosprawności, edukacji i zarządzania. Przewodniczący
zarządu Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, wiceprzewodniczący
Sekcji Socjologii Niepełnosprawności PTS. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | JAKUB NIEDBALSKI
– socjolog, dr hab., profesor w Katedrze Socjologii Organizacji i Zarządzania Instytutu
Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w wykorzystaniu nowych technologii
– komputerowego wspomagania analizy danych jakościowych, w zagadnieniach socjologii
niepełnosprawności i socjologii sportu, w zarządzaniu zasobami ludzkimi, socjologii organizacji
i polityce społecznej. Prowadzi badania poświęcone aktywizacji społecznej osób
z niepełnosprawnością, a także dotyczące sytuacji rodzin z osobami niepełnosprawnymi,
w tym podmiotów oraz instytucji je wspomagających. Autor kilkudziesięciu publikacji
naukowych poświęconych problematyce niepełnosprawności, pomocy społecznej, a także
metodologii badań jakościowych. Uczestniczył w kilku projektach badawczo-naukowych
(jako kierownik, wykonawca oraz ekspert) na temat problematyki niepełnosprawności,
sportu, metod badań jakościowych. Recenzent w czasopismach i wydawnictwach polskich
oraz zagranicznych. Redaktor prowadzący „Przeglądu Socjologii Jakościowej”.
Przewodniczący Sekcji Socjologii Niepełnosprawności Polskiego Towarzystwa Socjologicznego.
Za swoją działalność naukowo-badawczą uzyskał kilkukrotnie nagrody oraz
wyróżnienia. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | MARIOLA RACŁAW
– dr hab., socjolog. Pracuje w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW. Jej główne
pola zainteresowań badawczych to socjologia niepełnosprawności i starzenia się,
socjologia rodziny, a także analizy polityk publicznych z tego obszaru w perspektywie socjologicznej.
Autorka artykułów, publikacji naukowych oraz analiz i ekspertyz dotyczących
tych obszarów dla organizacji pozarządowych i administracji publicznej. Współzałożycielka
i wiceprzewodnicząca Sekcji Socjologii Niepełnosprawności PTS. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | MARTA SAŁKOWSKA
– socjolożka, adiunkt w Instytucie Socjologii Collegium Civitas. Naukowo zajmuje się studiami
o niepełnosprawności. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących sytuacji osób
z niepełnosprawnością i ich bliskich, a także problematyką piętna, dewiacji i wykluczenia
społecznego. Współpracowała z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich przy badaniach
związanych z realizacją praw osób z niepełnosprawnościami. Członkini redakcji rocznika
naukowego „Zoon Politikon”. Członkini Sekcji Socjologii Niepełnosprawności Polskiego
Towarzystwa Socjologicznego. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | JOANNA SZTOBRYN-GIERCUSZKIEWICZ
– psycholog, dr nauk społecznych w zakresie socjologii. Pracuje w Katedrze Socjologii
Stosowanej i Pracy Socjalnej Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu
Łódzkiego. Jako praktyk od ponad 15 lat zajmuje się wsparciem edukacyjnym studentów
z niepełnosprawnościami, co ma też odzwierciedlenie w jej zainteresowaniach naukowych,
koncentrujących się na procesach zarządzania niepełnosprawnością w szkolnictwie
wyższym, włączającej edukacji akademickiej, dostępności instytucji szkolnictwa wyższego
dla osób ze szczególnymi potrzebami. Jest członkiem Komisji ds. Wyrównywania Szans
Edukacyjnych przy KRASP oraz wiceprzewodniczącą Sekcji Socjologii Niepełnosprawności
Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | DOROTA ŻUCHOWSKA-SKIBA
– dr, socjolożka. Pracuje na Wydziale Humanistycznym Akademii Górniczo-Hutniczej
w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe związane są z zagadnieniami z zakresu socjologii
nowych technologii medialnych oraz socjologii niepełnosprawności. Szczególną uwagę
koncentruje na aktywności społecznej, publicznej i obywatelskiej osób z niepełnosprawnościami,
wspieranej nowymi technologiami informatycznymi. | pl_PL |
dc.references | Gajda, M. (2008). Dwugłos w sprawie edukacji. Integracja, 5, 26. | pl_PL |
dc.references | Gindrich, P. (2015a). Integracja a segregacja – skandynawskie poglądy na temat współczesnej edukacji szkolnej. http://pedagogikaspecjalna.tripod.com/notes/inclusion.html | pl_PL |
dc.references | Gindrich, P. (2015b). Od ekskluzji do inkluzji osób z niepełnosprawnościami – edukacja włączająca szansą na lepsze jutro?. http://pedagogikaspecjalna.tripod.com/notes/fromex-clusiontoinclusion.html | pl_PL |
dc.references | Kilian, M. (2018). Geragogika specjalna w starzejącym się społeczeństwie – potrzeby i możliwości. W: M. Kilian, E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości (s. 19–45). Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl_PL |
dc.references | Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych (Dz.U. 2012 poz. 1169). | pl_PL |
dc.references | Lawson, A. (2006). The EU Rights Based Approach to Disability: Some Strategies for Shaping an Inclusive Society, Cornell University ILR School. http://digitalcommons.ilr.cornell.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1312&context=gladnetcollect | pl_PL |
dc.references | Mikołajczyk-Lerman, G. (2013). Między wykluczeniem a integracją – realizacja praw dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny. Wydawnictwo UŁ. | pl_PL |
dc.references | ONZ (1948). Powszechna Deklaracja Praw Człowieka. UNESCO Press. | pl_PL |
dc.references | Roszewska, K. (red.) (2020). Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Komentarz. Wolters Kluwer. | pl_PL |
dc.references | UNESCO (2000). The Dakar Framework for Action: Education for All. https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/1681Dakar%20Framework%20for%20Action.pdf | pl_PL |
dc.references | UNESCO (2005). Guidelines for Inclusion, Ensuring Access to Education for All. UNESCO Press. | pl_PL |
dc.references | Wiliński, M. (2010). Modele niepełnosprawności: indywidualny – funkcjonalny – społeczny. W: A. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności (s. 15–59). Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl_PL |
dc.references | Woźniak, Z. (2008). Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej. Społeczny kontekst medycznego problemu. Wydawnictwo Naukowe Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica. | pl_PL |
dc.references | Zacharuk, T. (2011). Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Meritum, 1(20), 2–7. | pl_PL |
dc.references | Zaremba, L. (2014). Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Ośrodek Rozwoju Edukacji. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | g.calek@uw.edu.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | jakub.niedbaski@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | m.raclaw@uw.edu.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | marta.sałkowska@civitas.edu.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | joanna.giercuszkiewicz@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | zuchowska@agh.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-115-9.01 | |