Show simple item record

dc.contributor.authorSzubska - Włodarczyk, Natalia
dc.contributor.editorBurchard-Dziubińska, Małgorzata
dc.date.accessioned2022-10-24T15:42:16Z
dc.date.available2022-10-24T15:42:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationSzubska-Włodarczyk N., Jaką rolę w zielonym ładzie ma do odegrania konsumpcja?, [w:] W poszukiwaniu zielonego ładu, M. Burchard-Dziubińska (red.), WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-870-2.09pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-870-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43852
dc.description.abstractRozdział dotyczy zazielenia konsumpcji. Rozważania obejmują krytyczną analizę literatury, prezentację studiów przypadków oraz nowych trendów, które czynią konsumpcję bardziej zieloną. W Europejskim Zielonym Ładzie kwestie dotyczące konsumpcji zostały poruszone wielokrotnie i odnoszą się do różnych sfer aktywności nabywczej gospodarstw domowych, takich jak przechodzenie na czystą energię, zaangażowanie w GOZ, działania przewidziane w strategii „Od pola do stołu”. Sukces w zazielenianiu konsumpcji wymaga odpowiedniej edukacji oraz wsparcia od strony instytucjonalnej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofW poszukiwaniu zielonego ładu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectzielony ładpl_PL
dc.subjectkonsumpcjapl_PL
dc.subjectzachowania nabywcówpl_PL
dc.titleJaką rolę w zielonym ładzie ma do odegrania konsumpcja?pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number161-176pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Funkcjonowania Gospodarkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-871-9
dc.referencesBiernat-Jarka A., Trębska P. (2017), Problem marnotrawstwa w perspektywie unijnej polityki bezpieczeństwa żywności, „Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu”, t. 19, z. 3, s. 24–28.pl_PL
dc.referencesBorys T. (2016), O dwóch komplementarnych ujęciach nowego paradygmatu konsumpcji, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 452, s. 22–31.pl_PL
dc.referencesBryła P. (2016), Organic Food Consumption in Poland: Motives and Barriers, „Appetite”, t. 105, s. 737–746, https://doi.org/10.1016/j.appet.2016.07.012 (dostęp: 25.08.2021).pl_PL
dc.referencesCohen M.J. (2020), Does the COVID-19 Outbreak Mark the Onset of a Sustainable Consumption Transition? „Sustainability: Science, Practice and Policy”, t. 16, nr 1, s. 1–3.pl_PL
dc.referencesDawkins E., André K., Axelsson K., Benoist L., Swartling Å.G., Persson Å. (2019), Advancing Sustainable Consumption at the Local Government Level: A Literature Review, „Journal of Cleaner Production”, t. 231, s. 1450–1462.pl_PL
dc.referencesFesenfeld L.P., Sun Y., Wicki M., Bernauer T. (2021), The Role and Limits of Strategic Framing for Promoting Sustainable Consumption and Policy, „Global Environmental Change”, t. 68, s. 1–12.pl_PL
dc.referencesGutkowska K., Batóg A. (2016), Postawy konsumentów województwa świętokrzyskiego wobec ekologicznych metod produkcji mięsa, „Handel Wewnętrzny”, nr 1 (360), s. 26–39.pl_PL
dc.referencesJastrzębska E. (2019), Konsument w gospodarce o obiegu zamkniętym, „Studia i Prace, Kolegium Zarządzania Finansów”, nr 172, s. 53–69.pl_PL
dc.referencesKaczorowska J., Rejman K., Nosarzewska J. (2018), Postrzegane produktów żywnościowych oznaczonych certyfikatami spełniającymi ideę zrównoważonej konsumpcji, „Handel Wewnętrzny”, nr 2 (373), s. 222–234.pl_PL
dc.referencesKiełczewski D. (2007), Struktura pojęcia konsumpcji zrównoważonej, „Ekonomia i Środowisko”, nr 2 (32), s. 36–50.pl_PL
dc.referencesKłos L. (2021), The Sharing Economy in the Opinion of Polish Consumers, „Ekonomia i Środowisko”, t. 77, nr 2 , s. 112–125.pl_PL
dc.referencesKomunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego (2018), Czysta planeta dla wszystkich. Europejska długoterminowa wizja strategiczna dobrze prosperującej, nowoczesnej, konkurencyjnej i neutralnej dla klimatu gospodarki (COM (2018) 773) final, 28.11.2018, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A52018DC0773 (dostęp: 25.08.2021).pl_PL
dc.referencesKomunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów (2008), Plan działania na rzecz zrównoważonej konsumpcji i produkcji oraz zrównoważonej polityki przemysłowej (COM (2008) 397), 16.07.2008, https://www.europarl.europa.eu/Reg-Data/docs_autres_institutions/commission_europeenne/com/2008/0397/COM_COM(2008)0397_PL.pdf (dostęp: 25.08.2021).pl_PL
dc.referencesKomunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów (2020), Strategia „od pola do stołu” na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego (COM (2020) 381) final, 20.05.2020, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020DC0381&from=PL (dostęp: 25.08.2021).pl_PL
dc.referencesKryk B. (2013), Zrównoważona jakość życia a zrównoważona konsumpcja i zachowania ekologiczne polskich konsumentów, „Handel Wewnętrzny”, nr 6A, t. 2, s. 6–20.pl_PL
dc.referencesLavuri R., Jusuf E., Gunardi A. (2021), Green Sustainability: Factors Fostering and Behavioural Difference between Millennial and Gen Z: Mediating Role of Green Purchase Intention, „Ekonomia i Środowisko”, t. 76, nr 1, s. 8–38.pl_PL
dc.referencesLeźnicki M. (2021), Trudności z wdrażaniem konsumpcji zrównoważonej w ponowoczesnej epoce przyspieszenia, „Studia Ecologiae et Bioethicae”, t. 1, nr 19, s. 31–44.pl_PL
dc.referencesLim W.M. (2017), Inside the Sustainable Consumption Theoretical Toolbox: Critical Concepts for Sustainability, Consumption, and Marketing, „Journal of Business Research”, t. 78, s. 69–80.pl_PL
dc.referencesMaciejewski G. (2020), Konsumenci wobec zrównoważonej konsumpcji żywności, „Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych”, nr 2 (36), s. 19–30, https://doi.org/10.2478/minib-2020-0014 (dostęp: 25.08.2021).pl_PL
dc.referencesMatel A. (2016), Przesłanki ekologizacji konsumpcji z perspektywy zachowań konsumenckich, „Zarządzanie. Teoria i Praktyka”, nr 2 (16), s. 55–61.pl_PL
dc.referencesMinton E.A., Spielmann N., Kahle L.R., Kim Ch.-H. (2018), The Subjective Norms of Sustainable Consumption: A Cross-Cultural Exploration, „Journal of Business Research”, t. 82, nr 1, s. 400–408.pl_PL
dc.referencesMont O., Heiskanen E., Power K., Kuusi H. (2013), Improving Nordic Policymaking by Dispelling Myths on Sustainable Consumption, Nordic Council of Ministers.pl_PL
dc.referencesPlasticsEurope (2018), Tworzywa sztuczne – Fakty 2017. Analiza produkcji, zapotrzebowania oraz odzysku tworzyw sztucznych w Europie, www.plasticseurope.org/download_file/ force/1857/521 (dostęp: 13.09.2021).pl_PL
dc.referencesPlasticsEurope (2020), Plastics – the Facts 2020. An Analysis of European Plastics Production, Demand and Waste Data, https://www.plasticseurope.org/download_file/force/4829/521 (dostęp: 13.09.2021).pl_PL
dc.referencesSaari U.A., Damberg S., Frömbling L., Ringle Ch.M. (2017), Sustainable Consumption Behavior of Europeans: The Influence of Environmental Knowledge and Risk Perception on Environmental Concern and Behavioral Intention, „Ecological Economics”, t. 189, s. 1–14.pl_PL
dc.referencesStandardowy Eurobarometr 94. Raport krajowy. Opinia publiczna w Unii Europejskiej, Komisja Europejska (Polska, zima 2020–2021) (2021), https://bezpiecznewybory.pl/media/2021/05/eb94_nat_pl_pl.pdf (dostęp: 15.09.2021).pl_PL
dc.referencesWojnarowska M., Sołtysik M., Prusak A. (2021), Impact of Eco-Labelling on the Implementation of Sustainable Production and Consumption, „Environmental Impact Assessment Review”, t. 86, s. 1–13.pl_PL
dc.referencesZalega T. (2013a), Alternatywne trendy konsumenckie w miejskich gospodarstwach domowych w Polsce w okresie kryzysu, „Studia i Materiały. Wydział Zarządzania, Uniwersytet Warszawski”, nr 1, s. 56–78.pl_PL
dc.referencesZalega T. (2013b), Nowe trendy i makrotrendy w zachowaniach konsumenckich gospodarstw domowych w XXI wieku, „Konsumpcja i Rozwój”, nr 2 (5), s. 3–21.pl_PL
dc.referencesZalega T. (2016), Nowe trendy konsumenckie jako przejaw innowacyjnych zachowań współczesnych konsumentów, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 46 (2), s. 202–225.pl_PL
dc.referencesZałącznik do Komunikatu Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów (2014), Godne życie dla wszystkich: od wizji do wspólnego działania (COM (2014) 335), 2.06.2014, https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/opinia-godne-zycie-dla-wszystkich-od-wizji-do-wspolnego-dzialania-68547383 (dostęp: 25.08.2021).pl_PL
dc.referenceshttps://ec.europa.eu/environment/basics/green-economy/sustainable-development/index_pl.htm (dostęp: 13.09.2021).pl_PL
dc.referenceshttps://enb.iisd.org/consume/oslo004.html (dostęp: 25.08.2021).pl_PL
dc.referenceshttps://theoceancleanup.com/great-pacific-garbage-patch/ (dostęp: 13.09.2021).pl_PL
dc.referenceshttps://www.un.org.pl/cel12 (dostęp: 25.08.2021).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-870-2.09


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe