Show simple item record

dc.contributor.authorStojak, Joanna
dc.contributor.authorPabis, Krzysztof
dc.contributor.authorGalica, Natalia
dc.contributor.authorWięckowski, Bartłomiej
dc.contributor.editorBiblioteka Uniwersytetu Łódzkiego
dc.date.accessioned2022-11-03T12:19:17Z
dc.date.available2022-11-03T12:19:17Z
dc.date.issued2022-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44006
dc.descriptionW tym roku Biblioteka UŁ w ramach Międzynarodowego Tygodnia Otwartej Nauki zaprosiła społeczność UŁ i wszystkich zainteresowanych nauką na prezentacje i szkolenia online adresowane do pracowników, doktorantów i studentów UŁ, ale także do uczniów liceum i nauczycieli. Spotkania w przestrzeni wirtualnej koncentrowały się na różnych formach otwartości nauki – od narzędzi umożliwiających każdemu obywatelowi uczestniczenie w badaniach naukowych, przez otwarte publikowanie i narzędzia analityczne, po inne sposoby dzielenia się nauką ze światem poza murami uniwersytetu.pl_PL
dc.description.abstract"MammalNet - i ty możesz zostać naukowcem" - MammalNet jest europejskim projektem nauki obywatelskiej, angażującym wszystkich zainteresowanych w działania związane z ochroną dzikiej przyrody w Europie. Projekt oferuje darmowe aplikacje (do pobrania na telefon lub działające online), które pozwalają każdemu (zarówno naukowcom, jak i amatorom) uczestniczyć w gromadzeniu danych na temat ssaków. Projekt jest finansowany przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).pl_PL
dc.description.abstract"Otwartość nauki, promocja i popularyzacja: zmienne punkty widzenia, realne potrzeby" - Co tak naprawdę daje nam publikowane w formule open access? Na to pytanie odpowie naukowiec i popularyzator nauki – prof. Krzysztof Pabis. Bazując na własnym doświadczeniu, opowie o wykorzystaniu otwartych baz danych do badań zmian klimatycznych w oceanach i wspólnie z uczestnikami spotkania zastanowi się nad znaczeniem otwartości w popularyzacji badań naukowych. Jakie narzędzia możemy wykorzystać, by udostępnić i uatrakcyjnić naukę? Czy trudno jest wydać książkę w formacie open access? Książki, artykuły, YouTube, podcasty, referaty, lekcje, gry planszowe – nauka otwiera się dziś na wiele możliwości.pl_PL
dc.description.abstract"Możliwości narzędzi analitycznych w kontekście zrównoważonego rozwoju SDGs" - Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 zawierająca Cele została przyjęta przez wszystkie 193 państwa członkowskie ONZ. W państwach członkowskich różne organizacje monitorują tę kwestię, specjalnie powołane agendy rządowe lub krajowe urzędy statystyczne. Ale czy nie zastanawiasz się jak Ty jako naukowiec lub twoja instytucja partycypujecie w globalnych wyzwaniach? Może słyszałeś o jakiś innych możliwościach finansowania badań powiązanych z SDG i chciałbyś sprawdzić czyje publikacje tam się pojawiają? Nasze webinarium to dobre miejsce na postawienie pierwszego kroku w kierunku analizy SDG z perspektywy bibliometrycznej. Podczas spotkania poruszymy następujące tematy się: - Gdzie szukać informacji odnośnie SDG, - SDG, a publikacje, cytowania i wskaźniki, - Wstęp do analizy - czy moje publikacje wpisują się w SDG?, - Jak może mi w tym pomóc SciVal i Scopus.pl_PL
dc.description.abstract"Otwarte dane badawcze a globalne wyzwania" - W świetle takich wyzwań, jak globalne zmiany klimatyczne czy pandemia, otwarta nauka stała się sprzymierzeńcem w poszukiwaniu globalnych i lokalnych rozwiązań, i jak nigdy dotąd nie była tak potrzebna i oczekiwana. Rzetelność i wiarygodność naukowa, transparentność procesu badawczego oraz równy dostęp do zasobów naukowych motywują europejskich decydentów i agencje finansujące badania do wdrażania polityk zmierzających do globalnej transformacji nauki w otwartą naukę. Proponowana prezentacja będzie poświęcona zagadnieniu otwartych danych badawczych w kontekście wdrażania Polityki Otwartego Dostępu Narodowego Centrum Nauki. W czasie spotkania odpowiem na pytanie w jaki sposób naukowcy i instytucje badawcze mogą uczestniczyć w procesie otwierana danych badawczych w świetle krajowych i europejskich regulacji.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectotwarta naukapl_PL
dc.subjectopen accesspl_PL
dc.subjectMammalNetpl_PL
dc.subjectpublikowanie otwartepl_PL
dc.subjectpopularyzacja naukipl_PL
dc.subjectpromocja naukipl_PL
dc.subjectSDGspl_PL
dc.subjectzrównoważony rozwójpl_PL
dc.subjectScopuspl_PL
dc.subjectSciValpl_PL
dc.subjectdane badawczepl_PL
dc.subjectotwarte danepl_PL
dc.subjectnauka obywatelskapl_PL
dc.title13. Seminarium Open Access, 24-30.10.2022pl_PL
dc.typePresentationpl_PL
dc.typeWorking Paperpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Biologii Ssaków PAN w Białowieży oraz Instytut Genetyki i Biotechnologii Zwierząt PAN w Jastrzębcupl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Biologii i Ochrony Środowiska, Katedra Zoologii Bezkręgowców i Hydrobiologiipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationNarodowe Centrum Nauki, Główny specjalista ds. otwartej naukipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationElsevierpl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe