Show simple item record

dc.contributor.authorBunio-Mroczek, Paulina
dc.date.accessioned2022-10-27T05:34:55Z
dc.date.available2022-10-27T05:34:55Z
dc.date.issued2022-10-26
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43926
dc.description.abstractThe aim of the article is to answer the question about how children and youth as inhabitants and users of urban spacer are represented in a document setting a frame for the process of city renewal. Theoretical background for my investigation is the concept of childhood developed within the area of new interdisciplinary childhood studies. I apply a qualitative content analysis approach to work with the text of Revitalization Programme of the City of Łodz 2026+, which is an example of a document setting framework for a complex revitalization venture. The analysis shows that in the Local Revitalization Program children and youth are presented as passive community members, potential clients of helping institutions, and the “carriers” of social problems. The document refers to traditional, socialization-based concept of childhood perceived as a gradual process of becoming a fully-formed and valuable, i.e. adult, person. Children and youth are treated as future employees who need to become equipped with proper skills and competences necessary to participate in the labor market, and who are expected to contribute to the future success and development of the city. The document does not refer to current children’s needs and their wellbeing “here and now”.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest odpowiedź na pytanie, jaki obraz dzieci i młodzieży jako mieszkańców i użytkowników rewitalizowanej przestrzeni miejskiej wyłania się z przykładowego dokumentu wyznaczającego ramy procesu miejskiej odnowy. Teoretyczne tło moich rozważań stanowi koncepcja dzieciństwa wypracowana w obszarze nowych interdyscyplinarnych studiów nad dzieciństwem (new childhood studies). W odniesieniu do dokumentu pt. Program Rewitalizacji Łodzi 2026+ zastosowałam jakościową analizę treści. Analiza zapisów dokumentu ukazuje dzieci i młodzież jako pasywnych członków społeczności, potencjalnych beneficjentów działań naprawczych, „nosicieli” problemów społecznych. Dokument wydaje się bazować na tradycyjnej, socjalizacyjnej wizji dzieciństwa, które polega na dorastaniu do roli osoby pełnej i znaczącej. Dzieci i młodzież postrzegani są głównie jako przyszli pracownicy, których trzeba wyposażyć we właściwe kompetencje, aby mogli zająć odpowiednie miejsce na rynku pracy i przyczynić się do sukcesu i rozwoju miasta. W dokumencie nie ma mowy o aktualnych potrzebach dzieci i ich jakości życia „tu i teraz”.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;82pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectchildrenen
dc.subjectyouthen
dc.subjectrevitalizationen
dc.subjectnew childhood studiesen
dc.subjectdziecipl
dc.subjectmłodzieżpl
dc.subjectrewitalizacjapl
dc.subjectnowa koncepcja dzieciństwapl
dc.titleDzieci i młodzież jako interesariusze rewitalizacji na przykładzie programu rewitalizacji Łodzi 2026+pl
dc.title.alternativeChildren and Young People as Stakeholders in Revitalisation. The Example of the Revitalisation Programme of Lodz 2026+en
dc.typeArticle
dc.page.number95-112
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej, Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, ul. Rewolucji 1905 r. 41, 90-214 Łódźpl
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBerg van den M. (2013), City Children and Genderfied Neighbourhoods: The New Generation as Urban Regeneration Strategy, „International Journal of Urban and Regional Research”, nr 37(2), s. 523–536 https://doi.org/10.1111/j.1468-2427.2012.01172.xpl
dc.referencesBrzozowska-Brywczyńska M. (2013), Partycypacja publiczna dzieci, „Analizy i opinie”, numer specjalny 4, marzec, Instytut Spraw Publicznych, s. 1–28.pl
dc.referencesBrzozowska-Brywczyńska M. (2014), Dziecięce obywatelstwo: kilka refleksji na marginesie dziecięcej partycypacji, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 49, s. 11–27.pl
dc.referencesCiarkowski B. (2016), Łódź, która nie powstała, Księży Młyn Dom Wydawniczy, Łódź.pl
dc.referencesCorsaro W.A. (2015), The Sociology of Childhood. Fourth Edition, Sage, London–Thousand Oaks–New Delhi–Singapore.pl
dc.referencesGabriel N. (2017), The Sociology of Early Childhood. Critical Perspectives, Sage, London–Thousand Oaks–New Delhi–Singapore https://doi.org/10.4135/9781473982918pl
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (GUS) 2019, Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2019, Warszawa.pl
dc.referencesGryglewski P., Wróbel R., Ucińska A. (2009), Łódzkie budynki 1945–1970, Księży Młyn Dom Wydawniczy, Łódź.pl
dc.referencesJames A., James A. (2012), Key concepts in Childhood Studies. Second Edition, Sage, London–Thousand Oaks–New Delhi–Singapore https://doi.org/10.4135/9781526435613pl
dc.referencesJenks Ch. (2008), Socjologiczne konstrukty dzieciństwa, [w:] M.J. Kehily (red.), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, przeł. M. Kościelniak, Wydawnictwo WAM, Kraków, s. 111–133.pl
dc.referencesKarta Lipska na rzecz zrównoważonego rozwoju miast europejskich (2007) http://www.sarp.org.pl/pliki/karta_lipska_pl.pdf (dostęp: 12.05.2022).pl
dc.referencesLjubljana Agreement. Urban Agenda for the EU – the Next Generation (Porozumienie z Ljubljany) (2022) https://eurocities.eu/wp-content/uploads/2022/01/Ljubljana-Agreement.pdf (dostęp: 12.05.2022).pl
dc.referencesMergel L., Pobłocki K., Wudarski M. (2013), Anty-bezradnik przestrzenny – prawo do miasta w działaniu, Biblioteka Res Publiki Nowej, Warszawa.pl
dc.referencesNowa Agenda Miejska. Deklaracja z Quito w sprawie zrównoważonych miast i osiedli ludzkich dla wszystkich (2016), United Nations https://urbact.eu/sites/default/files/nua_polish_lr-final.pdf (dostęp: 30.06.2020).pl
dc.referencesNowa Karta Lipska. Transformacyjna siła miast na rzecz wspólnego dobra (2020) http://www.miasta.pl/uploads/statute/content_file/233/Karta_Lipska_-_t_umaczenie_PL.pdf (dostęp: 15.05.2021).pl
dc.referencesPalska H. (1999), Badacz społeczny wobec tekstu, [w:] H. Domański, K. Lutyńska, A.W. Rostocki (red.), Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Warszawa, s. 161–176.pl
dc.referencesProgram Rewitalizacji Łodzi 2026+ (PRŁ 2026+) (2016) https://rewitalizacja.uml.lodz.pl/files/public/PORTAL_REWITALIZACJA/GPR/Uchwala_ws._przyjecia_Gminnego_Programu_Rewitalizacji_28.09.2016_pdf (dostęp: 18.07.2020).pl
dc.referencesProgram Rewitalizacji Łodzi 2026+ (PRŁ 2026+) (2018) https://rewitalizacja.uml.lodz.pl/files/public/PORTAL_REWITALIZACJA/GPR/1980.pdf (dostęp: 18.07.2020).pl
dc.referencesProgram Rewitalizacji Łodzi 2026+ (PRŁ 2026+) (2020) https://rewitalizacja.uml.lodz.pl/files/public/PORTAL_REWITALIZACJA/GPR/08_1122.pdf (dostęp: 20.04.2022).pl
dc.referencesRogatka K. (2019), Rewitalizacja i gentryfikacja w wymiarze społecznym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, Toruń.pl
dc.referencesSilverman D. (2008), Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesSzczepaniak K. (2012), Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 42, s. 83–112.pl
dc.referencesTomanek K., Bryda G. (2015), Odkrywanie postaw dydaktyków zawartych w komentarzach studenckich, „Przegląd Socjologiczny”, t. LXIV/4, s. 51–82.pl
dc.referencesZdanowicz-Kucharczyk K. (2015), Nowy paradygmat w socjologii dzieciństwa według A. James i A. Prout, [w:] D. Waloszek (red.), Encyklopedia dzieciństwa http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Nowy_paradygmat_w_socjologii_dzieci%C5%84stwa_wed%C5%82ug_A._James_i_A._Prout (dostęp: 15.05.2022).pl
dc.referenceshttp://centrumwiedzy.org/ (dostęp: 8.07.2020).pl
dc.referenceshttp://www.uml.lodz.pl/rewitalizacja/konsultacje_spoleczne_dotyczace_projektu_uchwaly_w_sprawie_wyznaczenia_obszaru_zdegradowanego_i_obszaru_rewitalizacji/ (dostęp: 5.07.2020).pl
dc.referenceshttps://childfriendlycities.org/what-is-a-child-friendly-city (dostęp: 16.08.2020).pl
dc.referenceshttps://www.childinthecity.org/2020/06/12/slovak-city-challenges-children-to-model-the-city-inminecraft/(dostęp: 10.07.2020).pl
dc.referenceshttps://www.unicef.pl/Miasto-przyjazne-dzieciom/Miasto-przyjazne-dzieciom (dostęp: 16.08.2020).pl
dc.contributor.authorEmailpaulina.bunio@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.82.07


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0