Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJagiełło, Michał
dc.contributor.authorKrakowiak, Beata
dc.contributor.authorWłodarczyk, Bogdan
dc.contributor.editorStasiak, Andrzej
dc.date.accessioned2023-04-28T17:58:54Z
dc.date.available2023-04-28T17:58:54Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationJagiełło, M., Krakowiak, B., Włodarczyk, B. (2008). Bitwa łódzka 1914 – za i przeciw nowym projektom turystycznym w województwie łódzkim. Turystyka i Hotelarstwo, 14, 107-131.pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46922
dc.description.abstractAlthough tourists’ interest in battlefields and memorials is nothing new, it has been increasing recently and becoming part of the so-called historical-military tourism. New tourist products, such as structures, trails, events (e.g. battle reconstructions) are created, using the tourist potential of a particular historical event. The article depicts the Battle of Łódź in 1914 which is considered to be the largest military-logistic operation of World War I and its material heritage, such as cemeteries, military burial plots, standalone graves, ramparts or trenches. Unfortunately, these structures differ in their level of preservation, appearance or accessibility. In case of the described event, attempts are made at creating a complex tourist product called Museum in Space – Battle of Łódź 1914, promoted by local authorities of the Łódź East County. When analysing the project, the authors indicate its strengths (e.g. involvement of local enthusiasts, organisation of meetings popularising the battle, material mementos), weaknesses (e.g. low level of knowledge about the event and the project among local residents, too high expectations related to the project effects, lack of proper task schedule and task consolidation), potential opportunities (e.g. approaching 100th anniversary of the battle, increasing interest in military tourism, knowledge and experience of other regions of Poland and Europe in organising similar projects) and potential threats (e.g. similar projects conducted in other parts of the country, emergence of competitive projects, low engagement of local authorities). The article aims at attracting attention of institutions and entities concerned. It calls for reflection, verification and intensification of actions related to the project, which should perhaps become not only a tourist product, but also a regional symbol being a part of united Europe.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzipl_PL
dc.relation.ispartofseriesTurystyka i Hotelarstwo;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.titleBitwa łódzka 1914 – za i przeciw nowym projektom turystycznym w województwie łódzkimpl_PL
dc.title.alternativeThe Battle of Łódź in 1914 – points for and against new tourist projects in the Łódź Provincepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number107-131pl_PL
dc.referencesBitwa łódzka 1914, 2008, materiały konferencyjne, Urząd Miasta i Gminy w Koluszkach.pl_PL
dc.referencesBorkowska B., 2003, Cmentarze z okresu I wojny światowej jako walor antropogeniczny okolic Łodzi, maszynopis pracy magisterskiej wykonanej w Katedrze Geografii Miast i Turyzmu Uniwersytetu Łódzkiego pod kierunkiem prof. dr hab. Jolanty Jakóbczyk-Gryszkiewicz, Łódź.pl_PL
dc.referencesDer große Krieg in Einzeldarftellungen. Heft 19 – Die Schlacht bei Lodz (durchbruch nach Brzeziny), 1918, Verlag von Gerhard Stalling, Oldenburg i. Gr.pl_PL
dc.referencesGosik B., 2004, Cmentarze z I wojny światowej jako walor antropogeniczny okolicy Łodzi, Turyzm, 14 (2).pl_PL
dc.referencesKaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B., 2005, Produkt turystyczny, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKaczmarek J., Włodarczyk B., 2006, Strategia rozwoju turystyki w dużym mieście przemysłowym – przykład Łodzi, Problemy Turystyki, 29 (1–4).pl_PL
dc.referencesKoralewski T., 2009, Bitwa pod Gettysburgiem w 1863 roku jako przykład wykorzystania historii na potrzeby rozwoju produktu turystycznego, [w:] Stasiak A. (red.) Kultura i turystyka – wspólnie zyskać!, Wyd. WSTH, Łódź.pl_PL
dc.referencesKowalczyk A., 2009, Proces przekształcania zasobów kulturowych w atrakcje turystyczne (na przykładzie zagospodarowania pól bitewnych) [w:] Stasiak A. (red.) Kultura i turystyka – razem ale jak?, Wyd. WSTH, Łódź.pl_PL
dc.referencesLloyd D.W., 1998, Battlefield tourism: pilgrimage and commemoration of the Great War in Britain, Australia, and Kanada, 1919–1939 (Legacy of the Great War), Publisher Ltd. Oxford-New York.pl_PL
dc.referencesMarciniak P., 2008, Operacja łódzka z 1914 roku jako przykład ważnego wydarzenia historyczno-militarnego, materiały konferencyjne, Urząd Miasta i Gminy, Koluszki.pl_PL
dc.referencesSeaton A.V., 1999, War and thanatotourism: Waterloo 1815–1914, Annals of Tourism Research, 26 (1).pl_PL
dc.referencesSpence R.B., 1984, Tactical successes – strategic failures, The Eastern Front August to December 1914, The WarGamer, 29.pl_PL
dc.referencesStasiak A., Tanaś S., 2005, Przestrzeń sepulkralna w turystyce, Turystyka i Hotelarstwo, 8.pl_PL
dc.referencesTanaś S., 2004, Cmentarz jako przedmiot zainteresowania geografii turyzmu, Turyzm, 14 (2).pl_PL
dc.referencesTanaś S., 2008, Przestrzeń turystyczna cmentarzy. Wstęp do tanatoturystyki, Wyd. UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesTrojak D., 2008, Walki w okolicach Gałkowa 23–24 listopada 1914 roku, Muzeum im. Leokadii Marciniak, Gałków Duży.pl_PL
dc.referencesZachodniogalicyjskie groby bohaterów z lat wojny 1914–1915, 1994, reprint opracowania R. Brocha i H. Hauptmanna z 1918 r., Wydawca Muzeum Okręgowe, Tarnów.pl_PL
dc.relation.volume14pl_PL
dc.disciplinegeografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzennapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe