dc.contributor.author | Biernacka, Michalina | |
dc.date.accessioned | 2014-05-19T07:34:06Z | |
dc.date.available | 2014-05-19T07:34:06Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4523 | |
dc.description.abstract | Celem artykułu było sprecyzowanie pojęcia kompetencji fonologicznej na gruncie
nauczania języka polskiego jako obcego. Na przykładzie polszczyzny wyróżniono subskładniki
kompetencji fonologicznej, zwrócono uwagę na potrzebę stworzenia odpowiednich programów
nauczania, uwzględniających czynniki implikujące jej prawidłowy rozwój. Analizie poddano także
sam termin, wymieniany często z określeniami kompetencja fonetyczna i sprawność fonetyczna,
zbieżnymi aczkolwiek nietożsamymi (przedstawiono argumenty za stosowaniem terminu wyróżnionego
przez ESOKJ oraz odróżnianiem go od pozostałych). | pl_PL |
dc.description.abstract | The aim of this article is to specify the term phonological competence with reference to
teaching Polish as a foreign language. The author identifies the subingredients of the
phonological competence, emphasizes the need to create suitable curricula, which would take
into consideration the correct development of the phonological competence. She also
analyzes the very term phonological competence, which is often used interchangeably with
the terms phonetic competence and general phonetic awareness and skills. The author
presents arguments for the use of the term phonological competence and emphasizes the need
to distinguish it from the other terms. | en |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;20 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | kompetencja fonologiczna | pl_PL |
dc.subject | nauczanie języka polskiego jako obcego (jpjo) | pl_PL |
dc.subject | ESOKJ | pl_PL |
dc.subject | phonological competence | en |
dc.subject | teaching Polish as a foreign language | en |
dc.subject | CEFR | en |
dc.title | Pojęcie kompetencji fonologicznej vel fonetycznej – rozważania terminologiczne | pl_PL |
dc.title.alternative | The phonological vel phonetic competence – terminological deliberations | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 75-82 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Andrukowicz W., 2001, Edukacja integralna, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl |
dc.references | Andrukowicz W., 2003, A może indywidualna karta kompetencji, „Edukacja i Dialog”, nr 146,
s. 15–23. | pl |
dc.references | Arabski J., 1985, O przyswajaniu języka drugiego (obcego), WSiP, Warszawa. | pl |
dc.references | Balkowska G., 2004, Nauczanie wymowy polskiej w grupie wielojęzycznej, [w:] Wrocławska dyskusja
o języku polskim, red. A. Dąbrowska, Wrocławskie Towarzystwa Naukowe, Wrocław, s. 247–254. | pl |
dc.references | Cieszyńska J., 2008, Symultaniczno-sekwencyjna wczesna nauka czytania jako stymulacja rozwoju
dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, [w:] Mowa i język w perspektywie dydaktycznej,
logopedycznej i rozwojowej, red. J. Porayski-Pomsta, Warszawa, s. 170–178. | pl |
dc.references | Dzikowska T., 2006, Rozwój kompetencji fonologicznej i fonetycznej a wady wymowy, „Logopedia”
1(2), s. 31–45. | pl |
dc.references | Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, przeł.
W. Martyniuk, Rada Europy, Wydawnictwo CODN, Warszawa. | pl |
dc.references | Janowska I., 2008, Perspektywa zadaniowa w nauczaniu/uczeniu się języków obcych, [w:] W poszukiwaniu
nowych rozwiązań. Dydaktyka języka polskiego jako obcego u progu XXI wieku, red.
W. T. Miodunka, A. Seretny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, s. 34–50. | pl |
dc.references | Komorowska H., 1993, Podstawy metodyki nauczania języków obcych, EDE-Poland, Warszawa. | pl |
dc.references | Lipowska M., 2001, Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym,
IMPULS, Kraków. | pl |
dc.references | Łobacz P., 1996, Polska fonologia dziecięca. Studia fonetyczno-akustyczne, Wydawnictwo Energeia,
Warszawa. | pl |
dc.references | Madelska L., 2009, Język polski na tle języków świata a nauczanie wymowy w glottodydaktyce,
„Poradnik Językowy”, z. 6, s. 38–55. | pl |
dc.references | Michońska-Stadnik A., 2009, Przetwarzanie informacji w języku pierwszym i drugim – perspektywa
neurobiologiczna, [w:] Język. Poznanie. Zachowanie. Perspektywy i wyzwania w studiach nad
przyswajaniem języka obcego, red. J. Nijakowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego,
Łódź, s. 1–12. | pl |
dc.references | Porayski-Pomsta J., 2008, Kilka uwag o roli badań nad zaburzeniami mowy we współczesnej
lingwistyce, [w:] Mowa i język w perspektywie dydaktycznej, logopedycznej i rozwojowej,
red. J. Porayski-Pomsta, Warszawa, s. 163–169. | pl |
dc.references | Porayski-Pomsta J., 2009, Rola badań nad dysfunkcjami mowy we współczesnej lingwistyce, „Poradnik
Językowy”, z. 8, s. 5–15. | pl |
dc.references | Psycholingwistyka, 2005, red. J. B. Gleason, N. B. Ratner, GWP, Gdańsk. | pl |
dc.references | Rojczyk A., 2009, Modele percepcji systemu dźwiękowego języka obcego, [w:] Język. Poznanie.
Zachowanie. Perspektywy i wyzwania w studiach nad przyswajaniem języka obcego,
red. J. Nijakowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 120–135. | pl |
dc.references | Seretny A., 2011, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle
badań ilościowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl |
dc.references | Sikorski J., 2006, Psycholingwistyczne aspekty w fonetyce korektywnej. Zarys problemu, [w:] Dydaktyka
fonetyki języka obcego, red. E. Waniek-Klimczak, W. Sobkowiak, Płock, s. 199–210. | pl |
dc.references | Sikorski J., 2007, Ocena aktualnej kompetencji fonetycznej, [w:] Dokumenty Rady Europy a nauczanie
języków w polskim systemie edukacji, red. M. Pawlak, J. Fisiak, Wydawnictwo Wyższej
Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź, s.145–158. | pl |
dc.references | Słownik dydaktyki języków obcych, 1994, red. A. Szulc, PWN, Warszawa. | pl |
dc.references | Szpyra-Kozłowska J., 2002, Wprowadzenie do współczesnej fonologii, Wydawnictwo UMCS,
Lublin. | pl |
dc.references | Walińska B., 2008, Słuch fonematyczny jako kompetencja warunkująca odbiór i rozumienie mowy,
„Logopeda” 1(6), s. 32–37. | pl |
dc.references | Wiśniewski M., 2007, Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń. | pl |