Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorStojak, Joanna
dc.contributor.authorPabis, Krzysztof
dc.contributor.authorGalica, Natalia
dc.contributor.authorWięckowski, Bartłomiej
dc.contributor.editorBiblioteka Uniwersytetu Łódzkiego
dc.date.accessioned2022-11-03T12:19:17Z
dc.date.available2022-11-03T12:19:17Z
dc.date.issued2022-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44006
dc.descriptionW tym roku Biblioteka UŁ w ramach Międzynarodowego Tygodnia Otwartej Nauki zaprosiła społeczność UŁ i wszystkich zainteresowanych nauką na prezentacje i szkolenia online adresowane do pracowników, doktorantów i studentów UŁ, ale także do uczniów liceum i nauczycieli. Spotkania w przestrzeni wirtualnej koncentrowały się na różnych formach otwartości nauki – od narzędzi umożliwiających każdemu obywatelowi uczestniczenie w badaniach naukowych, przez otwarte publikowanie i narzędzia analityczne, po inne sposoby dzielenia się nauką ze światem poza murami uniwersytetu.pl_PL
dc.description.abstract"MammalNet - i ty możesz zostać naukowcem" - MammalNet jest europejskim projektem nauki obywatelskiej, angażującym wszystkich zainteresowanych w działania związane z ochroną dzikiej przyrody w Europie. Projekt oferuje darmowe aplikacje (do pobrania na telefon lub działające online), które pozwalają każdemu (zarówno naukowcom, jak i amatorom) uczestniczyć w gromadzeniu danych na temat ssaków. Projekt jest finansowany przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).pl_PL
dc.description.abstract"Otwartość nauki, promocja i popularyzacja: zmienne punkty widzenia, realne potrzeby" - Co tak naprawdę daje nam publikowane w formule open access? Na to pytanie odpowie naukowiec i popularyzator nauki – prof. Krzysztof Pabis. Bazując na własnym doświadczeniu, opowie o wykorzystaniu otwartych baz danych do badań zmian klimatycznych w oceanach i wspólnie z uczestnikami spotkania zastanowi się nad znaczeniem otwartości w popularyzacji badań naukowych. Jakie narzędzia możemy wykorzystać, by udostępnić i uatrakcyjnić naukę? Czy trudno jest wydać książkę w formacie open access? Książki, artykuły, YouTube, podcasty, referaty, lekcje, gry planszowe – nauka otwiera się dziś na wiele możliwości.pl_PL
dc.description.abstract"Możliwości narzędzi analitycznych w kontekście zrównoważonego rozwoju SDGs" - Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 zawierająca Cele została przyjęta przez wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ. W państwach członkowskich różne organizacje monitorują tę kwestię, specjalnie powołane agendy rządowe lub krajowe urzędy statystyczne. Ale czy nie zastanawiasz się jak Ty jako naukowiec lub twoja instytucja partycypujecie w globalnych wyzwaniach? Może słyszałeś o jakiś innych możliwościach finansowania badań powiązanych z SDG i chciałbyś sprawdzić czyje publikacje tam się pojawiają? Nasze webinarium to dobre miejsce na postawienie pierwszego kroku w kierunku analizy SDG z perspektywy bibliometrycznej. Podczas spotkania poruszymy następujące tematy się: - Gdzie szukać informacji odnośnie SDG, - SDG, a publikacje, cytowania i wskaźniki, - Wstęp do analizy - czy moje publikacje wpisują się w SDG?, - Jak może mi w tym pomóc SciVal i Scopus.pl_PL
dc.description.abstract"Otwarte dane badawcze a globalne wyzwania" - W świetle takich wyzwań, jak globalne zmiany klimatyczne czy pandemia, otwarta nauka stała się sprzymierzeńcem w poszukiwaniu globalnych i lokalnych rozwiązań, i jak nigdy dotąd nie była tak potrzebna i oczekiwana. Rzetelność i wiarygodność naukowa, transparentność procesu badawczego oraz równy dostęp do zasobów naukowych motywują europejskich decydentów i agencje finansujące badania do wdrażania polityk zmierzających do globalnej transformacji nauki w otwartą naukę. Proponowana prezentacja będzie poświęcona zagadnieniu otwartych danych badawczych w kontekście wdrażania Polityki Otwartego Dostępu Narodowego Centrum Nauki. W czasie spotkania odpowiem na pytanie w jaki sposób naukowcy i instytucje badawcze mogą uczestniczyć w procesie otwierana danych badawczych w świetle krajowych i europejskich regulacji.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectotwarta naukapl_PL
dc.subjectopen accesspl_PL
dc.subjectMammalNetpl_PL
dc.subjectpublikowanie otwartepl_PL
dc.subjectpopularyzacja naukipl_PL
dc.subjectpromocja naukipl_PL
dc.subjectSDGspl_PL
dc.subjectzrównoważony rozwójpl_PL
dc.subjectScopuspl_PL
dc.subjectSciValpl_PL
dc.subjectdane badawczepl_PL
dc.subjectotwarte danepl_PL
dc.subjectnauka obywatelskapl_PL
dc.title13. Seminarium Open Access, 24-30.10.2022pl_PL
dc.typePresentationpl_PL
dc.typeWorking Paperpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży oraz Instytut Genetyki i Biotechnologii Zwierząt PAN w Jastrzębcupl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Biologii i Ochrony Środowiska, Katedra Zoologii Bezkręgowców i Hydrobiologiipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationNarodowe Centrum Nauki, Główny specjalista ds. otwartej naukipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationElsevierpl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe