Risk in the Biographies of Independent Care Leavers
Streszczenie
The article presents selected results of qualitative research indicating an attempt of self-construction by alumni of creating institutional and family forms of care in relation to experiences, autonomy and risk (including the risk associated with the COVID-19 pandemic). It appears that not the pandemic but adaptation to life outside institution affects the vulnerable life balance which, in light of lack of possibilities and resources necessary to overcome difficulties, sets the direction life course of the research participants. These difficulties lead to the implementation of certain functioning strategies which translate into life choices. The empirical data comes from quality in-depth interviews which make it possible to examine the world experienced and perceived by individuals. W artykule zaprezentowano wybrane wyniki badań jakościowych wskazujących na próbę konstruowania siebie przez wychowanków pieczy instytucjonalnej i rodzinnej w relacji do doświadczeń, samodzielności i ryzyka (w tym ryzyka związanego z pandemią COVID-19). Okazuje się, że nie pandemia, ale adaptacja do życia poza instytucją wpływa na stan chwiejnej równowagi życiowej, która przy braku możliwości i zasobów niezbędnych do poradzenia sobie z trudnościami wytycza kierunek dla prawdopodobnej biografii jednostek badanych. W konsekwencji trudności uruchamiane są strategie funkcjonowania przekładające się na życiowe wybory. Dane empiryczne pochodzą z jakościowych wywiadów pogłębionych, które umożliwiają badanie sposobu doświadczania i postrzegania świata przez jednostkę.
Collections