dc.contributor.author | Stojak, Joanna | |
dc.contributor.author | Pabis, Krzysztof | |
dc.contributor.author | Galica, Natalia | |
dc.contributor.author | Więckowski, Bartłomiej | |
dc.contributor.editor | Biblioteka Uniwersytetu Łódzkiego | |
dc.date.accessioned | 2022-11-03T12:19:17Z | |
dc.date.available | 2022-11-03T12:19:17Z | |
dc.date.issued | 2022-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/44006 | |
dc.description | W tym roku Biblioteka UŁ w ramach Międzynarodowego Tygodnia Otwartej Nauki zaprosiła społeczność UŁ i wszystkich zainteresowanych nauką na prezentacje i szkolenia online adresowane do pracowników, doktorantów i studentów UŁ, ale także do uczniów liceum i nauczycieli. Spotkania w przestrzeni wirtualnej koncentrowały się na różnych formach otwartości nauki – od narzędzi umożliwiających każdemu obywatelowi uczestniczenie w badaniach naukowych, przez otwarte publikowanie i narzędzia analityczne, po inne sposoby dzielenia się nauką ze światem poza murami uniwersytetu. | pl_PL |
dc.description.abstract | "MammalNet - i ty możesz zostać naukowcem" - MammalNet jest europejskim projektem nauki obywatelskiej, angażującym wszystkich zainteresowanych w działania związane z ochroną dzikiej przyrody w Europie. Projekt oferuje darmowe aplikacje (do pobrania na telefon lub działające online), które pozwalają każdemu (zarówno naukowcom, jak i amatorom) uczestniczyć w gromadzeniu danych na temat ssaków. Projekt jest finansowany przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA). | pl_PL |
dc.description.abstract | "Otwartość nauki, promocja i popularyzacja: zmienne punkty widzenia, realne potrzeby" - Co tak naprawdę daje nam publikowane w formule open access? Na to pytanie odpowie naukowiec i popularyzator nauki – prof. Krzysztof Pabis. Bazując na własnym doświadczeniu, opowie o wykorzystaniu otwartych baz danych do badań zmian klimatycznych w oceanach i wspólnie z uczestnikami spotkania zastanowi się nad znaczeniem otwartości w popularyzacji badań naukowych. Jakie narzędzia możemy wykorzystać, by udostępnić i uatrakcyjnić naukę? Czy trudno jest wydać książkę w formacie open access? Książki, artykuły, YouTube, podcasty, referaty, lekcje, gry planszowe – nauka otwiera się dziś na wiele możliwości. | pl_PL |
dc.description.abstract | "Możliwości narzędzi analitycznych w kontekście zrównoważonego rozwoju SDGs" - Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 zawierająca Cele została przyjęta przez wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ. W państwach członkowskich różne organizacje monitorują tę kwestię, specjalnie powołane agendy rządowe lub krajowe urzędy statystyczne. Ale czy nie zastanawiasz się jak Ty jako naukowiec lub twoja instytucja partycypujecie w globalnych wyzwaniach? Może słyszałeś o jakiś innych możliwościach finansowania badań powiązanych z SDG i chciałbyś sprawdzić czyje publikacje tam się pojawiają? Nasze webinarium to dobre miejsce na postawienie pierwszego kroku w kierunku analizy SDG z perspektywy bibliometrycznej. Podczas spotkania poruszymy następujące tematy się: - Gdzie szukać informacji odnośnie SDG, - SDG, a publikacje, cytowania i wskaźniki, - Wstęp do analizy - czy moje publikacje wpisują się w SDG?, - Jak może mi w tym pomóc SciVal i Scopus. | pl_PL |
dc.description.abstract | "Otwarte dane badawcze a globalne wyzwania" - W świetle takich wyzwań, jak globalne zmiany klimatyczne czy pandemia, otwarta nauka stała się sprzymierzeńcem w poszukiwaniu globalnych i lokalnych rozwiązań, i jak nigdy dotąd nie była tak potrzebna i oczekiwana. Rzetelność i wiarygodność naukowa, transparentność procesu badawczego oraz równy dostęp do zasobów naukowych motywują europejskich decydentów i agencje finansujące badania do wdrażania polityk zmierzających do globalnej transformacji nauki w otwartą naukę. Proponowana prezentacja będzie poświęcona zagadnieniu otwartych danych badawczych w kontekście wdrażania Polityki Otwartego Dostępu Narodowego Centrum Nauki. W czasie spotkania odpowiem na pytanie w jaki sposób naukowcy i instytucje badawcze mogą uczestniczyć w procesie otwierana danych badawczych w świetle krajowych i europejskich regulacji. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | otwarta nauka | pl_PL |
dc.subject | open access | pl_PL |
dc.subject | MammalNet | pl_PL |
dc.subject | publikowanie otwarte | pl_PL |
dc.subject | popularyzacja nauki | pl_PL |
dc.subject | promocja nauki | pl_PL |
dc.subject | SDGs | pl_PL |
dc.subject | zrównoważony rozwój | pl_PL |
dc.subject | Scopus | pl_PL |
dc.subject | SciVal | pl_PL |
dc.subject | dane badawcze | pl_PL |
dc.subject | otwarte dane | pl_PL |
dc.subject | nauka obywatelska | pl_PL |
dc.title | 13. Seminarium Open Access, 24-30.10.2022 | pl_PL |
dc.type | Presentation | pl_PL |
dc.type | Working Paper | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży oraz Instytut Genetyki i Biotechnologii Zwierząt PAN w Jastrzębcu | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Biologii i Ochrony Środowiska, Katedra Zoologii Bezkręgowców i Hydrobiologii | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Narodowe Centrum Nauki, Główny specjalista ds. otwartej nauki | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Elsevier | pl_PL |
dc.discipline | nauki o komunikacji społecznej i mediach | pl_PL |