Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCałek, Grzegorz
dc.contributor.authorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.authorRacław, Mariola
dc.contributor.authorSałkowska, Marta
dc.contributor.authorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.contributor.authorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorRacław, Mariola
dc.contributor.editorSałkowska, Marta
dc.contributor.editorSztobryn-Giercuszkiewicz, Joanna
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2023-05-08T16:28:46Z
dc.date.available2023-05-08T16:28:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationCałek G., Niedbalski J., Racław M., Sałkowska M., Sztobryn-Giercuszkiewicz J., Żuchowska-Skiba D., Edukacja wobec zjawiska niepełnosprawności – osoba z niepełnosprawnością w przestrzeniach edukacyjnych, [w:] Niepełnosprawność i edukacja, G. Całek, J. Niedbalski, M. Racław, M. Sałkowska, J. Sztobryn-Giercuszkiewicz, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-115-9.01pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46977
dc.description.abstractTekst jest wprowadzeniem do tematyki związanej ze zjawiskami niepełnosprawności w różnie rozumianych formach edukacji. Autorzy, ukazując perspektywę modelu niepełnosprawności opartego na prawach człowieka (the human rights based disability model), poruszają takie zagadnienia, jak edukacja włączająca, inkluzja w różnych typach edukacji, osoby ze szczególnymi potrzebami w systemie szkolnictwa. W tekście przybliżona jest także tematyka poszczególnych rozdziałów tomu.pl_PL
dc.description.abstractThe text is an introduction to topics related to the phenomena of disability in various forms of education. The author, showing the perspective of the human rights based disability model, addresses issues such as inclusive education, inclusion in various types of education, people with special needs in the education system. The text also presents the topics of the individual chapters of the volume.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNiepełnosprawność i edukacja;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectedukacja włączającapl_PL
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectprawoczłowieczy model niepełnosprawnościpl_PL
dc.subjectdisabilitypl_PL
dc.subjectinclusive educationpl_PL
dc.subjecthuman rights model of disabilitypl_PL
dc.titleEdukacja wobec zjawiska niepełnosprawności – osoba z niepełnosprawnością w przestrzeniach edukacyjnychpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number7-16pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Katedra Metod Badania Kulturypl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Organizacji i Zarządzaniapl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Zakład Socjologicznych Analiz Polityk Publicznychpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationCollegium Civitaspl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnejpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAkademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Wydział Humanistyczny, Katedra Studiów nad Społeczeństwem i Technologiąpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-115-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteGRZEGORZ CAŁEK – socjolog, polityk społeczny, administratywista, specjalista zarządzania, doktorant w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego. Prezes Polskiego Towarzystwa Zespołu Aspergera, w którym prowadzi projekty, badania dotyczące sytuacji rodzin dzieci z niepełnosprawnością oraz uczniów z niepełnosprawnością w systemie edukacji. Ponadto jest dyrektorem Instytutu Inicjatyw Pozarządowych, w którym kieruje projektami mającymi na celu rozwój sektora pozarządowego oraz aktywizację rodziców w szkołach (w szczególności rozwój rad rodziców). Autor kilkudziesięciu publikacji książkowych i kilkuset artykułów specjalistycznych dla rodziców, sektora pozarządowego, a także dotyczących obszaru niepełnosprawności, edukacji i zarządzania. Przewodniczący zarządu Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, wiceprzewodniczący Sekcji Socjologii Niepełnosprawności PTS.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteJAKUB NIEDBALSKI – socjolog, dr hab., profesor w Katedrze Socjologii Organizacji i Zarządzania Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w wykorzystaniu nowych technologii – komputerowego wspomagania analizy danych jakościowych, w zagadnieniach socjologii niepełnosprawności i socjologii sportu, w zarządzaniu zasobami ludzkimi, socjologii organizacji i polityce społecznej. Prowadzi badania poświęcone aktywizacji społecznej osób z niepełnosprawnością, a także dotyczące sytuacji rodzin z osobami niepełnosprawnymi, w tym podmiotów oraz instytucji je wspomagających. Autor kilkudziesięciu publikacji naukowych poświęconych problematyce niepełnosprawności, pomocy społecznej, a także metodologii badań jakościowych. Uczestniczył w kilku projektach badawczo-naukowych (jako kierownik, wykonawca oraz ekspert) na temat problematyki niepełnosprawności, sportu, metod badań jakościowych. Recenzent w czasopismach i wydawnictwach polskich oraz zagranicznych. Redaktor prowadzący „Przeglądu Socjologii Jakościowej”. Przewodniczący Sekcji Socjologii Niepełnosprawności Polskiego Towarzystwa Socjologicznego. Za swoją działalność naukowo-badawczą uzyskał kilkukrotnie nagrody oraz wyróżnienia.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMARIOLA RACŁAW – dr hab., socjolog. Pracuje w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW. Jej główne pola zainteresowań badawczych to socjologia niepełnosprawności i starzenia się, socjologia rodziny, a także analizy polityk publicznych z tego obszaru w perspektywie socjologicznej. Autorka artykułów, publikacji naukowych oraz analiz i ekspertyz dotyczących tych obszarów dla organizacji pozarządowych i administracji publicznej. Współzałożycielka i wiceprzewodnicząca Sekcji Socjologii Niepełnosprawności PTS.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMARTA SAŁKOWSKA – socjolożka, adiunkt w Instytucie Socjologii Collegium Civitas. Naukowo zajmuje się studiami o niepełnosprawności. Specjalizuje się w zagadnieniach dotyczących sytuacji osób z niepełnosprawnością i ich bliskich, a także problematyką piętna, dewiacji i wykluczenia społecznego. Współpracowała z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich przy badaniach związanych z realizacją praw osób z niepełnosprawnościami. Członkini redakcji rocznika naukowego „Zoon Politikon”. Członkini Sekcji Socjologii Niepełnosprawności Polskiego Towarzystwa Socjologicznego.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteJOANNA SZTOBRYN-GIERCUSZKIEWICZ – psycholog, dr nauk społecznych w zakresie socjologii. Pracuje w Katedrze Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Jako praktyk od ponad 15 lat zajmuje się wsparciem edukacyjnym studentów z niepełnosprawnościami, co ma też odzwierciedlenie w jej zainteresowaniach naukowych, koncentrujących się na procesach zarządzania niepełnosprawnością w szkolnictwie wyższym, włączającej edukacji akademickiej, dostępności instytucji szkolnictwa wyższego dla osób ze szczególnymi potrzebami. Jest członkiem Komisji ds. Wyrównywania Szans Edukacyjnych przy KRASP oraz wiceprzewodniczącą Sekcji Socjologii Niepełnosprawności Polskiego Towarzystwa Socjologicznego.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDOROTA ŻUCHOWSKA-SKIBA – dr, socjolożka. Pracuje na Wydziale Humanistycznym Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe związane są z zagadnieniami z zakresu socjologii nowych technologii medialnych oraz socjologii niepełnosprawności. Szczególną uwagę koncentruje na aktywności społecznej, publicznej i obywatelskiej osób z niepełnosprawnościami, wspieranej nowymi technologiami informatycznymi.pl_PL
dc.referencesGajda, M. (2008). Dwugłos w sprawie edukacji. Integracja, 5, 26.pl_PL
dc.referencesGindrich, P. (2015a). Integracja a segregacja – skandynawskie poglądy na temat współczesnej edukacji szkolnej. http://pedagogikaspecjalna.tripod.com/notes/inclusion.htmlpl_PL
dc.referencesGindrich, P. (2015b). Od ekskluzji do inkluzji osób z niepełnosprawnościami – edukacja włączająca szansą na lepsze jutro?. http://pedagogikaspecjalna.tripod.com/notes/fromex-clusiontoinclusion.htmlpl_PL
dc.referencesKilian, M. (2018). Geragogika specjalna w starzejącym się społeczeństwie – potrzeby i możliwości. W: M. Kilian, E. Śmiechowska-Petrovskij (red.), Niepełnosprawność w okresie późnej dorosłości (s. 19–45). Oficyna Wydawnicza Impuls.pl_PL
dc.referencesKonwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych (Dz.U. 2012 poz. 1169).pl_PL
dc.referencesLawson, A. (2006). The EU Rights Based Approach to Disability: Some Strategies for Shaping an Inclusive Society, Cornell University ILR School. http://digitalcommons.ilr.cornell.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1312&context=gladnetcollectpl_PL
dc.referencesMikołajczyk-Lerman, G. (2013). Między wykluczeniem a integracją – realizacja praw dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny. Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesONZ (1948). Powszechna Deklaracja Praw Człowieka. UNESCO Press.pl_PL
dc.referencesRoszewska, K. (red.) (2020). Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Komentarz. Wolters Kluwer.pl_PL
dc.referencesUNESCO (2000). The Dakar Framework for Action: Education for All. https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/1681Dakar%20Framework%20for%20Action.pdfpl_PL
dc.referencesUNESCO (2005). Guidelines for Inclusion, Ensuring Access to Education for All. UNESCO Press.pl_PL
dc.referencesWiliński, M. (2010). Modele niepełnosprawności: indywidualny – funkcjonalny – społeczny. W: A. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska (red.), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności (s. 15–59). Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesWoźniak, Z. (2008). Niepełnosprawność i niepełnosprawni w polityce społecznej. Społeczny kontekst medycznego problemu. Wydawnictwo Naukowe Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica.pl_PL
dc.referencesZacharuk, T. (2011). Edukacja włączająca szansą dla wszystkich uczniów. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny Meritum, 1(20), 2–7.pl_PL
dc.referencesZaremba, L. (2014). Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Identyfikowanie SPR i SPE oraz sposoby ich zaspokajania. Ośrodek Rozwoju Edukacji.pl_PL
dc.contributor.authorEmailg.calek@uw.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailjakub.niedbaski@uni.lodz.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailm.raclaw@uw.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailmarta.sałkowska@civitas.edu.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailjoanna.giercuszkiewicz@uni.lodz.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailzuchowska@agh.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-115-9.01


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe